ویار بارداری

ویار بارداری و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید

ناگهان به بستنی و ترشیجات و غذاهای چرب و شور علاقه‌مند شده‌اید در حالی که قبلا هیچ علاقه‌ای به آنها نداشتید؟ این ویار بارداری است که در این مقاله به اسرار پشت پرده آن اشاره می‌کنیم.

ویار بارداری چه زمان آغاز می‌شود؟

ویار بارداری با تهوع صبحگاهی در هفته‌های بین سوم تا هشتم بارداری آغاز می‌شود. در سه ماهه دوم به اوج خود می‌رسد و در سه ماهه سوم فروکش می‌کند. 50 تا 90 درصد زنان ویار بارداری را تجربه می‌کنند. هوس بارداری معمولا با اکراهات غذایی همراه می‌شود که خود را با تهوع و اختلالات گوارشی بروز می‌دهد. مثلا بسیاری از زنان در این دوره از بوی گوشت پخته یا خام تنفر دارند. این موضوع بی دلیل نیست. ویارها و اکراه‌های دوران بارداری مبتنی بر غریزه طبیعی بشر برای بقاست و از آنجایی که گوشت می‌تواند حاوی باکتری‌های خطرناکی باشد که سلامت مادر یا جنین را به خطر بیاندازد، ماردران باردار اغلب از بوی آن تنفر دارند.

چه عواملی مسبب ویار بارداری است؟

طبق تحقیقات انجام شده، ویار بارداری، ناشی از نوسانات هورمونی است که بر حس بویایی، چشایی و اشتهای خانم تأثیر‌ می‌گذارد و باعث‌ می‌شود خانم باردار از عطر و طعم‌های عجیب و غریب، بافت‌ها و ترکیبات خاص غذایی خوشش بیاید. نکته جالب توجه اینجاست که هورمون‌های بدن با بالا و پایین رفتن سعی می‌کنند خانم باردار را به سمت آنچه بدنش کمبود دارد و برای رشد جنین نیاز است مثل کلسیم راهنمایی کنند اما ویار بارداری، خانم را به سمت مصرف مواد غذایی نا سالم نیز می‌کشاند.

به همین دلیل است که خانم‌های باردار بجای خوردن یک لیوان شیر نیم چرب ترجیح می‌دهند نیم لیتر بستنی پرچرب بخورند.

 

اپلیکیشن مینت

درست است که بارداری نیاز بدن به انرژی را نیز بالا‌ می‌برد و دریافت کالری بیشتر باعث افزایش جریان خون و کمک به رشد جنین‌ می‌شود اما بهتر است این کالری مازاد را از مواد غذایی سالم تامین کنید.

در نهایت آخرین تئوری در مورد دلایل ویار بارداری و تمایلات حاملگی، تمایل ذاتی به آسایش و میل روانی است. زیرا بدن در این دوره به اندازه کافی دچار استرس جسمانی‌ می‌شود.

9 ویار شایع در دوران بارداری:

انواع ویار بارداری

انواع ویار بارداری

میل به 9 چیز در اکثر زنان باردار شایع است:

  • شیرینی

اغلب زنان باردار به سمت میان وعده‌های قندی مانند شکلات و حتی میوه‌های تازه گرایش دارند. میوه‌های تازه غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی‌اند و‌ اگر در مصرف آنها افراط نشود می‌توانند وعده‌های غذایی سالمی باشند. اگر‌ میل به مصرف شیرینی دارید سعی کنید شکلات تیره که قند کمتری دارد و حاوی فلاونوئیدهای دوست‌دار قلب است را جایگزین آن کنید.

  • لبنیات

بیشتر مواد غذایی در گروه لبنیات حاوی کلسیم و قند هستند که هنگام بارداری به طور مضاعف جذب می‌شوند. اگر با خوردن بستنی احساس گناه‌ می‌کنید و برای تناسب اندام‌تان عذاب وجدان دارید، ماست منجمد کم کالری مصرف کنید.

  • کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

بارداری و زایمان طی 9 ماه ذخایر بدنی را تخلیه می‌کنند بنابراین طبیعی است که خانم باردار‌ میل بیشتری به مصرف نان، ماکارونی، سیب‌زمینی و سایر کربوهیدرات‌‌ها داشته باشد.

  • فست فود

چنین هوس‌هایی نشانه تمایل بدن برای دریافت سدیم و کالری اضافی است پس تمام تلاش خود را برای مقاومت در برابر این خواست‌ها بکنید و گزینه‌های سالم‌تر را انتخاب کنید.

  • غذاهای تند

تمایل بدن به غذاهای تند، مکانیسمی طبیعی برای خنک شدن از طریق فرآیند تعریق است. سعی کنید در این دوران تا جای ممکن از مصرف غذاهای پر ادویه که سبب درد و سوزش معده می‌شوند پرهیز کنید.

  • ترشی

میل به ترشی هم شبیه به‌ میل به فست فود است. ترشی حاوی سدیم بالاست که زنان باردار عاشق آن هستند. سدیم با کاهش گرفتگی عضلات و کاهش احتمال ابتلا به دیابت فوایدی برای بدن دارد اما باید مراقب مضرات ناشی از مصرف بالای آن هم باشید.

  • گوشت قرمز

برخلاف بعضی از خانم‌های باردار که از گوشت در این دوره متنفر می‌شوند، برخی‌ میل شدید به گوشت دارند. نوسانات هورمونی و سطح پایین آهن در این‌ میل نقش دارد. مصرف گوشت قرمز در حد تعادل خوب است، اما تا جای ممکن سعی کنید گوشت سفید را جایگزین آن کنید.

  • کره بادام زمینی

بسیاری از زنان باردار به خاطر بو و طعم تند عاشق مصرف این ماده غذایی پرکالری می‌شوند. سعی کنید ویار خود را کنترل کنید و به عنوان صبحانه یا‌‌ میان وعده مقدار کمی از آن را روی نان تست سبوس‌دار بمالید و با میوه‌های دلخواه‌ میل کنید.

  • پیکا

سندروم پیکا به شرایطی گفته می‌شود که خانم باردار به دلیل کمبود آهن به اقلام غیر خوراکی مانند کبریت سوخته، خاک، خاک رس یا یخ ویار پیدا می‌کند. اگر چنین ویاری در خود حس می‌کنید با متخصص زنان مشورت کنید.

چگونه با ویار بارداری مقابله کنیم؟

ویار بارداری تا ماه چهارم همراه شماست. اما چطور باید با آن مقابله کرد؟

  • آسان ترین راه برای جلوگیری از مصرف مواد غذایی مضر، دور نگه داشتن آن از خانه است. بهترین کار این است که گزینه‌های سالم‌تر مانند شکلات تیره، میوه ، شیر یا ماست را بجای شیرینی و شکلات و بستنی در خانه و دم دست داشته باشید.
  • مواد غذایی مضر که در دوران بارداری مصرفشان به سلامت شما و جنین‌تان لطمه می‌زد را کنار بگذارید. این مواد شامل تخم مرغ‌های نپخته یا خام، الکل، برخی گوشت‌ها، ماهی با میزان جیوه بالا و لبنیات سنتی است.
  • در خوردن اعتدال را نگه دارید و بدون زیاده‌روی، هوس‌های بارداری از جمله بستنی را در برنامه هفتگی خود داشته باشید. فراموش نکنید قند اضافی‌ می‌تواند عواقب بی شماری برای سلامتی داشته باشد. پس جایگزین های سالمی برای هوس غذاهای مضر پیدا کنید.
  • پیاده‌روی روزانه را کنار نگذارید و هر چند ساعت یکبار چیزی بخورید تا سطح قند خونتان افت نکند و دچار ولع شدید غذایی نشوید.

چه موقع باید در مورد ویار بارداری با پزشک مشورت کرد؟

اگر ویار یا اکراه شدید غذایی دارید با متخصص مشورت کنید تا اگر درمانی لازم است پیشنهاد کند. اگر مبتلا به سندروم پیکا هستید حتما با متخصص مشورت کنید.

ویار بارداری بخش اجتناب‌ناپذیر بارداری است و نباید باعث نگرانی شود. برای آنکه شما و جنین‌تان حداکثر استفاده را از مواد غذایی مصرفی ببرید سعی کنید تا جای ممکن مواد غذایی سالم را در برنامه غذایی روزانه‌تان داشته باشید.

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open

 

اپلیکیشن مینت

 

Close