ترشحات قهوه ای واژن

علت ترشحات قهوه ای واژن: از بارداری تا بیماری

پیدا کردن شناخت ازینکه بدنتان چطور کار می کند و ترشحات واژن چه معنایی دارند، می تواند در فهمیدن اینکه چه چیزهایی نرمال هستند و در چه مواقعی باید به دکتر مراجعه کنید؛ به شما  بسیار کمک کند. احتمالا برای شما هم تاکنون پیش آمده است که در مواقعی از سیکل قاعدگی، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه کرده اید. در این مواقع اگر اقدام به بارداری کرده اید و پریودتان عقب افتاده است، بد نیست که به بارداری نیز مشکوک شوید و حتما با بی بی چک از باردار نبودنتان مطمئن شوید. چرا که اگر باردار باشید، ااین ترشحات می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد. خونریزی لانه گزینی زمانی به وجود می آید که اسپرم با تخمک لقاح تشکیل داده و این رویان به وجود آمده در دیواره رحم لانه گزینی می کند. یکی از علائم لانه گزینی همین خونریزی لانه گزینی است که ممکن است آن را با ترشحات قهوه ای واژن اشتباه بگیرید.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


اما ترشحات قهوه ای واژن دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که در این مقاله در رابطه با آن ها صحبت می کنیم.

ترشحات قهوه ای واژن چیست؟

پیدا کردن ترشحات قهوه ای رنگ در لباس زیرتان یا هنگامیکه خودتان را تمیز می کنید، ممکن است نگران کننده باشد. اگر این اتفاق قبلا برایتان نیفتاده باشد، ممکن است بترسید و فکر کنید که حتما نشانه ای از یک دردسر جدید است!

اما خبر خوب این است که ترشحات قهوه ای واژن، همان خون های قدیمی هستند. خون تازه، رنگ قرمز روشن دارد اما خون قدیمی و کهنه، هر چقدر در بیرون از عروق خونی قرار بگیرد، تیره تر خواهد شد. هنگامیکه خون با هوا تماس پیدا می کند، اکسید می شود. هموگلوبین و آهن داخل خون با هوا واکنش می دهند و خون به قهوه ای تغییر رنگ می دهد.

در اکثر موارد، ترشحات قهوه ای واژن، نرمال هستند و می توانند نشانه چیزهای زیادی باشند، از لانه گزینی جنین گرفته تا پریود قریب الوقوع. اگرچه یک سری از علائم هشدار دهنده وجود دارند که هنگامیکه رخ می دهند، باید به آن ها توجه کنید. اگر درمورد ترشحات غیرنرمال نگران هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا ترشحات قهوه ای واژن می توانند نشانه ای از بارداری باشند؟

ترشحات قهوه ای واژن می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد و هنگامی اتفاق می افتد تخمک بارور شده در دیواره رحم، لانه گزینی می کند و باعث مقداری خونریزی می شود. بسیاری از بانوان هنگام دفع ادرار، متوجه خونریزی لانه گزینی می شوند.

خونریزی لانه گزینی هنگامیکه انتظار دارید پریود شوید، اتفاق می افتد. اگرچه این خونریزی معمولا سبک است، اما در بعضی مواقع سنگین تر شده و شبیه خونریزی قاعدگی می شود. بنابراین اگر رابطه محافظت نشده داشته اید و ترشحات قهوه ای رنگی به همراه دلدرد دارید، بهتر است تست بارداری دهید.

خونریزی لانه گزینی تنها یکی از علائم بارداری است و صرف داشتن آن نیز نشانه ای از بارداری 100 درصد شما نیست. این نکته بسیار مهم است که بدانید در فرایند بارداری عوامل بسیار مهمی دخیل هستند مانند اینکه در چه زمانی از سیکل قاعدگی رابطه داشته اید، چند بار رابطه داشته اید، اینکه آیا قاعدگی های شما منظم است یا خیر و چندین علائم دیگر بارداری را باید کنار هم قرار دهید تا از باردار بودنتان اطمینان حاصل کنید.

به همین دلیل، برای اینکه در این مورد کمتر سردرگم شوید؛ تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی، قسمت تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت را راه اندازی کنیم تا به کمک آن و به پاسخ به سوال های این بخش، بتوانید همه این عوامل را در نظر بگیرید و احتمال بارداریتان را از این بخش دریافت کنید.

نمونه ای از پاسخ تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت

نمونه ای از پاسخ تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این قسمت، لازم است که اپلیکیشن مینت را ازطریق لینک زیر دانلود و سپس چنانچه قصد بارداری دارید، گزینه میخوام باردار بشم و اگر قصد جلوگیری دارید، گزینه جلوگیری از بارداری را انتخاب کنید و به سوالات آن پاسخ دهید. دانلود اپلیکیشن

آیا ترشحات قهوه ای رنگ واژن، همان قاعدگی هستند؟

بسیاری از بانوان ترشحات قهوه ای واژن را قبل از قاعدگیشان تجربه می کنند و این هنگامی است که جریان خون هنوز بسیار سبک است و خون زیادی بیرون نیامده است. داشتن ترشحات قهوه ای رنگ از دو روز مانده به قاعدگی، کاملا طبیعی است.

همچنین داشتن ترشحات قهوه ای رنگ، پس از قاعدگی نیز نرمال و شایع است. این اتفاق کاملا نرمال است و یکی از راه هایی است که رحم خود را پاک و تمیز می کند. این ترشحات ممکن از تا چند روز پس از اتمام قاعدگی نیز، ادامه داشته باشند. که در ابتدا ترشحات قهوه ای تیره هستند و به مرور زمان روشن تر می شوند.

در موارد نادری، بعضی از بانوان ممکن است، ترشحات خیلی سبک قهوه ای روشن را هنگام تخمک گذاری داشته باشند. هنگامیکه تخمک بالغ از تخمدان ها رها می شود، می تواند مقدار کمی خونریزی به همراه درد سبک شکمی را به همراه داشته باشد.

بانوانی که داروهای جلوگیری از بارداری را مصرف می کنند ممکن است به جای قاعدگی، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه کنند. داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری باعث می شوند دیواره رحمی نازک تر شود، که در نهایت موجب ترشحات قهوه ای رنگ به جای پریودی می شود.

اگر درحال مصرف داروهای جلوگیری از بارداری هستید، ممکن است خونریزی های ناگهانی نیز داشته باشید، که باعث ترشحات سبک قهوه ای رنگ و لکه بینی خواهد شد. چونکه هورمون ها دیواره رحمی را ناپایدارتر می کنند، ممکن است در بین دو قاعدگیتان نیز، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه کنید. تا زمانی که داروهای جلوگیری مصرف می کنید و سایر علائم را ندارید، جای نگرانی وجود ندارد.

آیا ترشحات قهوه ای واژن، انواع مختلفی دارند؟

اگرچه ترشحات قهوه ای واژن ممکن است در مراحل متفاوتی از زندگیتان رخ دهند، اما همیشه به دلیل خون های قدیمی و خشک شده هستند. در این میان، چیزی که می تواند تغییر کند، دلیل خشک شدن خون است.

چه چیزی ترشحات قهوه ای واژن را به وجود می آورد؟

دلایل ترشحات قهوه ای واژن

دلایل ترشحات قهوه ای واژن

دلایل زیادی در ترشح مایعات قهوه ای واژن وجود دارد. از دلایل کاملا طبیعی و نرمال گرفته تا نشانه ای از سرطان! به همین دلیل است که همیشه باید به علائم همراه ترشحات قهوه ای واژن توجه کنید. از دلایل شایع بروز ترشحات قهوه ای رنگ عبارتند از:

  • قاعدگی
  • خونریزی لانه گزینی
  • بارداری خارج از رحم
  • سقط
  • تخمک گذاری
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • خونریزی غیرمنتظره
  • هورمون های جلوگیری از بارداری
  • عفونت های منتقل شونده جنسی
  • دوران پیش از یائسگی

در ادامه به شرح تعدادی از این دلایل می پردازیم:

عدم تعادل هورمونی در چرخه قاعدگی

باقی مواقع این ترشحات احتمالا نشانه ای از عدم تعادل هورمونی است. خوب است بدانید که هورمون استروژن بافت داخلی رحم را حفظ میکند. اگر میزان استروژن خیلی کم باشد، بافت داخل رحم ممکن است از چندین نقطه در طول چرخه ریزش داشته باشد. در نتیجه احتمالا لکه بینی قهوه ای یا خونریزی غیرعادی دیگری را تجربه خواهید کرد.

کمبود استروژن همچنین ممکن است باعث بروز موارد زیر شود:

  • گرگرفتگی
  • بی خوابی
  • نوسانات خلقی یا افسردگی
  • کاهش تمرکز
  • عفونت مجاری ادرار

پیشگیری از بارداری به روش هورمونی

جلوگیری هورمونی مثل قرص های پیشگیری ممکن است منجر به لکه بینی در چند ماه اول استفاده شود. اگر روش پیشگیری شما حاوی کمتر از 35 میکروگرم استروژن باشد، خونریزی رحمی اتفاق می افتد.

اما اگر مقدار استروژن خیلی زیاد باشد، دیواره رحم شما احتمالا بین هر دوره خونریزی، ریزش میکند. اگر این خونریزی طولانی تر از زمان معمول خروج از بدن باشد ممکن است قهوه ای به نظر برسد.

توجه داشته باشید که اگر لکه بینی شما بیش از سه ماه ادامه داشته باشد، لازم است موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا روش پیشگیری شما را تغییر بدهد. دارویی با استروژن بیشتر احتمالا به قطع لکه بینی کمک میکند.

کیست تخمدان

کیست های تخمدان همان ساک یا بسته های پر از مایعی هستند که در یک یا هردوی تخمدان ها رشد میکنند. مثلا کیست فولیکولی احتمالا زمانی رشد میکند که تخمک به درستی در زمان تخمک گذاری از تخمدان خارج نشود. ممکن است این وضعیت علائمی نداشته باشد یا اینکه پس از مدتی بدون دخالت انسان از بین برود.

اما گاهی این کیست ها برطرف نمی شوند حتی بزرگ تر می شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ممکن است باعث بروز هر علامتی از لکه بینی قهوه ای تا درد یا احساس سنگینی در ناحیه لگن شود.

توجه داشته باشید که هرنوع کیستی اگر رشد کند خطر پارگی و مجروح کردن تخمدان را به همراه دارد. اگر شک دارید که کیست در تخمدان شما رشد میکند برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های زنانه

ابتلا به بیماری های مقاربتی ممکن است باعث لکه بینی یا خونریزی قهوه ای رنگ شود. بعضی از عفونت ها مثل سوزاک یا کلامیدیا ممکن است علائمی در ابتدای درگیری بدن فرد داشته باشند. علائم احتمالی شامل ادرار دردناک، فشار در ناحیه لگنی، ترشحات واژینال و لکه بینی بین دوچرخه قاعدگی می شوند.

توجه داشته باشید که عفونت باکتریایی واژن BV یکی دیگر از عفونت هایی است که ضرورتا با ارتباط جنسی منتقل نمی شود. درعوض، ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی می شود که بافت، رنگ یا بوی ترشحات واژن را تغییر می دهد.

اگر نسبت به عفونت های زنانه بی توجه باشید خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن سلامت شما را تهدید میکند و ممکن است باعث ناباروری و دردهای لگنی مزمن شود.

اندومتریوز

اندومتریوز وضعیتی است که بافتی شبیه به بافت داخل رحم در نقطه ای خارج از رحم رشد میکند. این مشکل ممکن است باعث پریودهای دردناک و سنگین تا لکه بینی بین پریودها شود.

اندومتریوم ( بافت داخل رحم) اگر راهی برای ریزش خود نداشته باشد ممکن است باعث درد شدید، ترشحات قهوه ای و اختلالات باروری شود.

از دیگر علائم اندومتریوز باید به موراد زیر اشاره کنیم:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • خستگی زیاد
  • یبوست و اسهال
  • ادرار سوزناک
  • رابطه جنسی دردناک

ترشحات قهوه ای پس از داشتن رابطه جنسی، به چه معنا هستند؟

ترشحات قهوه ای واژن هنگام نزدیکی

ترشحات قهوه ای واژن هنگام نزدیکی

بعضی از ترشحات خونی و قهوه ای رنگ واژن پس از رابطه، ممکن است نشانه ای بر داشتن رابطه خشن باشد. در برخی از موارد، آلت همسرتان ممکن است موجب خونریزی گردنه رحم شود.  اگر در این مورد نگران هستید، می توانید از همسرتان بخواهید که آرام تر عمل کند و یا پوزیشنتان را تغییر دهید.

ترشحات قهوه ای هنگام بارداری نرمال است. در موارد بسیار نادری، ترشحات قهوه ای واژن می تواند نشانه ای از سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. اگر ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه کردید، حتما تست بارداری بدهید حتی اگر مقدار آن کم باشد. اگر باردار هستید و ترشحات قهوه ای دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا ترشحات قهوه ای واژن می تواند از نشانه های قبل از یائسگی باشد؟

ترشحات قهوه ای نیز می تواند از نشانه های یائسگی باشد، بخصوص اگر در دوران 40 تا 50 سالگی باشید. اگر سیکل قاعدگی نامنظم تر شود، ترشحات قهوه ای و لکه بینی محتمل تر هستند.

سایر نشانه های قبل از یائسگی عبارتند از:

  • ترشحات داغ
  • خشکی واژن
  • عوض شدن خلق و خو
  • سردرد
  • عرق شبانه
  • تغییرات پوستی
  • بی خوابی

چه نوع عفونت هایی باعث ترشحات قهوه ای واژن می شوند؟

ترشحات قهوه ای واژن و عفونت های مربوطه

ترشحات قهوه ای واژن و عفونت های مربوطه

اگرچه ترشحات قهوه ای واژن نرمال هستند، برخی از عفونت های مشخص نیز ممکن است موجب ترشح قهوه ای رنگ شوند. هر کدام از عفونت های زیر می توانند موجب ترشحات قهوه ای رنگ شوند:

  • عفونت های لگنی
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • لوازم خارجی بهداشتی( تامپون و حلقه جلوگیری از بارداری)
  • واژن باکتریایی

توجه داشته باشید که این عفونت ها، تنها دلایل ترشحات قهوه ای واژن نیستند؛ بلکه سایر نشانه ها عبارتند از:

  • ترشحات بد بو
  • خارش واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • دفع ادرار دردناک
  • تب و لرز

اگر همراه با ترشحات، هرگونه خارش یا بوی بد یا هرگونه علائم غیر نرمال دیگری داشتید، حتما به دکتر مراجعه کنید. هر گونه از عفونت ها نیاز به مراقبت های پزشکی دارند و هرچه سریعتر باید درمان شوند تا دچار مشکلات پیچیده ای نشوید.

برخی از این عفونت ها به دلیل بیماری های مقاربتی هستند. مانند کلامیدیا و سوزاک. بنابراین چنانچه مشخص شد به بیماری مقاربتی مبتلا هستید، تا زمان درمان از هرگونه رابطه جنسی بپرهیزید. ضمن اینکه همسرتان نیز باید به درمان بپردازد چرا که احتمالا هردوتان به بیماری های مقاربتی مبتلا هستید. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی بهتر است هنگام رابطه از کاندوم استفاده کنید تا ریسک ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید.

هنگامیکه ترشحات قهوه ای دیدید، چکار باید کنید؟

اولین کار این است که به دقت به دنبال علائم دیگر و تایم ترشحات با توجه به سیکل قاعدگیتان باشید. اگر تنها ترشحات قهوه ای را قبل یا بعد از قاعدگیتان داشتید، کاملا طبیعی است. اما اگر طولانی مدت باشد، می تواند از علائم آدنومیوزیس باشد. (اندومتریوز دیواره رحمی) اندومتریوز بیماری است که بافت های خوش خیم رحمی در جابی بیرون از رحم رشد می کنند که درصورتیکه در بلند مدت آن ها را پیگیری نکنید ممکن است در آینده به مشکلات باروری بر بخورید.

همچنین باید حواستان به شکل ترشحات نیز باشد. ترشحات قهوه ای ضخیم که همراه با بوی بد یا خارش هستند می توانند از علائم عفونی باشند. تب و درد نیز می تواند از علائم هشدار دهنده باشد. داشتن ترشحات زیاد نیز، می تواند نشانه ای بر غیرطبیعی بودن باشد.

دنبال کردن مرتب سیکل، به شما در تشخیص نرمال بودن ترشحاتتان بسیار کمک خواهد کرد. اگر هرگونه ترشحات قهوه ای رنگی دارید که به پریودیتان ارتباطی ندارد، اما در زمان تخمک گذاری قرار دارید، باز هم نرمال است.

اگر قصد بارداری دارید، ترشحات قهوه ای رنگ 1 تا 2 هفته پس از رابطه محافظت نشده، نشانه خونریزی لانه گزینی است.

ترشحات قهوه ای واژن و مراجعه به دکتر

ترشحات قهوه ای واژن و مراجعه به دکتر

 چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

هر زمانیکه در مورد ترشحات واژنتان احساس نگرانی کردید و یا علائم دیگری را مشاهده کردید باید با دکتر مشورت کنید.

هرچند ترشحات قهوه ای رنگی که به قاعدگی مرتبط هستند، هیچگونه جای نگرانی ندارند، اما پزشک در رابطه با خلاص شدن از دست آن ها، می تواند کمکتان کند.

اگر در حال مصرف قرص های جلوگیری از بارداری هستید، پزشک می تواند روش دیگری را برای توقف ترشحات پس از قاعدگی، تجویز کند. اگر ترشحات قهوه ای رنگ واژن  به دلیل کیست تخمدان یا عفونت به وجود آمده اند، پزشک می تواند تشخیص دهد و درمان مناسب را به کار گیرد.

در دوران قبل از یائسگی، هورمون درمانی از یک طرف می تواند هم عوارض این دوره را بهبود دهد و هم از طرفی دیگر می تواند لکه بینی و سایر علائم را کاهش دهد.

اگر ترشحات قهوه ای واژن را در دوران بارداری تجربه کردید، حتما با پزشک خود در ارتباط باشید.  هرچند در بیشتر مواقع این نکته طبیعی است، اما هم خودتان و هم پزشک با خیال راحت تری  فرایند بارداری را طی خواهید کرد.

منبع: مینت دکتر، healthline

4/5 - (36 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. Nilo

    سلام من ۱ هفته بعد پریودیم لکه های قهوه ای و سیاه میبینم رو لباس زیرم ۲۰سالمه و مجردم و دخترم ایا میتونه خطرناک باشه؟

  2. Soha

    سلام من ۲ هفته بعد پریودیم لکه های قهوه ای و سیاد میبینم رو لباس زیرم ۱۹ سالمه و مجردم و دخترم ایا میتونه خطرناک باشه؟

  3. شیرین

    سلام من19سالمه تنبلی تخمدان دارم بعد پریودیم ترشح قهوه ایی دارم ایا ممکنه بخاطر تنبلی تخمدانم باشه؟
    توروخدا راهنماییم کنید خیلی میترسم اخه سرچ کردم همش سرطان رحم میاد خاهشن کمکم کنید😭💔

  4. moc.sard2020

    سلام من ۱۸ ساله ام و مجرد بعد از حدود دو هفته از پریودم ترشحات قهوه ای رنگ دارم بدون درد دلیلش چی هست؟

  5. مرضیه

    ببخشید دختری ۱۷ ساله هستم من ی دابطه از مقعد داشتم بعد از دو ساعت متوجه شدم با اب منی خون ازم اومده و الان چهار روزه ک لکه بینی قهوه ای دارم

  6. بهاره

    سلام من ترشحات قهوه ای تیره مایل به مشکی دارم چسبنده است ولی کش نمیاد،پریودم نشدم،نشانه چی میتونه باشه؟!

  7. پریسامقدم

    سلام وقتتون بخیر.من ماه قبل توی۱۴روز پریودیم رابطه داشتم واقدام به بارداری کردم ولی متاسفانه دوسه روزبعد رابطه هرروز ترشحالت قهوه ای رنگ بعضی وقتام قرمز رنگ میبینم تاالان که دوباره زمان پریودیمه.بنظرتون چرااینطوری شدم

  8. مینا

    سلام ببخشید من هفته پیش رفتم سونو واژینال گفت 7هفته 6روز براساس پریودی امروز رفتم شکمی ترشح قهوه ایی داشتم گفت 7هفته2روزت چیکار کنم من الان به خاطر این لکه ها

  9. ساناز

    سلام.در زمان پریودی فقط چند روزی ترشحات قهوه ای داشتم ولی پریود نشدم.خطرناکه؟

  10. افسانه

    من دوبار به فاصله ۱هفتگی رابطه جنسی بدون حفاظت داشتم که تو رابطه اول فوراقرص اورژانسی مصرف کردم هفته بعدباز رابطه جنسی بدون محافظت داشتم و منی کامل داخل واژنم ریخته شد که متاسفانه فراموش کردم همون روز قرص بخورم و۳روزبعداورژانسی خوردم وچون پریودنشدم دکتررفتم وبرای من۵عددقرص اچ دی تجویزکردن که ۳روززمان برد ولی۴روزبعدکه الانه من وقتی دستشویی رفتم خونابه قهوه ای و یه تیکه لخته کوچیک مثل جگر ازم جداشد نواربهداشتی گذاشتم اماهیچ آثاردیگه ای روی نوارم نیست من هرموقع پریودمیشدم خون قرمزروشن ومقدارخیلی زیاد بود الان من باید چیکارکنم به نظرتون؟؟

  11. افسانه

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من دوبار به فاصله ۱هفتگی رابطه جنسی بدون حفاظت داشتم که تو رابطه اول فوراقرص اورژانسی مصرف کردم هفته بعدباز رابطه جنسی بدون محافظت داشتم و منی کامل داخل واژنم ریخته شد که متاسفانه فراموش کردم همون روز قرص بخورم و۳روزبعداورژانسی خوردم وچون پریودنشدم دکتررفتم وبرای من۵عددقرص اچ دی تجویزکردن که ۳روززمان برد ولی۴روزبعدکه الانه من وقتی دستشویی رفتم خونابه قهوه ای و یه تیکه لخته کوچیک مثل جگر ازم جداشد نواربهداشتی گذاشتم اماهیچ آثاردیگه ای روی نوارم نیست من هرموقع پریودمیشدم خون قرمزروشن ومقدارخیلی زیاد بود الان من باید چیکارکنم به نظرتون؟؟

  12. فاطمه

    من همیشه ۴ تا ۵ روز ترشحات قهوه ای دارم بعد درد زیر شکم و شروع خونریزی و معمولا مجموعا ۱۰ /۱۱ روز پریودم ایا این مدت طبیعی ؟ یا ۴ الی ۵ روز ترشحات قهو ه ای و لکه بینی و بعد شروع پریودی طبیعی ؟

  13. نهال ماندگار

    سلام من چهار یا پنج روز قبل از زمان پریود لکه بینی و کمی دل درد دارم آیا نشانه بارداریست؟

  14. مارینا محمدی

    سلام اسمم مارینا است 25 سال سن دارم بعد از پریودم تقریبا 12 روز بعد لکه بینی قهوه یی رنگ دارم آیا باردار هستم?
    از همه دوستهای مخام واسم دعاکنن که باردار بشم خیلی نگرانم

  15. بهار

    با سلام و عرض ادب.
    خانمی هستم 26ساله که ده ماهه ازدواج کردم. الان دو بار اتفاق افتاده که حدود دو سه ساعت بعد از رابطه با همسرم احساس دل‌درد شدید مثل پریودی کردم ( حدود دو سه دقیقه طول کشید) و بعدش یکی یا دو تا لکه کوچک قهوه‌ای روی لباس زیرم دیدم. موقعی که این لکه ها رو دیدم بار اول یک روز از پایان پریودی گذشته بود و دفعه دوم چهار روز . میشه لطفاً بگید نیاز به بررسی بیشتری داره یا نه؟
    در ضمن این ترشحات هر دفعه دیده نمیشه در این مدت (از پایان پریودی) ما پنج دفعه رابطه داشتیم اما فقط دوبار این لکه هارو دیدم.
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید . مرسی

  16. سارا

    سلام. من ترشح قهوه ای یک هفته بعد از رابطه محافظت نشده دارم امروز میتونم بی‌بی چک بذارم؟ جوابو نشون میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.