درمان سریع نازایی

درمان سریع نازایی: تشخیص سریع + درمان سریع

نازایی مشکلی‌ست که برخی از زوج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر با مشکلات باروری رو به رو شده‌اید، و به دنبال راهی برای درمان سریع نازایی هستید، باید به شما بگوییم درمانی که به شما پیشنهاد می‌شود بستگی به علت نازایی شما دارد. اول از همه باید ببینید که مشکل شما نازایی در مردان است یا نازایی در زنان؟

قبل از اینکه دنبال درمان سریع نازایی باشید، به این قسمت توجه کنید

همانطور که در بالا گفتیم در ابتدا باید دلیل نازایی شما مشخص شود و سپس به دنبال درمان سریع برای آن باشید. بهتر است ابتدا به کمک لینک زیر به سوالات آن پاسخ دهید تا دلایل نازایی شما توسط سیستم بررسی شود و سپس به دنبال درمان آن بروید.

تحلیل شرایط

درمان سریع نازایی

در حالت کلی 3 نوع درمان اصلی و رایج برای باروری وجود دارد:

داروها

راهنمای درمان سریع نازایی

راهنمای درمان سریع نازایی

مصرف دارو به نسبت شرایط بیمار می‌تواند از راه‌های درمان سریع نازایی باشد. داروهای رایج باروری عبارتند از:

  • کلومیفن آزادسازی ماهانه تخمک (تخمک گذاری) را در زنانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی‌کنند یا اصلا نمی‌توانند تخمک گذاری کنند را تحریک می‌کند.
  • تاموکسیفن – جایگزینی برای کلومیفن که ممکن است در صورت داشتن مشکلات تخمک گذاری تجویز شود.
  • متفورمین برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان مفید است.
  • گنادوتروپین‌ها – می‌توانند به تحریک تخمک گذاری در زنان کمک کنند و همچنین ممکن است باروری را در مردان بهبود بخشند.
  • هورمون آزاد کننده گنادوتروپین و آگونیست های دوپامین – انواع دیگر داروهای تجویز شده برای تحریک تخمک گذاری در زنان می‌باشند.

برخی از این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی داروهای خاص با پزشک خود صحبت کنید.

عمل جراحی

انواع مختلفی از روش‌های جراحی وجود دارد که ممکن است برای مشکلات نازایی و کمک به باروری مورد استفاده قرار گیرند.

جراحی لوله فالوپ

اگر لوله های فالوپ شما مسدود یا زخمی شده‌اند، ممکن است برای ترمیم آن‌ها نیاز به جراحی داشته باشید. از جراحی می توان برای از بین بردن بافت اسکار در لوله‌های فالوپ استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تخمک ها راحت‌تر از میان لوله‌ها عبور کنند. موفقیت جراحی به میزان آسیب لوله های فالوپ بستگی دارد.

عوارض احتمالی جراحی لوله‌های رحمی حاملگی خارج رحمی است، یعنی زمانی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود.

اندومتریوز، فیبروم و تنبلی تخمدان

آندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که قسمت هایی از پوشش رحم در خارج از رحم شروع به رشد می‌کند. جراحی لاپاراسکوپی اغلب برای درمان اندومتریوز با از بین بردن یا برداشتن کیسه‌های پر از مایع به نام کیست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای برداشتن فیبروم‌های زیر مخاطی (زائده‌های کوچکی که در رحم رشد می‌کنند) استفاده شود.

اگر تنبلی تخمدان دارید و مصرف دارو برای شما موثر نبوده است، می‌توان از یک روش جراحی جزئی به نام حفاری تخمدان لاپاراسکوپی استفاده کرد. این عمل شامل استفاده از گرما یا لیزر برای از بین بردن بخشی از تخمدان است.

اصلاح انسداد اپیدیدیم و جراحی برای بازیابی اسپرم

اپیدیدیم یک ساختار سیم پیچ مانند در بیضه است که به ذخیره و انتقال اسپرم کمک می کند.

گاهی اوقات اپیدیدیم مسدود می شود و از انزال طبیعی اسپرم جلوگیری می کند. اگر این امر باعث ناباروری شود، می توان از جراحی برای اصلاح انسداد استفاده کرد.

استخراج اسپرم از طریق جراحی ممکن است یک گزینه باشد اگر:

  • دارای انسدادی است که مانع از انتشار اسپرم می شود.
  • بدون لوله ای که اسپرم را از بیضه تخلیه می کند (واز دفران) انجام شود.
  • وازکتومی یا برگشت وازکتومی ناموفق داشته باشد.

هر دو عمل چند ساعت طول می کشد و تحت بی حسی موضعی به عنوان روش های سرپایی انجام می شود.

لقاح کمکی

لقاح داخل رحمی (IUI)

لقاح داخل رحمی (IUI) که به عنوان لقاح مصنوعی نیز شناخته می شود، شامل وارد کردن اسپرم به داخل رحم از طریق یک لوله پلاستیکی نازک از دهانه رحم است. اسپرم ابتدا جمع آوری شده و در یک مایع شسته می شود و نمونه هایی با بهترین کیفیت (سریع ترین) انتخاب می شوند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF)

لقاح آزمایشگاهی (IVF)، زمانی است که تخمک در خارج از بدن بارور می شود. داروی باروری برای تحریک تخمدان ها به تولید تخمک بیشتر از حد معمول مصرف می شود.

تخمک ها از تخمدان ها خارج می شوند و در آزمایشگاه با اسپرم بارور می شوند؛  سپس یک تخمک بارور شده (جنین) برای رشد و نمو به رحم بازگردانده می شود.

جمع بندی درمان سریع نازایی

بسیاری از افرادی که نازا هستند به دنبال راهی برای درمان سریع نازایی می‌گردند. برای درمان نازایی راه‌های مختلفی هست که انتخاب هرکدام به علت اصلی نازایی شما برمی‌گردد. از روش‌های درمان رایج برای نازایی می‌توان به مصرف دارو، عمل جراحی، و کمک گرفتن از فناوری‌های بارداری اشاره کرد. اگر تا به حال اقدام‌های شما برای بارداری موفقیت آمیز نبوده‌اند، حتما با یک پزشک متخخص مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.