درمان پای پرانتزی

همه چیز درباره درمان پای پرانتزی

پرانتزی بودن پاها یک عارضه و یا یک بیماری است. بدین معنا که پاهای فرد، از قسمت زانو به سمت بیرون آن، خم شده و بیرون آمده است. در چنین حالتی حتی اگر فرد، پاهایش را کنار هم قرار دهد و از مچ کنار هم جفت کند باز هم بین زانوهایش فاصله ایجاد می‌شود. در این مقاله در رابطه با دلایل بروز این عارضه و روش های درمان پای پرانتزی صحبت می کنیم.

این علایم هنگامی که فرد، راه می‌رود بیشتر و شدیدتر می‌گردد. فردی که دارای مشکل پای پرانتزی است در واقع دچار ایراد و عدم هماهنگی در راه رفتن است. به اصطلاح تخصصی پزشکی به این مشکل، حرکت به داخل بودن پا و یا چرخش پا به داخل گفته می‌شود.چنانچه این عارضه در نوزادان دیده شود در اکثر موارد و با گذشت زمان، استخوان‌های کودک صاف می‌شود و به درمان نیازی نیست. دلایل بسیاری برای ایجاد این عارضه برشمرده شده است.

دلایل به وجود آمدن پای پرانتزی

1- بیماری بلانت

بیماری بلانت موجب رشد نامناسب استخوان‌های ساق پا می‌شود. استخوان ساق پا به طرز غیر معمول رشد می‌کند. لذا زانوهای فرد، دچار خمیدگی می‌شود. در حین رشد کودک، این خمیدگی به مرور بیشتر نیز می‌شود و انحنای زانو شکل وسیع‌تری به خود می‌گیرد.

معمولا این عارضه در کودکی خود را نشان می‌دهد اما در بعضی موارد نیز تا نوجوانی خود را به درستی نشان نمی‌دهد. داشتن پای پرانتزی، خود باعث ایجاد مشکلاتی وسیع‌تر می‌شود از جمله این عوارض بروز مشکلاتی در مفصل‌هاست. بیماری بلانت در زنان شایع‌تر از مردان است. هم‌چنین بعضی از کودکانی که زودتر راه می‌افتند نیز در معرض خطر ابتلا به بلانت هستند.

2- شکستگی استخوان

گاهی اوقات استخوان پا دچار شکستگی می‌شود اما به طرز صحیحی درمان  و ترمیم نمی‌شود. این درمان ناصحیح و ناقص، باعث ایجاد پای پرانتزی می‌شود.

3- اختلال نرمی استخوان یا راشیتیسم

بیماری راشیتیسم به دلیل کمبود ویتامین دی در مدت زمان طولانی در بدن به وجود می‌آید. از جمله عوارض آن داشتن استخوان‌های نرم و بسیار ضعیف است که موجب خم شدن زانوها و ایجاد پای پرانتزی می‌شود.

4- کوتولگی

اختلالی به نام اکوندروپلازی باعث ایجاد شایع‌ترین نوع کوتولگی است. این عارضه اختلالی است که در رشد استخوان‌ها ایجاد شده است. این بیماری به مرور زمان باعث شکل‌گیری پای پرانتزی در فرد، می‌شود.

5- بیماری پاژه

پاژه از جمله بیماری‌های متابولیکی است که مشکلات بسیاری برای استخوان‌ها ایجاد کرده و تاثیرات منفی بسیاری بر آن‌ها دارد. طی این بیماری، استخوان‌هایی که دچار شکستگی شده‌اند، جوش خورده‌اند اما این جوش خوردن، به طرز صحیحی اتفاق نیفتاده است.

با گذشت زمان، کم کم پای پرانتزی شکل می‌گیرد و به دنبال آن اختلالات مفصلی نیز برای فرد به وجود می‌آید.

پاژه در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود اما اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

از سایر علل ایجاد پای پرانتزی هم‌چنین می‌توان مسمومیت با سرب و مسمومیت با فلوراید، چاقی و اضافه وزن و بیماری‌های ارثی را نام برد.

علائم پای پرانتزی

علائم و درمان پای پرانتزی

علائم و درمان پای پرانتزی

  • این اختلال با چشم قابل رویت است. فردی که دارای پای پرانتزی است به محض جفت کردن پاها در کنار هم و فاصله‌ای که بین زانوهایش ایجاد می‌شود تشخیص داده می‌شود. یا پزشک از او می‌خواهد تا چند قدمی راه برود و به این صورت به راحتی مشکل او را تشخیص می‌دهد. در بیشتر مواقع در کودکانی که در سنین 12 تا 18 ماهگی هستند دیده می‌شود اما قابل بهبود یافتن است. اما اگر پس از دو سالگی این عارضه هم چنان در کودک دیده شود باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا هر چه زودتر درمان شود.
  • علاوه بر اینکه این عارضه با چشم دیده می‌شود هم‌چنین از طریق عکسبرداری و رادیولوژی نیز این ناهنجاری قابل تشخیص است.
  • آزمایش خون: طی بررسی‌ها، پزشک به این نتیجه می‌رسد که بروز یک بیماری باعث ایجاد پای پرانتزی شده است. از طریق آزمایش خون، پزشک دلیل این عارضه را پیدا می‌کند که آیا کمبود ویتامین دی در خون مسبب بیماری است یا سایر کمبودها از قبیل کمبود ویتامین سی و کلسیم که بر روی رشد استخوان‌ها موثر است. پس از تشخیص هر گونه کمبود ویتامین در بدن، پزشک برای حل آن دارو و مکمل‌های دارویی و غذایی تجویز می‌کند. اگر مشکل پای پرانتزی به این موارد مربوط باشد حل و رفع می‌گردد.

این اختلال به مرور زمان شکل می‌گیرد و زانو و ران را به شدت درگیر می‌کند. درد و التهاب مزمن در قوزک پا، لگن، زانو و مفاصل ایجاد و باعث بروز مشکلات دیگر از قبیل آرتروز زانو می‌شود و مدل راه رفتن فرد را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین باید برای درمان صحیح و به موقع آن اقدام گردد.

روش‌های درمان پای پرانتزی

روش‌ها و راه‌کارهایی برای درمان پای پرانتزی وجود دارد که اگر پس از دو سالگی مشکل پای پرانتزی حل نشد می‌توان با کمک این روش‌ها آن را بهبود داد. از جمله این روش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  1. توصیه پزشک به استفاده از کفش و کفی طبی
  2. بریس یا گچ گرفتن پاها تا بدین وسیله استخوان به جای اصلی‌اش برگردد.
  3. عمل جراحی برای اصلاح بد شکلی استخوان‌ها
  4. درمان بیماری‌های زمینه‌ای که باعث ایجاد این مشکل شده‌اند.
  5. ورزش و حرکات ورزشی مناسب و فیزیوتراپی برای درمان پای پرانتزی و سایر ناهنجاری ها مانند گودی کمر، قوز پشت و گودی بغل ران

بعضی از افراد گمان می‌کنند مشکل پای پرانتزی فقط با جراحی قابل حل است در صورتی‌که این گمان، صحیح نیست. تمرینات ورزشی سالم و فیزیوتراپی نیز می‌توانند در درمان پای پرانتزی موثر باشند. اما در کنار آن‌ها باید رژیم غذایی مناسب و اصلاح و تغییر در سبک زندگی نیز انجام شود.

چند حرکت ورزشی برای درمان پای پرانتزی توصیه شده است که در زیر به معرفی این حرکات و نحوه انجام آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات ورزشی مناسب برای حل مشکل پای پرانتزی

حرکات ورزشی مناسب برای تقویت پا

برخی از تمرینات ورزشی توصیه شده برای حل مشکل پای پرانتزی، به درمان سفتی و خشکی مفاصل می‌پردازند و به بهبود عضلات زانو کمک می‌کنند.

البته قبل از انجام هر گونه حرکت ورزشی باید بدن، گرم شود. برای افرادی که دارای پای پرانتزی هستند تمرینات گرم کننده سبک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری توصیه شده است.

یکی از حرکاتی که برای حل این معضل، مطرح شده بدین شیوه انجام می‌شود.

روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کنید. چند وزنه سبک لازم است تا بین پاها قرار بگیرند. پس از آن باید زانوها را تا جایی‌که می‌توانید خم کرده، پاها را بکشید. چند بار در طول روز باید این حرکت انجام شود تا از طریق آن پا تقویت گردد.

از دیگر حرکات مناسب برای تقویت پا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نوشتن حروف الفبا با انگشتان پا روی یک صفحه فرضی
  • حرکت دادن پاها به سمت عقب در حالتی که ایستاده‌ایم
  • حرکت دادن پا روی پله یا یک جعبه
  • مراجعه به یک فیزیوتراپیست

حرکات ورزشی پیلاتس

تمرینات پیلاتس برای حل مشکل پای پرانتزی، بسیار موثر و کاربردی است. برای انجام این تمرینات باید روی زمین دراز بکشید در حالی که صورت رو به بالا باشد. سپس به آرامی پاها را به بالا و پایین حرکت دهید. سپس پاها را کنار هم قرار داده و چند دقیقه در این حال باقی بمانید. پس از گذشت مدت زمانی دوباره از ابتدا به تکرار حرکت بپردازید.

ماساژ درمانی

یکی از درمان‌هایی که امروزه برای بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌گردد ماساژدرمانی است. اما ماساژ باید توسط فرد متخصص این حوزه انجام شود. تا وی با کمک حرکات دست به درمان عضلات مبادرت ورزد.

برای موثر بودن ماساژ درمانی در درمان پای پرانتزی، باید این کار به طور مداوم و به طرز صحیح انجام شود.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.