درمان قوز پشت

راه های درمان قوز پشت به کمک حرکات اصلاحی

برای درمان قوز پشت گزینه‎های متعددی مانند حرکات ورزشی اصلاحی، جراحی، استفاده از بریس و کاهش وزن وجود دارد. اینکه کدام شیوه مناسب حال شما است به شدت ناهنجاری بستگی خواهد داشت. در این میان، ورزش‎های اصلاحی راه‌حلی مناسب و تاثیرگذار هستند. برای این منظور لازم است حرکات تحت نظر متخصص آموزش داده شود. یادگیری تمرینات بسیار راحت بوده و می‎توانید در منزل آنها را انجام دهید. نکته مهم در حرکات ورزشی این است که آنها را در مدت زمان طولانی و به طور مداوم و البته صحیح انجام دهید. بیماران زیادی از این طریق درمان شده‌اند.

جراحی برای آن دسته از بیمارانی استفاده می‎شود که قوز پشت در آنها حالتی پیشرونده دارد. گاهی اوقات نیز پیشرفت بیماری به‎گونه‌ایی است که بدون جراحی نمی‎توان عوارض آن را درمان نمود. معمولا این شیوه درمانی به افرادی توصیه می‎شود که انحنای کمر نها بیش از 80 تا 90 درجه است.

قوز پشت چیست؟

ممکن است قوز پشت را با نام کیفوز نیز بشنویید. این ناهنجاری در قسمت قوس فوقانی ستون فقرات رخ خواهد داد. در این حالت ستون فقرات در این ناحیه بیش از حد طبیعی دارای انحنا است. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد اما در زنان مسن بیشتر دیده می‌شود. در این سنین معمولا افراد دارای ضعف در استخوان‎های بدن هستند. مهره‎ها دیگر توانایی تحمل وزن سر را نداشته و به تدریج فشرده می‎شوند، این امر سبب می‎شود تا انحنا در این ناحیه بیشتر شود. پوکی استخوان از جمله دلایلی است که منجر به قوز پشت می‎شود. از آنجا که زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می‎شوند، کیفوز در زنان سالمند شایع‎تر است.

معرفی و درمان قوز پشت

معرفی و درمان قوز پشت

دیگر انواع قوز پشت که ممکن است که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی دیده شود، می‎تواند مربوط به ناهنجاری‎های مادرزادی، آسیب و یا وضعیت فیزیکی نامناسب باشد.

اپلیکیشن مینت

بهم ریختگی انحنای فوقانی پشت، یکی از عوارض کیفوز است. این عارضه می‎تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی و گوارشی شده و عملکردهای بدن را با محدودیت مواجه سازد. انحنای غیر طبیعی در این ناحیه، باعث ایجاد فشار به ریه‌ها خواهد شد. کیفوز شدید می‌تواند دستگاه گوارش را فشرده کرده و باعث مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید و مشکل در بلع شود.

از نظر ظاهری نیز این عارضه، باعث بروز مشکل خواهد شد. این موضوع در افراد جوان از اهمیت خاصی برخوردار است و ممکن است باعث انزوای اجتماعی آنها شود.

چرا به قوز پشت مبتلا می شویم؟

درمان قوز پشت با توجه به علت بروز آن انجام خواهد شد. دلایل متعددی برای بروز این ناهنجاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وضعیت بد بدنی ( پوسچر نامناسب): بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل وضعیت بد بدنی به این عارضه مبتلا می‎شوند. بسیاری از آنها هنگام کار با کامپیوتر، بیش از حد طبیعی به سمت جلو خم می‎شوند. این امر در طولانی مدت، منجر به تغییر شکل ستون مهره‎ها در این ناحیه خواهد شد. همچنین حمل کوله پشتی‌های سنگین در طولانی مدت سبب کیفوز می‎شود.در این شرایط انجام حرکات اصلاحی می‎تواند بسیار کمک کننده باشد.

آسیب های ستون فقرات: برخی از آسیب‌های ستون فقرات، مانند شکستگی‌ها ، می‌توانند به ستون فقرات آسیب برسانند و انحنای آن را تحت تاثیر قرار دهند.

شرایط زمینه‌ای استخوان یا ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به کیفوز شود، به ویژه در جمعیت سالمند. برخی از این موارد شامل بیماری تخریب دیسک و پوکی استخوان است.

سرطان در ستون فقرات می‌تواند مهره‌ها را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستگی کند. شیمی درمانی پرتودرمانی نیز می‎تواند منجر به ضعیف شدن استخوان‎ها شوند.

نقص هنگام تولد. استخوان‌های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نکرده‌اند ، می‌توانند باعث کیفوز شوند.

سندرم کیفوز در کودکان می‌تواند با سندرم‌های خاصی مانند سندرم Ehlers-Danlos و سندرم مارفان همراه باشد.

درمان قوز پشت با حرکات ورزشی

درمان قوز پشت با حرکات ورزشی به عنوان یکی از ایمن‎ترین راه‌ها نه تنها برای حل این مشکل بلکه مشکلاتی مانند قوز کمر و گودی کمر است. برای این منظور تمرینات متعددی وجود دارد که می‎توانید آنها را به صورت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام دهید. یکی از بهترین تمرینات حرکت پل باسن است.

حرکت پل باسن

حرکت پل باسن

برای انجام آن کافی است به پشت بر روی مت بخوابید. پاها را با  زاویه نود از زانو خم کنید، کف پا در تماس کامل با مت ( تشک ورزشی) قرار دارد، پاشنه پا را کمی با باسن نزدیک کنید. فاصله پاها به اندازه عرض لگن است. شکم را به سمت داخل منقبض کرده و بدن را از باسن به بالا بکشید، تا جایی بالا بروید که زانو، لگن و سرشانه‎ها در یک خط راست قرار بگیرند. برای لحظاتی در این وضعیت بمانید و سپس از ناحیه بالاتنه به سمت مت ( رو به پایین) حرکت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *