درمان قوز کمر

درمان قوز کمر با حرکات اصلاحی

قوز کمر از جایی بر می‌آید که ما اشتباه می‌نشینیم و اشتباه می‌خوابیم. امروزه بسیاری از افراد وقت خود را پشت میزهای غیر استاندارد یا کار با رایانه و گوشی‌های موبایل می‌گذرانند. نحوه نشستن پشت میز و روی صندلی‌ها و همچنین شیوه درست استفاده از رایانه و موبایل، به ما کمک می‌کند چنین مشکلی را تجربه نکنیم. در ادامه این مطلب به درمان قوز کمر پرداخته‌ایم.

علت بروز قوز کمر

ستون فقرات انسان به مانند خطی از گردن تا انتهای نشیمنگاه او کشیده شده. حالت طبیعی قرارگیری این خط، صاف نیست و کمی انحنا دارد. وقتی بد می‌نشینیم و ستون فقرات را در حالتی غیرطبیعی قرار می‌دهیم، این انحناها به مرور زمان تغییر حالت داده و شبیه S می‌شوند. در اینجا قوز کمر بروز می‌کند.

مشکلات مادرزادی و حوادثی مختلف نیز ممکن است در قوز کمر نقش داشته باشند. قوز کمر مشکلات مختلفی اعم از کمردرد، گردن‌درد، عدم‌تحرک و سایر مشکلات مربوط به مفاصل را در بدن پدید می‌آورد. مهم است که با اصلاح نوع نشستن و خوابیدن خود، در کنار روش‌های درمانی، به بازگشت ستون فقرات به حالت طبیعی خود کمک کنیم.

درمان قوز کمر

  • فیزیوتراپی

این درمان شامل توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی جهت کاهش عوامل زمینه‌ای بروز قوز کمر می‌شود. از طرفی تمرینات ورزشی و روش‌های درمانی دیگر، برای کاهش درد و درمان خمیدگی و بدشکلی ستون فقرات پیشنهاد می‌شوند.

اپلیکیشن مینت

  • پشت بند

این روش برای کودکانی که هنوز در مرحله رشد هستند و بزرگسالانی که قوز کمر آنها برآمده از حادثه‌ای بوده تجویز می‌شود. این وسیله مانند آتل عمل کرده و می‌تواند در کنترل انحنای ستون فقرات نقش داشته باشد. برای بهبود فشارهای برآمده از استفاده این آتل و همچنین افزایش تأثیر آن، از برخی روش‌های ماساژ درمانی نیز استفاده می‌شود.

  • عمل بسته

این روش شامل تزریقاتی است که برای تأثیرات ضدتورم، افزایش حرکت آن ناحیه و کاهش درد و ناراحتی انجام می‌شوند.

  • طب سوزنی

در این روش سوزن‌های مخصوصی را در نواحی خاص از پشت وارد بدن می‌کنند. این امر منجر به افزایش انرژی در آن ناحیه شده و به کاهش درد و کنترل انحنا کمک می‌کند.

  • کشش درمانی

در این روش که به شیوه دستی یا مکانیکی انجام می‌شود، فشار وارده بر ستون فقرات فرد را کاهش می‌دهند. این امر منجر به کاهش درد و تغییر شکل ستون فقرات به شیوه درست می‌شود.

  • شوک درمانی

در این روش، انرژی زیادی به ناحیه مورد فشار و بافت‌های آن وارد می‌کنند. این امر روند بافت‌سازی و ترمیم بافت‌های آن قسمت را سرعت می‌بخشد.

  • حرکات ورزشی و اصلاحی

برخی حرکات ورزشی نیز در کاهش درد و ناراحتی و بهبود وضعیت ستون فقرات تأثیر دارند.

حرکات ورزشی برای درمان قوز کمر

حرکت ملخ

این حرکت یکی از پوزیشن‌های یوگا است که در صاف شدن پشت بدن و کشیدگی عضلات جلوی بدن به شما کمک می‌کند. بهتر است حداقل ۴ تا ۶ تنفس در این پوز بمانید. اگر برایتان مقدور بود تا زمانی که می‌توانید در این حالت باقی بمانید:

حرکت ملخ و درمان قوز کمر

حرکت ملخ و درمان قوز کمر

  • به شکم روی زمین دراز بکشید
  • دست‌های خود را کنار بدن بگذارید.
  • پاها را موازی هم در امتداد بدن قرار دهید.
  • دم بگیرید و هر دو دست و هر دو پا را در امتداد بدن، بالا بکشید.
  • تا جایی که می‌توانید آنها را بالا برده و در این حالت بمانید.

حرکت cat / cow یا گربه و گاو

حرکت گاو و گربه

حرکت گاو و گربه

این حرکت در افزایش دامنه حرکتی و کشش عضلات پشت و شانه‌ها به شما کمک می‌کند. هر حرکت را به میزان ۲ تا ۵ ثانیه ادامه دهید. هنگام حرکت گاو، دم بگیرید و با حرکت گربه، بازدم:

  • چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید.
  • زانوها و کف دستانتان باید زمین را لمس کنند.
  • برای حرکت گاو، قفسه سینه را به پایین کشیده و سر خود را عقب ببرید.
  • کشش را در عضلات کتف و بازو و همچنین عضلات شکم حس کنید.
  • برای حرکت گربه، خط سینه خود را تا جایی که ممکن است بالا بکشید و چانه را به سینه بچسبانید.
  • دقت کنید شکم را بالا نیاورید.
  • این دو حرکت را در امتداد هم انجام دهید.

حرکت صورت گاو

حرکت صورت گاو درمان قوز کمر

حرکت صورت گاو درمان قوز کمر

این حرکت یوگا نیز به رهاسازی عضلات پشت و افزایش کشش و دامنه حرکتی آنها کمک می‌کند. در نتیجه به بهبود درد قوز کمر و تغییر شکل آن می‌انجامد. اگر برایتان امکان دارد، این حرکت را ۱ دقیقه برای هر طرف ادامه دهید. در غیر این‌صورت هر وقت احساس درد کردید، به آرامی دست‌های خود را آزاد کنید:

  • به حالت چهارزانو بنشینید.
  • پای راست را بلند کرده و به طرف چپ بکشید، تا جایی که هر دو زانوی شما روی هم قرار بگیرند.
  • دست راست خود را بالای شانه برده و سعی کنید دست دیگر را که از قسمت پهلو به عقب بدن کشیده شده، بگیرید.
  • این کار را تا حدی که برایتان مقدور است انجام دهید.
  • برای افزایش اثر حرکت می‌توانید از بندهای مخصوص یا یک تکه پارچه کمک بگیرید.
  • هر دو سر پارچه را با دو دست گرفته و به جای دست خود، سر پارچه را پشت بدن بکشید.

درمان قوز کمر ؛ روش‌های مختلف

قوز کمر به دلایل مختلفی از مشکلات مادرزاد تا حوادث مختلف و سبک زندگی غلط ایجاد می‌شود. برای درمان آن می‌توانید از فیزیوتراپی، طب سوزنی، پشت بندهای مخصوص، ورزش و… استفاده کنید. برخی حرکات ورزشی مثل حالت ملخ، به کشیدگی عضلات پشت، کاهش درد و درمان قوز کمر کمک می‌کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *