تکرر ادرار در زنان

تکرر ادرار در زنان ؛ 16 دلیل رایج و راه درمان

کنترل تکرر ادرار در زنان

آیا همیشه احساس دفع ادرار دارید؟ امروز دلایل تکرر ادرار در زنان را بررسی می کنیم و به راه های درمان آن نیز اشاره می کنیم.

تکرر ادرار در زنان تحت شرایط مختلفی به وجود می آید که در زیر به آن اشاره می کنیم:

دلایل تکرر ادرار در زنان

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری (UTI) عفونتی است که اعضای دستگاه تناسلی مانند مثانه، کلیه ها و مجاری ادراری را به خود درگیر می کند. بانوان نسبت به آقایان همیشه پتانسیل بیشتری را برای ابتلا به عفونت های مجاری ادراری دارند. یکی از علائم اصلی عفونت مجاری ادراری در بانون تکرر ادرار شدید و دائمی است.

بی اختیاری ادراری

بسیاری از اشخاص در برخی مواقع از عمرشان بی اختیاری ادراری را تجربه می کنند. این اختلال بسیار رایج است و همیشه باعث حس خجالت فرد می شود. از دلایل بی اختیاری ادراری می توان به این عوامل اشاره کرد:

  • بارداری
  • سن
  • اختلالات عصبی
  • عفونت های باکتریایی

گاهی اوقات مدفوع سخت و فشرده موجود در رکتوم باعث می شود که اعصاب مثانه بیش از حد فعال شود و احساس تکرر ادرار به وجود بیاید.

  • یائسگی

بسیاری از بانوان مشکلات مثانه را در زمان وارد شدن به یائسگی تجربه می کنند، هنگامیکه یک خانم یائسه می شود، رباط ها و عضلاتی که کف لگن او را حمایت می کنند، ضعیف می شوند. به دلیل کاهش هورمون های استروژن، این رباط ها و بافت ها، کشسانی و قدرت خود را از دست می دهند. حتی یک فشار کوچک مانند خندیدن، عطسه و سرفه که به مثانه وارد می شود، می تواند باعث تکرر یا بی اختیاری ادراری شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از دلایل تکرر ادرار

سنگ کلیه یکی از دلایل تکرر ادرار

سنگ کلیه معمولا از مواد معدنی و نمک حاصل از کلیسم و اوریک اسید ساخته می شود. که در کلیه بزرگ می شوند و در داخل مجاری ادراری حرکت می کنند که باعث درد و ناراحتی می شود. از دیگر علائم سنگ کلیه تکرر ادرار است که در آن سنگ کلیه ها به نواحی پایینی مجاری ادراری می رسند.

سنگ مثانه

سنگ های مثانه هنگامیکه مواد معدنی در داخل ادرار کریستال می شوند، به وجود می آیند. با این حال، اگر سنگ ها باعث تخریب دیواره مثانه یا مسدود کردن جریان ادرار شوند، ممکن است نشانه هایی مانند خون در ادرار، درد های شکمی و تکرر ادرار را به وجود بیاورند.

عفونت مثانه

شایع ترین نشانه عفونت مثانه، تکرر ادرار در زنان است. باکتری وارد مجاری ادراری شده، از آنجا نیز وارد مثانه می شود و باعث عفونت های مثانه می شود.

انسداد گردن مثانه

انسداد اولیه گردن مثانه (PBNO) اختلالی است که در آن گردن مثانه در زمان دفع به طور کامل باز نمی شود، در نتیجه باعث پیشگیری از جریان ادرار می شود. انسداد اولیه گردن مثانه علائم بسیاری دارد که یکی از آن ها بی اختیاری ادراری است.

سیستیت (التهاب مثانه)

سیستیت التهاب مثانه است که معمولا به دلیل عفونت باکتریایی به وجود می آید. از علائم این شرایط می توان به احساس فشار در ناحیه زیرشکمی و تکرر ادرار اشاره کرد.

اورتریت

اورتریت اختلالی است که مجاری ادراری که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برند، ملتهب می شوند. این بیماری معمولا به دلیل عفونت باکتریایی به وجود می آید.

پیلونفریت

عفونت باکتریایی است که در پایین مجاری ادرای شروع می شود، سپس در تمام مثانه پخش می شود. یک زن هنگامیکه باردار است، ممکن است پیلونفریت را تجربه کند.

مجاری ادراری در زنان نسبت به مردان کوتاه تر است، در نتیجه برای باکتری راحت است تا به بدن نفوذ کند. این نکته زنان را بیشتر مستعد عفونت های کلیه و ادراری می کند و در نتیجه ریسک ابتلا به پیلونفریت را بالا می برد. این شرایط باعث تکرر ادرار در زنان می شود.

هیدرونفروز

شرایطی است که به دلیل کشش و ورم کلیه ها به دلیل عدم خروج کامل ادرار در آن ها به وجود می آید. این شرایط باعث انسداد جریان ادراری می شود. در نتیجه کلیه پر از ادرار می شود و فشار را بر ارگان های مجاور افزارش می دهد. اگر این شرایط باقی بماند و درمان نشود، کلیه به صورت مزمن آسیب می بیند. تکرر و بی اختیاری ادراری از نشانه های هیدرونفروز است.

نوروپاتی خود مختار

نوروپاتی خودمختار به دلیل آسیب رسیدن به اعصاب به وجود می آید. این بیماری هنگامی به وجود می آید که اعصابی که وظیفه اعمال خودمختارانه بدن را بر عهده دارند، آسیب می بینند.

آرتیریت واکنشی

آرتیریت واکنشی یک شرایط التهابی است که در آن درد مفاصل و تورم به وسیله یک عفونت در بدن ایجاد می شود. در اکثر موارد بیماری های منتقل شونده جنسی یا عفونت های باکتریایی موجب به وجود آمدن این بیماری می شوند. یکی از علائم آرتیریت واکنشی تکرر ادرار و بی اختیاری ادراری است.

MS

بیماری است که سیستم ایمنی بدن به غشای محافظت کننده اعصاب مغزی، آسیب می رساند. مشکلات مثانه یکی از علائم اصلی MS است و تاثیر قابل توجهی بر زندگی شخص می گذارد. MS در عملکرد عصب هایی که فرمان دفع ادرار را می دهند، خلل وارد می کند و ممکن است موجب بی اختیاری ادراری شود.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان عموما به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود، چرا که در مراحل اولیه هیچ نشانه ای از خود ندارد. سرطان تخمدان در مراحل اولیه به سختی شناخته می شود و معمولا به شکل بدون درد بر روی تخمدان شکل می گیرد و تا زمانیکه جدی نشود، هیچ نشانه ای ندارد.

سرطان مثانه

سلول های سرطانی، تومورهایی را در دیواره مثانه که عضلات آن را پوشش می دهد، تولید می کنند که در نهایت علائمی را مرتبط با دفع ادرار بروز می دهد. سرطان مثانه معمولا علائمی مانند تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را دارد.

چگونه تکرر ادرار در زنان را کاهش دهیم؟

راه های درمان تکرر ادرار

راه های درمان تکرر ادرار

درمان تکرر ادرار در زنان

بسیار مهم است که دلیل تکرر ادرار خود را بدانید، تا درمان درست آن را به کار ببرید.

باز آموزی مثانه

در این روش درمانی در طول 12 هفته زمان بین هر بار دفع ادرار افزایش پیدا می کند.

تغییر رژیم غذایی

غذاهایی بخورید که به مثانه آسیب وارد نمی کنند. قهوه، شکلات، غذاهایی که گوجه فرنگی دارند، الکل و غذاهای تند مصرف نکنید. همچنین غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، مصرف کنید، چرا که از یبوست جلوگیری کرده و در نتیجه شانس ابتلا به سندروم پرکاری مثانه کاهش پیدا می کند.

کنترل مصرف مایعات

از مصرف مایعات، بلافاصله قبل از خواب بپرهیزید.

ورزش

ورزش عضلات اطراف مثانه و مجاری ادراری را تقویت می کند و باعث بهبود کنترل ادرار می شود و تکرر ادرار را کاهش می دهد. عضلات لگنی را 5 دقیقه و 3 بار در روز ورزش دهید تا عملکرد مثانه را بهبود ببخشید.

مصرف دارو

مصرف داروهایی مانند اکسی بوتینین، تولترودین، سولیفناسین، فنازوپریدین برای درمان تکرر ادرار در زنان مفید هستند.و آنتی بیوتیک هایی که هم باکتری های گرم مثبت و منفی و همچنین بی هوازی را پوشش می دهند، جهت کنترل عفونت های مجاری ادراری و مثانه که باعث تکرر ادرار شده اند، کاربرد  دارند.

بوتاکس

هنگامیکه بوتاکس به عضلات مثانه تزریق می شود، عضلات آن را آرام می کند، ظرفیت مثانه را افزایش می دهد و در نتیجه باعث کاهش بیرون روی ادرار می شود.

شبیه سازهای عصبی کوچک

این دستگاه ها در زیر پوست کاشته می شوند و انقباضات اندام ها و عضلات داخل لگن را کنترل می کنند.

3.5/5 - (8 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.