محاسبه نسبت دور کمر به باسن

نحوه محاسبه نسبت دور کمر به باسن و تحلیل نتایج

نسبت دور کمر به باسن (WHR) مقدار اندازه‌ای است که دور کمر را با باسن مقایسه می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و تناسب اندام را می‌توان با آن تخمین زد.

WHR یکی از روش‌هایی است که پزشکان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها را با آن تخمین بزند. محاسبه WHR بسیار آسان است، زمان بسیار کمی می‌برد و هزینه‌ای ندارد. همچنین با تغییر WHR می‌توانید به راحتی پیشرفت خود را در روند لاغری پیگیری کنید.

نحوه محاسبه نسبت دور کمر به باسن

شما می‌توانید به راحتی WHR را در خانه با یک متر اندازه‌گیری کنید.

  1. اندازه‌گیری دور کمر: متر اندازه‌گیری را در نزدیک وسیع‌ترین قسمت شکم، یعنی روی ناف قرار دهید. به آرامی نفس بکشید و سپس اندازه‌گیری را در بازدم انجام دهید.
  2. اندازه‌گیری دور باسن: بایستید و متر را در وسیع‌ترین قسمت باسن بپیچید واندازه‌گیری کنید.
  3. محاسبه WHR: اندازه كمر را به اندازه باسن تقسيم كنيد تا WHR خود را به دست آوريد.

برای اندازه‌گیری صحیح WHR، باید هر لباسی را که لایه‌ای در ناحیه شکم اضافه می‌کند تعویض کنید.

اپلیکیشن مینت

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، WHR بیشتر از 1.0 نشان‌دهنده خطر بروز بیماری‌های قلبی است. WHR سالم برای زنان زیر 0.85 و WHR سالم برای مردان 0.90 یا کمتر است.

مثال برای نسبت دور کمر به دور باسن

برای درک بهتر نحوه عملکرد WHR، نمونه‌ اندازه‌گیری‌های یک خانم را بررسی می‌کنیم. اگر اندازه دور کمر وی 76 سانتی‌متر و اندازه باسن 97 سانتی‌متر باشد، WHR می‌شود: 0.78

نتیجه: WHR این خانم در محدوده طبیعی قرار دارد.

چگونه افزایش وزن، WHR را تغییر می‌دهد؟

اگر دور شکم این خانم چربی ایجاد شود، WHR او تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر اندازه کمر او به 99 سانتی‌متر و اندازه باسن او به 97 سانتی‌متر افزایش یابد، WHR جدید او خواهد بود: 1.02

نتیجه: افزایش وزن این خانم اکنون او را بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار داده است.

چگونه کاهش وزن، WHR را تغییر می‌دهد؟

همچنین این خانم می‌تواند با کاهش وزن، درصد ریسک مبتلا به بیماری‌ را تغییر دهد. اگر کمر باریک باشد، مثلا اندازه کمر 81 سانتی‌متر و اندازه باسن 97 سانتی‌متر باشد. ببینید چگونه مقدار WHR تغییر می‌کند: 0.84

نتیجه: با اینکه دور کمر این خانم بزرگتر از زمان شروع است، اما او می‌تواند WHR خود را با کاهش وزن به محدوده سالم‌تر نزدیک‌تر کند.

و در آخر به این نکته توجه کنید که اندازه کمر، دور باسن و WHR نشان‌دهنده این نیستند که لزوماً به بیماری قلبی یا هر بیماری دیگری مبتلا خواهید شد. این اندازه‌گیری‌ها صرفا برای پیش‌بینی خطر احتمالی بیماری و ایجاد انگیزه‌ای برای کاهش وزن برای زندگی سالم است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *