تغذیه لاغری

تغذیه لاغری باید چگونه باشد؛ ۱۰ روش موثر برای بهبود تغذیه برای لاغری

سبک زندگی امروز و از آن جمله، نشستن‌های طولانی مدت، موجب شده افراد زیادی با معضلی به نام افزایش وزن و چاقی مواجه شوند. افزایش وزن، فقط مشکلی در زمینه تناسب اندام به شمار نمی‌رود. بلکه این عامل، خود مسبب مسائلی دیگر است که از مهم‌ترین این مسائل می‌توان به بروز بیماری‌هایی جدی در فرد اشاره کرد. عده زیادی از افراد برای حل این مشکلات به دنبال یک رژیم غذایی مناسب هستند اما در مورد چگونگی چنین برنامه‌ای و یا ویژگی‌های آن اطلاع کافی ندارند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ویژگی‌های تغذیه لاغری اشاره کنیم.

بسیاری از افراد با حذف کردن بعضی از وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه، می‌خواهند به کاهش وزن دست یابند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. حذف وعده غذایی صبحانه، نه تنها به کاهش وزن منجر نمی‌شود بلکه در حقیقت، آثاری معکوس را برای بدن فرد، ایجاد میکند.

نخوردن صبحانه موجب می‌شود فرد احساس گرسنگی کند و برای بر طرف کردن این احساس، به مصرف میان وعده‌های ناسالم روی بیاورد و یا این کمبود را در وعده غذایی دیگر معمولا ناهار جبران کند. از طرفی نخوردن صبحانه موجب می‌شود فرد دچار کسالت و خستگی شود و به اندازه کافی نتواند فعالیت فیزیکی داشته باشد. همین امر خود موجب افزایش وزن وی می‌گردد.

بنابراین باید به وعده صبحانه با در نظر گرفتن مواد لازم آن، اندیشیده شود. تغذیه مناسب برای صبحانه، شامل شیر کم چرب، غلات فیبردار و میوه است.

اپلیکیشن مینت

  • مصرف سبزیجات به لاغری کمک می‌کند.

نقش سبزیجات در تغذیه لاغری

نقش سبزیجات در تغذیه لاغری

مصرف سبزیجات به میزان مناسب، موجب می‌شود روزانه 100 تا 200 کیلوکالری، وزن کم کنید. بنابراین به جای مصرف بیش از حد نشاسته و سایر تغذیه‌های ناسالم از قبیل چیپس، پفک و پاستا و… که در برنامه غذایی این روزها جای گرفته‌اند و باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند، سبزیجات مصرف کنید.

  • برای تغذیه لاغری ، بشقابتان را کوچک کنید.

کوچک کردن بشقاب باعث می‌شود خود به خود غذای کمتری مصرف کنید. این فرایند، از طریق ذهنی اتفاق می‌افتد. در حقیقت، کوچکی بشقاب از طریق راضی کردن ذهن فرد، به کافی بودن غذایی که بدن مصرف کرده، باعث لاغری می‌شود. بشقاب کوچک در حقیقت ذهن را دچار احساس سیری می‌کند. همین موجب می‌شود تا فرد به طور ناخودآگاه به میزان غذایی که مصرف کرده، راضی شود.

  • در تغذیه لاغری ، مصرف پروتئین فراموش نشود.

بسیاری از افراد در تغذیه برای لاغری ، به طور کلی مصرف پروتئین را حذف می‌کنند و یا آن را کاهش می‌دهند. در صورتی که مصرف مواد غذایی پروتئین دار، موجب سیری بیشتری می‌گردد. مصرف این مواد هم‌چنین باعث می‌شود برای مدتی طولانی احساس سیری داشته باشید.

علاوه بر این مصرف پروتئین موجب می‌شود که توده ماهیچه‌ای بدن حفظ شود و فرایند سوزاندن چربی‌های اضافی بدن، بهتر انجام گیرد. بنابراین در تغذیه لاغری باید از مواد پروتئین دار مانند سفیده تخم مرغ، غذاهای دریایی، سویا، حبوبات و… استفاده شود.

  • مصرف میان وعده‌های غذایی در تغذیه لاغری ، بسیار موثر است.

محققان معتقدند افرادی که در طول روز 4 یا 5 وعده غذایی و میان وعده غذایی، مصرف می‌کنند بیشتر می‌توانند به کنترل اشتهای خود دست یابند. همین عامل سبب می‌شود که بتوانند وزن بیشتری را از دست بدهند و به لاغری دست یابند. بنابراین باید میزان کالری دریافتی روزانه بدن را به میان وعده‌های کوچک‌تری تقسیم نمود تا با مصرف این میان وعده‌ها به هدف مورد نظر دست یابید. البته میان وعده‌ها خود نیز باید به اندازه کافی سالم باشند.

  • نوشیدن آب، جایگاهی خاص دارد.

مصرف روزانه آب، به میزان کافی تاثیرات بسیار مهمی برای سلامت بدن دارد هم‌چنین نوشیدن آب، باعث دست یابی به وزن مناسب نیز می‌گردد چراکه به دفع مواد اضافی جمع شده در بدن و چربی‌ها، منجر می‌گردد.

از طرف دیگر بسیاری از موارد که فرد احساس گرسنگی می‌کند در حقیقت، تشنه است. مصرف آب در چنین مواقعی موجب ایجاد حس سیری در فرد می‌گردد و از میزان گرسنگی‌اش کم می‌کند. بنابراین با مصرف آب به میزان لازم و کافی، می‌توانید از مصرف غذاهای دارای کالری، اجتناب کنید و یا میزان مصرف کالری را کاهش دهید. می‌توانید برای دستیابی به این منظور از نوشیدنی‌های سالم و بدون قند دیگر نیز استفاده کنید.

  • مصرف مواد قندی را کاهش بدهید

مواد قندی دارای ماده‌ای به نام فروکتوز هستند. مصرف فروکتوز باعث می‌شود بیماری‌هایی بدن فرد را تهدید کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان دیابت نوع 2، چاقی و اضافه وزن، مشکلات کبدی و قلبی و.. را نام برد.

از طرف دیگر مصرف مواد قندی باعث می‌شود چربی‌های مضر در بدن، بیشتر تجمع کنند.

  • از روغن‌های گیاهی و طبیعی در طبخ غذا استفاده کنید.

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن کنجد و… چربی‌های لازم برای بدن را به میزان کافی، فراهم می‌کند. متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به سوخت چربی کمک می‌کند. همین عامل موجب کاهش وزن می‌شود. اما در استفاده از این روغن‌ها نیز تعادل را رعایت کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *