لاغری در بارداری

چگونه به لاغری در دوران بارداری دست پیدا کنیم؟

لاغری در دوران بارداری با ایجاد یک برنامه برای کاهش تدریجی وزن حتی پیش از تولد نوزاد برای مادران باردار یک ضرورت جدی و مهم است. بدن مادر حدود 40 هفته نوزاد را تغذیه و حمل می‌کند و به رشد و تکامل آن کمک می‌کند. داشتن اضافه وزن می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند زیرا می‌تواند مانع این روند شود.

از دست دادن وزن در دوران بارداری به طور کلی توسط متخصصان بهداشت توصیه نمی‌شود. زنان چاق یا دارای اضافه وزن زیاد تقریباً همواره برای کاهش وزن در دوران بارداری تلاش می‌کنند. با این حال، مواردی وجود دارد که باید انجام دهید تا در هنگام بارداری از اضافه وزن پیدا نکنید.

چاق بودن در دوران بارداری ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • تولد زودرس
  • مرگ نوزاد
  • زایمان سزارین
  • نقص یا مشکل قلبی در نوزاد
  • دیابت برای مادر
  • فشار خون بالا در مادر
  • لخته شدن خون (به خصوص در پاها)
  • عفونت در بدن مادر

با وجود چنین خطرات، بهترین روش شما برای لاغری در بارداری از طریق یک برنامه ثابت اما در عین حال تدریجی با تمرکز بر تغییر سبک زندگی سالم است. کاهش تدریجی وزن برای بدن و کودک شما بهترین روش است. اگر پزشک توصیه می‌کند لاغر شوید، در اینجا نحوه انجام این کار با خیال راحت در دوران بارداری آورده مشاهده خواهید کرد.

اپلیکیشن مینت

1. بدانید که برای لاغر شدن چه میزان از وزن خود را باید از دست بدهید

اضافه وزن در دوران بارداری می‌تواند باعث تغییر روند کاهش وزن شود. اما واقعیت این است که هر روز مقداری وزن اضافه می‌کنید و مهم است که بدانید میزان استاندارد آن چقدر است. از این گذشته باید به این نکته توجه کنید که اکنون در درون شما انسانی رشد می‌کند!

2. لاغری در بارداری: میزان دریافت کالری را کاهش دهید

اولین راه برای کاهش وزن اضافی، کاهش کالری دریافتی روزانه است. خوردن کالری بیشتر از میزان سوزاندن، متداول‌ترین دلیل افزایش وزن است. به خاطر داشته باشید که زنان باردار نباید روزانه کمتر از 1700 مصرف کنند. این حداقل میزان کالری دریافتی است و به شما اطمینان می‌دهد که هم شما و هم کودک به طور منظم انرژی و مواد مغذی کافی را دریافت می‌کنید.

قبل از اینکه مقدار کالری از رژیم غذایی خود را کاهش دهید، با تهیه یک دفترچه یادداشت، مشخص کنید که واقعاً چه مقدار کالری در طور روز مصرف می‌کنید. برای بحث در مورد برنامه‌های غذایی می‌توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. همچنین می‌توانید برچسب‌های غذایی مربوط به غذاها را از فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها بررسی کنید تا درک کنید که کالری هر غذا چقدر است.

اگر به طور معمول کالری بیش از این مقدار مصرف می‌کنید، کاهش تدریجی آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شما می‌توانید:

  • قسمت‌های کوچکتر یک غذا را صرف کنید.
  • مصرف چاشنی‌ها را قطع کنید.
  • تعویض چربی‌های ناسالم (مانند کره) با چربی‌های سالم مانند روغن زیتون را امتحان کنید.
  • مصرف میوه‌های پخته شده را فرموش نکنید.
  • به جای کربوهیدرات سنتی از سبزیجات استفاده کنید.
  • مصرف نوشابه را قطع کنید و به جای آن آب را انتخاب کنید.
  • از مصرف تنقلات مانند، چیپس یا آب نبات پرهیز کنید.

3. لاغری در بارداری: روزانه 30 دقیقه ورزش کنید

بعضی از خانم‌ها از ترس اینکه به بچه‌هایشان آسیب نرسد از ورزش می‌ترسند. اما این قطعاً درست نیست. در حالی که برخی از تمرینات مانند دراز کشیدن ممکن است مضر باشد، اما ورزش در کل بسیار مفید است.

ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری

ورزش یکی از مهم‌ترین روش‌های لاغری در دوران بارداری است و می‌تواند به شما کمک کند وزن خود را کاهش دهید. نقایص مادرزادی را کاهش دهید و حتی برخی از دردها را که در دوران بارداری تجربه می‌کنید تسکین دهد.

اگر شروع این کار برای شما خیلی سخت یا دشوار است، در نظر بگیرید که 30 دقیقه را به دقایقی کوتاه‌تر تقسیم کنید.

برخی از بهترین تمرینات برای زنان باردار عبارتند از:

  1. شنا کردن
  2. پیاده روی
  3. باغبانی
  4. تمرینات یوگا
  5. آهسته دویدن

4– به موقع نگرانی‌های مربوط به وزن را برطرف کنید

در حالی که مطمئناً در دوران بارداری به طور طبیعی با افزایش وزن مواجه خواهید شد، اما بیشتر این افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم اتفاق می افتد. کودک شما همچنین طی دو ماه آخر بارداری به سرعت رشد می‌کند.

شما نمی‌توانید افزایش وزنی را که به کودک را کنترل کنید، بنابراین بهتر است در اوایل بارداری به هرگونه مشکلات مربوط به وزن بپردازید.

برخی از موفقیت‌ها در مداخله وزنی در بین زنان باردار از طریق مطالعه منتشر شده در ژورنال چاقی گزارش شده است. محققان دریافتند زنانی که از هفته هفتم تا بیست و یکم بارداری مشاوره دریافت کرده‌اند، در طی سه ماهه سوم کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

این فقط یک نمونه از مواردی است که می‌توان بر اساس آن دریافت که برنامه ریزی اولیه به جلوگیری از افزایش وزن اضافی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، یا میزان وزنی را که در طول بارداری به طور کلی افزایش می‌دهید، کنترل کنید، حتماً از پزشک خود کمک بگیرید تا در اوایل برنامه خود را تنظیم کنید. پزشک شما همچنین می‌تواند برای مشاوره بیشتر و برنامه ریزی غذا شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

بارداری اگرچه یک زمان هیجان انگیز است اما می‌تواند برای خانم‌هایی که از قبل اضافه وزن دارند به معضلی برای وزن تبدیل شود. این به دلیل افزایش وزن اجتناب ناپذیر مرتبط با داشتن یک کودک است.

خوشبختانه، تحقیقات فزاینده نشان می‌دهد که لاغری در دوران بارداری ممکن و حتی مفید برای برخی از خانم‌ها که دارای اضافه وزن و چاقی است.

نتیجه گیری

برای بیشتر خانم‌های باردار، مدیریت وزن از هر نوع کاهش وزن قابل ملاحظه‌ای مطمئن‌تر است. با وجود مزایای داشتن BMI پایین در دوران بارداری، کاهش وزن برای همه زنان مناسب نیست.

 

 

بخشی از نگرانی ناشی از روش‌های سنتی لاغری در دوران بارداری، کاهش کالری و ورزش است. مهم است که کالری دریافتی خود را رعایت کرده و در دوران بارداری ورزش کنید. اما افراط در مصرف آن می‌تواند به کودک شما آسیب برساند.

به همین دلیل است که اکثر پزشکان کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه به طور قابل توجهی اضافه وزن داشته باشید. هرگونه سؤال یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن‌ترین تصمیم را برای شما و کودک خود بگیرید. شما همیشه می‌توانید پس از به دنیا آمدن کودک، یک برنامه کلی کاهش وزن سالم را دوباره مرور کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *