شنا در دوران بارداری

آیا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟

در بارداری زنان به دنبال کشش عضلات و ریلکسیشن هستند. برای این منظور رو به تمرینات یوگا، پیاده روی و حتی شنا‌ می‌‌آورند. اما آیا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟

مزایای شنا در دوران بارداری

شنا در دوران بارداری ورزشی عالی برای تحرک داشتن است و فواید بی شماری از جمله سوزاندن کالری و رسیدن به تناسب اندام دارد.

وقتی شنا‌ می‌‌کنید از عضلات مرکزی برای نگه داشتن خود روی سطح آب استفاده‌ می‌‌کنید و وقتی از یک سمت استخر به سمت دیگر‌ می‌‌روید دستان‌تان را تکان‌ می‌‌دهید و عضلات بدنتان را‌ می‌‌کشید که این موضوع سبب افزایش قوام عضلات و استقامت بدن می‌شود.

از دیگر فواید ورزش‌های آبی در دوران بارداری‌ می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن، کاهش درد و فشار روی مفاصل، کاهش درد سیاتیک، کاهش تهوع صبحگاهی، بهبود گردش خون، بهبود بافت عضلانی و افزایش استقامت بدنی اشاره کرد.

 

اپلیکیشن مینت

آب خنک استخر نه تنها سبب کاهش التهاب و شل شدن عضلات‌ می‌شود بلکه به کاهش وزن جنین روی عضلات و مفاصل خانم باردار‌ هم کمک می‌کند و در نتیجه خانم احساس فشار کمتری روی لگن، قسمت تحتانی کمر و عصب سیاتیک حس خواهد کرد.

نکته مثبت دیگر اینکه زمانی که ورزش‌های غیر آبی انجام‌ می‌دهید باید بدن را برای مدتی گرم کنید و بعد در کل افزایش دمای بدن برای جنین خوب نیست اما در ورزش‌های آبی نیازی به گرم کردن بدن ندارید و دمای بدن در حد مناسبی پایین‌ می‌ماند.

به طور کل شنا و بارداری ترکیبی عالی است و شنا مزایای فراوانی برای خانم باردار دارد. نگران مایو هم نباشید زیرا انواع مایو‌های مخصوص خانم‌‌های باردار نیز در فروشگاه‌ها موجود است.

مزایا و مضرات شنا در دوران بارداری

مزایا و مضرات شنا در دوران بارداری

مضرات شنا در دوران بارداری

کلر و ضعف ایمنی دو خطر احتمالی است که خانم‌‌های باردار را طی شنا تهدید‌ می‌کند.

کلر به منظور از بین بردن باکتری‌ها و مواد بیماری‌زای داخل آب به آن اضافه‌ می‌شود. البته کلر در آب لوله کشی نیز وجود دارد. در گذشته این نگرانی وجود داشت كه كلر با نقایص مادرزادی مرتبط باشد اما مطالعات انجام شده طی سالیان اخیر نشان داده است که ارتباطی‌ میان کلر و نقص‌‌های مادرزادی وجود ندارد. در تحقیقی در این رابطه بیش از 70،000 خانم که در دوران بارداری شنا‌ می‌کردند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج ثابت کرد هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن کلر استخر و تاثیر منفی آن بر زنان باردار و جنین‌شان وجود ندارد.

نگرانی دیگر ضعف سیستم ایمنی زنان در سه ماهه اول است که آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌ می‌کند و‌ می‌‌تواند به رشد جنین آسیب برساند. شنا در استخر‌های عمومی، زنان باردار را در معرض سایر افراد با بیماری‌‌های مختلف و ‌باکتری‌های گوناگون در آب قرار‌ می‌دهد که این مسئله‌ می‌تواند تا حدودی نگران کننده باشد.

پس اگر علایمی از ضعف سیستم ایمنی را دارید بهتر است قبل از شنا با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

اگر به شنا می‌روید به چند نکته توجه کنید:

  • سعی کنید تا جای ممکن در آب‌های تصفیه و ضد عفونی شده شنا کنید. استخر‌های کلر دار بهتر از آب دریاچه‌ها یا اقیانوس‌هایی است که هیچ ماده تنظیم کننده ی جمعیت باکتری‌ها به آن اضافه نشده است. حداقل در سه ماهه نخست بارداری در آب‌های آزاد شنا نکنید.
  • به بدن خود گوش دهید. ممکن است سطح انرژی شما با قبل از بارداری تفاوت‌هایی کرده باشد. اگر با شنا خسته‌ می‌شوید به بدن‌تان فشار نیاورید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید. حتی در طول شنا نیز یک بطری آب کنار استخر بگذارید و هر از گاهی از آن بنوشید.

در طول بارداری کدام تمرینات شنا مجازند؟

اگر پیش از بارداری شناگر ماهری بوده‌اید‌ می‌توانید به شنای خود بعد از بارداری هم ادامه دهید و با افزایش سن بارداری تا حدی از سرعت خود در شنا بکاهید. در دوران بارداری برخی حرکات توصیه شده است و به آرامش بدن کمک‌ می‌کند. از آن جمله‌ می‌توان به شنای پروانه، کرال پشت، پای قورباقه و شنای سگی اشاره کرد. هدف از شنا در دوران بارداری این است که بدن در عین تحرک داشتن احساس آرامش و شلی عضلات کند. اگر با شنا احساس دردتان بیشتر‌ می‌شود حتما در این رابطه با متخصص مشورت کنید و فراموش نکنید هرگز به تنهایی به شنا نروید و همیشه همراه یکی از دوستان‌تان باشید یا به استخر‌های عمومی بروید.

شیرجه و غواصی نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. فشار آب‌ می‌تواند به بدن در دوران بارداری آسیب برساند و باعث استرس در رحم و ناراحتی جنین شود. گوش‌ها نیز هنگام شیرجه و غواصی دردناک‌ می‌شوند و چون جنین قادر به تحمل این فشار نیست ممکن است طی این جریان دچار مشکل شود.

شنا در چه شرایطی برای خانم باردار ممنوع است؟

در صورتی که خانمی خونریزی واژینال دارد، صرع کنترل نشده داشته باشد و دچار پارگی خود به خودی غشا باشد بهتر است با متخصص زنان مشورت کند و ورزشی غیر از شنا را برای تحرک بدنی خود در طول بارداری بیابد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *