google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

خوابیدن در بارداری

حالت خوابیدن در بارداری : راهنمای داشتن خواب راحت در دوران بارداری

تقریباً 50 درصد زنان باردار، به ویژه در شش ماه آخر بارداری، با مشکل خواب مواجه می­شوند. حتی اگر پیشتر هم مشکل خواب نداشته اید، در این دوره ممکن است حالت ­های مورد

علاقه خوابیدنتان نیز بی فایده باشند. در ادامه به راه حل این مشکل پرداخته­ ایم.

خوابیدن در بارداری: سه ماهه نخست

چندین دلیل وجود دارند که خواب شبانه راحت در سه ماهه نخست بارداری را به چالش می­کشند. افزایش میزان پروژسترون، تغییرات بدن، حالت تهوع، کمردرد و ادرار شبانه مکرر از جمله این عوامل هستند.

 

 

بهترین پوزیشن خوابیدن در سه ماهه نخست بارداری چیست؟

بهترین حالت خوابیدن به پهلو است. در واقع خوابیدن روی پهلوی چپ بسیار بهتر است چرا که جریان خون و مواد مغذی دریافتی جنین افزایش می­یابد.

خوابیدن روی شکم

یکی از بدترین حالت­ ها خوابیدن روی شکم است، چرا که منجر به درد کمر و گرفتگی عضلات گردن می­شود. همچنین، خوابیدن به پشت، مشکل آفرین است چرا که باعث می­شود رحم به سیاهرگ بزرگ فشار وارد کند. این دو حالت جریان خون به سمت جنین را کاهش داده و منجر به گیجی و حالت تهوع فرد می­شود.

راهکارهایی برای داشتن خواب آرام در سه ماهه نخست بارداری

با به کارگیری راهکارهای مفید زیر می­توانید در دوران بارداری خواب آرام داشته باشید:

  • برای خواب خود برنامه­ ریزی کنید و آن را در اولویت قرار دهید
  • در طول روز هر زمان که احساس نیاز داشتید، بخوابید.
  • در طول روز مایعات فراوان بنوشید (به ویژه آب) اما اواخر شب مقدار آن را کم کنید.
  • با مصرف مواد غذایی شیرین (مانند موز، برنج، سس سیب، نان تست و چای) از حالت تهوع پیشگیری کنید.
  • خود را به خوابیدن روی پهلو عادت دهید؛ این کار از هفته 20 بارداری به بعد به کارتان خواهد آمد.
  • از چراغ خواب استفاده کنید تا هنگامی که از پس از دستشویی رفتن به تختخواب می­روید سریعاً خوابتان ببرد.
بیشتر بخوانید :   آی یو آی و هر آنچیزی که باید بدانید: دکتر فائزه شهبازی

حالت خوابیدن در بارداری : سه ماهه دوم

اگرچه در سه ماهه دوم بارداری مشکلات کمتری خواهید داشت، باز هم ممکن است با مشکل خواب مواجه شوید.

بهترین حالت خوابیدن در سه ماهه دوم بارداری چیست؟

در این دوره نیز خوابیدن به پهلو می­تواند بهترین حالت برای شما باشد. خوابیدن روی پهلو سمت چپ نیز می­تواند عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و جریان مواد مغذی دریافتی توسط جفت جنین را تقویت می­کند.

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری

با قرار دادن بالش بین پاها یا زانوها، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. اگر کمردرد دارید، سعی کنید زیر کمر و شکم خود بالش بگذارید. این کار می­تواند فشار وارد بر کمرتان را کاهش دهد.

اگر هنگام بیدار شدن متوجه شویم روی پهلوی سمت راست یا به پشت خوابیده­ایم چه باید کرد؟

نگران نباشید، خوابیدن به پهلوی راست اگرچه توصیه نمی­شود اما مشکلی به وجود نمی­آورد. خوابیدن به پشت نیز نمی­تواند مشکل بسیار بزرگی برای جنین به وجود آورد. در این موارد به آرامی به حالت مناسب خود بازگشته و بخوابید.

راهکارهایی برای داشتن خواب آرام در سه ماهه دوم بارداری

با عملی کردن این راهکارها در سه ماهه دوم بارداری خواب آرام داشته باشید:

  • در طول روز وعده­ های غذایی سبک و متعدد داشته باشید.
  • برای پیشگیری از تپش قلب، از مصرف غذاهای سرخ شده، اسیدی، یا غذاهای تند، مخصوصاً اواخر شب پرهیز کنید (بالش­های حاملگی که بالاتنه را از زمین فاصله می­دهند نیز می­توانند در این زمینه مؤثر باشند.)
  • روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید مگر اینکه پزشکتان آن را منع کند.
  • فعالیت­های آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی یا حمام آب گرم را در برنامه روزانه خود جای دهید.
  • برنامه خواب منظم داشته باشید و آن را رعایت کنید.
  • خواب کافی داشته باشید – داشتن 8 ساعت خواب شبانه در سه ماهه دوم بارداری توصیه می­شود.
  • 1 الی 2 ساعت پیش از خوابیدن، تلویزیون، تلفن و دیگر وسیله­ های الکتریکی را خاموش کنید.
  • اگر شب­ها خواب ترسناک می­بینید، سعی کنید با یک روانشناس مشورت کنید.
بیشتر بخوانید :   بهترین سن بارداری و نکاتی که باید رعایت کنید:  دکتر فائزه شهبازی

حالت خوابیدن در بارداری: سه ماهه سوم

سه ماهه سوم بارداری می­تواند مشکل ­ترین دوران برای خواب شبانه باشد. شکم بسیار بزرگتر شده است و یافتن پوزیشن راحت برای خواب دشوار است.

بهترین پوزیشن مناسب خواب در سه ماهه سوم چیست؟

طبق معمول، خوابیدن به پهلو بهترین پوزیشن برای زنان باردار است. اگرچه خوابیدن روی پهلوی سمت چپ بهترین پوزیشن است، خوابیدن روی پهلوی سمت راست احساس بهتری خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که برای احساس راحتی بیشتر، زیر برآمدگی شکم و بین زانوها، و به ویژه اطراف لگن بالش بگذارید.

چه عواملی ممکن است خوابتان را مختل کند؟

اگر در سه ماهه سوم بارداریتان با مشکل بی­خوابی مواجه شده ­اید، عوامل متعددی وجود دارند که در این قضیه نقش دارند.

  • احساس ناراحتی در بدن، عضله درد و کمردرد
  • بیدار شدن مکرر از خواب برای دفع ادرار
  • خروپف ناشی از گرفتگی راه تنفسی و فشار رحم بر دیافراگم
  • گرفتگی عضلات و سندرم پای
  • خواب آشفته
  • حرکت جنین
  • خارش پوست
  • سوزش معده

راهکارهایی برای داشتن خواب راحت در سه ماهه سوم بارداری

با عملی کردن این راهکارها در ماه­ های پایانی بارداری می­توانید خواب آرام ­تری داشته باشید:

  • مراقب باشید که در ماه­های پایانی بارداری از خوابیدن به پشت اجتناب کنید.
  • اگر تاکنون از بالش حاملگی استفاده نکرده ­اید، در این دوره آن را امتحان کنید.
  • هنگام گرفتگی عضلات پا، پاها را صاف کرده و آنها را بالا و پایین ببرید.
  • اگر گرفتگی عضلات پا را تجربه می­کنید، از مصرف نوشیدنی­ های گازدار اجتناب کنید.
  • با کتاب خواندن، دوش آب گرم یا فعالیت­های دیگر با بی­خوابی خود مقابله کنید.
بیشتر بخوانید :   کیت تخمک گذاری و نحوه استفاده از آن

آیا کمبود خواب می­تواند روی جنین تأثیر بگذارد؟

خوشبختانه کمبود خواب تأثیر مخربی روی جنین ندارد. با این­ حال استرس و خستگی ناشی از بی­خوابی، می­تواند احتمال نیاز به سزارین را افزایش دهد. به همین خاطر است که عملی کردن تمامی مراحل فوق برای داشتن خواب مناسب در دوران بارداری اهمیت دارد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *