تغذیه در دوران شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی

به عنوان مادر شیرده می‌‌توانید همه چیز بخورید. اگر فرد سالمی هستید و رژیم متعادلی دارید لازم نیست هیچ چیزی را از برنامه غذای‌تان حذف کنید. تا حدی نگرانی طبیعی است اما در این رابطه وسواس زیادی به خرج ندهید. به هر حال رژیم شما در تولید شیری که به شیرخوارتان می‌‌دهید دخیل است و توجه به نوع مواد غذایی دریافتی امری معقول و منطقی به حساب می‌‌آید اما اکثر مواد غذایی در طول شیردهی مناسب مادر و شیرخوار است و تنها چند ماده غذایی را باید از برنامه روزانه کنار گذاشت. در این مقاله در رابطه با تغذیه در دوران شیردهی صحبت می کنیم.

تغذیه در دوران شیردهی : چه بنوشیم و چه ننوشیم؟

در طول دوران شیردهی باید مایعات بیشتری مصرف کنید. گرچه مصرف برخی مایعات نظیر الکل در دوران شیردهی ممنوع است اما نوشیدنی‌های بسیاری وجود دارد که از همگی آنها می‌‌توانید لذت ببرید. به عنوان مثال نوشیدن مائ‌الشعیر، شیک، اسموتی، آب‌های طعم‌دار، لیموناد، چای و قهوه و هات‌چاکلت هیچیک ایرادی ندارد.

تغذیه در دوران شیردهی : چه نخوریم؟

غذاهای دریایی مملو از جیوه

جیوه فلزی سنگین و عنصری طبیعی است که در زمین یافت می‌شود. نوعی از جیوه به نام متیل مرکوری در بدن ماهی‌ها وجود دارد.‌ میزان بالای این عنصر در بدن انسان می‌تواند خطرناک بوده و مواجهه مداوم با آن سبب مسمومیت شود.‌ میزان بالای جیوه در بدن می‌تواند بر مغز و سیستم عصبی و کلیه‌های انسان اثر گذاشته و حتی کشنده باشد.

مصرف ماهی‌هایی که درصد بالایی از جیوه در بدن دارند در دوران بارداری یا شیردهی می‌تواند جنین و شیرخوار را در معرض حجم بالایی از جیوه قرار داده و باعث بروز اختلالاتی در رشد مغز و سیستم عصبی شیرخوار شود که این موضوع در نهایت زمینه‌ساز اختلالات گفتاری و عدم هماهنگی بین اعضای بدن، کاهش توجه و تمرکز و ضعف یادگیری و حافظه است.

 

اپلیکیشن مینت

وجود جیوه در ماهی به این معنی نیست که آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ماهی و سایر غذاهای دریایی منبع خوب پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. کافی است ماهی‌های بزرگ که سطح جیوه بالاتری دارند را مصرف نکنید و در عوض از ماهی‌های کوچک‌تر نظیر سالمون، تیلاپیلا، میگو و … بهبره ببرید.

در مورد ماهی تن باید بدانید که تن انواع گوناگونی دارد.تن ماهی باله آبی حاوی مقادیر بالایی از جیوه است.‌ میزان مصرف این نوع ماهی را محدود کنید.

تن آلباکور جیوه کمتری دارند و تقریباً مصرف یک وعده از آن در هفته بی خطر است. تن کنسروی کمترین‌ میزان جیوه را دارد و با خیال راحت می‌‌توانید دو تا سه وعده در هفته از آن میل کنید.

مواد غذایی و نوشیدنی‌‌های کافئین‌دار

نوشیدن روزانه یکی دو فنجان قهوه بدون اشکال است اما مصرف بالای کافئین می‌تواند مشکلاتی را برای شما و شیرخوارتان به وجود آورد. کافئین در چای، سودا، شکلات، نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا و حتی مسکن‌ها وجود دارد. پس اگر در طول روز منابع مختلفی از آن را مصرف کنید، دوز کافئین در بدن بالا رفته و می‌تواند سبب کاهش‌ میزان شیر شود.‌

تغذیه در دوران شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی

میزان بالای کافئین در بدن زمینه ساز پرخاشگری، تحریک پذیری، اختلالات خواب، کولیک و گرفتگی عضلات است. اگر دوست دارید چای، قهوه یا نوشابه بنوشید بهتر است آن را با یک اسموتی میوه‌ای یا چای گیاهی جایگزین کنید که برای شیردهی بهتر است.

گوشت‌‌های چرب و مواد غذایی سرخ شده

گوشت‌‌های فراوری شده و غذاهای سرخ کردنی مملو از چربی‌‌های اشباع و نمک هستند. این دست مواد غذایی که بیکن، سوسیس و هات داگ و .. را هم شامل می‌شود با بالا بردن سطح کلسترول خون سبب افزایش وزن و بروز بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، افزایش فشار خون و افسردگی و حتی سکته می‌شوند. بالا بودن نمک نیز سبب احتباس آب در بدن شده که این موضوع به کلیه‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند و می‌تواند زمینه ساز فشار خون شود.

بهترین کار این است که مصرف این دست مواد غذایی را محدود کرده و در عوض از گوشت‌‌های کم‌چرب، مرغ و بوقلمون و ماهی بهره ببرید. بهترین روش‌های پخت نیز در مقابل سرخ کردن، کباب پز کردن یا آب پز و بخار پز است.

هله هوله

آبنبات، شیرینی و دسر طعم خوبی دارد اما پر کالری است. درست است که بدن یک خانم شیرده به کالری بیشتری نیاز دارد اما باید این کالری از مواد غذایی باارزش دریافت شود. مصرف چیپس، بستنی و قند تنها سبب افزایش وزن و دیابت و خستگی مزمن می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه مطالعات نشان داده شیرخوارانی که مادرانشان در طول شیردهی هله هوله بیشتری مصرف می‌کنند در آینده میل بیشتری به مصرف این دست مواد غذایی دارند.

یک مادر شیرده موظف است با مصرف مواد غذایی سالم و تازه در شکل گیری عادات غذایی صحیح در فرزندش قدمی بردارد. اگر میل به مصرف مواد غذایی شور یا شیرین دارید بجای هله هوله‌ها، سبزیجات برش خورده، میوه‌‌های تازه، آجیل و دانه‌ها، ماست و کره بادام زمینی، غلات سبوس دار و میوه‌‌های خشک شده را امتحان کنید. سعی کنید این دست مواد غذایی را به طور آماده در یخچال و کابینت داشته باشید تا با گرسنه شدن به سراغ آنها بروید.

برخی گیاهان و ادویه‌ها

مطالعات نشان داده مصرف برخی گیاهان و ادویه‌ها می‌تواند روی ترشح شیر اثر منفی بگذارد. مصرف به اندازه ادویه‌ها برای طعم دار کردن غذا بدون اشکال است اما مصرف زیاد رزماری، آویشن، نعناع، نعناع فلفلی، جعفری و مریم گلی می‌تواند سبب کاهش شیر شود. در عوض مصرف سیر، یونجه، زنجبیل و رازیانه به افزایش‌ میزان شیر کمک کرده و عطر طعم بهتری به شیر می‌دهند.

نکته آخر:

زنان در سراسر جهان با رژیم‌‌های غذایی گوناگونی که دارند بهترین شیر را برای فرزندان‌شان فراهم می‌کنند. لازم نیست رژیم غذایی عالی و بی نقصی داشته باشید تا بتوانید شیر دهید. کافی است تلاش کنید رژیمی متعادل بگیرید و کالری مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

در رابطه با تغذیه در دوران شیردهی همین که سعی کنید تا جای ممکن ممنوعه‌ها را مصرف نکنید کافی است، اما فراموش نکنید ایجاد تغییرات بزرگ سخت است و یک شبه ممکن نیست. تا جایی که می‌توانید تغییرات را اعمال کنید و در صورت لزوم با مشورت متخصص از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *