درمان پریود

راهکارهای صد درصدی برای درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی

روش‌های مختلفی برای درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که با رعایت آنها می‎توان علائم را تسکین داد.  قاعدگی چرخه‎ایی است که زنان با رسیدن به سن بلوغ، ماهی یکبار با آن مواجه می‌شوند. آنها قبل و حین سیکل ماهانه علایم خاصی را تجربه خواهند کرد که می‎تواند خفیف و یا شدید باشد. به اختلالاتی که قبل از این دروان رخ می‌دهد، سندروم پیش از قاعدگی گفته می‌شود که به PMS نیز مشهور است.

برخی زنان به این سندروم مبتلا بوده اما نسبت به آن بی‌اطلاع هستند. تغییر خلق و خو، اضطراب و استرس، مشکلات خواب، گوشه‌گیری، زودرنجی، افسردگی و گریه کردن‌های بی‌دلیل، تغییر اشتها و میل جنسی، عصبی شدن، نفخ، یبوست، درد عضلانی، تحریک‌پذیری سینه و سردرد از جمله رایج‌ترین علائم آن است.

برای درمان پریود شاید روشی قطعی وجود نداشته باشد، اما با استفاده از چند راهکار می‎توان شدت علائم را تا حد قابل ملاحظه‌ایی کاهش داد. برای گذراندن این زمان، بسیار بهتر است تا اطرافیان نیز شخص را یاری کنند.

اینکه چرا برخی زنان با این سندروم دست به گریبان هستند، کاملا مشخص نیست. اما می‌توان گفت برخی از شرایط در بروز آن دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به تغییرات شیمیایی در مغز و تغییرات هورمونی اشاره کرد.

اپلیکیشن مینت

برای درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی چه راهکارهایی وجود دارد؟

به طور کلی باید گفت برای درمان پریود از روش‌های دارویی و غیر دارویی استفاده خواهد شد. در درمان دارویی، لازم است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید. البته باید بدانید داروی خاصی برای این منظور وجود ندارد، آنها فقط می‌توانند علائم را تسکین دهند. اینکه کدام روش برای درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی بهتر است، بستگی به وضعیت جسمانی و شدت علائم دارد. چنانچه با استفاده از تکنیک‌های خانگی قادر به کاهش آنها نبودید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در درمان خانگی و غیردارویی سعی می‎شود با تغییر سبک زندگی و رعایت برنامه غذایی سالم، اقدام به کاهش علائم سندروم و درمان پریود کرد.

برای درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی به تغذیه خود دقت کنید.

تغذیه در دوران قاعدگی

تغذیه در دوران قاعدگی

داشتن یک برنامه غذایی سالم تا حدود زیادی به درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی کمک خواهد کرد. برای این منظور توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب و حاضری پرهیز نمایید. مصرف غذاهای سالم، تازه و مقوی به بدن کمک می‌کند تا فرایندهای متابولیکی خود را به درستی انجام دهد.

از جمله آنها می‎توان به میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، گوشت و مرغ و ماهی و مغزها اشاره کرد. این مواد غذایی دارای ویتامین B6  هستند. این ویتامین محلول در آب بوده و بدن قادر به تولید آن نیست، بنابراین لازم است از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها اقدام به دریافت آن نمود. ویتامین B6 عملکرد مغز را بهبود داده و کم خونی را درمان خواهد کرد، به همین دلیل از بروز ضعف و خستگی جلوگیری خواهد شد.

برای درمان پریود مواد غذایی حاوی روی و منیزیم بخورید.

روی و منیزیم از دیگر موادی هستند که در درمان پریود و PMS موثر خواهند بود. کمبود این مواد شدت علائم را افزایش خواهند داد. از منیزیم به عنوان یک ماده آرامش‎بخش یاد می‎شود. این ماده می‎تواند ضعف و خستگی ماهیچه‎ها را از بین ببرد. گفته می‌شود، منیزیم در حضور ویتامین B6 بهتر جذب بدن خواهد شد، به همین دلیل بهتر است در کنار هم مصرف شوند. البته توجه داشته باشید باید در دریافت آنها اعتدال را رعایت کنید.

برای اینکه از اثرات این مواد غذایی بهره‌مند شوید، یک هفته قبل از شروع علائم پریود، شروع به مصرف آنها نمایید. از آنجا که ممکن است در تاریخ و زمان شروع سیکل قاعدگی اختلاف بوجود آید، بهتر است در به طور مرتب از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کنید. علاوه‎بر نوع مواد غذایی، به چگونگی مصرف آنها نیز توجه داشته باشید. توصیه می‌شود، بیش از سه وعده اصلی در روز داشته باشید.

برای درمان پریود و درمان سندروم پیش از قاعدگی ورزش کنید.

برای درمان پریود و سندروم پیش از قاعدگی بهتر است یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید، این امر میزان استرس و اضطراب را کاهش داده، عملکرد مغز را بهبود می‎بخشد و هورمون‎های بدن را تنظیم خواهد کرد. بسیاری از زنان از ورزش در طول سیکل قاعدگی خود اجتناب می‎کنند، برای این منظور لازم نیست به سراغ ورزش‎های پر شدت بروید، فقط کافی است تمرینی را انجام دهید که ضربان قلب را بالا ببرد.

پیاده‎روی از جمله فعالیت‎هایی است که می‎توانید در طی سیکل قاعدگی آن را امتحان کنید. این امر گردش خون در بدن را بهبود بخشیده و می‎تواند در کاهش عوارضی مانند کمردرد و سردرد در این دوران موثر باشد.

در روزهای انتهایی سیکل، می‎توانید از ورزش‌هایی نظیر یوگا استفاده نمایید. در این ورزش هماهنگی خوبی بین ذهن، عضله و تنفس وجود دارد، این امر به شما کمک می‎کند تا در آرامش بیشتری باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *