برنامه پا

۱۰ مورد از ویژگی‌های برنامه حرفه‌ای پا

عضلات پا از بزرگ‌ترین عضلات بدن به شمار می‌روند. این عضلات در اثر فعالیت زیاد بدن، انرژی زیادی را صرف می‌نمایند. هم‌چنین با تحت تاثیر قرار دادن این عضلات، می‌توان برای عضله سازی اقدام نمود. بنابراین اجرای تمرینات مناسب برای پا ضرورت دارد و باید برنامه‌ای مناسب برای آن تدوین شود. چنین برنامه‌ بدنسازی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

  • در برنامه حرفه‌ای پا ، نباید تمرینات، به صورت ناصحیح انجام شود.

در اجرای تمرینات برای پا باید در نظر بگیریم که انجام این تمرینات به صورت غلط، اجرا نشود چرا که در این صورت ممکن است به جای رشد عضلات پا و تقویت آن‌ها صدماتی نیز به پا وارد گردد. بنابراین تمرینات موثر پا باید حتما زیر نظر مربی تدوین گردد و اجرایی شود.

  • در برنامه حرفه‌ای پا ، نباید از وزنه‌های بسیار سنگین استفاده شود.

پاها در اجرای حرکات تمرینی نقشی بسیار موثر دارند. بدون داشتن پاهای قوی از اجرای بسیاری از تمرینات عاجز هستیم. اما در این خصوص نباید احساس کنیم که وزنه‌های سنگین‌تر توان پا را افزایش می‌دهند. باید در ابتدا با وزنه‌های سبک آغاز به کار کرد و در طول زمان بر میزان سنگینی آن، افزود. این موضوع مخصوصا برای برنامه بدنسازی بانوان نقش بسزایی دارد.

در اجرای تمرینات موثر برای پا و در حین تدوین چنین برنامه‌ای باید به این نکته توجه شود که عامل موثر و نتیجه بخش در این زمینه، انجام حرکات آن هم بدون هیچ‌گونه شتابزدگی و اجرای با حوصله آن است تا بدین وسیله از هرگونه آسیب به پا و عضلات آن، جلوگیری به عمل آید. چرا که توجه به سلامتی پاها در فرایند تمرینات بسیار حائز اهمیت است.

اپلیکیشن مینت

  • باید گوش به فرمان مربی باشید.

ممکن است یک نفر در تمرین عضلات پا بخواهد تمرینی خاص را انجام دهد اما انجام آن حرکت، برای وی مناسب نباشد و یا هنوز به سطحی نرسیده باشد که از پس انجام آن حرکت، برآید. ولی مربی وی با تخصصی که دارد و با اطلاع از شرایط جسمانی و فیزیکی او، می‌تواند تمرینی بهتر برای او در نظر بگیرد و برنامه‌ای متناسب با شرایط وی، برایش تنظیم و تدوین کند. بنابراین فرد باید حتما گوش به فرمان مربی باشد.

  • اصول ایمنی را رعایت کنید.

انجام بعضی از حرکات تمرینی، ممکن است تبعاتی به دنبال داشته باشد و یا ناحیه‌ای را تحت فشار قرار دهد و یا حتی به آن عضله، فشار وارد نماید. بنابراین مهم‌ترین عامل در موفقیت در این امر، گوش به فرمان مربی بودن است.

  • بیش از حد باز نکردن پا در اجرای تمرینات، موثر است.

برای انجام بعضی از حرکات تمرینی باید پاها به میزان کافی باز شوند تا حرکت به خوبی انجام گیرد. اما در این بین باید به این عامل نیز توجه داشته باشیم که این میزان بیش از حد لازم، نباشد. اگر این عمل به درستی انجام نشود و پاها در اجرای تمرینات فاز مثبت، بیش از حد باز شوند ممکن است به قفل شدن زانوها بینجامد و آسیب‌هایی جبران ناپذیر به عضلات و زانوها وارد شوند و ما را در اجرای سایر تمرینات نیز با مشکل جدی مواجه کنند. بنابراین در اجرای این حرکات باید حتما تناسب لازم رعایت شود.

  • بیش از حد جمع کردن پا، ممنوع است.

وقتی در اجرای تمرینات فاز منفی که به معنای جمع شدن پاهاست قرار می‌گیریم نباید در جمع کردن پاها زیاده‌روی نماییم. بیش از حد جمع کردن پاها ممکن است زانوها و عضلات پا را دچار مشکل و آسیب نمایند بنابراین توجه به این عامل برای حفظ سلامت پا، ضروری است. لذا باید اجرای حرکات و دامنه انجام آن‌ها، تناسب داشته باشد و به طرز صحیح انجام گیرد.

  • باید به تمریناتی که مربی در نظر گرفته، توجه شود.

در برنامه پا، عضلات پا و انجام تمرینات مناسب برای رشد و تقویت آن، بسیار مهم است چرا که پا در انجام فعالیت‌های روزمره نیز نقشی بسیار مهم دارد. بنابراین در تهیه برنامه تمرینی پا باید شرایط فیزیکی و ویژگی‌های جسمانی، در نظر گرفته شوند. مراجعه به یک مربی متخصص برای تهیه چنین برنامه‌ای ضروری است. اما باید حتما تمریناتی که مربی در نظر گرفته به درستی اجرایی شود چرا که او شرایط فیزیکی ما را بهتر درک می‌کند.

  • برنامه حرفه ای پا ، باید انواع تمرینات را در بر گیرد.

در این تمرینات توجه به انواع حرکات برای پمپاژ یکنواخت به عضلات، ضرورت دارد. این کار یعنی تهیه تمرینات متنوع پا و عضلات آن، تنها از عهده مربی متخصص و با تجربه بر می‌آید. وی می‌تواند شیوه انجام حرکت، مدت زمان اجرای حرکت و تعداد انجام آن را نیز در نظر بگیرد.

  • برنامه حرفه‌ای پا، نقش تغذیه را نادیده نمی‌گیرد.

رژیم غذایی مناسب باعث رشد و تقویت عضلات از جمله عضلات پا می‌شود. بنابراین وعد‌ های غذایی باید متشکل از غذاهای سالم و مقوی باشند تا قدرت لازم بدن را تامین نموده به عضلات پا منتقل گردانند. توجه به عامل تغذیه درست به اندازه تمرینات سخت، ضروری است.

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *