فولیک اسید برای زنان

چرا مصرف فولیک اسید برای زنان ضروری است؟

فولیک اسید نوعی فولات (ویتامین ب) است که همه به آن نیاز دارند. اگر باردار شوید یا در حال حاضر باردار هستید، مصرف این ویتامین بسیار مهم خواهد بود. فولیک اسید از جنین در برابر اختلالات بسیار جدی محافظت می کند. می توانید فولیک اسید را از ویتامین ها و غذاهای غنی شده مانند نان، پاستا و سریال دریافت کنید. فولات به صورت طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات سبز و برگ دار، پرتقال ها و لوبیا ها وجود دارد.

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید نمونه مصنوعی فولات، ویتامین ب، است. فولات در حالت طبیعی در برخی غذاها مانند سبزیجات و مغزها وجود دارد. فولیک اسید در ویتامین ها و غذاهای غنی شده وجود دارد.

فولیک اسید و فولات به بدن کمک می کنند گلبول های قرمز جدید و سالم تولید کند. سلول های قرمز اکسیژن را به تمامی بخش های بدن می رسانند. اگر بدن نتواند گلبول های قرمز کافی تولید کند، کم خونی رخ می دهد. کم خونی زمانی رخ می دهد که خون نمی تواند اکسیژن کافی را به بدن برساند که باعث می شود رنگ پریده، خسته یا ضعیف شوید. همچنین اگر مقدار کافی از این ویتامین دریافت نکنید، ممکن است به نوعی کم خونی به نام کم خونی فقر فولات مبتلا شوید.

همه افراد برای این که سالم باشند به این ویتامین نیاز دارند. اما در موارد زیر برای زنان بسیار با اهمیت تر است:

 

اپلیکیشن مینت

  • پیش از بارداری و در حین آن

فولیک اسید از جنین در برابر اختلالات مادرزادی مانند اختلالات لوله عصبی پیشگیری می کند. این اختلالات در چند هفته نخست بارداری و معمولاً پیش از این که فرد از بارداری خود مطلع شود رخ می دهد.

مصرف حین بارداری

مصرف حین بارداری

همچنین این ویتامین می تواند از دیگر انواع اختلالات مادرزاد و سقط زودهنگام پیشگیری کند. از آن جایی که تعداد زیادی از بارداری ها ناخواسته هستند، متخصصان توصیه می کنند تمام زنان مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کنند حتی اگر قصد باردار شدن نداشته باشند.

  • سالم نگه داشتن خون با کمک به شکل گیری و رشد سلول های خونی

کمبود این ویتامین می تواند به نوعی کم خونی به نام کم خونی فقر آهن منجر شود. کم خونی فقر آهن در زنان از مردان شایع تر است.

چگونه می توانم فولیک اسید دریافت کنم؟

از دو راه می توان این ویتامین را دریافت کرد:

  1. از طریق غذاهای مصرفی. فولات به صورت طبیعی در برخی غذاها مانند اسفناج، مغزها، پاستا و سریال ها وجود دارد. در بسته بندی مواد غذایی به دنبال عبارت غنی شده بگردید تا بدانید آیا این ویتامین به آن ماده غذایی اضافه شده است یا خیر.
  2. از طریق ویتامین ها. بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی 400 میکروگرم یا 100 درصد حجم روزانه مورد نیاز از فولیک اسید هستند. برای اطمینان یافتن از آن برچسب داروها را بررسی کنید.

زنان به چه مقدار فولیک اسید نیاز دارند؟

تمامی زنان روزانه به 400 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند. زنانی که می توانند باردار شوند باید 400 الی 800 میکروگرم فولیک اسید را از ویتامین ها یا غذاهای حاوی فولیک اسید مانند سریال صبحانه دریافت کنند.

 

 

ممکن است برخی زنان به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند. موارد زیر را بررسی کنید تا مقدار مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

در صورتی که:

  • می توانید باردار شوید یا باردار هستید

400 الی 800 میکروگرم. پزشک ممکن است ویتامین پریناتال با مقدار بیشتری فولیک اسید تجویز کند.

  • پیشتر یک بچه با اختلال لوله عصبی (مانند نخاع دو شاخه) به دنیا آورده اید و می خواهید دوباره باردار شوید:

4000 میکروگرم. پزشک ممکن است این مقدار را تجویز کند. پژوهش ها نشان می دهند مصرف این مقدار می تواند ریسک تولد بچه بعدی با این اختلال را کاهش دهد.

  • یکی از اعضای خانواده تان اختلال نخاع دو شاخه دارد و شما می توانید باردار شوید

4000 میکروگرم. پزشک ممکن است این مقدار را تجویز کند.

  • اختلال نخاع دو شاخه دارید و می خواهید باردار شوید

4000 میکروگرم. پزشک ممکن است این مقدار را تجویز کند. زنانی که اختلال نخاع دو شاخه دارند، بیشتر در خطر تولد نوزادانی با این اختلال قرار دارند.

  • برای درمان بیماری صرع، دیابت نوع 2، روماتیسم یا لوپوس دارو مصرف می کنید

با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. ممکن است داروهای حاوی این ویتامین با این داروها اختلال داشته باشند.

  • برای درمان بیماری کلیوی دیالیز انجام می دهید

با پزشک خود مشورت کنید.

  • بیماری هایی مانند ورم روده یا بیماری شکمی دارید که روی نحوه جذب فولیک اسید توسط بدن تأثیر می گذارد

با پزشک خود مشورت کنید.

آیا زنان در خطر دریافت نکردن مقدار کافی فولیک اسید قرار دارند؟

عدم مصرف کافی

عدم مصرف کافی

بله، گروه های خاصی از زنان روزانه مقدار موردنیاز خود را دریافت نمی کنند. زنانی که می توانند باردار شوند به مقدار بیشتری فولیک اسید نیاز دارند (400 تا 800 میکرو گرم).

دریافت نکردن مقدار فولیک اسید موردنیاز می تواند سبب بروز مشکل در سلامتی شود، از جمله کم خونی فقر فولات و بروز مشکلاتی در زمان بارداری برای خودتان و جنین.

اگر در زمان بارداری فولیک اسید کافی دریافت نکنم چه می شود؟

اگر پیش از بارداری یا در طول آن فولیک اسید کافی دریافت نکنید، جنین بیشتر در خطر اختلالات لوله عصبی قرار می گیرند.

اختلالات لوله عصبی اختلالات مادرزادی هستند که مهره ها، نخاع یا مغز را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است منجر به مرگ شوند. این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال نخاع دو شاخه. این بیماری زمانی رخ می دهد که ستون فقرات جنین به طور کامل بسته نمی شود و نخاع بدون محافظ می ماند. در نتیجه، اعصابی که پاها و دیگر اعضا را کنترل می کنند، کار نمی کنند. کودکانی که نخاع دو شاخه دارند معمولاً تمام طول عمر معلولیت خواهند داشت. همچنین ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.
  • آننسفالی. بیماری است که در آن بیشتر یا تمام مغز و جمجمه در رحم شکل نمی گیرد. تقریباً تمام نوزادانی که این مشکل را دارند پیش از تولد یا بلافاصله پس از تولد می میرند.
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open

 

اپلیکیشن مینت

 

Close