لاغری با رژیم اتکینز چقدر موثر است؟

رژیم اتکینز اولین بار در دهه 1960‌ میلادی توسط رابرت اتکینز، متخصص قلب و عروق ابداع شد و از آن پس تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته است. رژیم اتکینز کنونی به شما کمک‌ می‌کند از‌ میان برنامه‌های مختلف غذایی بر اساس‌ میزان کاهش وزن انتخابی یا بنا به دلایل سلامتی سبک غذایی خاصی را انتخاب کنید. اتکینز 20 و 40 درواقع انواعی از رژیم‌های کتوژنیک هستند. رژیم‌های غذایی کتوژنیک‌ میزان جذب کربوهیدرات را محدود‌ می‌‌کنند تا بدن چربی را به عنوان سوخت بسوزاند.

کاهش وزن در برنامه غذایی اتکینز در زمان‌هایی که برنامه غذایی محدود تر است بیشتر رخ‌ می‌دهد. فردی که از این رژیم تبعیت‌ می‌کند به طور طبیعی‌ می‌تواند هفته‌ای 1 تا 2 کیلو کاهش وزن را تجربه کند. برخی از افراد نیز که وزن متعادلی دارند از رژیم اتکینز برای حفظ وزن و تقویت قوای جسمانی خود استفاده‌ می‌کنند.

تاریخچه رژیم اتکینز

رژیم اتکینز احتمالاً شناخته شده ترین برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. این رژیم غذایی در دهه 1960‌ میلادی توسط متخصص قلب و عروقی به نام دکتر روبرت اتکینز در نیویورک به عنوان روشی برای استفاده از آمفتامین‌‌ها به منظور سرکوب اشتها و کاهش وزن طراحی شد. دکتر اتکینز و چند تن از همکارانش پیش از انتشار نخستین کتاب‌شان با عنوان انقلاب رژیم اتکینز در سال 1972، خودشان رژیم را امتحان کردند و شاهد کاهش قابل توجهی از وزن شان بودند.

از همان ابتدا رویکرد رژیم اتکینز در سبک غذایی جنجال‌های زیادی را به وجود آورد زیرا کارشناسان تغذیه، بهترین رژیم‌های لاغری با کربوهیدرات و‌ میزان محدود چربی را توصیه‌ می‌کردند اما در برنامه غذایی اتکینز غذاهای مملو از چربی اشباع مانند بیکن، کره، و گوشت گاو به وفور یافت‌ می‌شد. بسیاری از منتقدان نگران تأثیر طولانی مدت این سبک تغذیه بر سلامت قلب بودند.

 

اپلیکیشن مینت

به مرور زمان، دکتر اتکینز تحقیقات وسیع تری در رابطه با رژیم‌های غذایی انجام داد و رویکرد خود را در رابطه با رژیم اتکینز اصلاح کرد. رژیم اتکینز امروزه هنوز بر محدود کردن کربوهیدرات‌ها تمرکز دارد اما بر اساس اهدافی که رژیم گیرنده به دنبال آن است‌ میزان مصرف متفاوتی از کربوهیدرات و چربی را توصیه‌ می‌کند. همچنین تاکید اصلی بر مصرف چربی‌های سالم، کربوهیدرات غنی از فیبر و طیف گسترده ای از منابع پروتئین مانند غذاهای دریایی، گوشت گاو و مرغ است.

رژیم غذایی اتکینز در درجه اول رژیم لاغری است اما بسیاری از افراد از آن به عنوان رژیم کنترل قند خون، کاهش فشار خون یا اصلاح شرایط پزشکی دیگر می‌شناسند. یکی از اهداف اصلی رژیم اتکینز این است که به هر فرد كمك كند مقدار بهینه‌ای از كربوهیدرات متناسب با وزن و شرایط جسمی خود را مصرف کند.

عملکرد رژیم اتکینز چگونه است؟

عملکرد رژیم اتکینز چگونه است؟

عملکرد رژیم اتکینز چگونه است؟

رژیم غذایی اتکینز توجه ویژه‌ای به‌ میزان کربوهیدرات مصرفی فرد دارد. افراد در این رژیم باید‌ میزان مصرف کربوهیدرات را به درستی محاسبه کنند. کربوهیدرات خالص را‌ می‌‌توان با اندازه گیری‌ میزان کربوهیدرات مصرفی در رژیم غذایی و کسر آن از‌ میزان فیبر و قند های الکلی یا گلیسیرین محاسبه کرد.

بر اساس‌ میزان کربوهیدرات مصرفی خالص در برنامه غذایی، سه نوع رژیم اتکینز وجود دارد. اما قبل از انتخاب هر یک از این برنامه‌ها بهتر است با متخصص تغذیه صحبت کنید.

رژیم اتکینز 20

طرح اتکینز 20 یا طرح کلاسیک اتکینز برای افرادی که بیش از 18 کیلواضافه وزن دارند و سایز دور کمرشان بالای 35 (برای خانم ها) یا 40 (برای آقایان) است یا پیش دیابتی یا مبتلا به دیابت هستند، طراحی شده است.

این برنامه با مصرف 20 گرم کربوهیدرات روزانه آغاز‌ می‌شود و فردی که این طرح را انتخاب کرده است برای تأمین نیازهای انرژی خود در طول روز از انواع سبزیجات تأیید شده، گوشت بدون چربی، پنیر و چربی‌های سالم‌ می‌تواند استفاده کند. بعد از دو هفته‌ می‌توان انواع توت‌ها، آجیل و سایر منابع غنی از فیبر کربوهیدرات دار را به برنامه اضافه کرد. سپس به تدریج افراد یاد‌ می‌‌گیرند که چطور کربوهیدرات سالم‌تری را برای دستیابی و حفظ وزن انتخاب و وارد برنامه غذایی خود کنند..

برنامه اتکینز 20 چهار مرحله دارد:

  • فاز القایی

که در آن به مدت دو هفته یا بیشتر، مصرف کنندگان کربوهیدرات خالص مصرفی خود را در پایین ترین سطح نگه‌ می‌‌دارند.

  • مرحله تعادل

که در آن افراد به آرامی گرم به گرم کربوهیدرات خالص را به برنامه اضافه‌ می‌‌کنند تا بهترین تعادل کربوهیدراتی را پیدا کنند.

  • مرحله تنظیم دقیق

در این مرحله به مشتریان توصیه‌ می‌‌شود رژیم خود را تنظیم کنند به طوری که وزن برای یک ماه ثابت بماند.

  • مرحله تثبیت وزن

که در آن کاربر به منظور حفظ وزن به خوردن کربوهیدرات محدود در یک رژیم غذایی سالم ادامه‌ می‌‌دهد.

رژیم اتکینز 40

در این طرح‌ میزان محدودیت کمتر است و در آن از روز اول همه گروه‌های غذایی در برنامه فرد گنجانده شده است. این طرح برای افرادی که 18 کیلو یا کمتر از این‌ میزان اضافه وزن دارند مناسب است و طیف گسترده تری از انتخاب‌های غذایی را در اختیاز فرد‌ می‌گذارد و در حقیقت برای زنان شیرده که قصد کاهش وزن دارند طراحی شده است.

مرحله اول این طرح با مصرف 40 گرم کربوهیدرات خالص در روز و در کنار آن سبزیجات،‌ میوه‌ها، آجیل‌ها، حبوبات و غلات کامل شروع‌ می‌‌شود. با نزدیک شدن فرد به وزن ایده ال، 10 منبع کربوهیدراتی سالم به شخص معرفی‌ می‌شود تا آن را وارد برنامه غذایی خود کند و سعی در حفظ وزن سلامت خود داشته باشد.

طرح اتکینز 100

این طرح از جمله راحت ترین طرح‌های رژیم اتکینز است. این برنامه برای كسانی كه‌ می‌‌خواهند وزن فعلی خود را حفظ كنند، طراحی شده است و وسیع ترین گزینه‌های غذایی را در اختیار فرد‌ می‌گذارد. این رژیم برای زنان شیرده که هدف‌شان حفظ وزن است مناسب است. همچنین برای زنان باردار به شرطی که پزشک رژیم را برایشان تایید کند، پیشنهاد‌ می‌شود.

در این طرح، فرد در هر روز حدود 100 گرم کربوهیدرات خالص و بدون محدودیت‌های غذاهایی مصرف‌ می‌‌کند.

در هر یک از برنامه‌های اتکینز، کربوهیدرات خالص بین سه وعده غذایی و دو‌ میان وعده در روز تقسیم‌ می‌‌شود تا قند خون در طول روز پایدار بماند. علاوه بر این، توصیه‌ می‌‌شود غذاهای خاصی (مانند چربی‌های اشباع افزودنی) محدود شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *