چی بخورم زود باردار شم؟ چی بخورم زود حامله شم ؟

چی بخورم زود باردار شم؟ چی بخورم زود حامله شم؟

مشکلات باروری نزدیک به 15% زندگی زن و شوهرها را درگیر می‌کند. درواقع مسیری که به پدر و مادر بودن ختم می‌شود گاهی چالش بسیار بزرگی است. یکی از همین چالش‌ها پاسخ به سؤالاتی شبیه به این است که « چی بخورم زود باردار شم ، چی بخورم زود حامله شم؟» و همین پرسش می‌تواند بخش بزرگی از درگیری ذهنی زن و شوهر باشد. باید اضافه کنیم که «شما تنها نیستید!».

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


این مقاله خوشبختانه قرار است به راحتی توجه شما را جلب کند تا با شناخت چند روش طبیعی، سطح باروری خود را افزایش بدهید. از جمله روش‌های طبیعی، انتخاب رژیم غذایی مناسب است که بخشی از سبک زندگی سالم شما به حساب می‌آید و تأثیر به سزایی بر افزایش باروری شما خواهد داشت. در این مقاله سعی میکنیم به سوال چی بخورم زود باردار شم؟ پاسخ دهیم.

چی بخورم زود باردار شم؟

شما چه فکر می‌کنید؟! شاید مطالعه موارد زیر آگاهی شما را برای افزایش باروری مبتنی بر رژیم باروری بیشتر کند. با هم می‌خوانیم:

چی بخورم زود باردار شم؟ غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

درواقع باید بنویسیم مواد غذایی که آنتی اکسیدان بالایی دارند. آنتی اکسیدان هایی مثل فولات و زینک ممکن است باعث بهبود باروری در هردو جنس زن و مرد شوند. این دو ماده باعث غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مهاجمانی هستند که باعث تخریب سلول‌های اسپرم و تخمک می‌شوند.

در مطالعه‌ای که در سال 2021 با شرکت مردان بزرگسال انجام شد، دریافتند که خوردن 75 گرم گردو در روز باعث بهبود کیفیت اسپرم‌ها می‌شود. ناگفته نماند که گردو منبع سرشار از آنتی اکسیدان است.

چی بخورم زود حامله شم؟

گردو یک آجیل مقوی در تقویت اسپرم است.

در آزمایش دیگری با مشارکت 232 زن مشخص شد که دریافت فولات بالا ارتباط زیادی با تخمک گذاری، بارداری بالینی و زایمان طبیعی دارد. البته پژوهشگران هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چه مقدار آنتی اکسیدان اثرگذار یا بی تأثیر در این فرایند خواهد بود اما در مجموع شواهدی برای اشاره به احتمالات وجود دارد.

مواد غذایی مثل انواع میوه، سبزی، مغزهای خوراکی و غلات منبع سرشار از آنتی اکسیدان های مفیدی مثل ویتامین C و E، فولات، بتاکاروتن و لوتئین هستند. خوب است بدانید که مصرف زیاد این مواد ضرری ندارد و اختلالی در تلاش برای افزایش باروری ایجاد نمی‌کند.

چی بخورم زود باردار شم؟ وعده صبحانه مفصل و زیاد

هنوز هم این باور وجود دارد که در پاسخ به چی بخورم زود باردارشم باید راه حل ویژه‌ای وجود داشته باشد. اینطور نیست و فقط با انتخاب یک وعده صبحانه مفصل می‌توانید نتیجه مناسبی بگیرید. نتیجه این روش درمورد زنانی که مشکلات باروری دارند قابل تأیید است.

در یک مطالعه مشخص شد که خوردن صبحانه حجیم ممکن است باعث بهبود اثرات هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS شود؛ این اختلال یکی از دلایل اصلی ناباروری است.

ناگفته نماند که زنان با وزن متوسط که دچار این سندرم هستند با دریافت کالری بیشتر در وعده صبحانه، به کاهش سطح انسولین تا 8% و تستوسترون تا 50% کمک می‌کنند. بالا بودن سطح هردو در بدن بر باروری تأثیر می‌گذارد.

همچنین با انجام یک بررسی 12 هفته‌ای، این دسته از زنان بیش از زنانی که صبحانه کمتر و شام بیشتری می‌خوردند قدرت تخمک گذاری داشتند و همین، باعث بهبود فرایند باروری می‌شود.

چربی ترنس، ممنوع!

فراموش نکنید اگر روزهای خاصی را می‌گذرانید و مرتب از خودتان می‌پرسید چی بخورم زود حامله شم، نباید از این مسئله مهم غافل شوید که چربی‌های ترنس ارتباط نزدیکی با افزایش خطر ناباروری تخمک دارند چون اثرات منفی بر حساسیت انسولین می‌گذارند.

ممنوعیت ها تا بدونم چی بخورم زود حامله شم

با رعایت ممنوعیت ها، نتیجه بهتری برای بارداری میگیرید.

روغن‌های گیاهی هیدروژنه معمولاً چربی ترنس دارند که غذاهای سرخ شده، محصولات غذایی فرآوری شده، مواد غذایی پخته و بسته بندی شده و مارگارین از جمله این نوع خوراک با چربی ترنس هستند. در بررسی‌های علمی مشخص شد که رژیم غذایی پرچربی با چربی‌های غیراشباع پایین ارتباطی با ناباروری در زن و مرد دارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و مصرف کربوهیدرات

پیروی از یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات (کمتر از 45% کالری دریافتی ما از کربوهیدرات است) از جمله توصیه‌ها به زنانی است که مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هستند. بنابر چندین مطالعه انجام شده، مشخص شد که مدیریت میزان دریافت کربوهیدرات اثرات مثبتی بر این سندرم می‌گذارد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات احتمالاً باعث کنترل وزن مناسب، کاهش سطح انسولین و کاهش چربی می‌شود و همه این اثرات به بهبود چرخه قاعدگی کمک می‌کنند.

کاهش مصرف کربوهیدرات تصفیه شده

همچنان به موضوع مهم کربوهیدرات بپردازیم تا ابهام درمورد چی بخورم زود باردارشم کمتر شود. موضوع اصلی مقدار مصرف این درشت مغذی نیست بلکه نوع آن هم اهمیت دارد. کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است دردسر ساز باشند؛ غذاهای قندی، نوشیدنی‌ها، غلات فرآوری شده (انواع نان سفید، پاستا و برنج).

این نوع از کربوهیدرات فوراً جذب بدن می‌شوند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود و سطح انسولین افزایش پیدا می‌کند. همچنین ناگفته نماند که کربوهیدرات تصفیه شده شاخص گلیسمی بالایی دارند؛ یعنی بالا بودن میزان کربوهیدرات در غذا باعث افزایش چشمگیر قند خون می‌شود.

خوب است بدانید که انسولین از نظر ساختار شیمیایی شبیه به هورمون‌های تخمدان است. این هورمون‌ها به بارور شدن تخمک‌ها کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که افزایش مداوم انسولین باعث می‌شود تا بدن هورمون‌های تولید مثل کمتری تولید کند چون دلیلی برای تولید بیشتر این هورمون ندارد.

با وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک چی بخورم زود باردار شم ؟

یکی از موانع باروری آسان، سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

همین روند به کمبود تخمک‌های بالغ و تخمک گذاری ناچیز ختم می‌شود. پس با توجه به ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک با بالا بودن سطح انسولین، کربوهیدرات تصفیه شده می‌تواند شرایط را به مراتب بدتر کند.

چی بخورم زود حامله شم: فیبر بیشتر!

خوردن فیبر زیاد باعث می‌شود تا بدن، هورمون‌های اضافی را رها کند و سطح قند خون در حالت متعادل باشد. انواع مشخصی از فیبر به حذف هورمون‌های اضافی مثل استروژن کمک می‌کند و این هورمون‌ها از طریق دستگاه گوارش، دفع می‌شوند.

در سال 2009 میلادی بود که مطالعاتی در این مورد انجام شد که ارتباط بین فیبر قابل حل را (مثل فیبر آووکادو، سیب زمینی شیرین، میوه‌ها) با پایین بودن سطح استروژن و پروژسترون بررسی می‌کرد.. مخصوصاً فیبر موجود در میوه ارتباط زیادی با کاهش چشمگیر استروژن دارد.

غذاهای پرفیبر شامل غلات، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات می‌شوند. توصیه می‌کنیم که زنان 25 گرم و مردان 31 گرم در روز فیبر مصرف کنند.

البته ناگفته نماند که مطالعات در این مورد هنوز جدی نیست. با شرکت 250 زن در رده سنی 18-44 سال مشخص شد که افزایش مصرف فیبر تا 5 گرم در روز، باعث کاهش هورمون و بالا رفتن احتمال عدم تخمک گذاری می‌شود.

تغییر منابع پروتئین

بهتر است به جای پروتئین حیوان(گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ) از منابع پروتئین گیاهی (حبوبات، آجیل و دانه‌های گیاهی) استفاده کنید تا ریسک ناباروی کاهش پیدا کند.

در پاسخ به اینکه چی بخورم زود باردار شم، مطالعات نشان می‌دهند که با دریافت 5% کالری از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی، خطر ناباروری تخمک تا بیش از 50% کم می‌شود.

نتیجه جالب پژوهش‌های دیگری در سال 2018 گویای این بود که مصرف زیاد ماهی ارتباط نزدیکی با احتمال زیاد زایمان طبیعی پس از درمان ناباروری دارد.

چی بخورم زود باردار شم؟ مصرف لبنیات پرچرب

جالب است بدانید که مصرف زیاد لبنیات کم چرب ممکن است خطر ناباروری را به همراه داشته باشد درحالیکه لبنیات پرچرب اثر معکوس دارد و ممکن است احتمال ناباروری را کمتر کند.

دراین مورد هم مطالعاتی در سال 2007 میلادی انجام شد تا اثرات افزایش مصرف لبنیات پرچرب بیش از یک روز یا کمتر از یک هفته زیر نظر گرفته شود. نتیجه جالب بود؛ زنانی که لبنیات پرچرب‌تری در روز مصرف می‌کردند تا 27% احتمال کمتری برای ناباروری داشتند. بنابراین توصیه می‌کنیم هر روز به جای لبنیات کم چرب یکی از انواع لبنیات پرچرب مثل شیر یا ماست را انتخاب کنید.

سخن ما با شما

بدون تردید مواد غذایی مقوی برای سلامت بدن مفید هستند و تأثیر خوبی بر سیستم تولیدمثل می‌گذارند تا درنهایت بدانید چی بخورم زود باردار شم. فراموش نکنید که رعایت یک رژیم بارداری مغذی و انتخاب یک سبک زندگی سالم باعث افزایش باروری و آمادگی بهتر بدن شما برای بارداری می‌شود.

اگر آماده مادر یا پدر شدن هستید نباید فراموش کنید که رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی، در دنیای امروز به مراتب بیشتر از درمان‌های ناباروری یا هر روش پزشکی دیگر بر بهبود کیفیت باروری شما اثر می‌گذارد. همچنین دست از نگرانی و اضطراب زیاد بردارید و در این مورد حتماً با پزشک خود به اندازه کافی حرف بزنید.

منبع: healthline

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.