ویار شیرینی در قاعدگی

ویار شیرینی در قاعدگی، خطرات و بهترین جایگزین ها

در مطالب قبلی در رابطه با ویار شرینی در دوران قاعدگی صحبت کردیم و به اینکه خوردن شیرینی بیش از حد در زمان قاعدگی چه ضررهایی می‌تواند داشته باشد، اشاره کردیم. در این مطلب سعی داریم در رابطه با ویار شیرینی به عنوان یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی به تفصیل صحبت کنیم و اینکه ویار شیرینی را با چه جایگزین های بهتری می‌توانید برطرف کنید، بیشتر صحبت می‌کنیم.

ویار شیرینی

خطر: شکر اعتیاد می‌آورد!

هنگامیکه ناراحت یا بی حوصله هستیم، معمولا ویار شیرینی نیز شدیدتر می‌شود. مخصوصا اینکه در دوران قاعدگی باشید و خون زیادی را از دست داده باشید. این نکته به این خاطر است، هنگامیکه شکر وارد بدنتان می‌شود، باعث می‌شود هورمون هایی در بدنتان آزاد شود که مستقیما ناحیه حس رضایت و خشنودی مغزتان را مورد هدف قرار می‌دهند.

هربار که شیرینی مصرف می‌کنید و همین حس رضایت را تجربه می‌کنید، تمایل بیشتری به خوردن شیرینی پیدا می‌کنید و این حس تمایل کم کم تبدیل به اعتیاد یا همان ویار شیرینی می‌شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا هیچ بانویی در طول روز نباید بیشتر از 6 قاشق چای خوری شکر مصرف کند، همچنین این مقدار برای بانوان میانسال نباید بیشتر از 3 قاشق در طول روز باشد.

این مقدار شامل شکر موجود در غذا (به طور مثال نان، ماست و…) و سایر شیرینیجات هایی است که ممکن است در طول روز بخورید.

اگر در طول روز بیشتر از این مقدار مصرف کنید، باعث بالا رفتن ریسک چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و اختلالات پانکراس خواهد شد.

اگر ویار شیرینی دارید، از خود با میوه ها و سبزیجات شیرین پذیرایی کنید. مخصوصا زمانیکه پریود هستید هم می‌توانید ویار شیرینی را برطرف کنید و هم مواد مغذی از دست داده خود را جبران کنید.

شکر و افسردگی

خوردن بیش از اندازه شیرینیجات، نه تنها تناسب اندام شما را بهم می‌ریزد، بلکه تناسب روحیتان را نیز از بین می‌برد!

هنگامیکه یک شکلات می‌خورید، قند خونتان بالا می‌رود. سلول ها شروع به جذب آن می‌کنند و در نتیجه مقدار زیادی انرژی، به سرعت زیادی وارد بدنتان خواهد شد.

درنتیجه هنگامیکه ذخایر قندتان خالی می‌شود، عصبی، مضطرب و به شدت حساس می‌شوید.

درنتیجه هنگامیکه فراورده های قندی زیاد در رژیم غذاییتان باشد، این فرایند چندین بار تکرار می‌شود و تاثیر منفی بر روحیه و روانتان خواهد داشت.

اگر بازهم قبول نمی کنید و دوست دارید ویار شیرینی خود را با خوردن شیرینی فراوان جبران کنید، بهتر است نتیجه تحقیق بر 3500 نفر بر افراد میانسال را در زیر بخوانید:

تعدادی از این افراد بیشتر غذاهای فراوری شده را مانند شکلات، شیرینی، دسر و سیب زمینی سرخ کرده را ترجیح می دادند درحالکیه برخی از آن ها سبزیجات، میوه و ماهی را ترجیح می‌دادند.

پس از 5 سال ریسک افسردگی در گروه اول 58% درصد بود اما در گروه دوم 26% اعلام شد.

سالم ترین جایگزین های شکر جهت رفع ویار شیرینی در قاعدگی

فرکتوز یا همان قند میوه ها

میوه، جایگزین ویار شیرینی

میوه، جایگزین ویار شیرینی

قند میوه ها همانند سایر قندها اعتیاد آور نیست اما باعث می‌شود هنگام خوردن میوه احساس رضایت کنید و بیش از حد میوه بخورید. شاید بگویید اینکه خوب است! بله اما این بهترین حالت مصرف فرکتوز است. استفاده از فرکتوز در بسیاری از غذاهای دیابتی و فراوری شده در حال افزایش است و اگر در این حالت به این غذاها ویار داشته باشید به ضرر شما تمام خواهد شد.

عسل

اگرچه عسل نیز حاوی فرکتوز است، اما خصوصیات آنتی باکتریایی و گوارشی آن باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین جایگزین های شیرینیجات مصنوعی معرفی شود. اما مصرف عسل نیز باید کنترل شده باشد.

3.8/5 - (10 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: علائم بارداری ؛ از هفته اول تا ماه سوم | مینت، مرجع قاعدگی و سلامت بانوان

یک نظر

  1. رضوان

    من در پریود اتفاقامیل شدید به ترشی دارم اما چون ترشی ضعیفم می کنه شیرینی هم می خورم

  2. مهسا سعیدی

    سلام
    من در دوران پریودی هیچ میلی به خوردن شیرینی ندارم اما در دوران پریودی به شدت معده درد دارم و هرغذایی که هم میخورم هیچ تاثیری ندارع اشتهام کمه و شدت معده دردمم خیلی زیاد🥲😓

  3. somaye

    سلام
    من دوران قاعدگی میل شدیدی به شیرینی دارم اما نه شکلات و کاکائو، و فقط هم یکی دو روز تو ماهه، تو مواقع نرمال حتی با چایی هم نمیتونم قند بخورم چون شیرینیش اذیتم میکنه منظورم اینه که من درکل خیلی خیلی کم شیرینی میخورم آیا زیاده روی کردن تو شیرینی خوردن تو این یکی دو روز از ماه مشکلی داره؟؟؟ عسل و میوه هم امتحان کردم ولی باز شیرینی های صنعتی به دلم میشینه تازه شیرینی میخورم دردم ناپدید میشه

  4. somaye

    سلام
    من دوران قاعدگی میل شدیدی به شیرینی دارم اما نه شکلات و کاکائو، و فقط هم یکی دو روز تو ماهه، تو مواقع نرمال حتی با چایی هم نمیتونم قند بخورم چون شیرینیش اذیتم میکنه منظورم اینه که من درکل خیلی خیلی کم شیرینی میخورم آیا زیاده روی کردن تو شیرینی خوردن تو این یکی دو روز از ماه مشکلی داره؟؟؟ عسل و میوه هم امتحان کردم ولی باز شیرینی های صنعتی به دلم میشینه

  5. مانی

    سلام روزتون بخیر
    من در دوران قبل از قاعدگی بسیار میل به خوردن شبرینی دارم طوری که میفهمم به زمان قاعدگیم نزدیکه ولی بلافاصله بعد از پریود شدن این میل از دست میدم .و تغریبا تا دوره ی بعدی اصلا به شیرینی خوردن تمایل ندارم

  6. دکتر شهبازی

    سلام عسل جان
    ویار شیرینی در قاعدگی یه مشکل شایع و طبیعی در اکثر خانم ها هستش. همینطور که در این مطلب اشاره کردیم، در این زمان می تونید از خوراکی هایی که شیرینی طبیعی دارند، استفاده کنید. سعی کنید میوه ها و عسل رو در اولویت قرار بدید. اما در مصرف ایناهم خیلی زیاده روی نکنید.

  7. عسل

    من در این دوران خیلی هوس نون خامه ای می کنم. واقعا اذیت کنندس و نمیتونم جلوی خودم رو یگیریم. واقعا ویار شیرینی در دوران قاعدگی برام به یک معضل بزرگ تبدیل شده. تا نون خامه ایم میخورم، بلافاصله دو روز بعدش آکنه میزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.