همه چیز درمورد واژینیسموس

واژینیسموس ؛ دلایل و درمان

اگر تجربه دخول دردناک دارید در توصیف آن باید اضافه کنیم که ماهیچه‌های اطراف واژن به طور ناخواسته دچار گرفتگی زیاد می‌شود تا جاییکه توان انجام رابطه جنسی و حتی ادامه آن را ندارید. در این موقعیت نادر که کمتر از 2% زنان در آمریکا دچار آن می‌شوند، فرد حتی قادر به جاگذاشتن تامپون در واژن خود نخواهد بود..

خوب است بدانید که دلیل مشخصی برای بروز واژینیسموس شناسایی نشده است ولی مثل سرطان ولوار (سرطان دستگاه تناسلی زنان) و استرس بی دلیل، درمان فیزیکی، اولین خط برای مداوای این اختلال در نظر گرفته شده است.

بسیاری از درمانگران فیزیکی که متخصص اختلالات کف لگن هستند می‌توانند این ناهنجاری‌های ساختاری را اصلاح کنند و یک درمان و البته برنامه ورزشی را برای تمرین دادن عضلات لگن برای فرد مبتلا در نظر بگیرند تا از سفتی زیاد از حد یا ضعف بیش از اندازه آن جلوگیری شود. ناگفته نماند که تلاش درمانگران به شکل چشمگیری نشانه‌های درد و اختلال را بدون عوارض درمانی کم می‌کند.

خوب است بدانید که درمانگر روابط جنسی با کمک درمانگر حرکتی تمرین‌های مناسب را برای انجام در خانه به فرد آموزش می‌دهد و از او می‌خواهد تا با دستگاه لرزشی مناسب و دو انگشت خود، کشش ملایم و همچنین ماساژ سطحی روی ماهیچه‌های واژن و اطراف لگن انجام دهند.

در کنار اختصاص تمرین‌های بدنی از حضور یک درمانگر رابطه جنسی، تجویز داروها مثل والیوم و هیپنوتیزم هم بدون شک استفاده خواهد شد.

در برخی زنان عضلات واژن در زمان دخول به طور نا خود آگاه یا مرتباً منقبض می شوند. این نوع از مشکلات واژن واژینیسموس نامیده می شود. انقباضات می توانند از دخول جنسی پیشگیری کنند یا آن را بسیار دشوار کند.

دلایل تجربه دخول دردناک در زنان

در بسیاری از موارد فقط به دلیل نبود لوبریکانت یا کافی نبودن ترشحات واژینال، زن از رابطه جنسی خود لذتی نمی‌برد. با بروز این وضعیت، درد حین رابطه با قرار گرفتن زن در حالت بدون استرس از بین می‌رود. ناگفته نماند که با انجام معاشقه مناسب و کافی هم می‌توان زن را از تجربه چنین درد ناخوشایندی دور کرد.

اما موارد دیگری هم هستند که زن درد جدی و مزمنی را ممکن است حین دخول تجربه کند که شامل موارد زیر می‌شود:

واژینیسموس- اولین دلیل رابطه جنسی دردناک یکی از شایع‌ترین آنهاست. همانطور که بالاتر توضیح دادیم این درد ناشی از گرفتگی ماهیچه‌های اطراف واژن حین رابطه جنسی می‌شود که از نظر روانی با ترس از آسیب دیدن همراه است.

تفاوت واژن در حالت عادی و مبتلا به واژینیسموس

تفاوت واژن در حالت عادی و مبتلا به واژینیسموس

عفونت‌های واژینال– از جمله شایع‌ترین آنها عفونت قارچی است و علائمی مثل خارش و سوزش واژن را به همراه دارد.

بیماری‌های دهانه رحم– آلت تناسلی مرد در چنین موقعیتی با تلاش زیاد وارد واژن می‌شود که بیماری‌های دهانه رحم (مثل انواع عفونت‌ها) رابطه جنسی دردناکی را با خود به همراه دارد.

بیماری‌های رحم– وجود فیبروم (توده یا توده‌های خوش خیم در رحم) هم از دیگر دلایل دخول دردناک برای زنان می‌تواند باشد.

اندومتریوز– این بیماری با گسترش بافت داخلی رحم به بخش‌های دیگر دستگاه تناسلی در اطراف رحم خود را نشان می‌دهد.

بیماری‌های تخمدان– رابطه جنسی دردناک ممکن است به دلیل وجود کیست در تخمدان باشد.

بیماری‌های التهابی لگن PID- بافت عمق لگن دچار التهاب شدید می‌شود و همین وضعیت کاری می‌کند تا رابطه جنسی دردناک شود.

حاملگی خارج از رحم– در این نوع بارداری، تخمک بارور شده بیرون از رحم رشد می‌کند.

پساقاعدگی (یائسگی)- با ورود به دوران پساقاعدگی، زن باید منتظر علائمی مثل خشکی واژن به دلیل کمبود رطوبت طبیعی فضای داخلی واژن باشد.

رابطه جنسی در فاصله اندکی پس از جراحی یا زایمان

بیماری‌های جنسی مقاربتی– همه انواع بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و HIV از جمله آن هستند.

آسیب‌های وارد شده به دهانه رحم یا واژن– این صدمات می‌تواند به دلیل پارگی ناشی از زایمان طبیعی یا برش اپیزیوتومی بین ناحیه واژن و مقعد در فرایند زایمان طبیعی باشد.

واژینیسموس در شرایط زیر محتمل است:

  • با تلاش شریک جنسی برای دخول
  • زمانی که فرد سعی دارد تامپون را داخل واژن قرار دهد
  • زمانی که ناحیه اطراف واژن لمس شود

واژینیسموس تحریک جنسی را مختل نمی کند اما می تواند از دخول پیشگیری کند.

معاینه لگنی آرام معمولاً نشانه ای از انقباضات را نشان نمی دهد. هیچ اختلال فیزیکی به این مشکل مرتبط نیست.

اختلال جنسی ممکن است هم در زنان و هم در مردان رخ دهد و معمولاً قابل درمان است. این مسئله تقصیر شما نیست و نباید از آن خجالت بکشید. با این حال این اختلالات می توانند روابط و کیفیت زندگیتان را مختل کنند.

متخصصان دقیقاً نمی دانند چه تعداد از زنان از واژینیسموس رنج می برند اما مشکل رایجی نیست.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس دو نوع است:

واژینیسموس اولیه

زمانی که تاکنون دخول واژینال رخ نداده است.

واژینیسموس ثانویه

هنگامی که دخول واژینال اتفاق بیافتد، اما بنا به عواملی مانند جراحی زنان و زایمان، تروما یا رادیو تراپی دیگر ممکن نباشد. برخی زنان پس از یائسگی واژینیسموس خواهند داشت. هنگامی که میزان استروژن کاهش یابد، کمبود روان کننده واژینال و خاصیت کشسانی آن، باعث دخول دردناک، پر استرس یا غیر ممکن می شود. این وضعیت در برخی زنان به این مشکل منجر می شود.

تفاوت دیس پارانویا با واژینیسموس

دیس پارانویا عبارت پزشکی است که برای رابطه جنسی دردناک استفاده می شود. این وضعیت معمولاً با واژینیموس اشتباه گرفته می شود اما دیس پارانویا ممکن است به دلیل کیست، بیماری التهاب لگن یا لاغری واژن باشد.

علل واژینیسموس

علت واژینیسموس

علت واژینیسموس

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این وضعیت معمولاً با سابقه آزار جنسی در گذشته یا تروما، دخول دردناک و عوامل احساسی مرتبط است. در برخی موارد هیچ علت مشخصی وجود ندارد.

برای تشخیص بیماری، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و درمورد سابقه پزشکی و جنسی سئوال می کند. این سوابق سرنخ هایی را برای تشخیص علت انقباضات در اختیارتان قرار می دهند.

علائم

انقباض ناخواسته عضلات واژن نشانه اولیه واژینیسموس است اما شدت بیماری در زنان مختلف، متفاوت است. در تمام موارد، انقباض واژن دخول را دشوار یا غیر ممکن می کند. اگر واژینیسموس دارید، نمی توانید انقباضات عضلات واژن را کنترل کرده یا متوقف کنید.

واژینیسموس می تواند علائم دیگری هم داشته باشد از جمله ترس از دخول واژینال و کاهش میل جنسی. زنانی که واژینیسموس دارند معمولاً در زمان ورود هر چیزی به واژن، احساس سوزش، خارش یا درد خواهند داشت.

اگر این مشکل را دارید، به این معنی نیست که دیگر از رابطه جنسی لذت نخواهید برد. زنانی که این مشکل را دارند باز هم می توانند میل جنسی و ارگاسم داشته باشند. بسیاری از فعالیت های جنسی به جای دخول از طریق رابطه دهانی و ماساژ انجام می شوند.

تشخیص

تشخیص این بیماری معمولاً با توصیف علائم آغاز می شود. پزشک احتمالاً از شما خواهد پرسید چه زمانی متوجه مشکل شدید، چند وقت یک بار رخ می دهد و چه چیزی آن را تحریک می کند؟

معمولاً پزشک درمورد سابقه جنسیتان از شما سئوال خواهد کرد که ممکن است شامل سئوالاتی درمورد تجربه تروما یا آزار جنسی باشد. در حالت کلی تشخیص و درمان به معاینه لگنی نیاز دارد.
طبیعی است زنان درمورد معاینات لگنی نگران باشند. اگر پزشکتان معاینه لگنی تجویز کند، می توانید راه هایی را که به تسهیل معاینه کمک می کنند پیدا کنید. برخی زنان ترجیح می دهند از رکاب استفاده نکنند و حالت های بدنی مختلف را برای معاینه امتحان کنند. ممکن است با استفاده از آینه برای دیدن روند معاینه، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

هنگامی که پزشک به واژینیسموس مشکوک باشد، تا جایی که بتواند معاینه را به آرامی انجام می دهد.

پزشک ممکن است از شما بخواهد او را راهنمایی کنید یا از ابزارهایی برای تسهیل دخول استفاده کنید. می توانید از پزشک بخواهید مراحل معاینه را برایتان توضیح دهد.

در حین معاینه، پزشک به دنبال علائم عفونت یا جراحت خواهد گشت. در واژینیسموس هیچ دلیل فیزیکی برای انقباض واژن وجود ندارد. یعنی اگر واژینیسموس دارید، پزشک ممکن است علت دیگری برای این علائم پیدا نکند.

راهکارهای درمان واژینیسموس

زنانی که تجربه دخول دردناک در رابطه جنسی را دارند زیر نظر درمانگر رابطه جنسی یا پزشک متخصص یک سری تمرین‌های ورزشی را با هدف آرام سازی عضلات دهانه واژن برای ورود تدریجی وسیله خارجی در مدت زمانی مشخص دریافت می‌کنند. این تمرین‌ها معروف هستند به حساسیت زدایی پیش رونده progressive desensitization.

اما این تمرین‌ها شامل چه گزینه‌هایی هستند؟ بیشتر می‌خوانیم:

تمرین‌های بسیار کاربردی کیگل یا کگل Kegel که طی آن بخشی از عضلات لگن، واژن و مجرای ادرار را تنگ و سفت می‌کنید. توجه داشته باشید که به مدت 2-10 ثانیه این انقباض را ادامه دهید و سپس، رها کنید.

تمرین کگل را حتی وقتی در حال دفع یا ادرار هستید هم می‌توانید انجام دهید. این ورزش معروف است به بی صدا و بدون علامت‌ترین ورزش و توصیه می‌کنیم که هربار، 20 مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

چند روز پس از این تمرین، یک انگشت خود را وارد واژن و به اندازه یک بند انگشت پیش بروید و بعد، کگل را دوباره تکرار کنید. اگر مایل هستید می‌توانید از لوبریکانت برای انجام این مرحله استفاده کنید یا اینکه این مرحله را در حمام و زیر جریان آب –لوبریکانت طبیعی- انجام دهید.

عجله نکنید! بلکه باید بتوانید به مرور زمان از یک انگشت به سه انگشت برسید. در تمام فرایند باید حس کنید که عضلات واژن شما دور انگشت (انگشتان) جمع می‌شوند.

خبر خوب اینکه اگر احساس می‌کنید دخول دردناک در رابطه جنسی شما به دلیل استرس یا ترس است، با همراهی درمانگر رابطه جنسی به خوبی از عهده مشکل برخواهید آمد.

سخن ما با شما: اهمیت مشاوره

آموزش معمولاً شامل یادگیری آناتومی بدن و فرآیند تحریک جنسی و دخول است. همچنین درمورد عضلات درگیر در واژینیسموس بیشتر یاد خواهید گرفت. این به شما کمک می کند درک کنید بخش های مختلف بدن چگونه کار می کنند و بدن چگونه به آن ها پاسخ می دهد.

جلسه مشاوره ممکن است با حضور خود فرد یا همراه با شریک جنسی تشکیل شود. کار کردن با مشاوری که در اختلالات جنسی تخصص دارد می تواند مفید باشد. تکنیک های رلکسیشن و هیپنوتیزم نیز می توانند رلکسیشن را بهبود بخشیده و کمک کنند در زمان دخول احساس راحتی داشته باشید.

منبع: webmd

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. یلدا نظری

    واقعا که این عارضه وحشتناکیه برای یک خانم چون علاوه بر اذیت سلامت و روحی که داره استرس زندگی زناشویی رو هم براش داره و ترس از دست رفتنش . و باید حتما درمان بشه . منم دچار واژینیسم بودم پیش دکتر فهیمه ثابت پیگیری و درمان کردم خیلی بهم کمک کردند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.