سیگار در بارداری

آیا قلیان و سیگار در بارداری مجاز است؟ عوارض و خطرات

این که سیگار و قلیان کشیدن باعث سرطان می‌شود را به لطف تبلیغات زیادی که در این باره می‌شود همه مردم می‌دانند؛ با این حال حتی بودن در معرض دود در بارداری نه فقط به خود شما آسیب می‌زند، بلکه سلامتی یک موجود زنده‌ی خیلی ضعیفتر از شما، یعنی فرزند شما را تهدید می‌کند. در این مقاله در رابطه با سیگار و قلیان در بارداری صحبت میکنیم.

تولد نوزادان با نقص‌های مادرزادی از جمله نوزدان لب شکری در شرایطی که مادرشان در بارداری سیگار می‌کشیده بسیار بیشتر است. همچنین مشکلات شدید سلامتی و حتی مرگ نوزادان در این نوزادان، شیوع زیادی دارد. بسیاری از این نوزادان مشکلات تغذیه‌ای دارد و در بعضی موارد نیاز به عمل جراحی دارند.

سیگار در بارداری؛ ناباروری و مرگ نوزاد

خطرات بارداری برای زنانی که سیگار می‌کشند بیشتر از زنانی  است که سیگار نمی‌کشند و در عین حال این احتمال هم وجود دارد که هیچوقت باردار نشوند. زنانی که سیگار و قلیان می‌کشند بسیار بیشتر از زنانی که سیگار یا قلیان نمی‌کشند مشکلاتی باروری دارند.

با این حال آثار توتون و تنباکو به ناباروری زنان منتهی نمی‌شود و سیگار کشیدن در مردان هم باعث بروز مشکلات عدیده در باروری آنان می‌شود.

سیگار و قلیان خطر خونریزی‌ غیرطبیعی را در بارداری افزایش می‌دهد که این هم برای جنین هم برای مادر خطرناک است. همچین مصرف این موارد در مادران باردار، در موارد زیادی منجر به زایمان زودرس می‌شود؛ ناتوانی‌های ذهنی و جسمی، مشکلات یادگیری و رفتاری، اختلال‌های بینایی و شنوایی و حتی مرگ از جمله شرایط خطرناک متعدد در نوزادانی که زودرس به دنیا می‌آیند است.

نیکوتین و مشکلات رشدی

همه‌ی  این خطرها به سیگار منتهی نمی‌شود و حتی  استفاده از سیگارهای الکترونیکی و تمام محصولات حاوی نیکوتین برای کودک شما خطرناک هستند. مصرف نیکوتین به هرشکلی در بارداری، آثار مخربی بر رشد اندام‌هایی همچون مغز و ریه جنین دارد. حتی نوزادانی که مادر یا خودشان در معرض دود بوده اند نسبت به بقیه نوزادان ریه‌های ضعیفتری دارند.

مطالعات زیادی رابطه میان قلیان کشیدن مادر باردار و سقط جنین را ثابت کرده کرده اند. مونوکسید کربن موجود در دود تنباکو مانع رسیدن اکسیژن کافی به جنین می‌شود. همچنین مواد شیمیایی زیادی حین مصرف آن به جنین می‌رسد که در موارد زیادی منجر به تولد نوزادانی با آسیب‌های جدی در سلامتی آن‌ها شده است.

سیگار و قلیان در بارداری، خطر پاره شدن جفت

قلیان در بارداری

قلیان در بارداری

جفت یک ساختار بسیار مهم برای رساندن اکسیژن و مواد مغری برای رشد جنین است. مصرف نیکوتین خطری جدی برای قطع شدن جفت دارد. در این وضعیت جفت قبل از زایمان از رحم جدا شده که به غیر از خونریزی خطری جدی برای مرگ و زندگی جنین و حتی مادر محسوب می‌شود.

در این شرایط هیچ اقدام پزشکی، هیچ جراحی و هیچ درمانی برای اتصال دوباره‌ی جفت وجود ندارد. با مراقبت‌های پزشکی فوری، در بهترین حالت جنین با جفت جدا شده ولی سالم به دنیا می‌آید. این فقط یکی از وضعیت‌های خطرناکی است که به خاطر مصرف نیکوتین پیش می‌آید.

نوزادان کم وزن

از هر پنج نوزادی که از مادران سیگاری به دنیا آمده اند، یک نوزاد با وزن کم به دنیا می‌آید. حتی مادرانی که فقط در معرض دود سیگار بوده اند، به احتمال بیشتر نوزادانی کم وزن به دنیا می‌آورند. این نوزادان که وزن کم و جثه‌ی کوچکی دارند، چه در نوزادی چه در سال‌های بعد در معرض مشکلات و بیماری‌هایی همچون موارد زیر رو به رو خواهند بود:

  • رشد متأخر
  • فلج مغزی
  • اختلال‌های بینایی و شنوایی

چه نوزادانی که مادرانشان در جنینی‌ آن‌ها در معرض دود سیگار بوده اند و چه نوزادانی که پس از تولد با دود سیگار در ارتباط بوده اند، سه برابر بیشتر از بقیه نوزادان دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شوند.

مصرف توتون و تنباکو توسط مادران باردار باعث کند شدن رشد جنین می‌شود که آثار آن بعد از به دنیا آمدن نوزاد نیز تا زمان کودکی و حتی نوجوانی باقی خواهد ماند.

در چه صورتی قلیان و سیگار در بارداری خطرناک نیست؟

سیگار کشیدن در بارداری در هر صورت و در هر شرایطی خطرناک است. حتی اگر با ادعای این که شما هرروز نمی‌کشید، راه به جایی نمی‌برید و خطرات آن همچنان برای شما و کودکتان وجود دارد. حتی اگر فقط در معرض دود هستید (چه سیگار، چه قلیان) هم سلامتی و جان کودکتان را به خطر انداخته اید.

بهترین زمان برای ترک سیگار

تنها راه جلوگیری از آثار خطرناک مصرف سیگار و قلیان در بارداری، ترک آن است. اگر قصد بارداری دارید، ضروری‌ترین کار برای شما ترک سیگار و هرنوع دودی است که مصرف می‌کنید.

حتی اگر هم باردار هستید و به مصرف نیکوتین اعتیاد دارید، همین امروز و همین حالا ترک کنید تا جلوی آسیب بیشتر به خودتان و فرزندتان را هرچه زودتر بگیرید. یادتان نرود که هیچوقت برای ترک سیگار و قلیان دیر نیست.

فقط چند روز بعد از ترک ضربان قلب شما و کودتان ب حالت عادی برمی‌گردد و مشکلات تنفسی جنین کمتر خواهد بود. برای ترک با پزشک مشورت کنید و برای هوس‌ها مصرف آماده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.