علائم تخمک گذاری

نحوه تشخیص علائم و زمان تخمک گذاری برای بارداری سریع

یکی از لازمه های بارداری سریع در کوتاه ترین زمان ممکن، پیدا کردن زمان دقیق تخمک گذاری و داشتن رابطه با توجه به آن است. اما کافی نیست! چرا؟ شاید به کمک این روش در نهایت بتوانید باردار شوید اما ممکن است بارداری سریع برایتان اتقاق نیفتد و مجبورا باید تا یکی دو سال رابطه داشته باشید. برای یک اقدام به بارداری موفق، باید چندین عامل را در کنار هم رعایت کنید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن حامله شوبد. اولا اینکه باید تصمیم بگیرید که آیا جنسیت فرزند برایتان مهم است یا نه. اگر مهم است باید برای دختردار شدن و یا پسر دار شدن، یک رژیم مخصوص بگیرید. در کنار این ها باید روش جلوگیری از بارداری را که تاکنون داشته اید به درستی متوقف کنید. سپس دقیق ترین زمان تخمک گذاری ( در حد اینکه مشخص باشد دقیقا چه روزی تخمک گذاری می کنید) را پیدا کنید و سپس یک رابطه هدفمند با رعایت تمامی شرایط انجام دهید. مثلا اینکه پوزیشن چگونه باشد یا اینکه دخول عمیق باشد یا سطحی. چند بار رابطه داشته باشید و….

با رعایت تمامی این شرایط نه تنها در کوتاه ترین زمان ممکن باردار می شوید بلکه حتی تا 80 درصد در تعیین جنسیت فرزند آینده تان موثر هستید. برای یادگیری تمامی این نکات اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود کنید و گزینه میخواهم باردار شوم را انتخاب کنید. جالب است بدانید که کاربران اپلیکیشن مینت به کمک این قسمت در بازه 2 الی 6 ماهه باردار شده اند.

تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟

تخمک گذاری به موقع به معنی بارداری موفق است. این حداقل جمله ای است که از همه می شنوید! اما تخمک گذاری یعنی چه؟ و چرا برای بارداری مهم است؟ علائم تخمک گذاری چیست؟ چگونه روز باروری را مشخص کنیم؟ پس هم اکنون این مقاله مینت را بخوانید و هر آنچه که درباره تخمک گذاری و زمان آن لازم است را بدانید.

تخمک گذاری یک فرایند ماهانه است که طی آن تخمدان ها تخمک آزاد می کنند. پس از این، تخمک سفری را به سمت لوله های فالوپ آغاز می کند و ممکن است توسط اسپرم ها بارور شود یا نشود. اینکه پس از این فرایند چه اتفاقی می افتد، کاملا به این نکته بستگی دارد که تخمک به وسیله اسپرم، بارور می شود یا خیر.

اگر اسپرم، تخمک را بارور کند، به سمت رحم حرکت کرده و در دیواره آن لانه گزینی می کند که درنتیجه منجر به بارداری می شود. اگر اسپرم تخمک را بارور نکرد، تخمک از بدن دفع شده، دیواره رحم فرو می ریزد و در حقیقت پریود می شوید.

اگر می خواهید باردار شوید و یا اینکه از بارداری نا خواسته جلوگیری کنید، دانستن زمان تخمک گذاری بسیار کمک می کند.

زمان این فرایند در همه زنان همانند یکدیگر نیست، چرا که سیکل های قاعدگی در خانم ها متفاوت است. اما در هر صورت، تخمک گذاری در اواسط سیکل قاعدگی رخ می دهد.

بنابراین در یک سیکل 28 روزه، تخمک گذاری تقریبا در اطراف روز چهاردهم اتفاق می افتد. پیشبینی دقیق این زمان تقریبا غیر ممکن است اما معمولا 4 روز قبل یا بعد از نیمه سیکل قاعدگی رخ می دهد. این زمان تقریبا یک هفنه طول می کشد و اگر قصد بارداری دارید حتما باید به این هفته توجه زیادی داشته باشید.

قبل از مطالعه ادامه مقاله تخمک گذاری، حتما این قسمت را مطالعه کنید:

شما به دلایل مختلفی ممکن است اصلا تخمک آزاد نکنید! و این تخمک به صورت کیست دخیره شود. در این شرایط پیدا کردن زمان تخمک گذاری اصلا به شما کمکی نمیکند و ابتدا باید به فکر آزاد شدن تخمک باشید. شرایطی مانند تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک، یکی از مهم ترین دلایل این موضوع است. یا اینکه ممکن است پریود نامنظمی داشته باشید و به دنبال آن تخمک گذاری هم نامنظم شود. راه حل هر کدام از این موضوعات باهم متفاوت است و شما در ابتدا باید مشکل خود را شناسایی کنید، سپس به دنبال پیدا کردن زمان آزاد شدن تخمک باشید. به همین دلیل بخشی را اضافه کرده ایم که با پاسخ دادن به سوالات آن، شرایط باروری شما توسط سیستم تحلیل شده و سپس می توانید با توجه به شرایطی که دارید، زمان تخمک گذاری را پیدا کنید. برای دسترسی به این بخش روی لینک زیر کلیک کنید:

تحلیل شرایط

چگونه دقیق ترین زمان تخمک گذاری را پیشبینی کنیم؟

در این ویدیو دکتر فائزه شهبازی در رابطه با نحوه تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری و نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری توضیح می دهد. چنانچه قصد بارداری دارید و تشخیص زمان تخمک گذاری به چالشی سوال انگیز برایتان تبدیل شده، حتما به این ویدیو توجه کنید.

چنانچه قصد بارداری دارید، باید حتما دوره باروری یعنی دورانی که احتمال تخمک گذاری بالا است را شناسایی کنید و در این دوران رابطه داشته باشید.

این نکته زمانی بیشتر حائز اهمیت می شود، که بخواهید در در دوران اقدام به بارداری، خود جنسیت فرزندتان را مشخص کنید. چرا که یکی از مهم ترین نکات در تعیین جنسیت فرزند، داشتن رابطه با توجه به دوره باروری است و اگر در برخی نقاط مشخص سیکل رابطه داشته باشید احتمال دختردار یا پسردار شدنتان بالا می رود.

اما واقعا چگونه این دوران را مشخص کنید؟

بهترین راه پیشبینی دوران باروری، استفاده از مشخصات سیکل قاعدگیتان است. با استفاده از سه عدد طول دوره قاعدگی، مدت زمان قاعدگی و آخرین دوره قاعدگیتان می توانید این دوران را مشخص کنید.

به همین دلیل  تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی اپلیکیشن مینت را منتشر کنیم تا بتوانید تقویم تخمک گذاری خود را داشته باشید و با استفاده از اطلاعات سیکل خود، زمان تخمک گذاری و سایر اطلاعات قاعدگی را مدیریت کنید.

جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت

جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت

همانطور که در عکس بالا می بینید، نقاط قرمز رنگ، دوران خونریزی قاعدگی است و ناحیه آبی رنگ به معنای بازه تخمک گذاری است. بنابراین به کمک این بازه می توانید پایان تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در ادامه نقاطی که زرد رنگ هستند، روزهایی هستند که علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند دلدرد و کمردرد یا درد و حساسیت سینه ها شروع به ظاهر شدن می کنند.

همچنین به کمک تقویم اپلیکیشن مینت می توانید تاریخ سیکل های بعدی خود را پیشبینی کنید و بر مبنای آن برنامه ریزی داشته باشید. برای استفاده از اپلیکیشن و شبیه سازی سیکل، در ابتدا باید به سه سوال زیر پاسخ دهید:

  • متوسط طول سیکل قاعدگی
  • متوسط طول دوران خونریزی
  • تاریخ آخرین پریود
دانلود اپلیکیشن

آیا با توجه به علائم و زمان تخمک گذاری، تعداد رابطه مهم است؟

برخی فکر می کنند که هر چقدر تعداد رابطه بالاتری داشته باشند، احتمال بارداری بیشتری دارند. اما به این نکته توجه کنید که چنانچه رابطه هدفمندی داشته باشید، یک رابطه هم برای بارداری کافیست. داشته تعداد رابطه بالا با قصد بالا رفتن احتمال بارداری، نه تنها کمکی به اقدام به بارداری موفق نمی کند، بلکه با پایین آوردن غلظت اسپرم ها، ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد.

حالا دقیقا باید چه کار کنید؟ اول به کمک علائم تخمک گذاری و سایر ابزارهایی که در این مقاله معرفی می کنیم، دوران باروری خود را پیدا کنید و در این دوران یک شب درمیان سعی کنید رابطه داشته باشید. ( حدودا سه رابطه می شود) با این کار احتمال بارداری در همان رابطه اول را بالا برده اید. پس همیشه به این نکته توجه کنید که به کمک علائم تخمک گذاری و پیدا کردن زمان دقیق تخمک گذاری، رابطه را هدفمند تر کنید تا احتمال اقدام به بارداری موفق را بالا ببرید.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


زمان تخمک گذاری در تنبلی تخمدان چگونه است؟

در شرایط تنبلی تخمدان، دو حالت وجود دارد یا سیکل قاعدگی به طور منظم اتفاق می افتد و با اینکه قاعدگی ها نظم خاصی ندارند. در شرایط قاعدگی منظم و تنبلی تخمدان، موقع تخمک گذاری، فولیکول ها سایز مناسبی برای آزاد ساری تخمک ندارند و تخمک گذاری ناموفق انجام می شود و شانس بارداری در این شرایط بسیار پایین است که شخص با وجود قاعدگی منظم؛ تخمک گذاری موفق را تجربه نمی کند.

در شرایط قاعدگی نامنظم، نه تنها کیفیت تخمک ها بسیار پایین است و احتمال اینکه فولیکول های بالغ سایز قابل قبولی را نداشته باشند؛ احتمال جابجایی تاریخ تخمک گذاری و غیرقابل پیشبینی بودن آن هم بالاست و نسبت به شرایط قاعدگی منظم، شانس بارداری بسیار کمتر است.

علائم تخمک گذاری

همانطور که در مقاله ” علایم لحظه آزاد شدن تخمک ” توضیح دادیم، مهم ترین علائمی که در تشخیص موثرند، عبارتند از:

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه ها

در این قسمت هرکدام از این علائم را به تفصیل توضیح می دهیم:

تغییر ترشحات رحمی

برای شروع این فرایند، بدن ترشحات بیشتری را آزاد می کند. این ترشحات به گونه ای است که می توانید تغییرات آن را حس کنید.

این ترشحات شفاف هستند و قوام کمتری دارند. پس از تخمک گذاری بدن ترشحات کمتری را آزاد می کند، که معمولا کدر می شود و قوام بیشتری پیدا می کند.

تقویت حس بویایی

اگر قبل از قاعدگی هرگونه تغییری در حس بویایی را تجربه کردید، می تواند نشانه ای از این فرایند باشد.

حساسیت و درد سینه ها

تغییرات هورمونی قبل و هنگام تخمک گذاری می تواند به درد سینه ها و حساسیت نوک سینه ها منجر شود.

دردهای لگنی و شکمی

اگر درد خفیفی را در قسمت زیر شکمی داشتید، می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. توجه داشته باشید که این دلدرد را همزمان در دو طرف حس نخواهید کرد. همچنین همیشه فقط در یک طرف، این درد نخواهید داشت و در دوره های مختلف ناحیه آن تغییر خواهد کرد.

این درد را ممکن است برای چند دقبقه یا حتی چند ساعت، تجربه کنید. همچنین ممکن است مقداری لکه بینی یا وجود ترشحات را به طور تکی یا همزمان، در زمان تخمک گذاری تجربه کنید. پزشکان معتقدند که در دردهایی که با قرص های ضد التهاب بهبود می یابند، جای نگرانی نیست اما اگر این درد ها شدید بودند و پس از فرایند درمان نیز بهبود نیافتند، باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات و لکه بینی سبک

اگرچه این مورد خیلی شایع نیست، اما ممکن است در این زمان مقداری ترشحات قهوه ای یا لکه بینی داشته باشید. این لکه بینی ها به این دلیل رخ می دهند که فولیکول های اطراف تخمک، به اندازه کافی بزرگ شده و در نهایت پاره می شوند که در نهایت این اتفاق موجب خونریزی می شود.

تا زمانیکه لکه بینی ادامه دار نباشد، جایی برای نگرانی نیست. اگر این خونریزی سبک ادامه داشت؛ مشکوک به عفونت هستید و حتما باید تحت چکاپ قرار بگیرید.

تفییرات میل جنسی

در زمان تخمک گذاری، میل جنسی افزایش پیدا می کند. اما این عامل، به شرایط بیرونی نیز کاملا بستگی دارد. شرایطی مانند استرس و حس مسئولیت شدید می تواند بر میل جنسی تاثیر بگذارند.

تغییرات رحمی

هنگامیکه در حال تخمک گذاری هستید، برحی از تغییرات فیزیکی را نیز تجربه می کنید. به عنوان مثال رحم مقداری بالا می رود. تغییرات رحم و ترشحات آن راهنمای دقیقی است که آیا تخمک گذاری آغاز شده است یا خیر. اما برای تشخیص این تغییرات، به مقداری تمرین و تجربه نیاز دارید.

متوجه شدن سایر تغییرات ممکن است مقداری مشکل به نظر برسد اما تشخیص ترشحات واژن از همگی ساده تر به نظر می رسد. یک راه دیگر این است که از انگشت خود استفاده کنید. تغییرات رحم را به راحتی قبل و هنگام تخمک گذاری به راحتی حس خواهید کرد.

قبل از این زمان، رحم نرم تر می شود و در زمان تخمک گذاری بلند، خیس، نرم و باز تر می شود. اما بعد از زمان تخمک گذاری، رحم سفت تر می شود.

چگون زمان تخمک گذاری را حساب کنیم؟

خانمی که در حال فکر کردن است.

خانمی که در حال فکر کردن است.

همانطور که در مقاله ” تخمک گذاری چند روز است؟ ” توضیح دادیم، سیکل قاعدگی را با چند روش می توانید دنبال کنید. در ادامه به راه های تشخیص زمان تخمک گذاری بعد از پریود اشاره می کنیم.

دنبال کردن دمای پایه بدن (BBT) و زمان تخمک گذاری

به توضیحات دکتر فائزه شهبازی در رابطه با پیدا کردن زمان تخمک گذاری به کمک ترشحات واژن و دمای پایه بدن، توجه کنید:

یکی از روش هایی که می توانید زمان تخمک گذاری بعد از پریود را تشخیص دهید، دنبال کردن دمای پایه بدن است. در نیمه اول سیکل قاعدگی، دمای بدن ثابت می ماند اما زمانیکه به تخمک گذاری نزدیک می شوید، مقداری کاهش دما و سپس افزایش دما را پس از آن، تجربه خواهید کرد.

بهترین چارت دمای پایه بدن و مشخص کردن زمان تخمک گذاری : چارت BBT چه شکلی است؟

چارت دمای پایه بدن تغییرات روزانه BBT را نشان می­دهد. چرخه قاعدگی از دو فاز تشکیل شده است (یکی از آنها پیش از تخمک گذاری و دیگری پس از آن رخ می­دهد) به همین دلیل است که چارت دمای پایه بدن از دو فاز تشکیل شده است و شبیه پرنده ای است که برعکس پرواز می­کند.

این چارت نشان می­دهد که دمای بدن پیش از تخمک گذاری و پیش از قاعدگی کاهش می یابد (اگر بارداری رخ نداده باشد).

درست پس از تخمک گذاری، BBT افزایش می­یابد و تا پیش از قاعدگی همین مقدار را خواهد داشت.

افزایش دما در فاز دوم باید حداقل 0.18 درجه فارنهایت (0.4 درجه سانتی گراد) به نسبت فاز اول بیشتر باشد. این دما معمولاً حدود 12 تا 14 روز مشاهده می­شود.

هنگامی که قاعدگی آغاز می­شود، معمولاً BBT حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی گراد) است و در آخر دوره کاهش می یابد.

اکنون بیایید به بررسی انواع مختلف چارت دمای پایه بدن و معنی آن ها بپردازیم.

چارت BBT: یک منحنی مونوتونس

نوسانات دما در چارت BBT می­توانند به تعیین زمان تخمک گذاری، فاز بعدی و غیره کمک کنند.

اگر چارت الگوی ثابتی را نشان دهد که هیچ افزایش یا کاهش شدیدی را در چرخه قاعدگی نشان ندهد، ممکن است نشانه نبود تخمک گذاری باشد. بنابراین اگر دمای بدن پس از تخمک گذاری پایین باشد این احتمال وجود دارد که تخمک گذاری رخ نداده باشد.

نترسید! ممکن است گاهی اوقات نتایج دماسنج اشتباه باشند.

سعی کنید از دماسنج دیگری استفاده کنید. اگر هیچ تغییری رخ نداد، به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید زنان ممکن است چرخه های بدون قاعدگی یا همان آمنوره را در طول سال داشه باشند و این مسئله طبیعی است.

اگر این وضعیت در تمامی چرخه ها تکرار شد، باید آزمایش انجام دهید. نمی توان از این چارت به تنهایی برای تشخیص چیزی استفاده کرد.

چارت BBT: منحنی زیگ زاگ

در صورتی که باردار نباشید، چارت BBT باید دو سطح دما را نشان دهد: دمای پایین تری که در فاز اول مشاهده شده است، و دمای بالایی که در فاز دوم نشان داده شده است.

چارت BBT زیگزاگ

چارت BBT زیگزاگ

اگر چارت زیگ زاگی وجود داشته باشد و دمای آن مرتباً جایگزین شود، ممکن است نشان دهنده کمبود استروژن باشد (به شرطی که دماسنج بدون اشکال باشد و تمامی دستورالعمل های ثبت BBT به درستی رعایت شده باشند.

سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و توجه بیشتری به وضعیت جسمی و ذهنی خود داشته باشید، سپس چارت خود را به مدت سه ماه دیگر بررسی کنید.

اگر هیچ تغییری رخ ندهد، باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید و معاینات بیشتری داشته باشید. چارت بارداری BBT به تنهایی نمی­تواند برای تشخیص وضعیتتان کافی باشد.

چارت BBT: منحنی اراتیک

اگر در چندین چرخه در BBT یک منحنی بی نظم مشاهده شود و افزایش شدیدی در دما ایجاد شود (افزایش و کاهش دما بیشتر از یک درجه باشد)، ممکن است نشان دهنده کمبود استروژن باشد.

چارت BBT اراتیک

چارت BBT اراتیک

همچنین این وضعیت می­تواند در نتیجه عوامل مختلفی مانند دماسنج معیوب (در این صورت باید آن را تعویض کنید)، اندازه گیری نادرست (مانند اندازه گیری دما در ساعات مختلف یا روش های مختلف)، همچنین تغییر وضعیت ذهنی و جسمی (استرس، سر گیجه، سرماخوردگی و غیره) باشد.

برای رفع این شبهات باید به پزشک زنان مراجعه کرده و آزمایشات بیشتری انجام دهید.

چه زمانی چارت BBT دقیق نیست؟

BBT ممکن است در موارد زیر دقیق نباشد:

  • اگر در زمان های مختلف و به طریق مختلف اندازه گیری شود
  • در صورت داشتن تب
  • در صورت مصرف برخی داروها
  • در صورت مصرف الکل در روز پیشین
  • در صورت داشتن استرس روانی یا جسمی
  • در صورت داشتن اختلال ریتم سیرکادین در نتیجه جت زدگی ( بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)
  • در صورت استفاده از پتوهای الکتریکی، ملافه های الکتریکی یا پدهای حرارتی
  • در صورت شیردهی یا بی خوابی

در صورت استفاده از روش های ضدبارداری هورمونی اندازه گیری BBT بیهوده خواهد بود چرا که در این صورت، بدن تحت تأثیر هورمون های مصنوعی قرار می­گیرد که چرخه قاعدگی و فرآیند تخمک گذاری را تغییر می­دهد.

نمودار سیکل قاعدگی

یکی از راه های دیگری که می توانید زمان تخمک گذاری بعد از پریود را تشخیص دهید، کشیدن نمودار سیکل قاعدگی برای چند سیکل پشت سر هم است. با ثبت روزهایی که پریود شروع و به پایان می رسد، می توانید طول سیکل قاعدگیتان را به دست آورید. (که در اکثر بانوان میانگین آن 28 روز است.) اگر طبق زمان پیشبینیتان، هر ماه پریود می شوید، پس تخمک گذاری نیز به همان روال اتفاق می افتد، یعنی 2 هفته قبل از فرو ریختن دیواره رحم یا همان پریودی، این فرایند رخ می دهد.

استفاده از کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری با اندازه گیری سطح هورمون های موجود در ادرار می تواند تشخیص دهد که آیا زمان تخمک گذاری فرا رسیده است یا خیر.

سونوگرافی واژینال تخمک گذاری چگونه است؟

بهترین زمان مراجعه برای انجام سونوگرافی واژینال، با هدف ارزیابی فغالیت تخمدان ها، یک الی دو روز قبل از آزاد شدن تخمک بالغ است. طی سونوگرافی واژینال، سایز و تعداد فولیکول های بالغ در هر تخمدان و اینکه این ماه کدامیک از تخمدان ها فعالیت می کنند، مشخص می شود.

تعیین-زمان-تخمک-گذاری-با-سونوگرافی

تعیین-زمان-تخمک-گذاری-با-سونوگرافی

یکی از مهم ترین فواید انجام سونوگرافی واژینال این است، پس از آنکه ماهی یک بار در لحظه قبل از آزاد سازی تخمک، عملکرد تخمدان ها را مورد بررسی قرار میدهیم، اطلاعات ارزشمندی از دستگاه تولید مثلیتان دریافت می کنید. چون ممکن است یکی از تخمدان ها تنبل تر یا فعال تر از دیگری باشد و آن ماهی که تخمدان فعال تر تخمک گذاری را بر عهده دارد، شما با امیدواری بیشتری برای بارداری، اقدام هایتان را متناسب با زمان تخمک گذاری تنظیم می کنید. همانطور که می دانید، هرماه یکی از تخمدان ها فعالیت می کنند. پس با انجام سونوگرافی واژینال و زیر نظر داشتن فعالیت تخمدان ها، شانس باروری را می توانید افزایش دهید.

نکته قابل ملاحظه آن است که ممکن است سایز فولیکول های بالغ نامناسب باشد و برای لقاح با اسپرم شانس کمی داشته باشند که شما با انجام سونوگرافی واژینال، این مانع را هرچه سریعتر متوجه می شوید و برای انجام روش های کمک درمانی و تقویت تخمدان ها از طریق پزشک متخصص زنان، سریع تر پیگیر می شوید تا قدرت باروریتان را افزایش دهد.

آیا بارداری بعد از تخمک گذاری امکان دارد؟

احتمال بارداری بعد از تخمک گذاری اندک است. زمانی که یک روز از تخمک گذاری می‌گذرد این احتمال به 0 تا 11 درصد می‌رسد. اما این بدان معنی نیست که دست از رابطه به قصد بارداری بردارید. این امکان وجود دارد که در تشخیص روز تخمک گذاری خود اشتباه کرده باشید. از سوی دیگر رابطه جنسی می‌تواند در هر حال احتمال بارداری را افزایش دهد.

احتمال بارداری قبل و بعد از تخمک گذاری

در حالت ایده ال اگر قصد بارداری دارید باید قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنید. بسیاری از خانم‌ها گمان می‌کنند بهترین موقع برای بارداری، نزدیکی بعد از تخمک گذاری است در حالی که این باور اشتباه است. بر اساس تحقیقاتی که در مورد مراحل مختلف چرخه قاعدگی و احتمال بارداری انجام شده است، بهترین زمان برای بارداری روز قبل و همان روز تخمک گذاری است. اما اینکه پس از تخمک گذاری این احتمال چقدر خواهد بود مشخص نیست.

بر اساس تعدادی از مطالعات انجام شده احتمال بارداری بعد از برقراری مقاربت بدون پیشگیری در روز قبل از تخمک گذاری 21 تا 35 درصد، در روز تخمک گذاری 10 تا 33 درصد، روز بعد از تخمک گذاری بین 0 تا 11 درصد و دو روز پس از تخمک گذاری بین 0 تا 9 درصد است. پس اگر قرار است در طول سیکل قاعدگی تنها یک بار نزدیکی به قصد بارداری داشته باشید بهتر است این نزدیکی قبل از تخمک گذاری باشد تا بعد از تخمک گذاری.

مقاربت بعد از تخمک گذاری و افزایش احتمال لانه گزینی رویان

شاید مقاربت بعد از تخمک گذاری به بارور شدن تخمک نیانجامد اما می‌تواند به لانه گزینی رویان کمک کند. تنها داشتن تخمک بارور شده به معنی بارداری نیست. مثال بارز آن را در روش آی وی اف میبینیم. در این روش چندین تخمک بارور و رویان‌های سالم به داخل رحم انتقال داده می‌شوند اما این موضوع تضمین کننده بارداری نیست.

در مطالعه‌ای کوچک اما جالب تاثیر روابط جنسی بر موفقیت بارداری پس از IVF مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه گروهی از زوج‌ها در طول انتقال رویان به رحم رابطه جنسی داشتند و گروهی دیگر از برقراری رابطه خودداری کردند. میزان تخمک‌های بارور شده و کاشته شده در رحم در هر دو گروه مساوی بود. با این وجود نتایج نشان داد در هفته 6- 8 از هر 11 زوجی که پس از کاشت، رابطه جنسی برقرار کرده بودند 11 مورد بارداری را حفظ کردند در حالی که در گروه دیگر از 11 زوج تنها 7.69 درصد توانسته بودند بارداری را در این هفته‌ها حفظ کنند. این بدان معنی است که مایع منی نقش مهمی در سلامت و رشد جنین ایفا می‌کند.

چه مدت بعد از تخمک گذاری بارداری اتفاق می‌افتد؟

تخمک باید طی 12 تا 24 ساعت بعد از آزاد سازی بارور شود. در غیر این صورت دیگر زنده نخواهد ماند. اما لقاح به معنی باردار شدن نیست. تا زمانی که رویان در رحم لانه گزینی نکرده باشد بارداری رخ نمی‌دهد. لانه گزینی بین 5 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری رخ می‌دهد و چند روز پس از آن می‌توانید جواب مثبت بارداری را از طریق آزمایش دریافت کنید.

اختلالات تخمک گذاری

داشتن برخی از اختلالات، شرایط را برای رخ دادن تخمک گذاری و در نتیجه باردار شدن سخت می کند. در ادامه به معرفی برخی از این اختلالات می پردازیم.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندروم تخمدان پلی کیستیک شرایطی است که در آن بدن زنان سطوح بالایی از هورمون اندروژن را تولید می کند. این هورمون یک هورمون مردانه است. به دلیل بالا بودن سطح اندروژن، بدن دچار عدم تعادل هورمونی می شود، که سبب تاخیر در تخمک گذاری و در بعضی شرایط، توقف کامل آن می شود.

زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند، با عدم تعادل انسولین نیز مواجه می شوند، چرا که هورمون انسولین در بدنشان از خود مقاومت نشان می دهد که این مشکل یکی از علائم رایج سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

مشکلات هیپوتالاموس

این یک مشکل رایج است و در بانوانی که درصد چربی کمی در بدنشان دارند رخ می دهد که در نهایت سبب کم خونی هیپوتالامیک می شود. کاهش ذخائر چربی بدن می تواند به دلیل اختلالات تغذیه ای یا فعالیت ورزشی سنگین باشد که در ورزشکان حرفه ای رخ می دهد.

نارسایی زود رس تخمدان

این اختلال به دلیل نارسایی تخمدان قبل از 40 سالگی، به دلیل کمبود تخمک در تخمدان رخ می دهد. کمبود تخمک با عدم توانایی تولید استروژن همراه است. بنابراین اگر برای چند ماه متوالی چند پریود را جا انداخته اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و چکاپ دهید.

هایپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین بیش از حد

به طور معمول، سطح هورمون پرولاکتین در زمان بارداری و شیر دهی بالاتر است. این سطح بالا از هورمون پرولاکتین، می تواند به دلیل کاهش هورمون استروژن در سیکل قاعدگی اختلال ایجاد کند و منجر به ناباروری شود. هایپرپرولاکتینمی به دلایل مختلفی مانند کم کاری غده تیروئید و قاعدگی نا منظم، می تواند رخ دهد و در نهایت می تواند موجب تاخیر در تخمک گذاری و تبع آن تاخیر در قاعدگی شود.

نفخ شدید هنگام تخمک گذاری: دلایل، علائم و درمان

آیا یکی از علائم این دوران، نفخ است؟ بله ممکن است و بسیار نیز ناخوشایند است. در این قسمت از مقاله به تفصیل در رابطه با این موضوع صحبت می کنیم.

تخمک گذاری ممکن است علائم مختلف زیادی مانند قوی شود احساس، افزایش انرژی، افزایش میل جنسی و سطح بالایی از حس خوب و خوشبینی داشته باشد. اما برای برخی از زنان ممکن است برخی علائم ناخوشایندی را نیز در پی داشته باشد. این علائم عبارتند از: نفخ، سفتی سینه ها و درد یک طرفه شکم.

نفخ تخمک گذاری ممکن است به دلیل افزایش سطح هورمون های استروژن قبل از افزایش هورمون های LH باشد. افزایش سطح هورمون های LH تنها قبل از تخمک گذاری رخ می دهد.

نفخ دوران تخمک گذاری

نفخ دوران تخمک گذاری

این تغییرات سطح هورمون ها ممکن است منجر به نگهداری آب بدن شود که در نهایت باعث نفخ می شود که ممکن است مقداری با نفخ پریودی، متفاوت باشد. این نفخ پس از دو روز بهبود می یابد. اگر این نفخ بیشتر از چند روز ادامه یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید. نفخ در وسط سیکل ممکن است بنا بر دلایلی مانند اندومتریوز، کیست تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک رخ دهد.

آیا تخمک گذاری، نفخ را به وجود می آورد؟

بنا بر تحقیقات صورت گرقته، نفخ یکی از علائم شایع تخمک گذاری است و معمولا در روزهای 11 تا 14م سیکل قاعدگی رخ می دهد و ممکن از چندین ساعت تا دو روز و حتی پایان تخمک گذاری ادامه پیدا کند.

در برخی از زنان نیز این اتفاق ممکن است منجر به درد یک طرفه شکم شود که این درد نیز ممکن است از چند دقیقه تا دو روز ادامه پیدا کند و با ترشحات واژن یا خونریزی همراه باشد.

دلایل نفخ دوران تخمک گذاری

اولین دلیل نفخ دوران تخمک گذاری، تغییرات هورمونی هنگام و بعد از آن است.

این تغیرات هورمونی، مشکلات گوارشی مختلفی را به وجود می آورند. به دلیل سطح بالای هورمون استروژن، بدنتان ممکن است آب را نگه دارد که در نهایت به نفخ منجر می شود.

افزایش وزن و نفخ تخمک گذاری

در این زمان ممکن است به دلیل سفت شدن سینه ها و نفخ، مقداری افزایش وزن داشته باشید. این افزایش وزن به دلیل نگهداری آب  در بدن است که  در پاسخ به تغییرات هورمونی اتفاق می افتد.

همچنین ممکن است در این زمان، ویار را نیز تجربه کنید. ممکن است به غذاهایی که نمک زیادی دارند مانند چیپس، پنیر، و سایر فرآورده های غذایی ویار پیدا کنید. خوردن مقدار زیادی از این غذاها باعث افزایش نگه داشتن آب در بدن می‌شود که در نهایت منجر به نفخ و افزایش وزن در دوران تخمک گذاری میشود.

نفخ تخمک‌گذاری و نفخ قبل از پریود

راحت ترین راه برای تشخیص نفخ تخمک گذاری و نفخ قبل از پریود این است که سیکل خود را دنبال کنید. نفخ تخمک گذاری معمولاً در اواسط سیکل و در روزهای 11 تا 14م آن رخ می دهد.  نفخ قبل از پریود یا همان نفخ سندروم پیش از قاعدگی پس از تخمک گذاری شروع می شود.  این نفخ یک هفته قبل از اینکه قاعدگی شروع شود آغاز شده و ممکن است تا یک هفته پس از آن نیز ادامه پیدا کند.

علاوه بر نفخ، سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی عبارتند از:

  • سفتی و تورم سینه ها
  • اسهال یا یبوست قبل از پریودی
  • دل درد
  • ضعف
  • سردرد
  • تغییر خلق و خو
  • عصبانیت
  • سرگیجه

چگونه می توان نفخ شدید قبل از تخمک گذاری را مدیریت کرد؟

  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • مصرف نمک را رژیم غذایی خود محدود کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودی را نیز تا حد امکان محدود کنید.
  • در هنگام نفخ از مصرف غذاها و میوه هایی مانند گندم، پیاز، بروکلی، سیر، کاهو، سیب، لوبیا و هندوانه بپرهیزید.
  • مصرف مکمل های منیزیم نیز در بهبود نفخ بسیار کمک کننده هستند. هر چند که قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • انجام منظم فعالیت هایی مانند ایروبیک در طول سیکل قاعدگی به کاهش نفخ نیز کمک می کند.
  • تکنیک های ریلکسیشن نیز مانند یوگا و مدیتیشن در کاهش تخمک گذاری موثر هستند.

چک کردن دهانه رحم برای تشخیص تخمک گذاری

چک کردن دهانه رحم هنگام تخمک گذاری می تواند اطلاعات مناسبی را در رابطه با زمان آن در اختیارتان قرار دهد. این نکته هنگامی حائز اهمیت می شود که قصد بارداری دارید و در رابطه با علائم تخمک گذاری تردید دارید. این علائم می‌تواند مانند تغییرات در مخاط رحمی و دمای پایه بدن باشد.

در زمان تخمک گذاری رحم بالاتر رفته، نرم تر، خیس تر و بازتر می شود. پس از تخمک گذاری دهانه رحم پایین تر آمده و به دنبال آن سفت تر، خشک تر و بسته تر می شود.

ممکن است این علائم ساده به نظر برسد اما بسیاری از بانوان، تاکنون رحمشان را لمس نکرده اند و  به همین دلیل مطمئن نیستند که  دهانه رحمشان چه شکلی بوده است و اکنون چه شکلی است.( به عنوان مثال نمی‌دانند که رحم نرم تر و یا سفت تر به چه معنا است)

 دهانه رحم چه شکلی است؟

دهانه رحم باریک و استوانه ای شکل است که واژن و خود رحم را به یکدیگر متصل می کند که طول آن در حدود ۴ سانتی متر است.

دهانه رحم چه کار می کند؟

دهانه رحم مخاطی را آزاد می کند که به منتقل کردن اسپرم ها از واژن به رحم کمک می کند (هنگام برقراری رابطه در داخل واژن ترشح می شود) سپس در داخل رحم یکی از اسپرم ها تخمک بالغ را بارور میکند؛ البته این در حالی است که شما تخمک گذاری  راانجام داده باشید. اگر تخمک گذاری انجام نداده باشید، مخاط رحمی ضخیم شده و به عنوان یک مانع عمل می کند و اجازه نمی دهد که اسپرم ها داخل رحم شوند.

 چرا باید دهانه رحم را هنگام تخمک گذاری چک کرد؟

چک کردن جایگاه دهانه رحم در زمان تخمک گذاری به خصوص هنگامی که قصد بارداری دارید، بسیار مهم است. با کمک دنبال کردن تغییرات دهانه رحم می توانید زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید.

تغییرات دهانه رحم در مواقعی از سیکل قاعدگی، زایمان و حتی بارداری رخ میدهد. دهانه رحم هنگام وضع حمل نازکتر، کوتاه ترو بزرگتر می شود. در اوایل بارداری جایگاه رحم بلند تر و نرم تر بوده و تا ۱۰ سانتی متر بزرگتر می شود و تا زمان زایمان به طور کامل نازک  می شود.

چگونه دهانه رحم را می توان در منزل چک کرد؟ راهنمای مرحله به مرحله

تشخیص زمان تخمک گذاری

تشخیص زمان تخمک گذاری

چک کردن جایگاه رحم یکی از راه هایی است که می توانید با سیکل قاعدگیتان آشنا شوید. این کار به شما کمک می کند تا زمان تخمک گذاری را در طول چرخه قاعدگی تشخیص دهید.

  • مرحله اول

ممکن است به مقداری تمرین برای تشخیص جایگاه دهانه رحم نیاز داشته باشید. این کار را باید پس از حمام انجام دهید.

  • مرحله دوم

مطمئن شوید که قبل از انجام این کار، دست هایتان را با آب و صابون به خوبی شسته اید. برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت در داخل اندام های تولید مثل و تناسلی این کار بسیار مهم است. اگر از هر گونه عفونت های واژینال مانند عفونت قارچی رنج می برید، باید صبر کنید تا این عفونت بهبود یابد و سپس این کار را انجام دهید.

  • مرحله سوم

ناخن های تان را کوتاه کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که اگر انگشت خود را وارد رحم کنید آسیبی به اندامهای تناسلی وارد نشود.

  • مرحله چهارم

حالتی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی دهانه رحم را لمس کنید. ممکن است بخواهید روی توالت فرنگی بشینید، یا حالت اسکات بگیرید یا اینکه یکی از پاهای تان را روی توالت فرنگی بگذارید و ایستاده این کار را انجام دهید.

  • مرحله پنجم

انگشت وسط یا اشاره را (بلندترین انگشت) داخل واژن ببرید و تا جایی که بتوانید دهانه رحم را لمس کنید؛ آن را به داخل فرو کنید.

نکته مهم اینجا است که بدانید دهانه رحم چه شکلی است. این قسمت در انتهای واژن قرار گرفته و استوانه ای شکل است. با حرکت های دورانی می توانید دهانه رحم را تشخیص دهید و همچنین می توانید حفره های کوچک را ( ورودی رحم) در قسمت های میانی دهانه رحم تشخیص دهید.

  • مرحله ششم

مراحل زیر را دنبال کنید:

 جایگاه دهانه رحم در داخل واژن چگونه است؟

هنگامی که دهانه رحم در جایگاه پایین تری قرار دارد، چنانچه انگشتتان را تا بند اول فرو کنید، ممکن است آن را تشخیص دهید. هنگامی که دهانه رحم در جایگاه بالاتری قرار دارد، تقریبا انگشت را باید تا بعد از بند دوم، داخل واژن کنید تا بتوانید دهانه رحم را تشخیص دهید. یا حتی ممکن است اصلا نتوانید آن را حس کنید چرا که ممکن است در جایگاه بالاتری قرار گرفته باشد.

 هنگام لمس دهانه رحم، چه چیزی را حس می کنید؟

قبل از تخمک گذاری، دهانه رحم هنگام لمس، ممکن است مانند لب ها، نرم باشد.. اما پس از تخمک گذاری سفت تر شده و همانند پره های بینی می شود.

آیا دهانه رحم در مرکز قرار دارد یا به سمت طرفین رفته است؟
 آیا ورودی دهانه رحم تقریبا باز است یا بسته؟
  • مرحله هفتم

جایگاه دهانه رحم را در تقویم یادداشت کنید. با این کار می توانید تغییرات دهانه رحم را دنبال کنید و راحت تر بتوانید زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید.

  • مرحله هشتم

در زمانی که رابطه دارید و یا پس از رابطه، جایگاه رحم را بررسی نکنید. چرا که جایگاه آن به دلیل برانگیختگی جنسی تغییر می کند. همچنین این کار را در زمان قاعدگی نیز انجام ندهید.

جایگاه  دهانه رحم در زمان تخمک گذاری

جایگاه رحم در دورا تخمک گذاری

جایگاه رحم در دورا تخمک گذاری

بافت و جایگاه رحم در طول سیکل قاعدگی تغییر میکند. گاهی که تخمک گذاری در حال شروع شدن است جایگاه دهانه رحم بالاتر رفته، نرم تر و مرطوب تر می شود. هنگام تخمک گذاری دهانه رحم نرم، باز و خیس می شود.  نرمی آن همانند لب ها می شود و تا جایی باز می‌شود که اسپرم ها بتوانند داخل آن شوند. همچنین دهانه رحم در این زمان، بیش تر در مرکز قرار دارد. با داشتن رابطه در این زمان و دو سه روز قبل از آن می توانید شانس بارداری را افزایش دهید.

 جایگاه  دهانه رحم بعد از تخمک گذاری

جایگاه دهانه رحم پس از تخمک گذاری، پایین تر آمده و همچنین سخت تر و خشک تر می شود و هنگامی که آن را لمس می کنید حسی همانند حس لمس کردن اطراف سوراخ های بینی است. این تغییرات ممکن است بلافاصله پس از تخمک گذاری یا چند ساعت و یا حتی چند روز بعد رخ دهد.

هنگامی که خونریزی قاعدگی دارید جایگاه دهانه رحم پایین است و مقداری باز است تا خون قاعدگی بتواند جریان پیدا کند. همچنین همانند حالت قبل حس اطراف سوراخ بینی را در هنگام لمس کردن می دهد و همچنین ممکن است مقداری به طرفین منحرف شده باشد.

هنگامی که قاعدگی به اتمام می رسد، دهانه رحم همچنان سفت و پایین است و ورودی آن بسته خواهد بود.

جایگاه دهانه رحم در روزهای اولیه بارداری

اگر بارداری رخ دهد، دهانه رحم بالاتر رفته و نرم می شود و در روزهای اولیه بارداری تقریباً ورودی آن بسته است. این نکته در زنان متفاوت است و برای هر زن ممکن است نسبت به زن دیگر متفاوت باشد. جایگاه دهانه رحم در روزهای اولیه بارداری و ۱۲ روز پس از لقاح میتواند تغییر کند.

تست بررسی دهانه رحم: آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیرآزمایشی است که از آن برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده میشود. تست پاپ اسمیر مشخص می کند که آیا سلول های سرطانی یا پیش سرطانی در داخل دهانه رحم وجود دارد یا خیر. در طول فرایند پاپ اسمیر قسمتی از سلولهای دهانه رحم برداشته شده و تحت آزمایش قرار داده می شوند تا هر گونه سلول های غیر طبیعی شناسایی شوند. این فرآیند در مطب پزشک انجام میشود. ممکن است مقداری ناراحتی به همراه داشته باشد اما معمولاً درد آن بلند مدت نیست.

اگر کمتر از ۲۱ سال سن دارید و فعالیت جنسی نیز ندارید، خطری از لحاظ ابتلا به هرگونه بیماری های مقاربتی یا عفونتی یا بیماری هایی که در اثر سیستم  ایمنی ضعیف بدن رخ دهد شما را تهدید نمی کند، بنابراین به تست پاپ اسمیر نیز نیاز نخواهید داشت.

اگر کمتر از ۲۱ سال سن دارید و از لحاظ جنسی فعال هستید؛ باید هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر بدهید.

اگر بین ۲۱ تا ۲۹ سال سن دارید باز هم باید هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر بدهید.

اگر بین ۳۰ تا ۶۵ سال  سن دارید هر سه تا پنج سال باید تست پاپ اسمیر و تست ویروس پاپیلومای انسانی بدهید. اگر ویروس HPV  دارید، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر بالاتر از ۶۵ سال سن دارید ممکن است دیگر به تست پاپ اسمیر نیازی نداشته باشید در این رابطه باید با پزشک خود صحبت کنید.

نتایج تست پاپ اسمیر

برای نتایج تست پاپ اسمیر دو حالت کلی وجود دارد. ممکن است نرمال و یا غیر نرمال باشد. پاسخ نرمال، پاسخی است که بیان می کند در حال حاضر هیچ‌گونه سلول غیر طبیعی وجود ندارد اما پاسخ غیر خون نرمال وجود سلول‌های غیرطبیعی به این معنی نیست که سرطان دارید.

وجود سلول‌های غیرطبیعی چندین سطح دارد. بنابر نتیجه تست، پزشک ممکن است افزایش تعداد دفعات انجام آزمایش پاپ اسمیر را پیشنهاد دهد یا حتی ممکن است فرایند کولپوسکپی را پیشنهاد دهد. پاسخ تست پاپ اسمیر بسیار دقیق است و با انجام مرتب تست پاپ اسمیر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهید.

تخمک گذاری و بارداری در دهه سوم زندگی

بر اساس آمار قید شده زنان در دهه دوم زندگی تمایلی به بارداری ندارند و نرخ فرزند آوری بویژه در 37 سالگی به شدت افزایش می‌‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد که زنان به دلایل گوناگونی از جمله ادامه تحصیل و داشتن شغل مناسب، بارداری را به عمد به تعویق می‌اندازند. اما هر چه بیشتر صبر کنیم با افزایش سن، بارداری نیز با چالش‌‌های بیشتری همراه خواهد شد. به همین دلیل مهم است که در مورد بارداری در دهه سوم زندگی و مشکلات و عوارضی که به دنبال دارد بیشتر بدانیم.

حدود یک سوم زنان بالای 35 سال برای باردار شدن نیاز به روش‌‌های کمک باروری دارند. این آمار با بالاتر رفتن سن افزایش می‌‌یابد. روش‌های کمک باروری می‌تواند از نظارت ساده بر تخمک گذاری آغاز شود و تا مصرف دارو‌های کمک باروری و لقاح آزمایشگاهی و … پیش رود.

خانمی که بالای 35 سال سن دارد اگر طی 6 ماه مقاربت بدون پیشگیری موفق به بارداری نشود باید به توصیه انجمن‌‌های باروری آمریکا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. بعد از 35 سالگی کیفیت تخمک‌‌‌ها افت می‌کند و همزمان نیز از تعداد تخمک ها نیز کاسته می‌شود. پس اگر خانمی نگران تخمک گذاری و دچار دوره‌‌های نامنظم است باید در این رابطه با پزشک مشورت کند. در 30 سالگی احتمال باردار شدن در هر چرخه حدود 20 درصد است که البته این احتمال در 6 ماه تا یکسال تلاش مداوم افزایش خواهد یافت.

بارداری در دهه سوم زندگی و بویژه بعد از 35 سالگی با عوارضی همراه است اما در حال حاضر تعداد زنانی که در دهه سوم باردار می‌شوند به شدت رو به افزایش است. برای پشت سر گذاشتن یک بارداری سالم تنها کافی است قبل از بارداری از نظر بیماری‌های مزمن بررسی شوید تا شروع سالمی داشته باشید. مراقبت‌‌های بهداشتی مناسب در دوران بارداری و قبل از تولد نوزاد نیز احتمال داشتن یک بارداری سالم و فرزندی توانا را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول تخمک گذاری

آیا ممکن است تخمک گذاری در زمان قاعدگی یا بلافاصله پس از اتمام آن رخ بدهد؟

زمان تخمک گذاری معمولا در اواسط سیکل و چند روز پس از اتمام قاعدگی رخ می دهد. اما در خانم هایی که سیکل قاعدگی کوتاهی دارند، ممکن است این زمان بلافاصله پس از اتمام قاعدگی رخ دهد. در موارد بسیار نادری نیز مشاهده شده است که تخمک گذاری در دوران قاعدگی اتفاق افتاده است.

آیا تخمک گذاری حتما همراه با درد و لکه بینی است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم تخمک گذاری می تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • ترشحات چسبناک و کشدار
  • بالا رفتن دمای پایه بدن
  • درد
  • لکه بینی سبک
  • افزایش میل جنسی
  • نازک شدن صدا

در هر کدام از بانوان یک یا چند مورد از علائم زیر در زمان تخمک گذاری ممکن است رخ دهد، اما صرفا در همه، تمامی علائم تکرار نمی شود. اما می توان گفت که ترشحات چسبناک و کشدار و بالا رفتن دمای پایه بدن در اکثر بانوان هنگام تخمک گذاری رخ رخ می دهد.

در زمان تخمک گذاری، برای باردار شدن چقدر فرصت دارم که رابطه داشته باشم؟

هر تخمک تا 24 ساعت زنده می ماند و هر اسپرم نیز تا 5 روز میتواند در واژن زنده بماند. بنابراین تا 5 روز قبل از تخمک گذاری نیز چنانچه رابطه داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد و همچنین حداکثر تا 24 ساعت پس از آزاد سازی تخمک نیز احتمال بارداری وجود دارد و پس از آن به دلیل دفع تخمک از بدن، تا سیکل بعدی، احتمال باروری وجود ندارد. بنابراین احتمال بارداری بعد از تخمک گذاری نیز تا 24 ساعت پس از رها سازی تخمک وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ” از کجا بفهمیم اسپرم به تخمک رسیده؟ ” مراجعه کنید.

آیا ممکن است که تخمک گذاری هر ماه اتفاق نیفتد؟

پاسخ این سوال مثبت است. در خانم هایی که تنبلی تخمدان یا همان سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند، فولیکول ها ممکن است در تخمدان باقی مانده و آزاد نشوند و به صورت کیست های ریز در تخمدان ماندگار شوند.

احتمال دوقلوزایی بعد از 30 سالگی چقدر است؟

با افزایش سن جالب است بدانید احتمال دوقلوزایی هم بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع نوسانات هورمونی است. البته این احتمال بعد از 35 سالگی مجددا افت می‌کند.

 
4.3/5 - (24 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. زهرا

    سلام خسته مباشید،لطفا درباره ی برند و دوز قرصهای کلسیم و منیزیم برای دختر زایی راهنمایی بفرمایید؟؟

  2. وجیهه شاکری

    سلام خانم دکتر خسته نباشید،لطفا درباره‌ی برند و دوز مکمل‌ها ی کلسیم و منیزیم برای دختر زایی راهنمایی بفرمایید؟؟؟؟؟،رژیم رو از خودتون دریافت کردم.باتشکر

  3. 09136182308m

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من ۷ساله ازدواج کردم یه دختر ۳ساله دارم میخوام باردار شم و بچه دومم پسر بشه رفتم دکتر گف از روز ۱۲پریودی هر روز کیت ال اچ استفاده کن و وقتی مثبت شد۲۴ساعت بعد رابطه داشته باش و من از روز ۷ابان تا امروز ک ۱۲ابان هست هر روز کیت زدم هر روز فقط یه خط مینداخت ولی دیروز و امروز یه خط صورتی کمرنگ و یه هاله خیلی کمرنگ پایین بود میخوام بدونم چیکار کنم بازم باید هرروز کیت بزنم تا مثبت شه یا ن ممنون میشم لطفا راهنمایی کنید خیلی استرس دارم خیلیم نگرانم کمکم کنید چیکار کنم و کی رابطه داشته باشم.و طول پریودم ۳۰روزه اس و منظمه

  4. زرمینه

    من کاملا گیج شده ام که آیا پریود من منظم هست یا خیر من ماه قبل 14 July پریود شدم که زمان پریودی ام پنج روزه است سه روز اول خون میاد و روز چهارم و پنجم لکه بینی دارم و در این ماه تاریخ 12 August پریود شدم و باز هم پنج روز پریود بودم و من نظر به سیکل چهاردهم پریودم تخمک گذاری ام را گفته بود اما من در روز یازدهم علائم تخمک گذاری داشتم و تست ام کردم مثبت بود دو خط قرمز و امروز چهاردهم پریودم است دوباره تیت تخمک گذاری کردم منفی بود حالا میشه به من بگید شروع پریود بعدیم بنظر کدوم تاریخ میاد و آیا پریود من منظم است یا خیر و آیا امکان دارد کسی در یازدهم پریود تخمک گذاری انجام شود ؟ و تخمک گذاری بعدیم احتمالا کدوم تاریخ میاد؟

  5. زرمینه

    سلام خانم دکتر
    من ۱۹ سالمه و پرویودم ۲۹ روزه هست روز تخمک گذاری من نظر به حساب خودم روز چهاردهم تخمک گذاری است اما من روز ۱۱ از تست تخمک گذاری استفاده کردم که مثبت بود و دو خط پررنگ نشان میداد و همان روز ترشحات هم داشتم حالا روز سیزدهم من است و امروز ۱۰ صبح تست کردم خط بسیار کم رنگ گلابی رنگ نشون داد حالا سوالم اینه مه تخمک گذاری من روز ۱۱ بوده یا نه باید تا فردا صبر کنم که چهاردهم من پوره بشه و بعدا تیت کنم

  6. دکتر فائزه شهبازی نویسنده

    سلام زری جان برای اقدام به بارداری حتما باید تخمک گذاری صورت بگیره، در غیر این صورت امکان بارداری نیست

  7. زری

    با سلام وخسته نباشید به خانم دکتر عزیز
    وممنون بابت مطالب مفیدی که برامون به اشتراک گذاشتین
    من یک سوالی داشتم
    طبق اپلیکشن شما دوران تخمک گذاری من بین ۲ تا۴ ماه بعده ,سوال من اینه وقتی دوران تخمک گذاری نباشیم امکان بارداری هست یا نه؟؟

  8. زهرا مهدی زاده

    سلام دکتر من ۱۰روز میشه ک پریود نشدم و اقدام ب بارداری کردم حالت تهوع دارم و سمت راستم تیرمیکشه بی بی چک استفاده کردم اما منفی بود امکانش هس باردار باشم یا نه

  9. zamera

    سلام داکتر صاحب با معزرت زیاد مه تقریبا یک برج بیشتر میشه که ازرواج کردم راستش حالا دوره قاعده گی ام شروع شده امروز روز دومی دوره قاعده گی قبلی ام به تقربا 38 روز قبل آغاز شده بود اما نمیتوانم بفامم که چه زمانی تخمک آزاد میشه تا رابطه جنسی برقرار نمایم…

  10. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام وقت بخیر، لطفا به دایرکت اینستاگرام مینت یا آیدی تلگرام @nikaatsupport مسیج بدید. بررسی کنیم

  11. ن عبدالهی

    سلام وقت بخیر
    ممنون از برنامه خوبتون
    من خیلی راضی ام
    اماامروز تست بارداری انلاین رو خریدم و از موجودیم هم کم شد اما باز نشد و دوباره زد خرید
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. Ahdi

    سلام خوب هستید، خانم دکتر من الان چند ماه که اقدام به باردار شدن کردم ولی نشدم، ز ماه هست که اپلیکیشن رو نصب کردم و طبق اون عمل کردم الان طبق اپلیکیشن الان باید چهارمین روز از پریودم باشه ولی نشدم، باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.