لاغری تضمینی

رژیم موشکی و رسیدن به وزن دلخواه در کوتاه ترین زمان ممکن

این روزها داشتن یک اندام ایده‌آل مهمترین هدفی است که بیشتر افراد در سراسر دنیا دنبال می‌کنند. شاید در هیچ برحه‌ای از زمان تا این اندازه به رژیم‌های لاغری و انواع شیوه‌های رسیدن به تناسب اندام پرداخته نشده است، یکی از راه‌هایی که اکثر افراد برای رسیدن تناسب اندام و کاهش وزن انتخاب می‌کنند رعایت رژیم‌های خاص غذایی است. ادعا می‌شود که برخی از این رژیم‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به کاهش وزن دلخواه‌تان برسانند، به همین دلیل به این نوع رژیم‌ها ” رژیم موشکی ” گفته می‌شود. دراین مقاله قصد داریم شما را با این شیوه‌های لاغری بیشتر آشنا کنیم.

رژیم موشکی چیست؟

رژیم‌های بر پایه کاهش کالری دریافتی باعث کاهش وزن می‌شوند، در واقع با افزایش متابولیسم و همچنین کاهش کالری می‌توان در یک مدت زمان مشخص اضافه وزن را کاهش داده و به تناسب اندام رسید، حال اگر رژیم غذایی وجود داشته باشد که این فرآیند را در مدت زمان کوتاهی به سرانجام برساند به آن رژیم لاغری موشکی گفته می‌شود.

انواع رژیم موشکی

رژیم‌های بسیاری وجود دارد که ادعا می‌شود در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مقدار قابل توجهی از اضافه وزن را کاهش دهد. در این بخش به برخی از این نوع رژیم‌ها اشاره می‌کنیم.

رژیم کانادایی

رژیم کانادایی

رژیم کانادایی

رژیم 15 روزه کانادایی از جمله مشهورترین رژیم‌های موشکی است که ادعا می‌شود در مدت زمان 15 روز تا 13 کیلو اضافه وزن شما را کاهش می‌دهد. این رژیم بر پایه دریافت حدود 600 کالری روزانه برنامه‌ریزی شده است و البته از نظر پزشکی این رژیم دارای معایبی است که از آن جمله می‌توان به کاهش شدید آب بدن، ریزش مو، سوء تغذیه و عصبی شدن و البته بازگشت وزن بعد از دوران رژیم اشاره کرد.

رژیم دانمارکی

این رژیم یک رژیم یک ماهه است که در آن شخص می‌تواند تا 12 کیلوگرم اضافه وزن خود را کاهش دهد، رژیم دانمارکی بر پایه مصرف 600 کالری روزانه برنامه‌ریزی شده است و مهمترین وعده‌های غذایی در آن شامل گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، اسفناج و قهوه می‌شود. این رژیم زود بازده نیز عوارضی در پی دارد که شامل گرفتگی عضلات، حالت تهوع، سردردهای شدید، استرس و کمبود انرژی می‌شود.

رژیم متابولیک

این رژیم نیز یکی دیگر از رژیم‌های موشکی محسوب می‌شود، رژیم متابولیک نیز یک‌ماهه است و شخص می تواند تا 10 کیلو کاهش وزن را تجربه کند. در رژیم متابولیک مهمترین اصل ورزش کردن و تحرک زیاد است و در کنار آن شخص باید از خوردن غذاهای پروتئینی و پرچرب خودداری کرده و رژیم غذایی برمبنای مصرف کربوهیدرات و گلوکز بالا را پیش گیرد. در این رژیم مهمترین فاکتور رعایت رژیمی بر پایه تهیه مواد غذایی از غذاهای ارگانیک و در کنار آن بالابردن سوخت و ساز بدن به وسیله ورزش است و بنابراین تاثیرات منفی کمی بر بدن خواهد داشت.

رژیم غذایی کتوژنیک

یکی دیگر از رژیم های زودبازده، رژیم کتوژنیک است، در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات‌ها به صفر رسیده و به جای آن مصرف چربی‌ها زیاد می‌شود. برپایه این رژیم با مصرف چربی و صفر شدن میزان کربوهیدرات‌ها متابولیسم بدن افزایش یافته و کاهش وزن صورت می‌گیرد. در رژیم کتو بدن برای دریافت کالری و تامین انرژی از چربی‌های ذخیره شده استفاده می‌کند. این رژیم غذایی باعث کاهش قند خون و تنظیم انسولین می‌شود.

رژیم غذایی وگان

یکی دیگر از رژیم های پرطرفدار برای کاهش وزن در کوتاه مدت رژیم وگان یا گیاه‌خواری است. در این رژیم تمام محصولات حیوانی و گوشت از برنامه غذایی حذف می‌شود و مهمترین اصل استفاده از گیاهان و پروتئین‌های گیاهی است. این رژیم برای بیماران قلبی و دیابتی می‌تواند رژیم مناسبی باشد. اما این رژیم نیز عوارضی دارد که مهمترین آنها ضعف سیستم ایمنی بدن، پوکی استخوان، ریزش مو و کم خونی است.

این رژیم یکی از روش‌های  لاغری پرطرفدار در کشورهای اروپایی و امریکایی است، اما باید بدانید کسانی که از این رژیم استفاده می‌کنند در طول ماه باید آمپول‌هایی تزریق کنند تا از ضعف سیستم ایمنی بدن جلوگیری شده و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها نیز نباید فراموش شود.

رژیم موشکی اصولی زیر نظر متخصصین

اگرچه کاهش وزن سریع و رسیدن به وزن دلخواه در کوتاه مدت بسیار اغواکننده به نظر می رسد، اما بهتر است برای رسیدن به تناسب اندام یک رژیم غذایی اصولی زیر نظر پزشک تغذیه داشته باشید، یک رژیم اصولی باید بر اساس شرایط بدنی، سابقه بیماری‌های فردی و همچنین ذائقه و مقدار اضافه وزن هر فرد تهیه شود.

بنابراین نمی‌توان یک رژیم را برای همه افراد توصیه کرد و یا رژیم‌هایی که صرفا در مدت کوتاهی سبب کاهش وزن می‌شوند را تنها راه چاره رسیدن به تناسب‌اندام دانست، بهتر است با رعایت نکات منطقی و تغذیه‌ای که یک پزشک متخصص متناسب با شرایط بدنی شما پیشنهاد می‌دهد به کاهش وزن فکر کنید تا از عوارض جبران‌ناپذیر رژیم‌های نامناسب و غلط در امان باشید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.