راهنمای رابطه در بارداری : پوزیشن­های جنسی مناسب برای دوران بارداری

داشتن رابطه در بارداری ، یکی از دغدغه های زنانی است که در دوران بارداری قرار دارند. بارداری از بسیاری جهات بدن شما را تحت تأثیر قرار می­دهد و یکی از آنها میل جنسی است. با این که برخی زنان در هنگام بارداری افزایش میل جنسی را تجربه می­کنند، در دیگر زنان این میل کاهش می­یابد. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را بررسی کنیم که به داشتن رابطه جنسی سالم و فعال در دوران بارداری کمک می­کنند.

آیا در زمان بارداری می­توان رابطه جنسی داشت؟

در بسیاری از موارد (از جمله بارداری­های نرمال و کم خطر) داشتن رابطه جنسی تا پایان آخرین دوره سه ماهه بارداریتان بی خطر است. در واقع رابطه جنسی در بارداری، راهی مطمئن و لذت­ بخش برای کاهش استرس و ارتباط داشتن با همسرتان است. با این حال، در صورت وجود شرایط خاص، ممکن است پزشکتان توصیه کند از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. این شرایط عبارتند از:

  • خونریزی واژینال
  • افزایش میزان تراوش مایع آمنیوتیک
  • سابقه زایمان پیش از موعد، سقط جنین، و یا دهانه رحم معیوب (باز شدن زودرس دهانه رحم)
  • جفت سر راهی (جفتی که بخشی و یا تمام دهانه رحم را می­پوشاند)

در چنین مواردی بهتر است پیش از برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

ماه­ های آغازین بارداری زمانی است که اغلب زنان استفراغ صبحگاهی، خستگی و حالت تهوع را تجربه می­کنند که این عوامل باعث می­شوند رابطه جنسی برایشان در اولویت نباشد. اما هر زمان که احساس نیاز داشته باشید هیچ مانعی ندارد که در سه ماهه نخست بارداری رابطه جنسی داشته باشید.

آیا رابطه جنسی به جنین آسیب می­رساند؟

برخلاف چیزی که ممکن است به گوشتان رسیده باشد، رابطه جنسی به بچه آسیبی نمی­رساند. در یک بارداری نرمال و غیر پیچیده جنین توسط مایع آمنیوتیک و تعداد زیادی ماهیچه محافظت می­شود. به علاوه ماده مخاطی که بر روی دهانه رحم شکل می­گیرد، از جنین در مقابل عفونت محافظت می­کند.

تغییر میل جنسی

اگرچه برخی زنان در دوران بارداری افزایش میل جنسی را تجربه می­کنند، دیگر زنان تمایل دارند از برقراری رابطه جنسی کاملاً پرهیز کنند.

در دوران بارداری افزایش هورمون­ های جنسی (به ویژه استروژن، پروژسترون و تستسترون) جریان خون به سمت کف لگن را افزایش می­دهد. همچنین لغزندگی واژن را افزایش داده و حساسیت آن را بالا می­برد که ممکن است منجر به تحریک جنسی سریعتر شود.

با این حال، مجموعه تهوع صبحگاهی، خستگی و افزایش ناگهانی وزن می­تواند تأثیر منفی بر میل جنسی داشته باشد. درمورد تأثیر فشار روانی بارداری بر روی فرد نیز می­توان همین نظر را داشت.

پوزیشن­های جنسی مناسب برای سه ماهه نخست بارداری

در صورت عدم وجود مشکلات پزشکی، رابطه جنسی با هر پوزیشنی بی خطر است. با این حال با بزرگتر شدن شکم، ممکن است برخی پوزیشن­ها به نسبت بقیه راحت­تر به نظر برسند.

دلایل لکه­ بینی پس از رابطه جنسی

لکه بینی پس از رابطه در بارداری

لکه بینی پس از رابطه در بارداری

لکه­ بینی یا خونریزی لانه گزینی در ابتدای بارداری یا خونریزی رقیق در سه ماهه نخست طبیعی است و درکل جای نگرانی نیست. بارداری حساسیت و لطافت دهانه رحم را بالا می­برد و ممکن است با دخول عمیق آسیب ببیند.

این لکه ­ینی نباید بیشتر از چندقطره خون باشد. اما اگر آنقدر زیاد است که از لایه لباس زیر بگذرد، مورد را با پزشکتان درمیان بگذارید. چرا که ممکن است این نشانه به جفت سرراهی یا بارداری خارج از رحم مربوط باشد (هنگامی که تخم بارور شده خود را به محلی خارج از رحم متصل می­کند).

رابطه جنسی در سه­ ماهه دوم بارداری

با نزدیک شدن سه ماهه دوم، احتمالاً متوجه کم شدن حالت تهوع صبحگاهی و خستگی می­شوید. در همین حین احتمالاً افزایش میزان هورمون­ های استروژن و پروژسترون میل جنسیتان را بالا ببرد. برای بسیاری از زنان این دوره راحت­ترین زمان برای داشتن رابطه جنسی است.

پوزیشن­های مناسب برای سه ماهه دوم بارداری

با بزرگتر­شدن شکم این پوزیشن­ها را در رابطه خود امتحان کنید:

پوزیشن قاشقی:

بر پهلوی خود دراز کشیده و بدن را به شکل حرف C جمع کنید. شریکتان پشت شما دراز کشیده و خود را دور شما جمع می­کند و در این حالت دخول را انجام می­دهد. این یک پوزیشن صمیمی است که احتمالاً در ماه­های آخر بارداری برایتان راحت­ تر است.

پوزیشن لبه تخت:

به پشت روی لبه تخت دراز بکشید و پاها را روی زمین قرار دهید. همسرتان روبرویتان ایستاده یا رویتان خم می­شود. این پوزیشن دخول عمیق را ممکن میسازد بنابراین می­توانید درمورد سرعت و اندازه دخول با هم صحبت کنید.

پوزیشنی که خانم رو باشد:

که با نام پوزیشن “دختر گاوچران” نیز شناخته می­شود و به شما این امکان را می­دهد در حالی که شریکتان به پشت دراز کشیده است روی او قرار گیرید. این کار فشاری به شکمتان وارد نمی­کند و خودتان رابطه را کنترل می­کنید. این پوزیشن برای ماه­های اول بارداری بهتر است چرا که هنوز کمردرد ناشی از اندازه شکم را ندارید.

پوزیشن رو به رو:

شما و شریکتان بر روی پهلو و رو به یکدیگر دراز می­کشید. سپس شریکتان پای خود را از روی پای خم شده شما رد کرده و دخول را انجام می­دهد. این پوزیشن یکی دیگر از بهترین پوزیشن­ها در مراحل آخر بارداری است.

از چه پوزیشن­هایی باید پرهیز کرد

هیچ پوزیشنی وجود ندارد که به طور کامل بتوان آن را ممنوع کرد اما اطمینان یابید در پوزیشن­های خود فشار مستقیم به شکم وارد نشود و به مدت طولانی به پشت دراز نکشید. همچنین ممکن است با بزرگ شدن شکم، در پوزیشن­های میشنری، لپ و لاکپشتی احساس راحتی نداشته باشید.

رابطه دهانی در زمان بارداری

در دوران بارداری برقراری رابطه دهانی با فردی که بیماری­ های مقاربتی همچون زگیل تناسلی مبتلا نیست بی­خطر است. با این حال مواظب باشید که همسرتان درون واژن فوت نکند، چرا که ممکن است یک وضعیت نادر اما خطرناک را به وجود آورد. حباب هوا می­تواند در جریان خون شکل گرفته و منجر به انسداد رگ شود.

رابطه جنسی در سه ماهه سوم بارداری

رابطه در سه ماهه سوم بارداری

رابطه در سه ماهه سوم بارداری

متأسفانه معمولاً در سه ماهه آخر بارداری خستگی بدن باز هم رخ می­دهد که احتمالاً مجدداً میل جنسیتان را کاهش دهد. زمانی که شکمتان به بزرگترین اندازه خود می­رسد نیز این وضعیت رخ می­دهد. اگر همچنان احساس راحتی دارید به رابطه جنسیتان ادامه دهید. اما به یاد داشته باشید از قرار گرفتن در پوزیشن­های جنسی که شکمتان را تحت فشار قرار می­دهد، دخول عمیق را ممکن می­سازد یا ممکن است به دهانه رحم آسیب بزند، خودداری کنید.

پوزیشن­های سه ماهه سوم بارداری

پوزیشن­های قاشقی و رو به ور که پیشتر به آنها اشاره کردیم در این دوره بهترین پوزیشن ممکن هستند. مانند سه ماهه دوم به یاد داشته باشید از قرار گرفتن در پوزیشن­های میشنری، لپ و لاکپشتی که ممکن است مشکل برانگیز باشند خودداری کنید.

لکه بینی در سه ماهه سوم بارداری

مسئله لکه­ بینی ممکن است مجدداً در سه ماهه آخر بارداری و پس از دخول عمیق رخ بدهد. خونریزی خفیف دور از انتظار نیست. بنابراین نگران نشوید مگر اینکه جریان خون بیشتر شود. اگر چنین حالتی رخ داد، به پزشک خود مراجعه کنید

آیا رابطه در بارداری زایمان را جلو می­اندازد؟

این مسئله درست است که ترشح هورمون اکسی توسین در نتیجه تحریک نوک پستان و ناحیه تناسلی می­تواند سبب شروع انقباضات رحم شود. همچنین گفته می­شود که هورمون پروستاگلاندین موجود در منی، دهانه رحم را نرم­ تر می­کند. درعوض شواهد بسیار کمی وجود دارند که نشان دهند رابطه جنسی در اواخر دوران بارداری می­تواند زایمان را جلو بیاندازد.

برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری برای اغلب زنان تجربه­ ای دلپذیر است و درصورت رعایت نکات مهم، فعالیت بی­خطری است که تا روز زایمان هم می­توانید انجام دهید. تا زمانی که در این باره با پزشک خود مشورت کنید و در موراد ضروری احتیاط داشته باشید، می­توانید از رابطه جنسی فعال و سالم خود لذت ببرید.

4.7/5 - (9 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.