خونریزی کم پریودی

خونریزی کم پریودی ، آیا نگران کننده است؟ دلایل و درمان خونریزی کم قاعدگی

دانستن این موضوع که چقدر خونریزی طی هر چرخه قاعدگی طبیعی است به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا خونریزی کم پریودی دارید یا خیر. قاعدگی زمانی رخ می‌دهد که پوشش رحمی ریزش کرده و سلول‌های مرده همراه با خون آلوده از طریق مهبل دفع می‌شود. دوره قاعدگی بین 21 تا 35 روز است و میزان خونریزی به طول این دوره بستگی دارد. طول مدت خونریزی نیز بین 2 تا 7 روز است که به مرور زمان و به دلایل گوناگون ممکن است هم مدت دوره و هم طول مدت خونریزی تغییر کند. در دوران بارداری نیز قاعدگی به طور کامل قطع می‌شود.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


برخی خانم‌‌ها‌‌ نگرانند چون گمان می‌کنند خونریزی بسیار کمی دارند. در صورتی که علایم زیر را دارید نگرانی شما در رابطه با خونریزی کم پریودی بجاست:

  • دوره خونریزی کمتر از 2 روز است
  • یک یا چند دوره پشت سر هم پریود نمی شوید
  • دوره‌هایتان بین 21-35 روز نیست

زمانی که چرخه قاعدگی بدون دلیل متوقف یا خونریزی خیلی کم می‌شود بهتر است حتما با متخصص در رابطه با آن صحبت کنید.

خونریزی سبکی دارم، اما علائم پیش از قاعدگی شدیدی دارم، چه کار کنم؟

همیشه برای کنترل علائم پیش از قاعدگی ابتدا از راهکارهای خانگی که راحت تر هستند و هزینه آنچنانی نیز ندارد، کمک بگیرید. به عنوان مثال برای تسکین سینه درد پریود که از علائم شایع و آزار دهنده در روزهای قبل از شروع قاعدگی و روزهای ابتدایی قاعدگی است، استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ بر روی سینه ها به مدت چند دقیقه و چندین بار در روز بسیار راه گشا بوده و اگر این روش کارامد نبود، از روش های خانگی دیگر یا استفاده از درمان های دارویی با منابع گیاهی که نیازی به تجویز پزشک ندارند و به صورت بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند، بهره ببرید.

اما از چه راهکارها و داروهایی استفاده کنیم؟

باید بگوییم که هر کدام از علائم پیش از قاعدگی، از دلدرد و کمردرد گرفته تا جوش و افسردگی، راهکار مخصوص به خود را دارند و برای هرکدام شرایط استفاده و نحوه مصرف خاصی وجود دارد. به همین دلیل به کمک دکتر فائزه شهبازی، بخشی را به نام راهکارهای تسکین علائم قاعدگی به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم، که به کمک این بخش می توانید علائم خود را انتخاب و راهکار متناسب را دریافت کنید.

قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود کنید برای دسترسی به بخش راهکارهای تسکین علائم قاعدگی به بخش جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان و قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی مراجعه کنید. دانلود اپلیکیشن

دلایل خونریزی کم پریودی

در اینجا برخی دلایل که می‌تواند در کاهش خونریزی دخیل باشند را بیان می‌کنیم:

  • سن

در نوجوانی ممکن است خونریزی کم و رقیق باشد. از سوی دیگر در دوره قبل از یائسگی نیز به تدریج خونریزی‌‌ها‌‌ سبک می‌شوند. دلیل این موضوع به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن است.

  • وزن و رژیم غذایی

وزن و میزان چربی بدن می‌تواند بر میزان خونریزی اثر بگذارد. در صورتی که دچار کم وزنی یا پر وزنی باشید چرخه قاعدگی نامنظم و میزان خونریزی متغیر می‌شود زیرا هورمون‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

  • بارداری

بارداری، یکی از دلایل خونریزی کم پریودی

بارداری، یکی از دلایل خونریزی کم پریودی

برخی زنان حتی در دوران بارداری نیز پریود می‌شوند. دلیل لکه بینی و خونریزی اندک، لانه گزینی رویان در دیواره رحم است. این نوع خونریزی 2 روز یا کمتر ادامه دارد.

  • شیردهی

در دوران شیردهی چرخه قاعدگی به طور کامل برنمی‌گردد. فراموش نکنید برنگشتن دوره‌‌های قاعدگی به معنی عدم تخمک گذاری نیست. دو هفته پس از زایمان تخمک گذاری آغاز می‌شود و در صورتی که مقاربت جنسی محافظت نشده داشته باشید احتمال بارداری وجود دارد.

  • روش‌های پیشگیری از بارداری

برخی روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی می‌تواند سبب کاهش میزان خون قاعدگی شود. این روش‌ها شامل مصرف قرص، پچ، حلقه واژینال و تزریقات هورمونی است. زمانی که تخمکی در بدن آزاد نشود رحم دیواره پوششی نمی‌سازد و در نتیجه میزان خونریزی کم می‌شود.

با شروع یا قطع دارو‌های پیشگیری از بارداری نیز ممکن است برای مدتی دچار اختلالات و بی نظمی در قاعدگی شوید.

  • فشار‌های عصبی

در صورتی که استرس داشته باشید، تنظیم ترشح هورمون‌های بدن به هم می‌ریزد و این موضوع می‌تواند سبب کاهش یا افزایش میزان خونریزی شود. بعد از اتمام دوره استرس زا معمولا دوره‌‌های قاعدگی منظم شده و میزان خونریزی طبیعی خواهد شد.

  • ورزش شدید

در زنان ورزشکار حرفه‌ای‌‌ به دلیل استرس بالا، کم وزنی بدن و انرژی بالایی که مصرف می‌شود، دوره‌‌ها‌‌ مختل شده یا خونریزی کاهش می‌یابد.

  • اختلالات تغذیه‌ای

پرخوری عصبی یکی از دلایل خونریزی کم پریودی

پرخوری عصبی یکی از دلایل خونریزی کم پریودی

آنروکسی و بولیمی می‌تواند زمینه ساز بی‌نظمی‌‌های پریودی شود. این اختلالات وزن بدن را پایین می‌آورند و سبب بروز اختلالات هورمونی در بدن می‌شوند.

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

این بیماری با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن می‌تواند زمینه ساز اختلالات قاعدگی، چاقی، آکنه، رشد مو‌های صورت و حتی ناباروری شود. سندروم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان به واسطه سونوگرافی تشخیص داد. تنها راه درمان آن کاهش وزن و استفاده از قرص‌‌های جلوگیری از بارداری‌‌ است. برخی پزشکان متفورمین هم تجویز می‌کنند که معمولا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده می‌شود. این دارو با کاهش سطح انسولین خون به بهبود تخمک گذاری و تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند.

  • شرایط جدی پزشکی

گاه نامنظمی در دوره‌‌های قاعدگی می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات مربوط به ارگان‌های تولید مثلی و تغییرات هورمونی زمینه ساز این اختلالات است. بنابراین با مشاهده هر نوع بی نظمی در چرخه قاعدگی بهتر است با متخصص مشورت کنید.

عوامل خطر

در هر سنی بروز بی نظمی یا خونریزی کم پریودی می‌تواند علتی داشته باشد. زنانی که برای 3 ماه یا بیشتر دچار قطع یا کاهش شدید خونریزی می‌شوند ممکن است مبتلا به آمنوره باشند. در این شرایط باید حتما با متخصص مشورت کرد. احساس درد در طول دوره، خونریزی بین دوره‌ای و داشتن دوره‌‌های نامنظم از دیگر مسایلی است که با مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان خونریزی کم پریودی

بعد از مراجعه، متخصص احتمالا آزمایش یا سونوگرافی تجویز می‌کند. گاه با تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو یا قرص‌‌های جلوگیری از بارداری می‌توان اختلال قاعدگی را درمان کرد اما اگر کاهش خونریزی یا قطع دوره‌‌های قاعدگی علامت بیماری جدی‌تری باشند نیاز به مداخلات دیگری پیش می‌آید.

نگاه اجمالی

دوره‌‌های دو تا سه روزه قاعدگی طبیعی است. اگر دچار قطع دوره قاعدگی یا لکه بینی شدید، ابتدا تست بارداری بدهید و در صورت منفی بودن جواب آزمایش برای بررسی علل احتمالی با متخصص مشورت کنید.

2.7/5 - (21 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. فاطمه رضاییان

    سلام من شونزده سالمه و پنج ساله که پریود میشم اما این اواخر خونریزی خیلی کمی دارم در حد اینکه نوارم یه ذره صورتی بشه. قبلا خیلی بیشتر بود. رابطه ای هم ندارم ولی اضافه وزن دارم. ایا مشکل من حاد و به صورت بیماریه؟

  2. Shiva

    سلام عذر میخوام در حال حاضر داروی راکوتان مصرف میکنم این ماه پریودم در حد قطره است خیلی نگرانم … میشه راهنماییم کنین خطرناکه؟ تا ماه پیش اوکی بود این ماه اینطوریه

  3. نیکو کارشناس

    سلام ببخشید من روز یکشنبه پرید شدم اولش خون داشتم ولی الان روبه قهوه ای شده باید چیکارکنم مدتی دوچرخه سواری میکنم هفته ای سه روز ممنون میشم جواب بدین مرسی می دونم باردارنیستم من متاهلم

  4. سارا

    سلام من 22سالمه یه چن وقته تو زمان پریودی فقط روز اول؟یا نهایتش روز دو خونریزی شدید دارم امامبعدش فقط به صورت لکه میشه دوروز اخر تقریبا قطع میشه ایا مشکلی هس

  5. زهرا

    سلام من ۶ ماه پیش تقریبا اولین پریودم شروع شد و از همون اول پریودم کم بود و اینطوری بود که مثلا این ماه ۶ روز مثلا پریودم بود و بعد ماه بعدی ۵ روز ماه بعدی ۷ روز و پریودم در حد لکه بینی هستش و بدون درد هم هست میشه بگید چرا اینطوریه ایا بیماری چیزی هست ؟

  6. فاطمه ملکی

    سلام خسته نباشید 34 ساله هستم 8 ماه است پریودم خیلی کمی دارم به طوری که یک پد هم استفاده نمیدونم فقط لکه بینی دارم و 12 سال هست که هر ماه قرص ضد بارداری استفاده میکنم نمی خواستم ببینم مشکل خاصی هست خیلی نگران هستم

  7. صادقی

    سلام وقت بخیر من امروز روز دوم پریودیم هست نسبت به قبلا پریودیم کمه ۲۶ سالمه تو عقدم هستم دیشب خیلی زیر دلم درد میکرد پشتمم موقع اجابت مزاج خیلی درد میکنه از دیشت تا امشب که روز دومه اجابت مزاجمم خیلی سخته و سفت دفعه های پیش که پریود میشدم قبلش معدم شل میشد و کلا تخلیه ولی ایندفه نه راهنماییم کنین ممنون

  8. ز.ج

    سلام خسته نباشید من 36سالمه وسه ماه که دوسه روز اول پریودیم یک لک اولش میبینم وبعددوسه روز خونریزی شروع میشه آیا مشکلی وجودداره

  9. زهرا

    سلام بنده وقتی عادت میشم دوسه روز اول پرخونه اما بعدش کم کم میاد ایا مشکلی هست ! ممکنه مشکلی باشه ؟نمیدونم چرا پرخون دوست دارم 😂😩😑 اصلا تو پریودی هم ورزش انجام نمیدم ولی کلا دوساله این شکلی شده متاسفانه ناراحتی و استرس و …
    دختر هستم و ۲۰سالمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.