تکرر ادرار در بارداری

تکرر ادرار در بارداری؛ دلایل و درمان آن و علائمی که باید به آن توجه کنید

تکرر ادرار یکی از علائم بارداری است که با مادران همراه است و و درمواقعی بسیار آزاردهنده است؛ با وجود سنگینی وزن بچه، بیدار شدن در طول شب، احساس عدم کنترل ادرار و بی‌اختیاری، نیاز به سرویس بهداشتی در طول روز و در هر موقعیتی بسیار سخت است. با این وجود برای کنار آمدن راحت‌تر با تکرر ادرار در بارداری و دفع مشکلات احتمالی آن در دوره‌ی بارداری، شناخت ابعاد مختلف آن کمک می‌کند.

تکرر ادرار، نیازی به دفع ادرار است که باید در لحظه رفع شود و میزان آن از حالت معمول بیشتر است. از آن جایی که میزان این نیاز برای هرفرد متفاوت است، حالت بیش از حد معمول آن هم برای هرکس متفاوت است. به طور کلی، غالب افراد معمولا چهار تا هشت بار ادرار می‌کنند و زمانی که تعداد آن از این مقدار بیشتر شد، آن شخص تکرر ادرار دارد.

علائم تکرر ادرار:

  • بیدار شدن بیش از یک بار در طول شب برای رفع آن
  • ادرار بیش از هفت-هشت بار در طول روز
  • بی اختیاری در کنترل ادرار
  • شفافی ادرار

تکرر ادرار در دوره‌ی بارداری:

تکرر ادرار یکی از شایع‌ترین علائمی است که در مواردی حتی زودتر از خیلی علائم دیگر حاملگی، در زنان باردار دیده می‌شود.

هورمون‌هایی که در طول دوران بارداری در بدن مادر ترشح می‌شوند و یا میزان آن‌ها افزایش می‌یابد، همچنین شدت یافتن حجم خون و جریان آن در بدن زن حامله از عوامل شیوع تکرر ادرار در زنان باردار است. تکرر ادرار در بارداری همچنین تحت تاثیر افزایش میزان خون و حرکت جریان خون در قسمت پایین تنه است. به علاوه رشد جنین و بزرگ شدن آن در ماه‌های آخر فشار بر مثانه را  بیشتر می‌کند و باعث تکرر ادرار می‌شود.

همچنین یکی از عوامل تکرر ادرار در زنان باردار، عفونت‌‌های ادراری است. عفونت‌های ادراری در زنان باردار بسیار شایع است.

در چه موقعی تکرر ادرار در بارداری خطرناک است؟

چه زمانی تکرر ادرار در بارداری خطرناک می شود؟

چه زمانی تکرر ادرار در بارداری خطرناک می شود؟

از نشانه‌های وجود عفونت‌های ادراری که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود:

  • سوزش: اگر حین ادرار احساس درد و سوزش دارید، ممکن است این نشانه‌ی وجود عفونت در مجرای ادراری شما باشد.
  • نیاز کاذب به ادرار: اگر احساس ادرار دارید و کنترل آن برای شما سخت است، اما در صورتی که به سرویس بهداشتی می‌روید.
  • وجود خون در ادرار: در صورتی که همراه ادرار شما خون دفع می‌شود، باید ادرار شما مورد آزمایش قرار بگیرد.

دوره‌های تکرر ادرار در طول بارداری:

  • سه ماه اول بارداری: به احتمال زیاد تکرر ادرار از دو هفتگی شروع بارداری و یا حتی از اولین بارداری فراموش شده، شروع بشود. تاثیر اولین تغییرات هورمونی در زنان باردار در همان روزهای اول، بر نظم بهم ریخته‌ی برنامه‌ی ادرار او نشان داده می‌شود. فعالیت کلیه‌ها مواد زائد را با سرعت بیشتری به مثانه هدایت می‌کند و همچنین با رشد رحم نیاز به ادرار بیشتر از قبل است.

درصورتی که در هفته‌های اول نیازی به ادرار مکرر حس نکردید لزومی به وجود مشکل نیست و نیاز نیست نگران باشید؛ فقط تاثیرات آن بر بدن شما دیرتر نشان داده می‌شود و در دوره‌های بعدی دچار شاهد آن خواهید بود.

  • سه ماه دوم بارداری: در این دوره تغییرات بدن زن باردار و بزرگ شدن شکم و بازتر شدن اندازه‌ی رحم، وضعیت مثانه نسبت به دوره‌ی قبل معمولی تر می‌شود. با وجود تغییرات مختلف در هورمون‌ها و سایر اعضای بدن زن باردار، میزان تکرر ادرار کمتر می‌شود.
  • سه ماه‌ سوم بارداری: در این دوره تکرر ادرار دوباره شدت پیدا می‌کند؛ با رشد بچه و سنگین شدن او، حجم درون رحم به مثانه فشار به مثانه بیشتر می‌شود.
  • بعد از زایمان: با به دنیا آمدن بچه، جنین و سنگینی او از رحم شما خارج شده است و فشار به مثانه کمتر می‌شود. با این حال حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا وضعیت ادرار شما به حالت قبل از بارداری برگردد.

تکرر ادرار؛ درمان یا کنترل؟

رعایت رژیم غذایی و مصرف آب و مواد مغذی در طول بارداری یک فرد از حالت عادی آن اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند؛ سلامت خود مادر و به ویژه جنین که در حساس‌ترین وضعیت خود قرار دارد بیشتر از هرچیزی به تغذیه مادر بستگی دارد.

یکی از موارد مهم در تغذیه مادر هم مصرف کافی و به اندازه‌ی آب و مایعات است؛ با وجود این تفاسیر کنترل تکرر ادرار جز با رعایت موارد خاصی که در شدت آن تاثیر دارد، به طور قطع آن را درمان نمی‌کند.

از نکات مهمی که رعایت آن به کنترل تکرر ادرار در زنان باردار کمک می‌کند:

  1. در صورتی که 6 تا 8 لیوان آب را نوشیده‌اید، مصرف مایعات را از ساعت چهار بعد از ظهر به بعد کم کنید.
  2. از مصرف کافئین به خصوص قهوه بپرهیزید.
  3. مراقب افزایش وزن بی‌رویه‌ی خود باشید.
  4. به اندازه کافی استراحت کنید.
  5. موقع ادرار به جلو خم شوید.
  6. همیشه سرویس بهداشتی تمیز و ترجیحا فرنگی، در دسترس شما باشد.
  7. برای جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار، در موقع نیاز، به دستشویی بروید.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.