انواع ترشحات بارداری

ترشحات واژن در بارداری ( راهنمای آشنایی با انواع مختلف ترشحات بارداری)

یکی از اولین نشانه های بارداری افزایش میزان ترشحات واژن است که در تمام دوره بارداری آن را تجربه خواهید کرد. واژن هر زن با ورود به مرحله بارداری، مشخصات منحصربه فرد خود را دارد.

خوب است بدانید که ترشحات عادی واژن معروف به لکوره leukorrhea است که ویژگی هایی مثل ضخامت کم، شفافیت، رنگ شیری با بوی خفیف را دارد. این ترشحات معمولا یک یا دو هفته پس از تخمک گذاری شروع می شوند. حتی پس از توقف کامل چرخه قاعدگی چنین وضعیتی را تجربه خواهید کرد.

با ادامه بارداری، این ترشحات معمولا بیشتر می شوند تا اینکه به بیشترین میزان خود در پایان بارداری می رسند تاجاییکه ممکن است نیاز باشد تا پد روزانه بپوشید که البته لازم است از پوشیدن تامپون خودداری کنید.

در آخرین هفته های حاملگی ممکن است متوجه خروج ترشحات ضخیم داخل رحم با مقداری خون شوید که نام علمی آن شو show است. این ترشحات نشان دهنده نزدیک شدن به زمان زایمان است و نباید نگرانی خاصی بابت دیدن آنها داشته باشید.

این ترشحات مخاطی در رحم شما وجود دارد و با نزدیک شدن به زمان بارداری، از رحم خارج می شود که یکی از دلایل آن فشار سر نوزاد به دهانه رحم است. بنابراین با مشاهده چنین علامتی باید خودتان را برای پیشواز آماده کنید چون به زودی قرار است شاهد تولد نوزادتان باشید.

تمام بانوان، چه باردار باشند چه نباشند، ترشحات واژن را از یک سال پیش از اولین قاعدگی تا چند وقت پس از یائسگی، تجربه می کنند. مقدار ترشحات واژن، در مراحل مختلف زندگیتان تغییر می کند. هنگام بارداری، افزایش ترشحات واژن، طبیعی است. ترشحات بارداری از نظر ضخامت، پیوستگی، مقدار و دفعات تکرار نسبت به دوران عادی، تغییر می کنند. ترشحات واژن در بارداری از نشانه های اولیه این دوران هستند. ترشحات نرمال واژن، لوکره نام دارد. این ترشحات، از واژن در مقابل عفونت مراقبت می کنند و آن را تمیز نگه می دارند. ترشحات بارداری، یک تا دو هفته پس از لقاح، حتی قبل از موعد پریودی افزایش پیدا می کنند.

آیا ترشحات واژن در بارداری نرمال هستند؟

بله، داشتن ترشحات واژن در بارداری نرمال است. ترشحات رحمی از یک تا دو هفته پس از لقاح، افزایش پیدا می کنند. هرچقدر از بارداری می گذرد، ترشحات سنگین تر می شوند و شدیدترین ترشحات را در مراحل آخر بارداری، تجربه خواهید کرد.

ترشحات بارداری افزایش پیدا می کنند تا بدن هورمون استروژن بیشتری تولید کند و جریان خون نیز در ناحیه واژن، افزایش پیدا کند. چون دهانه رحم و دیواره واژن نرم می شوند، بدن ترشحات بارداری بیشتری را تولید می کند، تا از عفونت جلوگیری کند. در اواخر بارداری نیز، سر بچه ممکن است به دهانه رحم فشار وارد کند و سبب افزایش ترشحات بارداری شود.

ترشحات بارداری شامل ترشحات رحمی و واژینال، باکتری های نرمال موجود در واژن و سلول های مرده است.

چگونه بفهمم ترشحات من نشانه عفونت هستند؟

در دوران بارداری علاوه بر ترشحاتی که نرمال هستند، ممکن است، ترشحات دیگری با علائم متفاوت داشته باشید و آن ها را به گمان طبیعی بودن، نادیده بگیرید. باید بگوییم که جدی نگرفتن ترشحات عفونی واژن در دوران بارداری بسیار خطرناک است و موجب تولد نوزاد نارس، تولد نوزاد با وزن کم و انتقال عفونت به جنین شود و ممکن است دوره درمان تا ماه ها یا حتی سال ها به طول بینجامد.

یکی از سوالات مکرر کاربران مینت در سایت و اینستاگرام این است که چگونه این عفونت ها را تشخیص دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل زیادی مانند رنگ ترشحات، داشتن رابطه جنسی، علائم آزار دهنده برای خود شخص و همسر و بسیاری از علائم دیگر در تشخیص این عفونت ها موثر است و کاملا به شرایط هر شخص بستگی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن را به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم. در این قسمت تعداد زیادی سوال از شما پرسیده می شود تا با توجه به شرایطتان، عفونت تشخیص داده شود.

نمونه ای از پاسخ های قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

نمونه ای از پاسخ های قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این بخش، کافیست از طریق لینک زیر، اپلیکیشن مینت را نصب کنید وارد قسمت دکتر مینت و سپس تشخیص و درمان ترشحات واژن شوید و مراحل بعدی را انجام دهید.

دانلود اپلیکیشن

آیا ترشحات واژن، از نشانه های بارداری است؟

نشانه های بارداری

نشانه های بارداری

افزایش در ترشحات واژن از نشانه های اولیه بارداری است. مایعات رحمی یک تا دو هفته پس از لقاح افزایش می یابند و این ترشحات، هرچقدر بارداری جلوتر می رود، بیشتر می شوند.

انواع ترشحات بارداری

ترشحات مخاطی

در زمان بارداری، جریان خون در ناحیه رحمی افزایش پیدا می کند. که این دلیلی بر افزایش ترشحات رحمی در بارداری است. در رابطه با ترشحات واژن در بارداری جای نگرانی وجود ندارد و کاملا طبیعی است.

این ترشحات بدون رنگ یا سفید هستند. ضخامت نازکی دارند و بوی آن ها ملایم است و از عفونت واژن جلوگیری می کنند.

اگر ترشحات واژنتان در بارداری بوی بد و یا رنگ غیر معمولی دارند، حتما با پزشکتان صحبت کنید.

شو خونی یا پلاگ مخاطی

شو خونی یک توپ مخاطی ضخیم است، که در زمان بارداری، دهانه رحم را می بندد و از بروز عفونت جلوگیری می کند. این مایع در مراحل پایانی بارداری و هنگامیکه به زایمان نزدیک می شوید، ترشح می شود. این توپ مخاطی در اوایل بارداری (هفته 7م) دهانه رحم را می بندد و هنگامی که باز می شود، به صورت ترشحات خارج می شود، که یکی از نشانه های فرا رسیدن زمان زایمان است. پس از این که شو خونی ترشح شد، زایمان ممکن است بلافاصله یا تا یکی دو هفته بعد، اتفاق بیفتد.

شو، مخاط ضخیمی است که ممکن است با رگه های خونی ترکیب شود. شو ممکن است ژلاتینی یا رشته ای باشد. هر زمان که این ترشحات را تجربه کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا زمان باقیمانده به زایمانتان را دقیق تر بدانید. این نکته زمانیکه خونریزی نیز داشتید، بیشتر اهمیت پیدا می کند.

مایع آمنیوتیک

مایع آمنویتیک

مایع آمنویتیک

یکی دیگر از ترشحات بارداری که ممکن است هر زمانی در بارداری داشته باشید، ترشحات مایع آمنیوتیک است. این مایع، اطراف جنین را در رحم فرا می گیرد و به رشد بهتر بچه کمک می کند. ترشح مایع آمنیوتیک مانند تکان خوردن یا حرکت یک مایع گرم در واژن است. این مایع، معمولا بدون بو و بدون رنگ است اما ممکن است مقداری مخاط یا خون را نیز در خود داشته باشد.

ترشح مایع آمنیوتیک در زمان بارداری می تواند برای شما و جنین خطرناک باشد. درحالیکه نشت مقدار کمی از این مایع طبیعی است، اما ترشح زیاد آن، ممکن است مضر باشد.

اگر ترشحات قهوه ای-زرد یا سبز رنگ داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این به این معنی است که کودک در داخل رحم، دفع مدفوع داشته است و ممکن است موجب مشکلات تنفسی کودک در هنگام زایمان شود.

ترشحات عفونت قارچی

تغییرات هورمونی در زمان بارداری ممکن است بر مقدار PH واژن تاثیر بگذارد که ممکن است موجب مساعد شدن شرایط برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا مانند کاندیدا و در نهایت بروز عفونت گردد. بنابراین در هنگام بارداری بیشتر مستعد عفونت های قارچی بخصوص در سه ماهه دوم هستید.

عفونت قارچی ممکن است موجب بروز ترشحات ضخیم، سفید و پنیری شکل شود. سایر علائم عفونت قارچی شامل خارش اطراف واژن، قرمزی و درد نواحی اطراف واژن، سوزش هنگام دفع ادرار و درد هنگام رابطه است.

اگر ترشحات بارداریتان به دلیل عفونت قارچی تغییر کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای درمان اینگونه عفونت ها معمولا کرم های ضد قارچ و شامپوهای مخصوص با توجه به زمان بارداریتان تجویز می شود.

لکه بینی

لکه بینی

لکه بینی

لکه بینی به بروز مقداری خون قرمز، قهوه ای تیره یا خونی صورتی می گویند که در زمان بارداری رخ می دهد. لکه بینی نسبت به خونریزی قاعدگی، روشن تر است. هنگام بارداری، لکه بینی به دلایل مختلفی به وجود می آید. نزدیک به 20 درصد از بانوان باردار، لکه بینی را در سه ماهه اول بارداریشان به دلایل مختلفی مانند خونریزی لانه گزینی، سقط، بارداری خارج از رحم و دلایل نامشخص دیگری تجربه می کنند. در سه ماهه دوم بارداری، لکه بینی به دلیل ناراحتی های رحمی که پس از آزمایشات رحمی، داشتن رابطه با پلیپ رحمی به وجود می آیند، ظاهر می شود. لکه بینی سه ماهه سوم نیز به دلایلی مانند داشتن رابطه، آزمایشات رحمی یا پلاگ مخاطی (شو خونی) ظاهر می شود.

هر زمانی از بارداریتان که لکه بینی یا خونریزی های واژینال را تجربه کردید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی های سنگین در سه ماهه دوم بارداری می تواند نشانه ای از شرایط پزشکی اورژانسی مانند جفت سر راهی، سقط دیرهنگام و زایمان زودرس باشد، به همین دلیل باید توجه ویژه ای به این ترشحات بارداری سه ماهه دوم شود. بطور مشابه داشتن خونریزی سنگین در 3 ماهه سوم نیز نیاز به توجهات اورژانسی پزشکی دارد، چرا که ممکن است به دلایلی مانند جفت سر راه یا انقباض جفت، رخ داده باشد.

بهداشت واژن در بارداری                 ََ

افزایش ترشحات واژن در بارداری طبیعی است و لازم نیست درباره این نوع از ترشحات بارداری کار خاصی انجام دهید. اما اگر دردسر ساز است و شما را اذیت می کند می توانید از پدهای بهداشتی، استفاده کنید.

نکات زیر در نگهداری بهداشت واژن در زمان افزایش ترشحات بارداری و کنترل آن ها به شما کمک می کند:

  • واژن خود را تمیز نگه دارید.
  • از آب و صابون بدون سوزش یا نرم کننده، در هنگام شست و شوی نواحی تناسلیتان استفاده کنید.
  • از خوشبو کننده های واژینال استفاده نکنید.
  • دوش واژینال انجام ندهید. این کار به دیواره واژن آسیب می رساند و تعادل طبیعی باکتری های آن را از بین می برد. ترشحات نرمال واژن کمی اسیدی هستند و وجود باکتری های مفید، باکتری های مضر را از بین می برد. از بین بردن این تعادل ممکن است باعث بروز التهاب و عفونت شود.
  • از لباس های زیر پنبه ای استفاده کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید تا هوا جریان داشته باشد.
  • همواره ناحیه تناسلیتان را بعد ورزش، شنا و حمام بشویید.
  • در زمان بارداری از تامپون استفاده نکنید، چرا که ممکن است عوامل بیماری زا را وارد واژن کند.

تغییرات ترشحات واژن در طول بارداری

بااینکه افزایش ترشحات واژن نشانه ای از بارداری میتواند باشد ولی دلایل دیگری هم بر ظاهر شدن این ترشحات تأثیر میگذارند که باعث می شوند شما در مورد باردار بودن خود چندان مطمئن نباشید.

مقدار این ترشحات ممکن است در طول بارداری تغییر کند که با نزدیک شدن به زمان زایمان ممکن است آنقدر زیاد باشد که آن را با ادرار خود اشتباه بگیرید!

به نشانه های تغییر ترشحات در بارداری توجه کنید!

به نشانه های تغییر ترشحات در بارداری توجه کنید!

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

با افزایش ترشحات در اواخر بارداری، لازم است حتما با ماما تماس بگیرید و جزئیات را به او اطلاع بدهید. همچنین اگر هرمیزان خونریزی واژینال در این دوران داشته باشید لازم است فورا به ماما اطلاع بدهید چون گاهی نشانه ای از یک مشکل جدی مثل سقط جنین یا مشکلاتی برای جفت است.

اما در صورتی که علائم زیر را در ترشحات خود میبینید، ترشحات عادی دارید:

  • ● ترشحات شفاف و سفیدرنگ
  • ● بدون بوی بد

اما درصورتیکه علائم زیر را در ترشحات خود مشاهده میکنید لازم است فورا با ماما تماس بگیرید:

♦♦ ترشحات رنگی ( سبز یا قهوه ای)

♦♦ ترشحات آمیخته با خون

♦♦ همراه با بوی تند

♦♦ احساس خارش در واژن

ترشحات رنگی یا همراه با بوی تند یا همراه با خارش ممکن است نشانه عفونت واژینال مثل قارچ یا واژینوز باکتریال باشد که زیر نظر پزشک به راحتی قابل درمان است. توجه داشته باشید این مشکل را شخصا نباید درمان کنید و باید جزئیات را به دکتر اطلاع بدهید.

برای پیشگیری از بروز چنین عفونت هایی توصیه میکنیم حتما لباس زیر پنبه ای بپوشید و البته مصرف شوینده و صابون های عطردار را فراموش کنید.

کلام پایانی

نوسان ترشحات در واژن در چرخه قاعدگی طبیعی است که به دلیل بالا و پایین شدن سطح هورمون های بدن اتفاق می افتد. وقتی باردار می شوید، هورمون ها نقش تعیین کننده ای در تغییر ترشحات واژن شما ایفا میکنند.

همچنین باید به تغییرات بافت داخلی رحم که بر تغییرات ترشحات واژن تأثیر میگذارد اشاره کنیم. با افزایش فشار سر نوزاد در اواخر بارداری، حجم این ترشحات هم بیشتر می شود.

منبع: healthline، pregnancybirthbaby

3.7/5 - (12 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.