ترشحات سفید واژن

علت ترشحات سفید واژن چیست؟ + راهنمای تشخیص نوع ترشح

ترشحات واژن در ویژگی هایی مانند بو، مقدار، رنگ و علائم باهم متفاوت هستند. هر کدام ازین ترشحات معانی و کاربردهای خاص خود را دارند.

ترشحات واژن می توانند کاملا طبیعی باشند و یا اینکه نشانه ای از بیماری یا عفونتی خاص باشند.

ترشحات سفید واژن از ترشحات شایع هستند و اکثر بانوان در طول زندگیشان حداقل چند بار آن را تجربه می کنند. این نوع از ترشح ممکن است دلایل مختلفی از نرمال تا بیماری داشته باشند.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


چطوری تشخیص دهم ترشحات سفید واژن نشانه عفونت است؟

همانطور که گفتیم عموما ترشحات سفید واژن، کاملا طبیعی هستند و از علائم عفونت به شمار نمی روند. مگر اینکه همراه با علائم خاصی مانند بوی بد واژن، قرمزی، خارش، سوزش و… همراه باشند. برای تشخیص نوع ترشحاتتان می توانید اپلیکیشن مینت را نصب کنید به قسمت جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان مراجعه کنید و سپس بخش تشخیص ترشحات واژن را انتخاب کنید. این بخش از شما یک سری سوالات می پرسد و با توجه به شرایطی که دارید، نوع ترشحاتتان را مشخص می کند. اپلیکیشن مینت را می توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن

انواع ترشحات واژن کدام است؟

چندین نوع ترشح واژینال هست که با شناختن آنها، روش کنترل و پیشگیری از آن را هم می‌توانید پیدا کنید. این ترشحات بر اساس رنگ و غلظتی که دارند دسته بندی می‌شوند. البته یک سری از این ترشحات عادی هستند و نباید نگران آنها باشید. ولی موارد دیگر که در ادامه به آنها یمپردازیم ممکن است نشانه‌ای از بیماری و لزوم درمان باشند.

ترشحات سفید واژن

مقدار کمی از این نوع ترشح مخصوصاً در آغاز چرخه پریود شما عادی است. اما اگر این ترشحات همراه با خارش و به صورت ضخیم، با ظاهر وغلظتی پنیری شکل باشد لازم است که آن را نشانه‌ای غیرطبیعی بدانید و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید. این نوع از ترشحات ممکن است نشانه‌ای از عفونت قارچی باشد.

ترشحات شفاف و آبکی

نگرانی لازم نیست چون این نوع، کاملاً طبیعی است. هرزمانی از ماه از واژن خارج می‌شود و ممکن است پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین، بیشتر باشد.

ترشحات شفاف و چسبنده

چسبنده و ضفاف بودن ترشحات واژن به معنی احتمال تخمک گذاری است. این نوع ترشح هم طبیعی است.

ترشحات واژن قهوه‌ای یا خونی

اگر ترشح قهوه‌ای یا خونی دارید، بدانید که معمولاً عادی است مخصوصاً وقتی در چرخه پیش از خونریزی پریود یا پس از آن باشید. خونی یا قهوه‌ای رنگ بودن آن می‌تواند نشانه‌های پایان خونریزی پریود شما باشد.

همچنین ممکن است ترشحات سفید واژن نداشته باشید و در عوض بین دو پریود خون ترشحات قهوه‌ای یا خونی کمی را ببینید؛ این ترشح معروف است به لکه بینی spotting.

نکته: اگر لکه بینی در زمان طبیعی پریود شما اتفاق بیفتد و به تازگی بدون محافظ، رابطه جنسی داشته‌اید، این ترشح می‌تواند نشانه بارداری باشد. توجه داشته باشید که لکه بینی در سه ماهه اول بارداری می‌تواند نشانه سقط (لینک) باشد که لازم است برای اطمینان بیشتر با ماما در این مورد حرف بزنید.

در موارد نادر ترشحات واژن قهوه‌ای یا خونی می‌تواند علامت سرطان دهان رحم یا رحم باشد. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات دیگری مثل فیبروم رحم یا هرگونه رشد غیرعادی دیگر در رحم باشد. بااین اوصاف، انجام سالانه تست پاپ اسمیر توصیه می‌شود.

ترشحات واژن زرد یا سبزرنگ

ترشح بااین رنگ مخصوصاً اگر ضخیم، به صورت تکه‌های درشت و مانند ترشحات سفید واژن همراه با بوی بد باشد، طبیعی نیست. این ترشح ممکن است نشانه‌ای از عفونت تریکومونیازیس باشد. این عفونت در فرایند رابطه جنسی شایع است.

دلایل بروز ترشحات واژن

فراموش نکنید که ترشحات واژن کاملا اتفاقی طبیعی در بدن شماست و باعث حفظ سلامت محیط واژن شما می شود. اما درصورتیکه تعادل طبیعی باکتری های مفید واژن شما به هم بخورد، تغییرات در این محیط ایجاد می شود. عوامل زیادی در به هم خوردن تعادل محیط واژن تأثیر دارند که با هم میخوانیم:

  • دوش واژینال
  • اسپری خوشبو کننده
  • استفاده از صابون های خاص و عطری
  • مصرف آنتی بایوتیک
  • بیماری دیابت
  • بارداری
  • عفونت

آیا دوش واژینال برای واژن مضر است؟

توجه داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در دوش واژینال باعث تحریک فضای واژن و تغییر تعادل میکروب های موجود در آن می شود. همچنین باید اضافه کنیم که این روش پاک سازی باعث گسترش عفونت در رحم و افزایش خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن می شود. این بیماری عفونت لوله های فالوپ است که باعث ناباروری زن می شود.

ناگفته نماند که دوش واژینال چندان هم برای پاکسازی بدن شما ضروری نیست. بوهایی که شما متوجه می شوید معمولا از بخش بیرونی واژن پراکنده می شوند (وولوا). فقط کافی است این ناحیه را با مواد شوینده غیرعطری لطیف تمیزکنید تا جلوی انتشار این بوها گرفته شود.

ترشحات سفید واژن ، قبل از قاعدگی

ترشحات سفید واژن، قبل از قاعدگی کاملا طبیعی هستند و تا زمانیکه بدون بو و خارش باشند، جزو طبیعی از سیکل قاعدگی هستند.

قبل از همه چیز این نکته را لازم است که بدانید که بدن به وسیله ترشحات واژن، خود را پاک و تمیز می کند. حتی اگر این ترشحات نیز چندان خوشایند نباشند، باز به دلیل محافظت از شما است. غدد داخلی رحم، در طول سیکل، مایعاتی را تولید می کنند. مقدار این مایعات که از غدد شما آزاد می شوند، در غلیظ یا آبکی بودن ترشحات تاثیر می گذارند و این نکته کاملا به زمانی که در سیکل قاعدگیتان قرار دارید، بستگی دارد.

قبل از شروع قاعدگی، اکثر ترشحات، بیشتر چسبناک هستند. به دلیل اینکه بر خلاف ترشحات کشداری که در طی تخمک گذاری از واژن ترشح می شود، بدن در تلاش برای جلوگیری از نفوذ اسپرم به داخل دهانه رحم است. درصورتیکه تخمک بارور نشده باشد، خروج ترشحات کرمی چسبنده، نشانه حفظ اسپرم است.

ترشحات سفید قبل از قاعدگی، پر از سلول های مرده، سلول های خونی سفید و باکتری هستند. ترشحات این مایعات، به تمیز نگه داشتن واژن از میکروارگانسیم ها و مواد ناخواسته کمک می کند.

به همین دلیل بسیاری از بانوان چند روز پیش از قاعدگیشان ترشحات سفید رنگ بسیاری را تجربه می کنند. پس از اتمام پریود، مقدار ترشحات کرمی صورتی را خواهید داشت. این اتفاق به دلیل ترکیب ترشحات سفید رنگ با خون است.

ترشحات سفید هنگام تخمک گذاری

ترشحات سفید هنگام تخمک گذاری

ترشحات سفید پس از تخمک گذاری

هنگامیکه در حال تخمک گذاری هستید، داشتن ترشحات شفاف، کش دار و به حالت سفیده تخم مرغ، کاملا طبیعی است. این ترشحات به جریان یافتن اسپرم ها به سمت تخمک در لوله های فالوپ، کمک می کنند.

اما تخمک تنها تا 24 ساعت در دسترس است و هنگامیکه تخمک گذاری به پایان رسید، می توانید انتظار داشته باشید که نوع ترشحات دوباره تغییر کنند. به این دوران، فاز لوتئال می گویند. در این زمان، ترشحات چسبناک تر و نفوذ ناپذیر تر می شوند.

ترشحات سفید واژن هنگام رابطه جنسی

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب ترشح مایعات واژن پس از رابطه جنسی می شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • روانکاری واژن جهت دخول راحت تر
  • انزال زنان
  • انزال مردان، اگر از کاندوم استفاده نشود.
  • ترشحات سفید رنگ نرمال
  • روان کننده ها

برخی از خانم ها، ترشحات صورتی را نیز پس از رابطه، تجربه می کنند. در برخی از موارد به دلیل دخول سنگین است، که موجب خون ریزی خفیف گردنه رحم می شود. این اتفاق ممکن است قبل، بعد یا هنگام رابطه رخ دهد.

خانم های یائسه نیز ممکن پس از رابطه جنسی، ترشحات کرمی صورتی رنگ را تجربه کنند. هنگام یائسگی، تغییرات هورمونی ممکن است خشکی واژن را به همراه بیاورد. این شرایط باعث می شود تا بانوان یائسه بیشتر مستعد خونریزی واژینال پس از رابطه شوند، چرا که بافت ها بیشتر مستعد آسیب دیدن هستند.

ترشحات سفید واژن هنگام بارداری

ترشحات سفید هنگام بارداری

ترشحات سفید هنگام بارداری

بیشتر بانوان هنگام بارداری افزایش ترشحات واژن را تجربه می کنند. این افزایش مادامیکه تغییری در بو ترشحات به وجود نیاید یا همراه با خارش نباشند، نگران کننده نیست و کاملا نرمال و طبیعی است.

این ترشحات سفید رنگ، به نام لوکره شناخته می شوند. افزایش هورمون ها در اوایل بارداری باعث افزایش مایعات و ترشحات بدن می شود. بدن شما این کار را برای مراقبت از رحم در مقابل باکتری هایی که ممکن است به رشد بچه آسیب برسانند، انجام می دهد.

به خاطر داشته باشید که اگر باردار هستید و هر زمان که احساس کردید ترشحات واژنتان بوی ناخوشایندی دارند و یا همراه با خارش هستند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. عفونت واژینال در هنگام بارداری ممکن است مشکلات پیچیده ای مانند زایمان زودرس و عفونت های نوزاد را به وجود بیاورد.

چگونه میتوانم ترشحات واژینال را تشخیص بدهم؟

درصورت بروز تغییراتی مثل افزایش ترشحات، تغییر رنگ یا بو یا خارش و تحریک ناگهانی لازم است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عفونت قارچی باشد، یا عفونت باکتریایی یا تریکومونیازیس.

پزشک باید شما را معاینه کند. در این معاینه سؤالاتی درمورد علائمی که دارید از شما میپرسد و همچنین تست لگن برای بررسی تورم و ترسحات برایتان تجویز می شود. باید اضافه کنیم که نمونه ای از ترشحات واژن شما هم برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود.

علت ترشحات سفید واژن چیست؟

در شرایط نرمال، ترشحات ضخیم سفید نباید بوی خاصی داشته باشند. اگر متوجه شدید که ترشحات واژنتان بو دارند، ممکن نوعی عفونت واژینال داشته باشید. همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم، ترشحات واژینال طبیعی و بخشی از عملکرد بدن سالم است.

خوب است بدانید که بدن شما بااین روش از واژن محافظت می‌کند. مثلاً وقتی در رابطه جنسی تحریک می‌شوید یا در دوران تخکم گذاری قرار دارید این ترشحات به وجود می‌آید. همچنین ورزش، مصرف قرص‌های پیشگیری و فشار روحی را باید دیگر دلایل ترشحات واژن دانست.

واژن باکتریایی، شرایطی است که ممکن است موجب ترشحات واژن شود. در حقیقت، ترشحاتی که توسط واژنی باکتریایی تولید می شوند، معمولا سفید نیستند، بلکه زرد یا خاکستری هستند. این ترشحات معمولا بوی ماهی می دهند که پس از رابطه جنسی، شدید تر نیز می شوند.

عفونت مخمری

این نوع عفونت از جمله عفونت قارچی است که باعث دیده شدن ترشحات سفید واژن باشکل پنیری می‌شود. همچنین همراه است با سوزش و خارش. البته ناگفته نماند که این عفونت در واژن زندگی می‌کند و طبیعی است ولی رشد آن در موقعیت‌های زیر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود:

اگر دچار استرس شوید.

اگر مبتلا به دیابت باشید.

اگر باردار باشید.

درصورتیکه از انواع آنتی بیوتیک مخصوصاً بیش از ده روز استفاده کنید.

عفونت های قارچی نیز بسیار شایع هستند. معمولا از هر 4 زن، 3 زن در طول عمرش به این عفونت مبتلا خواهد شد. عفونت قارچی توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود، که قسمت نرمالی از سطح واژن است. کاندیدا هنگامیکه بیش از حد رشد کند موجب بروز علائم ناخوشایندی می شود.

هنگامیکه قرص جلوگیری از بارداری و آنتی بیوتیک مصرف می کنید و یا دیابت دارید، این عفونت محتمل تر به نظر می رسد. عفونت های قارچی، ترشحات سفیدی تولید می کنند که توده ای هستند و معمولا به عنوان پنیری شکل، شناخته می شوند. علائم عفونت های قارچی می تواند شامل نکات زیر باشد:

  • سوزش یا خارش واژن
  • تورم و قرمزسی نواحی اطراف واژن
  • دفع ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک

ترشح ضخیمی که همراه عفونت قارچی می آید، معمولا بدون بو است.

عفونت باکتریایی واژن چیست؟

این نوع عفونت معمولا به دلیل باکتری Gardnerella vaginalis شکل میگیرد. البته اینکه چرا این مشکل برای برخی زنان اتفاق می افتد هنوز مشخص نیست. ممکن است ارتباطی با رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشد.

تریکومونیازیس چیست؟

این بیماری عفونی به دلیل ارگانیسمی به نام Trichomonas vaginalis ایجاد می شود. همچنین فراموش نکنید که این بیماری در بلند مدت بدون علائم میتواند باشد. تریکومونیازیس معمولا با رابطه جنسی محافظت نشده اتفاق می افتد.

سایر بیماری های عفونی واژن

کلامیدیا و سوزاک هم دو بیماری مقاربتی دیگر هستند که باعث ترشحات واژن می شوند. این دو بیماری عفونت دهانه رحم هستند که به دلیل باکتری ایجاد می شوند. گاهی تنها نشانه ممکن است به دلیل افزایش ترشحات واژن باشد. هردوی این عفونتها با قرص یا تزریق قابل درمان هستند.

آیا میتوانم جلوی ترشحات واژن را بگیرم؟

نیازی نیست که برای پیشگیری یا کنترل ترشحات طبیعی اقدام کنید. اما با رعایت موارد زیر میتوانید جلوی افزایش ترشحات غیرعادی را بگیرید:

  • پس از ادرار یا دفع، دستمال توالت را از جلو به عقب بکشید نه برعکس. این نکته مانع انتشار باکتری از ناحیه مقعدی به واژن شما می شود.
  • لباس زیر پنبه ای در طول روز بپوشید. این جنس پارچه به ناحیه واژینال فرصت نفس کشیدن میدهد. توصیه میکنیم در ساعات خواب شبانه لباس زیر نپوشید.
  • از پوشیدن لباس زیر، لباس شنا و شورت دوچرخه سواری تنگ خودداری کنید.
  • اگر حس میکنید ناحیه واژینال شما خارش دارد یا حساس شده لازم است تا مواد شوینده و نرم کننده خود را تغییر بدهید.

سخن ما با شما

درهرصورت به محض مشاهده ترشحات سفید واژن نباید نگران باشید. با خواندن این مقاله، میتوانید آگاهی کافی از ترشحات واژن داشته باشید تا به تناسب موردی که اتفاق می افتد، اقدامات مراقبتی یا درمانی لازم را انجام دهید.

منبع: healthline، familydoctor

3.9/5 - (31 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. Nafas

    سلام منم یه چیز سفید میاد حالت چسبندگی خب این دلیلشو نمدونم وقتی بچه بودم عاجیم گفته بود که وقتی ادم رابطه داشته باشع اینطور چیزی میاد ولی من تا حالا رابطه ای نداشتم و ۱۵ سالمه این یک نوع مریضی هس یا چی لطفا بگید🌹

  2. پريسا

    سلام من تقريبا هفته دوم پريودم زير دلم درد خفيف مى گيره تا دو روز بعد ترشح خفيف بدون سوزش دارم هفته سوم ترسه زياد سفيد مثل كرم دارم اينا نرماله يا بيماريه ٣٢ سالمه ازدواج نكردم

  3. مریم محمدی

    سلام من کیست داشتم برطرف شد سونو نشون داد تخمدانام کوچیکن دکتر گفت برم ازمایش هورمون بدم روز سوم پریود ولی هنوز پریود نشدم ۴۰ روز میشه. دو روز میشه کمی ترشح سفید دارم.به نظرتون خطرناکه می گن برم امپول بزنم پریود شم .تخمدان کوچک ب خاطر چیه ۳۴ سالمه

  4. مریم

    سلام پانزده روز می‌شود از پریودم ده روز از جور شدنم می‌شود من میخواهم که حمل بیگرم در هنگام دخول زیادتر ترشحات دارم نه بوی داره نه خارج آیا رحم لانه گیزنی داره یا زوده یا تخم بارور ؟؟لطفا جواب منو بدهید خیلی بچه را دوست دارم ممنون مریم از المان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.