ترشحات تخم مرغی واژن

داشتن ترشحات تخم مرغی به چه معناست؟ راهنملی برطرف کردن آن

ترشحات سفید واژن که حالتی مانند سفیده تخم مرغ را دارند، کاملا طبیعی هستند. ترشحات تخم مرغی ، ترشحات سفید کشداری هستند که دقیقا همان حالت سفیده تخم مرغ را دارند، معمولا بدون بو هستند و جزو عملکردهای طبیعی سیستم تولید مثل و تناسلی بدن هستند.

اما اگر هرگونه تغییری در رنگ یا بوی آن ها به وجود بیاید، نشانه ای از عفونت است. اگر متوجه بوی بد یا رنگ غیرنرمال ترشحات واژنتان شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

از کجا بفهمم که ترشحات تخم مرغی من نشانه عفونت نیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، ترشحات تخم مرغی در بعضی مواقع طبیعی هستند و در بعضی مواقع نشانه عفونت و حتی برخی اوقات می توانند از علائم بارداری نیز باشند. بنابراین باید تمامی علائم آن را در کنار هم در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم گیری درستی کنید. مثلا اینکه چه بویی دارد، همراه با خارش و سوزش هست یا نه و بسیاری از نکات دیگر.

برای اینکه بتوانید تمامی این نکات را در نظر بگیرید، بخشی را به عنوان تشخیص و درمان ترشحات واژن به اپلیکشن مینت اضافه کردیم. در این بخش علائم خود را وارد می کنید و با توجه به پاسخ هایتان، دلایل ترشحات واژینالتان مشخص شده و بر اساس آن راه حل درمانی دریافت می کنید. برای دسترسی به این بخش کافیست اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر نصب کنید به بخش جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان مراجعه کنید و به سوالات آن پاسخ دهید.

دانلود اپلیکیشن

ترشحات تخم مرغی چه شکلی هستند؟

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


منظور از ترشحات تخم مرغی، یعنی نوعی از ترشحات واژن که از لحاظ پیوستگی و ساختار شبیه به سفیده تخم مرغ خام هستند. قبل از تخمک گذاری، ترشحات واژن معمولا تمیز، چسبناک و نازک است. پس از تخمک گذاری، پیوستگی و رنگ ترشح تغییر می کند و تقریبا رنگ آن، سفید یا زرد روشن می شود و مقداری نیز افزایش ضخامت می دهد.

زنانی نیز که باردار هستند، ترشحاتشان تغییر می کند که عموما به دلیل تغییرات هورمونی در بدن است.

شکل ترشحات تخم مرغی واژن

شکل ترشحات تخم مرغی واژن

حالا هنگامیکه ترشحات تخم مرغی دارید؛ به چه معنی است؟

  • ممکن است باردار باشید:

در اوایل بارداری، داشتن ترشحات تخم مرغی، طبیعی است. این ترشح لوکره نام دارد و ضخامتی نازک و رنگی شیری وبوی مطبوعی دارد.

  • در دوران قبل از تخمک گذاری قرار دارید:

قبل از تخمک گذاری، بسیاری از بانوان ترشحات تخم مرغی را تجربه می کنند. این نوع از ترشحات نوعی از ترشحات مخاط رحمی هستند که توسط رحم آزاد می شوند. این ترشحات، شفاف، کشدار و همانند سفیده تخم مرخ خام هستند.

  • از لحاظ جنسی برانگیخته شده اید:

هنگامیکه تحریک می شوید، داشتن ترشحات تخم مرغی، طبیعی است.

دلایل ترشحات تخم مرغی واژن

دلایل ترشحات تخم مرغی واژن

آیا داشتن ترشحات تخم مرغی، نرمال است؟

اگر ترشحاتی دارید که پیوستگی مانند سفیده تخم مرغ خام دارند و بدون بو هستند، کاملا نرمال هستند و به دلیل پاسخ بدن به تغییرات هورمونی، ترشح می شوند.

اگر رنگ ترشحات، تغییر کرد و بوی بدی داشتند، ممکن است نشانه ای از عفونت باشند. عفونت های قارچی، واژن باکتریایی و بیماری های منتقل شونده جنسی همگی تغییرات غیر طبیعی را در ترشحات به وجود می آورند. اگر متوجه همچین تغییراتی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات تخم مرغی و سیکل قاعدگی

در مراحل مختلف سیکل قاعدگی، ترشحات واژن از لحاظ پیوستگی و مقدار تغییر می کنند. قبل از تخمک گذاری، ترشحات، نازک و شفاف هستند. ممکن است افزایش ترشحات را نیز تجربه کنید که در نتیجه افزایش سطح هورمون های استروژن است.

پس از تخمک گذاری، هورمون های پروژسترون بیشتر هستند. ترشحات، ضخیم و چسبناک می شوند و رنگ آن ها از شفاف به سفید تغییر می کند. همچنین به مقدار کمتری نیز تولید می شوند.

ترشحات تخم مرغی پس از یائسگی

ترشحات تخم مرغی پس از یائسگی

ترشحات تخم مرغی پس از یائسگی

پس از یائسگی، برخی از بانوان کاهش ترشحات را تجربه می کنند که عمدتا به دلیل کاهش سطح هورمون های استروژن است و سبب نازکی و خشک شدن واژن می شود. به خشک شدن و نازک شدن واژن، آتروفی واژن می گویند و هرچه سریع تر این شرایط به وجود بیاید، باید درمان آغاز شود؛ چراکه ممکن است سبب سایر مشکلات جدی شود.

علائم آتروفی واژن عبارتند از:

  • خشکی واژن
  • خارش واژن
  • سوزش و درد واژن
  • رابطه زناشویی دردناک
  • دفع ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  • ترشحات سفید
  • خونریزی بعد از رابطه زناشویی

برخی از بانوان همه این علائم را تجربه می کنند، درحالیکه برخی نیز تنها یکی دوتا از این علائم را دارند. اگر هرکدام از این علائم را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر هر کدام از این علائم با داشتن رابطه جنستیان مرتبط بود، می توانید از روان کننده یا مرطوب کننده ها که به اسم لوبریکانت معروف هستند،برای درمان خشکی واژن استفاده کنید.

چه زمانی باید به ترشحات تخم مرغی توجه کنید؟

ترشحات غیر نرمال معمولا به ندرت نشانه ای از بیماری های جدی هستند. اما ترشحات تخم مرغی غیر طبیعی ممکن است از نشانه های عفونت باشند.

اما چگونه بفهمید که ترشحاتتان غیر نرمال هستند؟

رنگ و بو دو نکته اساسی در پاسخ این سوال هستند. تغییرات در هرکدام از این دو مورد می تواند نشانگر موضوعی خاص باشد:

  • ترشحات زرد-سبز ممکن است نشانه ای از بیماری های منتقل شونده جنسی باشند.
  • ترشحات خاکستری، می توانند نشانه ای از واژن باکتریایی باشند.
  • ترشحات صورتی می توانند از علائم آسیب های واژنی، خونریزی رحمی و خونریزی لانه گزینی باشند.
  • بوی بد می تواند از علائم واژن باکتریایی یا بیماری های منتقل شونده جنسی باشد.

علاوه بر تغییرات در ترشحات واژن، برخی از بانوان علائمی مانند خارش واژن، دردهای لگنی و سوزش واژن را تجربه می کنند.

ترشحات تخم مرغی شفاف و بدون بو، کاملا نرمال هستند. اگر متوجه شدید که رنگ و بوی ترشحاتتان تغییر کرده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. تصوراتی مانند خود درمانی یا اینکه اگر آن را به حال خود بگذارید تا خوب شود، کاملا غیر منطقی است و ممکن است به مشکلات جدی تری منجر شود.

بهترین راه این است که به پزشک مراجعه کنید و سریعا خود را درمان کنید.

3.6/5 - (34 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.