ترشحات آبکی واژن

ترشحات آبکی واژن ، به چه معناست؟!

ترشحات آبکی واژن معمولا شفاف یا نیمه شفاف هستند. غدد داخل واژن و رحم، ترشحات واژن را برای انتقال سلول ها و باکتری های مرده تولید می کنند. ترشحات سالم و نرمال، از واژن و ادرار در مقابل عفونت مراقبت می کنند و واژن را روان و مرطوب نگه می دارد.

دلایل اصلی ترشحات آبکی واژن

ترشحات آبکی واژن، معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتند:

هنگامیکه از لحاظ جنسی برانگیخته شده اید، خون به داخل واژن جریان پیدا می کند و مایعات روان کننده ای را آزاد می کند. همچنین پس از پایان رابطه نیز، ممکن است ترشحاتتان افزایش پیدا کند.

آیا ترشحات آبکی واژن ، از علائم بارداری هستند؟

ترشحات آبکی شفاف، هنگام بارداری افزایش می یابند، اما لزوما این نکته به این معنا نیست که شما باردار هستید. اگر فکر می کنید باردار هستید، حتما تست بارداری دهید.

چگونه بفهمم ترشحات من غیر طبیعی هستند؟

انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن هر کدام می توانند نشانه ای از عفونت ها و بیماری های خاصی باشند. در عین حال برخی از ترشحات نیز طبیعی هستند و هیچ مشکلی نخواهند داشت.

از طرفی دیگر، یکی از اصلی ترین علائم تشخیص عفونت های واژن، همین ترشحات آبکی واژن است. اما صرف داشتن یک نوع ترشح، به این معنی نیست که حتما مبتلا به عفونت هستید و باید سایر علائم را نیز در کنار هم بررسی کنید تا در نهایت بتوانید در رابطه با ابتلای به عفونت تصمیم بگیرید.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که چنانچه عفونت های واژینال به موقع درمان نشوند، ممکن است که به عفونت های چندگانه مبتلا شوید و روند درمانی پیچیده و طولانی تری را پیش رو داشته باشید.

در ادامه انواع ترشحات آبکی واژن را معرفی کرده ایم، اما از آنجا که اکثر کاربران در تشخیص عفونت ها و درمان های مربوطه هرکدام از آن ها مشکل داشتند، تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی قسمت تشخیص و درمان ترشحات آبکی واژن را به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم. در این قسمت باید به تعداد زیادی از سوالات آن پاسخ دهید تا احتمال ابتلا به عفونت را دریافت و در صورت لزوم روند درمانی مربوطه را نیز دریافت کنید.

قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

برای دریافت اپلیکیشن مینت، می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید و سپس به بخش جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان و تشخیص و درمان ترشحات واژینال مراجعه کنید. دانلود اپلیکیشن

در این قسمت به انواع ترشحات واژن و دلایل آن ها اشاره می کنیم:

  • ترشحات قهوه ای:

    این ترشحات در پایان قاعدگی و هنگامیکه واژن در حال پاکسازی خود، از خون است رخ می دهند و در این زمان نرمال هستند.

  • لکه بینی قهوه ای:

    لکه بینی قهوه ای ممکن است در اطراف تخمک گذاری و روزهای ابتدایی بارداری رخ دهد. اگر باردار باشید، ممکن است در روزهایی که باید پریود می شدید، لکه بینی قهوه ای داشته باشید.

  • ترشحات سبز/زرد:

    این ترشحات ممکن است به دلیل عفونت ظاهر شوند، مخصوصا اگر توده ای و پنیری شکل و به همراه بوی بد باشند.

اگر ترشحات به همراه خارش، سوزش، درد و هرگونه ناراحتی بودند، حتما با پزشک خود در مورد موارد زیر مشورت کنید:

  • واژن باکتریایی
  • کاندیدا
  • تریکومونیازیس
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی

ترشحات آبکی واژن : تغییرات در طول زمان

ترشحات آبکی واژن

ترشحات آبکی واژن

ترشحات واژن می تواند در قوام و چسبندگی، رنگ، مقدار و بو تغییر کند. این تغییرات به سیکل قاعدگی، فعالیت جنسی، روش های جلوگیری از بارداری و سایر درمان های پزشکی وابسته است. در این میان بلوغ، بارداری و یائسگی نیز نقش اساسی را ایفا می کنند.

ترشحات آبکی واژن پس از تخمک گذاری

تخمک گذاری معمولا در بین روزهای 11 تا 21م سیکل قاعدگی رخ می دهد. در روز تخمک گذاری ممکن است ترشحات بیشتری را تجربه کنید. این ترشحات تمیز هستند و کش می آیند.

ترشحات آبکی واژن پس از قاعدگی

پس از قاعدگی، رنگ ترشحات واژن رو به قهوه ای می رود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، این رنگ به دلیل خون های قدیمی است که در واژن وجود دارند و در حال خارج شدن از آن هستند. هنگامیکه این خون ها از بدن خارج شدند، ممکن است چند روزی را بدون هیچگونه ترشحی، سپری کنید.

ترشحات آبکی واژن هنگام بارداری

هنگام بارداری، سطح هورمون های بدنتان بسیار تغییر می کند. در نتیجه ممکن است دو هفته پس از لقاح تغییراتی در ترشحات واژن ایجاد شود. چند وقت پس از بارداری، سر بچه به رحم فشار وارد می کند و ممکن است ترشحات بیشتری را همراه با مخاط خونی تجربه کنید. این علائم، نشانه های اولیه زایمان هستند و باید هر چه سریعتر پزشک خود را مطلع کنید.

 ترشحات آبکی شفاف همراه با دلدرد

اگر هرگونه ترشحات غیرمعمولی را تجربه کردید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر همراه با دلدرد باشند و یا در دوران بارداری قرار داشته باشید:

  • رنگ زرد، خاکستری یا سبز
  • بوی بد و شدید
  • قرمزی، درد، خارش، سوزش یا ورم واژن و یا نواحی اطراف آن

دلدرد و ترشحات غیر طبیعی می توانند از نشانه های عفونت یا سایر بیماری ها باشند، که اگر در دوران بارداری نیز قرار داشته باشید، ممکن است منجر به بروز انواع ناراحتی ها یا زایمان زودرس شوند.

در این قسمت به چند نکته اشاره می کنیم که در سالم نگه داشتن واژن و ترشحات آن، به شما کمک می کنند:

  • پوشیدن لباس های زیری که راه عبور هوا را دارند. (مانند مایو نباشند)
  • تعویض منظم لباس زیر
  • تمیز کردن واژن از جلو به عقب برای جلوگیری از هر گونه آلودگی
  • استفاده از پدهای بهداشتی جهت کنترل ترشحات واژن
3.5/5 - (31 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. زینب کرمی

    سلام من ترشح سفید آبکی درود واژنم تقریبا همیشه هست ک یمقدار خیلی کم یه بوی خاصی میده که از نظر خودم ناخوشاینده؛چکار کنم ک این بورو نده؟

  2. ........

    سلام من چند وقتیه که ترشحات پنیری دارم همراه با خارش مخصوصا در ناحیه کلیتوریس.الان دوسه روزه که خارش کلیتوریس و لبهای واژن شدید دارم و لبهای واژن ورم میکنن و ملتهب میشن.از کرم واژینال کلوتریمازول یک درصد استفاده کردم خارشم کمتر شد اما ترشحاتم خیلی بیشتر شد و بصورت آبکی سبز شده.دچار دلدردهم شدم.ممنون میشم راهنماییم کنید.لطفا.وبگید آیا استفاده از کرم اشتباه بوده و برام ضرر داشته؟لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

  3. ........

    سلام من چند وقتیه که ترشحات پنیری دارم همراه با خارش مخصوصا در ناحیه کلیتوریس.الان دوسه روزه که خارش کلیتوریس و لبهای واژن شدید دارم و لبهای واژن ورم میکنن و ملتهب میشن.از کرم واژینال کلوتریمازول یک درصد استفاده کردم خارشم کمتر شد اما ترشحاتم خیلی بیشتر شد و بصورت آبکی سبز شده.دچار دلدردهم شدم.ممنون میشم راهنماییم کنید.لطفا.وبگید آیا استفاده از کرم اشتباه بوده و برام ضرر داشته؟

  4. زهرا کوهی

    سلام من۲۲سالمه ۳ ساله بازدار نشدم ولی الان پریودیم عقب افتاده وترشحات ابکی هم دارم علت چیس؟؟

  5. محدثه صابری

    من چندوقته که ترشحاتم ابکی مایل ب خاکستریست وکمرم تواین مدت درد و زیردلم تاقسمت لگنم تیر میکشه چندباراز سرکه سفید استفاده کردم آخه بمحض داشتن رابطه باهمسرم نوع ترشحاتم تغییرمیکنه وپنیری شکل میشه ک با سرکه بهترمیشه وابکی میشه قبلا ک اینطوری شدم با سرکه خوب شدم اما الان خیلی تیر میکشه وکمرم دردمیگیره برم دکتر چ داروهایی میدن ممنونم ازکمکتون

  6. ساناز

    سلام من 16 روز از پریودیم گذشته دوبار هم لکه شدم تو این 16 روز.ممکنه این ترشحات بخاطر بارداری باشه؟؟؟

  7. گلناز

    روز به خیر ،من بعد از هر دوره پریود ترشحات رقیق سفید روشن دارم ،و فقط بعد از پریود اینطوری میشود و این اتفاق بعد از آخرین رابطه جنسی من افتاد،آیا عفونت هستش یا چیز دیگری

  8. یگانه

    سلام من ب مدت 5 ساله ک آیودی گذاشتم چن وقتی هس ک هم ترشحات آبکی زیاد دارم هم اینکه بعضی وقتا ترشحات قهوه ای رنگ دارم این میتونه از آیودی باشه یا مشکل دیگ ای هس؟ هم اینکه تو ی بخشی خوندم ک ترشحات قهوه ای میتونه دلیل سرطان رحم باشه همین نگرانم کرده

  9. Zahra

    سلام من ۲۸آبان پریودم تموم شده ولی دو روزه که لکه بینی دارم به صورت خون آب و لکه بینی قهوه‌ای آیا علتش میتونه برانگیختی جنسی باشه؟چون که دو روز پیش رابطه داشتم البته بدون دخول و تماس الت‌ها و اینکه از چند روز به بعد نگران کنندس این لکه بینی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.