بارداری با یک لوله فالوپ

بارداری با یک لوله فالوپ: احتمال موفقیت و ریسک های بارداری با یک لوله

میدانیم که مهمترین نقش را در بارداری زنان دستگاه رحم و تخمدان‌ها بر عهده دارند، در این میان لوله‌های فالوپ به معنای مسیر عبور تخمک بارور شده برای رسیدن به رحم و لانه گزینی محسوب می‌شوند، گاهی در اثر عوارضی چون ابتلا به عفونت‌ها، بیماری‌های رحمی، سرطان، چسبندگی لوله و … ممکن است که لوله‌های فالوپ دچار آسیب شده و عملا از میدان خارج شوند. برای بسیاری از کاربران سوال است که آیا بارداری با یک لوله فالوپ امکان پذیر است؟ احتمال این رخداد چقدر است و چه ریسک‌هایی در این راه وجود دارد، با ما همراه باشید.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


ماهیت و کاربرد لوله های فالوپ در بارداری

دستگاه تناسلی زنان شامل دو تخمدان و رحم است که لوله‌های فالوپ این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کنند، هر ماه تخمدان‌ها یک یا چند تخمک بالغ تولید کرده و در لوله‌های فالوپ رها می کند، در این صورت اگر اسپرمی در این فضا قرار گیرد، لقاح صورت گرفته و تخمک بارور شده برای لانه گزینی به سمت رحم حرکت می‌کند.

بارداری با یک لوله فالوپ

اگر به هر دلیلی یکی از لوله های رحمی دچار آسیب شده باشد و تخمدان با لوله سالم در ارتباط باشد، همچنان شانس بارداری وجود دارد، در حقیقت ممکن است در برخی از زنان با وجود بسته بودن یکی از لوله‌های فالوپ، شانس بارداری همچنان بالا بوده و او هرگز متوجه بسته بودن لوله فالوپ نشود، البته این احتمال وجود دارد که بارداری با یک لوله فالوپ با تاخیر همراه باشد، چرا که برنامه دقیقی برای رهایی تخمک بالغ از هر تخمدان وجود ندارد و شاید ماه‌ها طول بکشد تا تخمک بالغ از تخمدانی که دارای فالوپ سالم است آزاد شود.

علل انسداد لوله فالوپ

همانطور که اشاره مختصری داشتیم عوامل مختلفی باعث می‌شود که لوله‌های فالوپ دچار انسداد شده و از چرخه بارداری حذف شوند. شایع‌ترین عوامل انسداد لوله فالوپ می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد.

عفونت‌های شکمی

داشتن سابقه عفونت شدید شکمی یا لنگی مثل عفونت‌های پس از زایمان یا عفونت ناشی از آپاندیس از جمله مهمترین عوامل انسداد لوله فالوپ به شمار می‌روند.

بارداری خارج از رحمی

سابقه داشتن بارداری خارج از رحم نیز از جمله موارد دیگری است که باعث آسیب لوله فالوپ می‌شود، در بارداری‌های خارج از رحمی، معمولا تخمک بارور شده به جای حرکت به سمت رحم، در لوله فالوپ شروع به تقسیم می‌کند و باعث انسداد و آسیب به لوله فالوپ می‌شود. البته مقدار آسیب و انسداد بستگی به طول مدت بارداری خارج رحمی دارد، هر چقدر بارداری بیشتر پیشرفت کرده باشد، آسیب وارد شده نیز بیشتر خواهد بود.

بیماری التهاب لگن (PID)

از جمله دلایل انسداد لوله ها، التهاب لگنی است.

از جمله دلایل انسداد لوله ها، التهاب لگنی است.

از دیگر عوامل انسداد لوله های رحمی بیماری های التهاب لگنی است، این بیماری باعث ایجاد شرایط التهابی در لگن شده و معمولا بعد از عفونت‌های شدید دستگاه تناسلی رخ می‌دهد، عفونت های باکتریایی مثل کلامیدیا یا سوزاک شایع‌ترین عوامل ایجاد التهاب لگن هستند. اگرچه عفونت‌های بعد از زایمان نیز می‌تواند به ایجاد این سندروم منتهی شوند، هرچه  تکرر این عفونت‌ها بیشتر باشد احتمال انسداد لوله رحمی نیز بیشتر است.

چه زمانی باید به بارداری با یک لوله فالوپ امید داشت؟

می دانیم که لوله فالوپ بخش مهمی از فرآیند بارداری در بانوان محسوب می‌شود، در صورتی که یک خانم به هر دلیلی یکی از لوله های رحمی خود را از دست داده باشد تنها در صورتی می‌تواند به بارداری با یک لوله فالوپ امیدوار باشد که :

– دارای تخمدان سالم با عملکرد طبیعی و مناسب باشد.

– قاعدگی منظم داشته باشد که به معنای تخمک‌گذاری سالم و منظم تخمدان است.

– دارای حداقل یک لوله فالوپ کاملا سالم و طبیعی باشد.

در ادامه این نکات را با جزئیات بیشتری میخوانیم:

شما در سن مناسب باروری و باردار شدن هستید

حتما با خواندن مقاله های مینت دکتر در حوزه باروری زنان متوجه شده اید که موضوع سن، ارتباط نزدیکی با کیفیت تخمک دارد. بااین اوصاف حتی اگر تخمک گذاری منظمی دارید و با یک لوله فالوپ هم میتوانید تعداد زیادی تخمک داشته باشید ولی چهل سال یا بیشتر سن شما باشد، با مشکلات باروری و زایمان دست و پنجه نرم خواهید کرد.

پس اگر سی و پنج سال یا بیشتر سن دارید و میدانید که فقط یک لوله سالم در اندام تولید مثل شما فعال است، توصیه میکنیم در اولین فرصت ممکن به متخصص باروری مراجعه کنید تا گزینه هایی را پیش رویتان قرار دهد.

تخمک گذاری شما منظم است

چرخه منظم قاعدگی ( چرخه ای حدودا 21 تا 35 روزه) یعنی تخمک گذاری شما هم منظم اتفاق می افتد. اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم باشد آن را یک نشانه مهم از مشکل دار بود روند تخمک گذاری خود بدانید و بهتر است در اولین فرصت ممکن با پزشک زنان و زایمان دراین مورد صحبت کنید.

همچنین میتوانید از کیت های تخمک گذاری که بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها موجود است، کمک بگیرید. با زیر نظر گرفتن چندماهه چرخه قاعدگی خود و شناسایی زمان درست باروری تان، کیت تخمک گذاری کمک میکند تا متوجه زمان تخمک گذاری یا تأخیر آن شوید.

لوله فالوپ دوم، سالم است

اگر تقریبا میدانید که یکی از لوله ها از کار افتاده و امکان درست شدنش وجود ندارد، حتما باید از سلامت لوله دوم و نبود گرفتگی در آن مطمئن شوید. فراموش نکنید که اسپرم و تخمک برای انجام یک نمایش بزرگ، به مسیری کاملا سالم و آماده نیاز دارند و حتی یک آسیب یا نقص جزئی در لوله ها شانس تخمک گذاری را کم و احتمال بارداری خارج رحمی را زیاد میکند.

لوله های فالوپ را به عنوان اجزای فعال و متحرک دستگاه باروری زن می شناسند. این شگفتی آفرینش است که با خرابی یا ازکارافتادگی یک لوله، لوله دوم واقعا وارد عمل می شود تا تخمک مورد نیاز را برداشت کند.

شما سالم هستید بدون علائم ناباروری

توجه داشته باشید که هرنوع مشکل مربوط به سلامت عمومی شما یا فاکتورهای مشخص ناباروری وقتی با مشکلات مربوط با لوله های فالوپ آمیخته شود، فرایند باروری زن را پیچیده تر میکند. پس بی راه نیست که متخصص باروری تمام جزئیات پرونده پزشکی شما و هرآنچه را که لازم است برای او درمورد خودتان شرح دهید، باید در اختیار داشته باشد.

از سلامت عمومی خود مطمئن باشید و اطلاعات لازم را در اختیار متخصص قرار دهید.

از سلامت عمومی خود مطمئن باشید و اطلاعات لازم را در اختیار متخصص قرار دهید.

فراموش نکنید هشدارهایی هستند که فرد عادی نمیتواند آنها را متوجه شود. این تخصص پزشک است که به کمک شما می آید تا هشدارها را شناسایی و برای درمان آنها به شما کمک کند. مثلا اگر فرد مبتلا به اندومتریوز باشد و این مشکل باعث زخم یا ناکارآمدی یکی از لوله ها شود، لوله دوم هم در معرض خطر است. بنابراین پزشک باید همه این جزئیات را بداند تا در اولین فرصت ممکن برای توقف زخم احتمالی یا آینده در مسیر سالم، اقدام کند.

چه زمانی باید برای درمان اقدام کرد؟

اگر مطمئن هستید که یکی از لوله‌های رحمی شما دچار آسیب شده است و علیرغم وجود لوله سالم و شرایط بدنی مناسب همچنان باردار نشده اید، بهتر است برای بررسی‌های دقیق‌تر به متخصص مراجعه کنید، پزشکان زنان و زایمان معمولا توصیه می‌کنند که اگر یک خانم در شرایط طبیعی بعد از یک سال تلاش مداوم برای بارداری، موفق به حاملگی نشد، باید به پزشک مراجعه کند. اما در صورتی که دچار اختلالات تناسلی، سقط‌های مکرر یا سن بالای 36 سال هستید بهتر است که بعد از 6 ماه تلاش ناموفق برای بارداری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان برای بارداری با یک لوله فالوپ

درمان های مختلفی برای کسانی که در این شرایط قرار دارند، وجود دارد، تقریبا تمام درمان‌های ناباروری را می‌توان برای کسانی که یک لوله فالوپ دارند و به شکل طبیعی باردار نشده‌اند نیز انجام داد. در صورتی که آزمایشات نشان دهند که تخمک گذاری شما با اختلال همراه است و به درستی صورت نمی‌گیرد، اولین اقدام درمانی تحریک تخمک‌گذاری با روش‌های دارویی است، ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که داروهای تزریقی دریافت کنید.

در صورتی که با روش‌های طبیعی و درمان های دارویی موفق به بارداری نشوید ممکن است استفاده از روش‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی یا ای‌وی‌اف (IVF) لازم باشد. اما اکثر زنان دچار آسیب در یک لوله فالوپ به این روش نیاز ندارند.

سخن ما با شما

و در پایان باید اضافه کنیم که به خاطر بسپارید با روش لاپاراسکوپی میتوانید بسیاری از مشکلات پیش آمده برای لوله های فالوپ را درمان کنید. بنابراین اینکه فقط یک لوله سالم دارید و دومی مسدود یا از کار افتاده است به معنی نیاز به درمان های باروری نیست.

درواقع متخصصین باروری همیشه ترجیح میدهند که مشکلات این چنینی را برطرف کنند و جالب اینجاست، بیمارانی داشته اند که شانس بارداری طبیعی را به دست آورده اند و همیشه بارداری لذت بخشی در مقایسه با گزینه های جایگزین برای بارداری داشته اند.

بنابراین تأکید میکنیم اگر قصد بارداری با یک لوله فالوپ را دارید، میخواهید لوله بسته شده را دوباره باز کنید یا باید تحت عمل جراحی لوله و رفع انسداد آن قرار بگیرید، توصیه میکنیم که حتما با متخصص باروری برای تنظیم یک برنامه باروری مخصوص خودتان صحبت کنید.

منبع: webmd، fertilitysolutionsne

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.