آشنایی با انواع ترشحات رنگی واژن

علت ترشحات واژن (سبز،زرد،کشدار،خاکستری،قهوه ای،نارنجی)+درمان

آیا انواع مختلف ترشحات واژن را می شناسید؟ آیا می دانستید که با توجه به رنگ و ساختار ترشحات واژن، می توانید فاز سیکلتان را تشخیص دهید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

شاید تا به حال به اهمیت وجود ترشحات واژن فکر نکرده باشید. باید بدانید که ترشحات واژن چیزی مانند اشک چشم و بزاق دهان و رطوبت و مخاط بینی است. به این فکر کنید که اگر چشمتان اشکی نداشته باشد، آیا می توانید احساس خوبی داشته باشید؟ آیا از خشکی و سوزش چشم ها اذیت نمی شوید؟ و همانطور محیط دهان اگر بزاق وجود نداشته باشد، آیا می توانید صحبت کنید یا قدرت بلع دارید؟ فقدان مخاط و رطوبت بینی نیز به همین شکل باعث ایجاد زخم های تیغه بینی و ضعف سیستم ایمنی می شود. این شرایط برای محیط واژینال نیز صادق است. نبود ترشحات واژینال باعث آسیب جنسی شدید به بدن می شود و ریسک عفونت های متنوع واژینال را افزایش می دهد. پس از داشتن واژن مرطوب با ترشحات طبیعی و روزانه لذت ببرید و از داشتن ترشحات واژینال شاکی نباشید که اهمیت آن قابل چشم پوشی نیست.

ترشحات واژینال به ما چه می گویند؟

این ترشحات از غدد کوچکی در واژن و دهانه رحم خارج می‌شوند. این مایعات هر روز برای دفع سلول‌های کهنه باقی مانده و سلول‌های مرده از بدن خارج می‌شوند و همچنین باعث پاکیزگی و سلامت واژن و دستگاه تناسلی می‌شوند.

خوب است بدانید که میزان ترشحات دستگاه تناسلی تفاوت‌های چشمگیری دارد و از یک فرد تا فرد دیگر فرق می‌کند. همچنین این مایعات از نظر پیوستگی، مقدار و رنگ هم هرروز با روز دیگر تفاوت دارند که بیش از هرچیزی بستگی به روزی است که زن در چرخه قاعدگی خود قرار داشته باشد.

انواع ترشحات واژن براساس چرخه قاعدگی

اگر بخواهیم انواع ترشحات واژن را براساس چرخه پریود مشخص کنیم به شرح زیر است:

روزهای اول- پنجم: شروع چرخه که ترشحات معمولاً قرمز یا خونی است و بدن، بافت داخلی رحم را بیرون می‌ریزد.

روزهای 6-14: در این روزها فرد ممکن است ترشحات کمتری را نسبت به گذشته داشته باشد. جالب است بدانید که با رشد و بزرگتر شدن تخمک، مخاط دهانه رحم با ترشحاتی تیره یا سفید یا زردرنگ پر می‌شود که ممکن است ضخیم باشد.

روزهای 14-25: چند روز پیش از تخمک گذاری، مخاط رحم نازک می‌شود و تراکم سفیده تخم مرغ را پیدا می‌کند. اما پس از تخمک گذاری، مخاط دوباره به همان حالت ترشحات تیره سفید یا زرد رنگ خود بازمیگردد و ممکن است ضخیم یا چسبناک هم باشد.

روزهای 25-28: رنگ مخاط رحم روشن و ترشحات کمتری دیده می‌شود تا رسیدن به چرخه بعدی.

چگونه بفهمم که ترشحات من نرمال هستند یا اینکه نشانه عفونت است؟

پس از چند مدت که این مقاله را نوشتیم، بسیاری از مخاطبان مینت در سایت و در اینستاگرام ما، سوالاتی داشتند که بلخره ما عفونت داریم یا خیر؟ ترشحات آبکی واژن چه نوع ترشحاتی هستند؟

باید بگوییم که تنها داشتن یک نوع ترشح خاص، ممکن است نشانه داشتن عفونت نباشد و سایر علائم باید بررسی شوند و در نهایت تصمیم گرفت که آیا عفونت دارید یا خیر. پس به این نکته توجه کنید که صرف داشتن یک نشانه از عفونت، نشان دهنده 100 درصد ابتلا به یک عفونت نیست.

حالا این سوال پیش می آید که چطوری تشخیص دهیم به چه نوع عفونتی مبتلا هستیم؟

به همین دلیل تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی، بخش تشخیص و ترشحات واژینال را در اپلیکیشن مینت قرار دهیم. در این قسمت سوالات زیادی در رابطه با علائمتان از شما پرسیده می شود و در نهایت با بررسی همگی این علائم، پاسخ احتمال ابتلا به عفونت را دریافت خواهید کرد، همچنین پس از آن می توانید نکاتی را در رابطه با روند درمانی هرکدام از این عفونت ها، با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید، دریافت کنید.

قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که در روند درمانی ترشحات عفونی واژن، توجه به شرایطی مانند داشتن رابطه جنسی، نوع روش جلوگیری مورد استفاده، قرار داشتن در دوران شیردهی و… بسیار مهم است، بنابراین هنگام دریافت نکات درمانی، سوالاتی از این قبیل را باید پاسخ دهید تا مناسب ترین نوع درمان را در اپلیکیشن مینت دریافت کنید.

برای مراجعه به بخش ترشحات واژن ، کافیسیت اپلیکیشن مینت را با کلیک روی دکمه زیر دانلود کنید، سپس وارد جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان و پس از آن ترشحات واژن شوید تا مراحل بالا را انجام دهید و در نهایت احتمال ابتلا به عفونت و روش های درمانی آن و از همه مهم تر نوع عفونت واژینال، در اختیار شما قرار بگیرد.

دانلود اپلیکیشن

چرا ممکن است لباس زیرتان به خود رنگ بگیرد؟

بسیاری از بانوان معمولا متوجه نقاط سفید رنگی بر روی لباس زیر خود می شوند. این نقاط به دلیل وجود ترشحات واژن هستند، که طبیعی نیز به نظر می رسد. ترشحات خیس معمولا سفید یا شفاف هستند. هنگامیکه خشک می شوند، مایع از آن ها بخار می شود و مواد جامد سفید یا زرد رنگی باقی می ماند.

این اتفاق کاملا طبیعی است، مادامیکه ترشحاتتان مشخصات زیر را داشته باشند:

  • بدون بو
  • همراه با خارش یا سوزش نباشند.

هر چند بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید، تا خیالتان کاملا راحت شود.

ترکیبات ترشحات واژن

هر نوع غشا مخاطی به رطوبت نیاز دارد. وضعیت سلامتی واژن به کمک یک لایه از ترشحات چسبنده حفظ می شود.

ترشحات واژن شامل:

  • مخاط تولید شده به وسیله رحم، غدد بارتولین و اندومتریوم
  • مایعی که از طریق دیواره های عروق خونی (سیستم تناسلی بدن را پیشتیبانی می کنند) تولید می شود.
  • ترشحات تولید شده توسط غدد سباسه
  • سلول های مرده اپیتلیوم واژن و رحم
  • مقدار زیادی از باکتری هایی که در واژن زندگی می کنند، که برخی از آن ها شامل باکتری های مفیدی هستند که با اسیدی نگه داشتن محیط، از رشد باکتری های بیماری زا جلوگیری می کنند.

به طور خلاصه، ترشحات واژن شامل آب، مخاط (که همچنین آب نیز دارد.) و سلول هایی است که در حال حاضر در بدنتان وجود دارند، هستند.

هیچ چیز ناخوشایند و خجالت آور در مورد ترشحات واژن وجود ندارد و همانند بزاغ دهان، طبیعی هستند.

انواع ترشحات واژن


در این قسمت می خواهیم انواع ترشحات واژن و اینکه هرکدام از آن ها چه چیزی در مورد بدنتان می گویند را معرفی کنیم:

ترشحات تخم مرغی

زمان دقیق تخمک گذاری در هر خانم با خانم دیگر متفاوت است و حتی گاهی اوقات در یک ماه با ماه دیگر نیز متفاوت است
ترشحات تخم مرغی نشانه های زنجیره واری از زمان تخمک گذاریتان هستند. آن ها بیشترین غلظت برای نفوذ اسپرم به داخل رحم دارند و به فرایند باروری بسیار کمک می کنند.

همانند شکل زیر اگر هنگامیکه انگشتان خود را از هم دور می کنید، ترشحات واژن کش بیایند، بدین معنی است که تخمک گذاری انجام شده است.

ترشحات واژن و تشخیص زمان تخمک گذاری

هرچقدر این ترشحات بیشتر کش بیایند، به این معنی است که در زمان بهتری برای باروری قرار دارید.

تشخیص این ترشحات برای بار اول، ممکن است سخت به نظر آیند، اما کم کم یاد میگیرید و تفاوت ها را بهتر متوجه می شوید.

ترشحات چسبناک

ترشحات چسبناک واژن از ترشحات شایع در فاز لوتئال قاعدگی هستند.

ممکن است این نوع ترشحات را چند روز پس از قاعدگیتان مشاهده کنید. (روزهای خشک به روزهای چسبناک تبدیل می شوند.)

مقدار و نوع ترشحات واژن در خانم ها متفاوت است و به این بستگی دارد که در چه فازی از سیکل قاعدگیشان قرار دارند.

ترشحات سفید

اگر این ترشحات ضخیم به همراه سایر علائم مانند خارش، سوزش و درد باشند، احتمالا عفونت قارچی دارید. اگر نه کاملا نرمال است. ممکن است افزایش ترشحات سفید واژن را قبل یا بعد از قاعدگیتان تجریه کنید. در مقاله ای جداگانه در وبسایت مینت، علت عفونت قارچی واژن را کاملا توضیح داده ایم.

آیا ترشح سفید نشانه بارداری است؟

نه لزوما، اما برای اطلاعات بیشتر، می توانید به مقاله ” ترشح سفید نشانه بارداری است؟ ” مراجعه کنید.

ترشحات قرمز رنگ

این قرمز ممکن است تیره یا روشن باشد که عموماً در نتیجه خونریزی در روزهای پریود مشاهده می‌شود. به طور میانگین، خون ریزی قاعدگی هر 28 روز اتفاق می افتد و بین 21-35 روز هم متغیر است. روزهای پریود یا خونریزی هم بین 3-5 روز طول می‌کشد.

لازم است بدانید که ترشحات خونی غیر از روزهای پریود و در چرخه قاعدگی ممکن است نشانه خاصی باشد و باید با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید. درواقع خونریزی بین دو چرخه می‌تواند معنی مشکل جدی باشد.

مهم: اگر وارد دوره پساقاعدگی (یائسگی) شده‌اید و به مدت یک سال است خونریزی ندارید ولی خونریزی واژینال می‌بینید لازم است با پزشک متخصص حرف بزنید. ممکن است از علائم سرطان رحم باشد.

ترشحات صورتی رنگ

این نوع مایعات حتی به رنگ صورتی بسیار روشن است و مقدار ناچیزی خون در آن وجود دارد. در بیشتر مواقع ترشحات صورتی با کمی لکه بینی پیش از خونریزی پریود دیده می‌شود. البته ممکن اسن نشانه خونریزی لانه گزینی در اوایل بارداری باشد.

ناگفته نماند که این رنگ ترشحات پس از رابطه جنسی هم دیده می‌شود که به دلیل آسیب یا تحریک رحم و دهانه رحم اتفاق می افتد.

ترشحات خاکستری رنگ

مایعات خاکستری معنای خوبی ندارند و نشانه نوعی عفونت باکتریایی با نام واژینوس باکتریال است. این نوع عفونت باعث بروز نشانه‌های زیر هم می‌شود:

  • ● خارش واژن
  • ● تحریک پذیری واژن و بوی تند آن
  • ● قرمزی و التهاب اطراف دهانه واژن

توجه داشته باشید که با مشاهده این نوع ترشح باید حتماً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک به تناسب شدت وضعیت، آنتی بیوتیک مناسب را برایتان تجویز می‌کند.

ترشحات زرد

ترشحات زرد واژن

ترشحات زرد واژن


ترشحات زرد واژن، ترشحات طبیعی نیستند و ممکن است نشانه ای از عفونت باکتریایی یا بیماری های منتقل شونده جنسی باشند. همچنین همراه این ترشحات، بوی بدی نیز وجود دارد.

ترشحات قهوه ای

ترشحات قهوه ای واژن ممکن است به دلیل قاعدگی های نامنظم رخ دهند. اگر ترشحات قهوه ای مداومی را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است نشانه ای از سرطان رحم باشد. همچنین در دوران یائسگی، نباید هیچگونه خونریزی واژینال داشته باشید، چرا که ممکن است نشانه ای از سرطان رحم باشد.

ترشحات سبز

داشتن ترشحات سبز واژن، طبیعی نیست. این نوع از ترشحات، نشانه ای از عفونت های باکتریایی یا بیماری های منتقل شونده جنسی هستند. هر زمانی که این ترشحات را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر مبتلا به تریکومونیازیس باشید، پزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

ترشحات ناشی از عفونت قارچی

ترشحات عفونی قارچی به دلیل رشد قارچ ها در واژن به وجود می آیند. علائم عفونت قارچی عبارتند از:

  • ترشحات ضخیم پنیری شکل
  • خارش واژن
  • قرمزی واژن
  • درد
  • سوزش

تقریبا 90 درصد از بانوان، حداقل یک بار در طول زندگیشان، عفونت های قارچی را تجربه می کنند. عفونت های قارچی، مسری نیستند و می توانید برای درمان آن ها از کرم های ضد قارچ بدون نسخه استفاده کنید. اما اگر با این کرم ها بهبود نیافتید یا بیش تر از 4 بار در سال عفونت قارچی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این قسمت از مقاله می توانید علائم انواع ترشحات واژن را در یک نگاه ببینید و اگر هر نشانه غیر طبیعی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. توضیحات بیشتر در رابطه با انواع ترشحات واژن را در ادامه با هم میخوانیم:

انواع ترشحات واژن و علائم آن

انواع ترشحات واژن و علائم آن

ترشحات نرمال واژن: مقدار آن چقدر است؟

برخی از بانوان در رابطه با مقدار ترشحات واژنشان نگران هستند. این ترشحات ممکن است بیش از حد به نظر برسند. اما هیچ جای نگرانی در رابطه با آن وجود ندارد.

بدن یک خانم سالم به طور میانگین 4 – 1 میلی لیتر از ترشحات را در 24 ساعت از قاعدگی تولید می کند.

اما این مقدار در موارد مختلف متفاوت است و حتی ممکن است به 4 میلی لیتر نیز برسد اما هنوز هم طبیعی و نرمال باشد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که ترشحات واژن در زمان های خاصی مانند تخمک گذاری، بارداری یا مصرف داروهای ضدبارداری افزایش می یابد.

اگر ترشحات بیشتر از حد معمولتان را دارید، به ویژه اگر این ترشحات به همراه خارش، بو و درد هنگام رابطه هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا میزان ترشحات واژنتان طبیعی است؟

چند روز قبل از تخمک گذاری قوام ترشحات واژن تغییر کرده و آبکی یا شبیه به سفیده تخم مرغ می‌شود. اما چه میزان از این نوع ترشحات طبیعی است و با کم یا زیاد بودن آن باید به پزشک مراجعه داشت؟

چقدر ترشح واژینال طبیعی تلقی می‌شود؟

طبیعی است که قبل از شروع قاعدگی برای یک تا 5 روز مخاط واژن حالت سفیده تخم مرغ داشته باشد و دقیقا قبل از شروع تخمک گذاری حالتی آبکی بگیرد. اما اگر در طول چرخه مرتبا با فواصل گوناگون ترشحات تخم مرغی مشاهده کردید یا این نوع ترشحات بیش از یک هفته به طول انجامید یعنی دچار عدم تعادل هورمونی هستید.

به طور معمول افزایش سطح استروژن و هورمون LH سبب تغییر در مخاط و تخمک گذاری می‌شود. گاه بدن برای تخمک گذاری چندین افزایش سطح هورمون استروژن را در یک چرخه تجربه می‌کند اما به دلایلی تخمک گذاری رخ نمی‌دهد. در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک این اتفاق رایج است و به همین دلیل از روی بررسی مخاط نمی‌توان زمان تخمک گذاری را تشخیص داد. در صورت بروز استرس بالا یا اختلالات تیروئیدی نیز ممکن است دچار تغییرات مخاط واژینال شوید.

با وجود تغییراتی در مخاط واژن چطور میتوان بهترین زمان برای بارداری را تشخیص داد؟

اگرچه از روی قوام مخاط واژن میت‌وان زمان تخمک گذاری را تشخیص داد اما در زنانی که به دلایل گوناگون استروژن چندین بار در سطح بالا قرار می‌گیرد و مخاط واژن در حال تغییر است، این تشخیص سخت می‌شود. استفاده از کیت‌های تخمک گذاری نیز در این شرایط فایده‌ای ندارد زیرا با تغییر سطح هورمون LH زمان درست تخمک گذاری تشخیص داده نمی‌شود.

در این خانم‌ها بهترین شیوه برای باردار شدن داشتن رابطه جنسی مرتب است. زوجین می‌توانند برای این منظور دمای پایه بدن را هم اندازه بگیرند اما زمانی که دما بالا رفت دیگر موقعیت عالی برای نزدیکی نیست و باید پیش از آن به فکر نزدیکی به قصد بارداری باشند. راه کم استرس‌زاتر و کم هزینه‌تر، برقراری رابطه محافظت نشده 3 بار در هفته است.

ترشحات عفونی واژن

گاه خانم‌ها ترشحات عفونی واژن را با ترشحات طبیعی حین تخمک گذاری اشتباه می‌گیرند. مخاط طبیعی واژن روشن و کمی زرد است در حالی که ترشحات عفونی خاکستری یا زرد هستند. اگر ترشحات، پنیر مانند است، بوی نامطبوعی دارد یا همزمان با آن خارش و سوزش دارید اینها نشانه عفونت است و باید به پزشک مراجعه داشته باشید.

اشتباه گرفتن مخاط واژن حین برانگیختگی جنسی یا مخلوط با مایع منی با مخاط حین تخمک گذاری

همراه با برانگیختگی جنسی میزان ترشحات واژن نیز افزایش می‌یابد. اما نباید آن را با مخاط حین تخمک گذاری اشتباه گرفت. بهترین زمان برای بررسی مخاط به منظور تشخیص زمان تخمک گذاری زمانی است که رابطه جنسی نداشته‌اید و از نظر جنسی تحریک شده نیستید.

حتی اگر یکی دو روز از رابطه جنسی شما گذشته باشد ممکن است ترکیب مایع منی و مخاط واژن شما را به اشتباه بیاندازد.

آیا ترشحات هنگام رابطه جنسی و سایر ترشحات واژن یکسان هستند؟

ترشحات واژن، حین رابطه جنسی

ترشحات واژن، حین رابطه جنسی

وظیفه اصلی ترشحات واژن، نگه داشتن سلامتی غشا مخاطی است که در واژن قرار دارد. همانند سایر مخاط بدن، مقداری رطوبت را برای راحتی و محافظت نیاز دارد.

در طول سیکل قاعدگی، مقدار مخاط دهانه رحمی تغییر می کند. اما حتی در دوران اوج ترشحات ( تخمک گذاری) این مقدار برای داشتن رابطه کافی نیست.

ترشحات معمولی واژن قسمتی از روانکاری واژن را در حین رابطه تامین می کنند اما فرایندهای دیگری نیز برای بیشتر کردن رطوبت وارد بازی می شوند.

ناحیه واژن با مقدار زیادی خون احاطه شده است و عروق خونی در این ناحیه گسترش پیدا می کنند تا بتوانند مایع ترانسودا (مایع لغزنده در هنگام رابطه) را به دیواره های آن برسانند.

هنگام برانگیختگی نیز، مخاط به وسیله غدد بارتولین و اسکین تولید می شود.

لغزنده کردن واژن برای راحتی دخول و کاهش اصطکاک و سوزش حین رابطه، ضروری است. مقدار آن برای هر خانمی متفاوت است و همچنین به سن او و فاز سیکل قاعدگیش بستگی دارد.

آیا ترشحات واژن با سطح هورمون ها در بدن ارتباطی دارد؟

بانوان در بین قاعدگی هایشان، معمولا ترشحات مختلف واژن را تجربه می کنند که رنگ، مقدار و چسبندگیشان در طول سیکل تغییر می کند. ( از سفید به شفاف)

این تغییرات در طول سیکل طبیعی است و به دلیل وجود هورمون ها، به خصوص استروژن رخ می دهد.

در هر ترشح واژینال به دلیل وجود هورمون ها، فرایندهای زیر اتفاق می افتد:

  1. ترشحات بلافاصله پس از اتمام پریودیتان، قطع می شوند. (روزهای خشک)
  2. هنگامیکه به دوران تخمک گذاری نزدیک می شوید، مقدار ترشحات افزایش پیدا می کند و مخاط دهانه رحمی چسبنده تر و شفاف تر، همانند تخم مرغ می شود.
  3. مقدار ترشحات قبل از قاعدگی نیز دوباره کاهش پیدا می کند.

اگر هرگونه ترشحات غیر نرمالی مانند نکات زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر هیچگونه تغییراتی در ترشحات واژن را در طول سیکل قاعدگی مشاهده نکردید، ممکن است به دلیل نامتعادل بودن سطح هورمون هایتان باشد.
  • اگر مقدار ترشحات بطور غیر معمولی در چند هفته متوالی، بالا باشد، ممکن است به دلیل بالا بودن سطح هورمون استروژن باشد.
  • کاهش شدید ترشحات ممکن است نشانگر پایین بودن سطح هورمون استروژن باشد.

چه وقتی ترشحات واژن نشانه بیماری است؟

علائم بیماری زا ترشحات واژن

علائم بیماری زا ترشحات واژن

ترشحات نرمال بدون بو هستند. رنگ سفید یا شفافی دارند، ضخیم و چسبی یا سر و چسبنده هستند.

اگر ترشحات واژن غیر معمولی باشد ممکن است همانطور که در بالا اعلام کردیم، نشانگر بیماری های زیر باشد:

  • واژن باکتریایی (ترشحات بوی ماهی می دهند.)
  • عفونت قارچی (ترشحات پنیری شکل هستند.)
  • تریکومونیازیس (ترشحات زرد/سبز رنگ هستند.)

اگر هرکدام از موارد زیر را تجربه کردید، حتما با پزشک مشورت کنید:

  • افزایش غیر معمول ترشحات واژن
  • تغییرات در رنگ، بو و ساختار و شکل ترشحات
  • ترشحات خونی
  • مشکلات پوستی، خارش و سوزش واژن
  • درد تحتانی شکم هنگام دفع ادرار

ترشحات واژن، نقش کلیدی را در سیستم تناسلی و تولید مثل بانوان ایفا می کنند. اگر رنگ، بو یا ثبات غیر معمولی داشته باشند، به ویژه اگر همراه خارش و سوزش بیایند، ممکن از علائم عفونت یا سایر شرایط پزشکی باشند و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

خشکی واژن

هر کدام از عوامل زیر ممکن است منجر به افت سطح هورمون استروژن و در نتیجه کاهش ترشحات واژن یا خشکی واژن شوند:

  • استفاده از دارو ها و هورمونهای مورد استفاده در درمان سرطان سینه، اندومتریوز، فیبروئید یا ناباروری
  • جراحی برداشتن تخمدان ها
  • پرتو درمانی نواحی لگنی
  • شیمی درمانی
  • استرش شدید
  • افسردگی
  • ورزش شدید

درمان ناراحتی های واژن در دوران یائسگی

روش های درمانی مختلفی به همراه داروهای طبیعی وجود دارند که برای خشکی واژن و آتروفی مناسب هستند. این روش های درمانی عبارتند از:

  • کرم ها و روان کننده های واژینال

محصولاتی مانند لوبریکانت با پایه آب در این دسته قرار می گیرند و در صورتی که خشکی واژن شدید نباشد، بسیار کمک کننده هستند. اگر پس از استفاده از لوبریکانت، مجدد احساس خشکی کردید یا اثر بخشی لوبریکانت کاهش یافت، می توانید از آب برای تجدید اثربخشی لوبریکانت استفاده کنید.

  • روغن های طبیعی، محصولات گیاهی و ویتامین ها

محصولاتی مانند جوجوبا، روغن نارگیل، مکمل های ویتامین ای و آلوئه ورا می توانند واژن را مرطوب کنند.

  • کرم های استروژنی

کرم واژینال استروژنی

کرم واژینال استروژنی

در صورتی که خشکی واژن شدید باشد و با درمان های معمولی برطرف نشود از استروژن درمانی، استفاده می شود. کرم های استروژنی می توانند علائم خشکی واژن را کاهش دهند. این کرم مستقیما به واژن مالیده می شود تا علائم خشکی آن از بین برود. در این نوع روش درمانی، استروژن بیشتری نصبت به قرص های استروژنی جذب می شود.

روش های مختلف استروژن درمانی عبارتند از:

  • حلقه واژینال:

یک حلقه انعطاف پذیر است که در داخل واژن قرار می گیرد و هورمون استروژن از طریق حلقه واژینال به داخل واژن جذب می شود. تزریق هورمون استروژن به داخل واژن باعث کاهش عوارض یائسگی و بازگشت ترشحات واژن به حالت طبیعی و معمول می شود.

  • کرم های واژینال:

این کرم ها می توانند برای بافت داخلی واژن به کار برده شوند. مقداری از استروژن موجود در کرم به داخل خون جذب می شود که می تواند سطح هورمون های استروژن را همانند تاثیر گذاری قرص های هورمونی بالا ببرد. استفاده از این کرم ها، روشی موثرتر و به همراه عوارض کمتری نسبت به قرص ها هستند.

  • قرص های واژینال:

در این روش درمانی، قرص در داخل واژن، جایگذاری می شود و به تامین استروژن از دست رفته دوران یائسگی کمک می کند. و باعث کاهش عوارض یائسگی و بازگشت ترشحات واژن به حالت طبیعی و معمول می شود.

  • مرطوب کننده های واژن:

این مرطوب کننده ها به سالم و مرطوب نگه داشتن واژن کمک می کنند. و اکثرا دارای پایه آب هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند.

  • Dehydroepiandrosterone یا (DHEA):

یک شیاف شبانه است که برای درمان رابطه جنسی دردناک در زنان یائسه مفید است و باعث روانی حین رابطه و بازگشت ترشحات طبیعی واژن می شود.

سوالات متداول در رابطه با ترشحات واژن

ممکن است یکی از پرسش های زیر ذهن شما را در مورد انواع ترشحات واژینال درگیر کرده باشد.

چرا ترشحات واژن داریم؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ترشحات واژن، ترکیبی از مخاط، مایعات، باکتری ها و سلول های مرده واژن و رحم هستند. رنگ، بو و قوام آن در هر روز از سیکل، ممکن است متفاوت باشد.

ترشحات نرمال واژن برای مرطوب سازی دیواره واژن و محافظت از آن در مقابل عفونت های مختلف تولید می شوند.

چه نوع ترشحاتی نرمال هستند؟

ترشحات نرمال می توانند سفید، شفاف، آبکی یا کشدار باشند.

هر ترشحی بوی منحصر به فرد خود را دارد و ممکن است در هر خانمی متفاوت باشد. ترشحات نرمال بویی همانند شیر می دهند. بوی آن ها ممکن است با توجه به روزی که در سیکل قاعدگی قرار دارید یا پس از برقراری رابطه زناشویی تغییر کند.

آیا برای دخترخانم های کوچک نیز، داشتن ترشحات واژن، نرمال است؟

ترشحات واژن در نوجوانان

ترشحات واژن در نوجوانان

بله، برای همه خانم ها در هر سنی که باشند داشتن مقداری از ترشحات واژن، نرمال است. در دخترخانم های کم سن و سال، ترشحات واژن معمولا بسیار کم است، اما هر چقدر به سن بلوغ نزدیک تر می شوند، ترشحات افزایش پیدا می کند. بعضی از دخترها ترشحات کمتر و بعضی نیز ترشحات بیشتری دارند. در بعضی، ترشحات شفاف است اما در بعضی سفید یا زرد رنگ است و این نکته بسیار مهم است که ترشحات نرمال واژن را بشناسید. اگر ترشحات ثبات و پیوستگی غیر معمولی دارند و یا رنگ و بوی بدی دارند، می تواند نشانه ای از عفونت باشد که نیاز به درمان های پزشکی سریعی دارند.

چگونه از دست ترشحات خلاص شویم؟

در بیشتر مواقع، ترشحات واژن نرمال هستند و اتفاق شایعی بین همه بانوان است. مادامیکه چیز غیر معمول و نا خوشایندی در ترشحات خود مشاهده نکردید، نباید این ترشحات را قطع کنید. در هر صورت، چنانچه پیوستگی، بو و رنگ ترشحات غیر معمول بود، آنگاه جای نگرانی وجود دارد. همچنین اگر ترشحات همراه با سوزش و خارش بودند، می تواند نشانه ای بر عفونت باشد و سریعا باید درمان شود.

آیا داشتن ترشحات، از علائم بارداری است؟

بله، اگر ترشحات، سفید، حالت شیر، نازک و همراه با بوی خفیفی بودند، از علائم زودرس بارداری هستند. ترشحات واژن هنگام بارداری به اسم لوکره شناخته می شوند و کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. از تغییراتی که ترشحات در هنگام بارداری می کنند، در پیوستگی، ضخامت، مقدار و فرکانس تکرار آن ها می توان اشاره کرد. این نوع از ترشحات، از 1 تا 2 هفته پس از لقاح شروع می شوند.

با ترشحات واژنی که بو دارند، چه کنیم؟

ترشحات نرمال واژن بوی خاص خود را دارند و در هر خانمی متفاوت است. ترشحات نرمال، معمولا بویی همانند بوی شیر می دهند. این نوع ترشحات، نرمال هستند و لازم نیست کاری برای آن ها انجام دهید.

اما اگر این ترشحات بوی ناخوشایندی بدهند یا بوی ماهی داشته باشند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در چه سنی ترشحات واژینال، شروع می شوند؟

سن بلوغ در دختران از 8 تا 13 سالگی شروع می شود. اما ظهور نشانه های بلوغ قبل از 8 یا بعد از 13 سالگی نیز، نرمال است. معمولا یک سال پس از اولین ترشحات واژن، اولین پریودی اتفاق می افتد. ترشحات واژن در خانم های بسیار جوان، اتفاق عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.

چه مقداری از ترشحات نرمال است؟

مقدار استاندارد ترشحات واژن برای هر خانمی متفاوت است. این مقدار با توجه به اینکه در چه فازی از سیکل قاعدگیتان قرار دارید و چند روز از قاعدگیتان گذشته است، متفاوت است. معمولا مقدار نرمال ترشحات واژن در هر 24ساعت، چیزی بین 4 – 1 میلی لیتر است. اما مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، همزمان با اینکه در چه زمانی از سیکلتان قرار دارید، ترشحاتتان را کم تر می کند. در هنگام بارداری، ترشحات واژن بیشتر می شود و می توان گفت این مقدار در طول یک ماه نیز تغییر می کند و به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما اگر احساس می کنید خیلی بیشتر از حد معمول، ترشح دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات فیبروئید چه رنگی هستند؟

فیبروئید رحم، رشد غیر سرطانی رحم است. این به این معنی است که خوش خیم هستند. ترشحات فیبروئید از شفاف به سفید، قرمز خونی و در نهایت به خاکستری یا قهوه ای تغییر می کنند. این ترشحات از تومورهای فیبروئیدی جاری می شوند و کاملا نرمال هستند. داشتن ترشحات با این ویژگی ها از مهم ترین علائم فیبروئید هستند.

چه چیزی باعث ترشحات بیش از حد می شود؟

ترشحات بیش از حد واژن

ترشحات بیش از حد واژن

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ترشحات بیش از حد می شوند، این عوامل عبارتند از:

  • در دوران تخمک گذاری قرار دارید.
  • از لحاظ جنسی برانگیخته شده اید.
  • حساسیت و آلرژی
  • استرسی و سطح هورمون های نامتعادل
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • مصرف داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری
  • استفاده از تجهیزات داخلی رحمی (آی یو دی)
  • بارداری
  • شیردهی

اگر هر روز ترشحات واژن داشته باشید، به چه معناست؟

داشتن ترشحات واژینال طبیعی در هر روز، نشانگر سلامت واژن و راهی سالم برای دفع مایعات و سلول های مرده بدن است. اما داشتن بیش از حد ترشحات، می تواند نشانگر مشکلات جدی باشد. ترشحات واژن می توانند سفید رنگ، چسبناک، ضخیم یا نازک، پیوستگی کم یا زیاد، بدون بو یا بوی بدی داشته باشند. همچنین بنا به شریط گاهی نیز ممکن است زرد رنگ شود.

آیا داشتن ترشحات سفید رنگ، نشانه در راه بودن قاعدگی است؟

بله، معمولا ترشحات ضخیم و سفید واژن به دلیل وجود هورمون پروژسترون، از علائم در راه بودن قاعدگی است. این نوع از ترشحات مادامیکه بوی بدی نداشته باشند و یکپرچه نباشند، نرمال هستند.

در سایر فازهای قاعدگی، هنگامیکه سطح هورمون استروژن بالا می رود، ترشحات واژن آبکی و شفاف می شوند.

داشتن ترشحات سفیدی که حالت شیر دارند، به چه معناست؟

اگر ترشحات شیری دارید، ممکن است باردار باشید. این ترشح سفید و نازک که حالت شیر مانند دارد، لوکره نام دارد. این نوع ترشح کاملا نرمال است و می تواند از نشانه های زودرس بارداری باشد. اما اگر این ترشح، رنگ خاکستری تیره همراه با بوی بد داشت، می تواند از علائم عفونتی به نام واژن باکتریایی باشد.

آیا داشتن ترشحات واژن، طبیعی است؟پاسخ این سوال به نوع ت

ترشحات بستگی دارد. چنانچه ترشحات بی رنگ یا سفید بدون بو و خارش داشتید، طبیعی است، در غیر این صورت می تواند نشانه عفونت باشد. برای اطلاعات بیشتر به متن این مقاله مراجعه کنید.

آیا داشتن ترشحات سفید پنیری شکل، طبیعی است؟

خیر، به احتمال زیاد دچار عفونت قارچی واژن یا همان کاندیدیازیس شده اید.

چگونه می توانم بفهمم که ترشحاتم عفونی است یا خیر؟

چنانچه ترشحاتتان همراه با بوی بد و خارش باشد، به احتمال زیاد عفونت دارید. برای اطمینان بیشتر، اپلیکیشن مینت را نصب کنید، به قسمت دکتر مینت و سپس بخش تشخیص ترشحات واژینال مراجعه کنید و به سوالات آن پاسخ دهید تا نوع ترشحاتتان مشخص شود.

آیا داشتن ترشحات سبز نشانه عفونت است؟

بله. ترشحات سبز واژن از نشانه های بیماری های مقاربتی یا باکتریایی است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

آیا داشتن ترشحات زرد واژن طبیعی است؟

خیر، ترشحات زرد رنگ واژن نیز می تواند از نشانه های عفونت باکتریایی یا بیماری های مقاربتی باشد.

پایان بخش

برای اینکه از انواع عفونت و رنگ‌های غیرعادی ترشحات واژن دور بمانید بهتر است به اندازه کافی برای نظافت و رطوبت رسانی به واژن زمان صرف کنید و حتماً لباس زیر پنبه‌ای بپوشید.

فراموش نکنید که دوش واژینال با از بین بردن باکتری‌های مفید واژن، باعث تشدید ترشحات غیرطبیعی واژن می‌شود. همچنین از اهمیت رابطه جنسی امن (محافظت شده) برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی غافل نباشید.

منبع: medicalnewstoday، healthline

4.3/5 - (38 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. صنم

    سلام من 19سالمه دقیقا یادم نمیاد از کی ترشحات داشتم ولی فکر کنم2سالی بشه اولش فقط مایه سفید رنگی بود ولی امسال هم گاهی اوقات همونجوریه هم یه چیزی حالت یه نوار از ترشحات از رحمم میاد بعضی روزاهم فقط آبکیه درضمن اصلا بویی نداره که من بخوام حساس بشم، ولی فقط زیر دلم ینی دقیقا زیر نافم نه سمت راست نه چپ فقط زیر دلم درد میگیره درشم خیلی شدید نیست میشه بهم کمک کنید بدونم مشکلم چیه؟

  2. ....

    سلام من 12سالمه پریروز برای اولین بار پریود شدم و الان متوجه شدم همراهش ترشح هم دارم این غیر طبیعیه؟
    لطفا جواب بدید. خیلی نگرانم💔

  3. زهرا ایمانی

    سلام من دختر ۲۶ ساله هستم حدود یه هفته بعد اتمام پریودم مایعی شفاف و بی رنگ مثل سفیده تخم مرغ از واژنم میاد بخصوص وقتی میرم دسشویی چیزی که اذیتم میکنه اینه که هنگام شروع این ترشحات سردرد سرگیجه و چشم درد و ضعف شدید دارم اصلا حال خوشی ندارم بعد این ۴,۵ روز به حالت عادی برمیگردم و ترشح انچنانی ندارم و سردرد و ضعفم خوب میشه علتش چیه خیلی نگرانم

  4. فاطمه

    سلام دخترم ۱۳ سالشه پریود نشده ترشح سفید غلیظ و بیرنگ داره
    از وقتی اینطوری شده شکمش درد میکنه
    گفتم شاید خطر ناک باشه

  5. سایه

    سلام خانم دکتر شهبازی عزیز لطفا جواب بدید چون خیلی برام مهمه!

    _ دخترم 11 سالشه و ترشحات داره ، آبکی و کرمی و یکم بوی سرکه میده و هفته دیگه پریود میشه نمیدونم خطرناکه یا نه؟
    _ بعد برای این ترشحات باید نوار بهداشتی بزاره یا نه؟
    _ میشه توضیح کامل بدید؟

    لطفا جواب بدید چون سلامتی دخترم خیلی برام مهمه!
    ممنون از شما خانم شهبازی عزیز و وبسایت خوبتون🙏

  6. دختر خانوم

    سلام من ۱۴سالمه ولی پریود نمیشم یه چیزی مدتهاست منو نگران کرده من از ۱۲سالگی ترشح داشتم اول سفید بودن بعد کم کم زرد و الان ترشح قهوه ای دارم به همراه بوی بد وقتی بلافاصله از دستشویی میام بو بدتره قبلا یه جسم خارجی رفته بود توی واژن من ولی خارجش کردم اینا نشونه چیه؟

  7. سارا

    سلام من ۱۶ سالمه و ترشح سفید رنگ داشتم اما دقیقا روزی که واکسن بزرگسالی مو زدم ترشحات قهوای رنگ یعنی یه چیزی شبیه رنگ خون بود من چی کار کنم این مشکلی داره😓😓😓😔😔😔

  8. صدف

    سلام من ترشحات کاملا شبیه اب دارم با قوام مثل اب سوزش و خارش ندارم ولی یکم بوی وایتکس میده دختر هستم علت چی میتونه باشه نگران شدم ممنون…

  9. دکتر فائزه شهبازی نویسنده

    سلام آناهیتا جان. اگه بوی بدی نداره و همراه با سوزش و خارش نیست، عفونت نداری

  10. آناهیتا آذرنیوش

    سلام و وقت بخیر ،ترشحاتم آبکی و سر هست ،ی کمم زیر دلم درد میگیره گاهی، ی وقتا هم سمت چپم سمت کلیه ، گاهی هم ترشح مث شیر ک رنگ شیری هم داره هست ،آیا عفونته، از چه نوع؟؟سپاس از وجودتون🌼

  11. الی

    سلام ببخشید من ترشحاتم ی مدته سبز رنگ و آبی رنگ شده.ینی مشکل من خیلی حاده؟خاهشا جواب بدید

  12. مرضیه میراب

    سلام وقتتون بخیر
    من یک سقط فراموش شده در 9 هفته داشتم که از وقتی فهمیدم تا وقتی بچه افتاد یک ماه طول کشید و مدام خونریزی شدید و لکه بینی داشتم. برای سقط کورتاژ بدون بیهوشی شدم که کامل نیفتاده بود و طی 2 نوبت جفت دفع کردم و خونریزیم تمام شد و فقط لک بینی داشتم. بعد از 4 هفته پریود شدم که شدت خونریزیم خیلی کم بود. الان روز آخر پریویم هست ولی 3 روزه که ترشحات واژنم خیلی زیاد شده. ترشحاتم شفاف، بی رنگ ، چسبناک هست و کش میاد. هیچ بویی هم نداره ولی بعد از کمر درد های شدید میاد و لکه های خون و لخته توشه(البته هنوز پریود هستم). آیا با این وجود احتمال عفونت وجود داره یا نه صرفا عدم تعادل هورمونی هست و جای نگرانی نداره؟
    ممنون از شما و مطالب خوبتون.

  13. مریم

    سلام خوبین من ۲۴سالمه مجرد تو ترشحاتم ک شفافه هستش خون دیدم نشانه چیست اینم بگم من پریودم نامنظمه ی ماه سر وقت میشم ماه بعد دوباره نامنظم مثلن چندماه بعد میشم میشه اینم بگید از چیه دسترسی ب شهر ندارم خاهش میکنم اون دوتارو بگید

  14. حنا

    سلام
    من خیلی وقته ترشحاتم بوی بدی میده
    ولی حالتشون دائما تغییر میکنه
    اگه ممکنه میشه بگید چه مشکلی دارم و در ضمن مجرد هستم
    دکتر نمیتونم برم دارو یا درمانی هست

  15. مریم

    سلام خسته نباشید، عذر میخوام من یسری ترشحات داشتم قبلا پنیری شکل بدون بو بودن،خارشم شدید داشتم، که رفتم دکتر گفتن قارچه، پماد و قرص واژینال دادن استفاده کردم، مدتی حالم خوب بود، تا اینکه با همسرم که نزدیکی داشتیم متوجه شدم که پریودیم حدودا ۱۰ روز عقب افتاد، فک کردم حاملگی باشه، چندین بار تست گرفتم باردار نبودم، تو همین شرایط ترشحات واژینالمم حالت شیر برنجی گرفته بودن، چون این ترشحات واسم تازگی داشتن یکم نگران شدم، فکر کردم بازم از قارچ باشه، به همون خاطر بازم از قرص واژینال استفاده کردم، علیرغم استفاده من، ترشحاتمم تغییری نکرد البته اینو بگم که این ترشحات داخل واژنن، یعنی چون بیشتر خودم حساس شدم وقتی دستمو داخل میبردم متوجهش میشدم وگرنه توی لباس زیر چیزی از ترشحات نبود و سوزش یا خارشی ندارم، یعنی خیلییییی کمممم، هر چند وقت یکبار ی لحظه خیلی کم وگرنه مث سابق نیست، میخواستم بدونم این ترشحات طبیعین؟؟؟ یا خیر، چون من فقط وقتی دستمو وارد بدن میکنم متوجهش میشم ، ممنون میشم سوال منو ج بدین، با تشکر از سایت خوبتون.

  16. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام، بارداری به عوامل خیلی زیادی بستگی داره، و همینطوری نمیشه در موردش نظر داد

  17. Ghazal_hdi

    سلام خسته نباشید.من ترشح دارم در طول روز البته نه مقدار خیلی زیاد.بعد که لباس زیرم رو مشاهده میکنم ترشحات سفید یا گاهی زرد خیلی کم رنگ میبینم(چسبان و بد بو نیست و سوزش و خارش ندارم)ولی مطمئن نیستم این ترشح عادیه یا پنیریه.البته شده گاهی زیر دلم درد کنه.سونو و ازمایش هورمونی دادم و مشکلی نبود

  18. فایزه مرادی

    سلام من ۶روز ک پریودیم عقب افتاده ودیشب ک خودمو پاک کردم ترشحات قهوه ای دیدم علایم پریودی هم دارم ممکنه باردارباشم؟؟؟؟

  19. شهلا جعفری

    سلام خانم دکتر اگر فردی ترشحات سبز رنگ داشته باشه و دیر درمان کرده باشه و الان درمان شده باشه امکانش هست ک دیگه نتونه باردار بشه یعنی به باردارشدنش آسیب رسیده باشه ؟من ۱۸ سالمه و مجردم

  20. زهرا

    سلام لطفا کمکم کنید من خجالت میکشم برم دکتر ازدواج کردم و هنوز دخترم یه مدت خارش و سوزش واژن داشتم الان چند روزیه خارشم تموم شده فقط گاهی سوزش دارم ولی ترشح کرمی مایل ب زرد دارم از پماد کلوتریمازول و قرص سفکسیم استفاده میکنم فکر میکنم بخاطر همینم هست ک خارشم تموم شده مشکلم چیه؟؟

  21. ستاره ربیعی

    سلام دکتر من ۵ بهمن پریود شدم و بعدش قرص اورژانسی خوردم و روز ۲۳ بهمن پریود شدم دوباره ، دوره تخمک گذاریم رو چطور باید حساب کنم؟خیلی استرس دارم روز ۲۹ بهمن رابطه مقعدی با نامزدم داشتم امکان داره باردار باشم؟؟

  22. سمانه

    سلام
    من يه دختر شش ساله دارم كه گهگاهي دچار ترشحات واژن ميشه (كاملاً شفاف و بي رنگ ، كمي ليز) خارش و سوزش و درد هم نداره.
    آيا اين طبيعي هست؟ و چه اقدامي بايد انجام بدم؟

  23. سارا

    سلام حدود 9 روز پیش رابطه داشتم و 13 ساعت بعد از رابطه قرص تنسی و 12 ساعت بعد از ان قرص اچ دی مصرف کردماز همان روز تا امروز ترشح سفید رنگ داشتم بعضی روزا کم و بعضی روزا زیاد علت چی میتونه باشه؟؟

  24. فرناز

    سلام من یک هفته بعد از اتمام قایدگیم که تخمک گذاری دارم معمولا ترشحات استروژنی اولیه که دارم قهوه ای روشن هست یعنی خون تیره داره ,این مورد طبیعیه؟ در حال حاضر یک زخم کوچیک واژن هم دارم که دارم درمان میکنم این بار ترشحات استروژنیم کمی روشن بود مممنه به خاطر زخم باشه؟

  25. آتنا

    سلام من ۱۴سالمه بخاطر قدم کوتا بود و بلوغم ک تاخیر بیوفته و پریود نشم
    امپول بیستوهشت روزه میزدم الانم بیست و هشت روقطع کردم و هرشبی رو میزنن از همون وقت ترشحات سفید رنگی دارم میشه جواب بدید چه مشکلی دارم

  26. Malake jon

    سلام ترشحات سفید رنگ دارم از قبل از پریودیم تاالان ک تموم شده توش دونه های سفید هست زمان پریودیم هم توی ترشحاتم دونه های سفید و قرمزمیدیدم میشه لطفا جواب بدین نشونه ی چی هستن خیلی نگرانم

  27. ماري

    سلام وقت بخير
    من الان در دوران تخمك گذاري هستم
    ترشحاتم سفيد رنگه و بيشتر از قبل،نياز هست ب دكتر مراجعه كنم؟
    بو نداره،سفيد رنگه شله سفت نيست،خارش و سوزش هم ندارم
    نيازهست دارو مصرف كنم؟

  28. ماري

    سلام وقت بخير
    من الان در دوران تخمك گذاري هستم
    ترشحاتم سفيد رنگه و بيشتر از قبل،نياز هست ب دكتر مراجعه كنم؟
    بو نداره،سفيد رنگه شله سفت نيست،خارش و سوزش هم ندارم

  29. Pari

    سلام خسته نباشید .حدود سه روزه ک لگنم درد میکنه
    امروز هم ترشحات ضخیم و پنیر مانند دیدم .ولی ن سوزش و ن خارشی دارم
    به نظرتون علت خاصی داره یا طبیعیه؟

  30. حانیه

    سلام من هنوز پریود نشده بودم که ترشح سفیدی داشتم بعد یک ماه که پریود شدم ترشحم قرمز مایل به رنگ تیره آیا تغییر رنگ بر اثر عادت ماهیانه ام است؟

  31. ندا

    سلام من پریود خیلی نامنظمی دارم ب طوریکه بعضی وقتا هر دوماه ی بار یا حتی سه ماه ی بار پریود میشم 17 سالمه الانم ترشحاته آبکی سفید رنگ دارم

  32. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام، شما احتمالا عفونت قارچی دارید، جهت اطمینان بیشتر و دریافت راهکارهای درمانی به اپلیکیشن و قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن مراجعه کنید

  33. بهاره

    با سلام
    خیلی وقته که من ترشحات سفید و زرد و پنیری دارم. چیکارکنم نمی تونم هم به پزشک مراجعه کنم؟ در ضمن من هنوز مجردم

  34. محدثه جلالیان

    سلام دختر من 8 سالشه و این اواخر میگه که ترشح داره و زرد رنگ بوده ینی طبیعیه و تو 9سالگی پریود میشه ؟ چقدر زوده اخه مشکلی داره ؟ و یا اینکه به پزشک مراجعه کنم ؟

  35. Zahra

    سلام من ۲۸ابان پریودم تموم شده و حدودا دو روزه که لک بینی دارم به صورت خون اب و لکه های قهوه‌ای علتش میتونه برانگیختگی جنسی باشه؟ چون ۳ آذر رابطه داشتم البته بدون دخول و تماس آلت‌ها و اینکه از چند روز به بعد نگران‌کننده هستش؟

  36. سوگل

    سلام من ۱۹ سالمه من ترشحات بی رنگ چسبناک دارم و کمی سفیدک که خیلی کم هستند ولی جای رنگ زرد رو‌ روی لباس زیرم میگزارند همچنین بوی هم دارند نمیدونم که طبیعی هست یا نه اما خودم از بوش اذیت میشم
    به دکتر مراجعه کردم و بهم قرص انتی باکتری داد و سری آخر یک قرص femrelief one dose treatment for virginal thrush بهم داد البته اول یه کرم‌ داد که برای اینکه دخترم استفاده نکردم به نظر شما اینا طبیعی هست!؟

  37. سارا

    سلام خانم دکتر من وقتی ۲۳ ساله بودم گاهی در لباس زیرم (شورت) چیزی شبیه عدس میدیدم تقریبا ماهی یکبار یا دوبار این اتفاق میفتاد…
    یبار که بیشتر دقت کردم دیدم پر از رگ هست و رنگش هم کرمی بود… این موضوع تا چندین ماه ادامه داشت 🥴
    الان ۳ ساله که دیگه نمیبینم. ولی واقعا میخوام بدونم اونها چی بودن
    ببخشید برای این سوال عجیب
    ممنون میشم جواب بدین ⚘

  38. دکتر شهبازی نویسنده

    سمیه جان سلام، برای فهمیدن نوع عفونت خود، اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، به قسمت دکتر مینت مراجعه کنید و قسمت ترشحات رو انتخاب کنید نوع عفونت و راه درمان رو به طور اختصاصی هر فرد بهتون ارائه میده.

    http://cafebazaar.ir/app/?id=com.nikaat.mintapp&ref=share

  39. مرضیه آقایی

    سلام من مرضیه م من الان یه مدت میشه که این ترشح ها رو دارم یک بار ترشح قرمز و مشکی دیدم ولی از اون به بعد فقط ترشح های سفید دیدم هنوز هم عادت ماهانه نشدم لطفا بگین خطری داره

  40. دکتر شهبازی نویسنده

    رها جان سلام، خیر به مصرف آنتی بیوتیک ارتباطی نداره. ترشحات قهوه ای دلایل مختلفی میتونه داشته باشه که توی سایتمون توضیح دادیم در این مورد، میتونید مطالعه کنید.

  41. زهرا

    سلام
    وقتتون بخیر
    خیلی ممنون از مقاله ی کامل و خوبتون. عذر میخوام من سه روزی از پریودی ام گذشته. اما امروز ترشح معمولی سفید رنگی که ازم خارج میشه همراه با لکه های خونی بود. در عین اینکه همراه هم خارج شدند اما با هم مخلوط نشدند. جدا از هم و قابل تشخیص بودند. چند ماه قبل هم اینطور شده بودم. مشخصات خون دوران پریودی رو نداره. نمی دونم چه خونی هست و چرا اینطور میشه!؟ انگار مقداری خون پریودی در راه خروج مونده باشه و حالا همراه با ترشحات خارج بشه. دقیقا نمی دونم چه خونی هست!؟ مشکل جدی مثل خارج یا سوزش یا بوی بد و…هم ندارم. همه چیز عادی هست. امکانش هست راهنمایی ام کنید که آیا موضوع جدی ای هست یا نه!؟ خیلی ممنونم از جوابتون.

  42. مرضیه آقائی

    سلام من مرضیه ۱۴ سالمه و هنوز پرید نشدم چند بار ترشحات سفید, قرمز و مشکی رنگ مشاهده کردم میخواستم بدونم اینا طبیعیه یا مشکل خاصی دارم؟؟

  43. رها

    سلام
    میشه اومدن مایع قهوه ای از دارو باشه مثل آزوتومایسین
    چون من خودم چن روزیه که اونطوریم و خب درد و خارشم ندارم
    چیز خاصیه یا نه؟؟؟

  44. Somayeh

    سلام ترشحات زرد رنگ همراه با بو و خارشم دارم به نظرتون از چیه؟ عفونت باکتریایی؟
    زیگیل تناسلی هم این علائمو داشت اخه ؟
    تو رو خدا میترسم راهنماییم کنید دکتر هنوز نرفتم ازدواج کردم رابطه هم دارم🙏🙏🙏

  45. Somayeh

    سلام ترشحات زرد رنگ همراه با بو و خارشم دارم به نظرتون از چیه؟ عفونت باکتریایی؟
    زیگیل تناسلی هم این علائمو داشت اخه ؟
    تو رو خدا میترسم راهنماییم کنید دکتر هنوز نرفتم ازدواج کردم رابطه هم دارم

  46. دکتر شهبازی نویسنده

    مهدیه جان سلام، این مدل ترشحات کاملا طبیعی هستش، اما خارش بدنتون رو باید پیگیر باشین، شاید به خوراکی یا فصل خاصی حساس هستین یا از شوینده مناسب پوستتون استفاده نمیکنین. برای خارش ناحیه تناسلی روی پوستتون میتونید از پماد تریامسینولون ان ان روزی دوبار بمدت یک هفته استفاده کنید.

  47. mahdie

    سلام من ۱۴سالمه و از۱۰سالگی ترشحات دارم و۱۱سالگی پریود شدم…یه دوباری شده که ترشحات سفید رنگیذمیبینم که زیاد غلیظ نیستن و یکم چسبناکن و بوش هم فکر کنم طبیعی باشه چون زیاد تند نیست..و یه چند ماهی میشه که تمام بدن ام خارش داره ازجمله جای شخصیم…این ترشحات بخاطر بلوغ هستش یا مشکی دارم؟ممنون میشم جوابم و بدید خیلی واسم مهمه…

  48. دکتر شهبازی نویسنده

    سوگند جان سلام، چندین ماه پس از سقط ممکنه پریودی به حالت قبل نباشه، گاهی ۶ ماه طول میکشه که رحم خودشو بازسازی کنه و به خالت قبل برگردید.

  49. سوگند

    سلام من ۲۰ مرداد سقط کردم.۴ هفته بار دار بودم.الان ۳۰ شهریوره هنوز پریود نشدم هیچ علائمی از پریودی هم‌ندارم ولی ترشح دارم.بنظرتون از چی میتونه باشه؟!

  50. خاطره

    عالی بود مطالبتون ممنونم
    فقط ممکنه ترشحات شیری رنگ بارداری دو روز بعد از تخمک گذاری باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.