انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس و دلایل آن: چه تفاوتی با درد زایمان دارد؟

اگر شما در حال گذراندن هفته‌های آخر بارداری و در پی خواندن مقاله‌های مرتبط با این دوره هستید احتمالاً با عبارت انقباضات برکستون هیکس و یا انقباضات رحم نیز برخورد کرده-اید و از خود پرسیده‌اید که انقباضات براکستون هیکس چیست و به چه دلیلی به وچو می‌آید؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و اطلاعات دقیقی درباره انقباضات برکستون هیکس به شما خواهیم داد.

انقباضات براکستون هیکس چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که انقباضات براکستون هیکس چیست؟ این انقباضات، انقباضاتی بی خطر و بدون دردی هستند که در دوران قبل زایمان به سراغتان می‌آیند. گرفقتگی‌های رحمی که کاملاً طبیعی است، بهتر است بگوییم که رحم با این گرفتگی‌ها درحال آماده کردن خود برای زایمان است. خوب است بدانید این گرفتگی‌ها از اوایل بارداری به عنوان علائم بارداری آغاز می‌شوند اما شدت آن بسیار کم است و ممکن است شما متوجه آن نشوید، ولی از اواسط دوران بارداری این انقباضات شدیدتر می‌شوند و شما دیگر کم کم آن را احساس می‌کنید.

برخی از خانم‌های باردار این انقباضات را تا اواخر و یا حتی در طول بارداری احساس نمی‌کنند و متوجه آن نمی‌شوند، برخی دیگر نیز تنها زمانی که دستشان را بر روی شکمشان می‌گذارند متوجه این انقباضات می‌شوند. ممکن است مادرانی که اولین بار است باردار می‌شوند این گرفتگی‌ها را احساس نکند، پس اگر دوره اولین بارداری خود را می‌گذرانید و این انقباضات را احساس نکرده‌اید اصلاً نگران نباشید. همچنین ممکن است انقباضات براکستون هیکس به شکل تصادفی اتفاق بیافتد.

به انقباضات براکستون هیکس، انقباضات تمرینی نیز می‌گویند زیرا به عبارتی رحم در حال تمرین و آماده شدن برای انقباضات زمان زایمان است.

گاهی بعضی از خانم‌ها نگران این هستند که نکند این انقباضات موجب زایمان زودرس شوند، باید بگویم که خیر این انقباضات اصلاً موجب زایمان زودرس نمی‌شوند و کاملاً بدون خطر هستند، حتی می‌توان این انقباضات را نشانه خوبی برای قوی بودن رحم و آماده بودنم آن دانست.

چه زمانی انقباضات براکستون هیکس خطرناک می‌شود؟

گفتیم که این انقباضات، انقباضاتی طبیعی هستند و جای نگرانی ندارد، اما این انقباضات گاهی ممکن است خطرناک باشند و حتی موجب زایمان زودرس شوند، پس باید به آن توجه کنید. به انقباضات براکستون هیکس پس از هفته سی و هفتم بارداری دقت بیشتری کنید. اگر بعد از هفته سی و هفت بارداریتان این انقباضات تکرار شدند و به طور منظم و در هر سی الی نود ثانیه اتفاق می‌افتد و هی شدیدتر می‌شوند حتماً به پزشکتان مراجعه کنید زیرا ممکن است این موارد علائم زایمان زودرس باشد.

دلیل انقباضات براکستون هیکس چیست؟

به وجود آمدن انقباضات براکستون هیکس چند دلیل دارد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد یکی از دلایل به وچود آمدن انقباضات براکستون هیکس آماده شدن رحم برای فرایند زایمان است. برخی از پزشکان نیز معتقد هستند که این انقباض‌ها نقش هماهنگ سازی و تقویت ماهیچه‌های رحم را دارند. انقباضات رحمی زمانی که به طایمان نزدیک می‌شوید بیشتر می‌شود و ممکن است گاهی با انقباضات رحمی زمان زایمان اشتباه گرفته شود. رخ دادن این حالت به باز کردن رحم کمک زیادی می‌کند.

در این انقباضات، درد در کجا احساس می‌شود؟

احساس درد شکمی

احساس درد شکمی

برای این که این دردها و یا انقباضات در بسیاری از مواقع با انقباضات زمان زایمان اشتباه گرفته می‌شوند به آن زایمان کاذب نیز می‌گویند. درد و گرفتگی زایمان کاذب یا انقباضات براکستون هیکس در قسمت جلوی شکم و در قسمت لگن احساس می‌شود، اما شما در زایمان واقعی این درد را در قسمت پایین کمر، جلوی شکم و پشت احساس خواهید کرد، شروع و مکان این درد در برخی از خانم‌ها متفاوت است، مثلاً ممکن است در برخی از خانم‌ها این درد از جلوی شکم شروع و به پشت منتقل شود و در برخی دیگر از پایین کمر شروع و به پشت برسد.

برای کاهش انقباضات براکستون هیکس چه اقداماتی را انجام دهیم؟

برای هر کاری راه حلی وجود دارد، پس برای راحت شدن از دردهای احتمالی این انقباضات نیز راه حل‌هایی موجود می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این راه حل‌ها عبارت-اند از:

  1. سعی کنید بیشتر آب بنوشید. نوشیدن آب به کم شدن این انقباضات کمک زیادی می‌کند، حتی زمانی که این انقاضات به سراغتان آمد با نوشیدن یک لیوان آب می‌توانید کمی آن را کاهش دهید.
  2. منظم، عمیق و صحیح نفس بکشید. خوب و عمیق نفس کشیدن این درد را کاهش می‌دهد.
  3. به پهلوی چپ بخوابید. این کار موجب آرام شدن این درد می‌شود.
  4. موقعیت خود را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر نشسته‌اید دراز بکشید و یا برعکس.
  5. منیزیم بیشتری استفاده کنید. کمبود منیزیم باعث به وجود آمدن اسپاسم عضلانی می‌شود.
  6. پیاده روی و نرمش کنید. انجام دادن حرکت‌های ملایم می‌تواند به توقف یا کاهش این درد کمک کند. به یاد داشته باشید که اگر این انقباضات با پیاده روی کم نشد ممکن است زمان زایمان شما فرا رسیده باشد.
  7. به دستشویی بروید. پر بودن مثانه باعث تشدید و آغاز این اسپاسم‌ها می‌شود، با خالی کردن آن می‌توانید این درد را کاهش دهید.

در این مقاله چه گفتیم؟

در مقاله فوق به بررسی انقباضات براکستون هیکس، دلایل به وجود آمدن آن و راه‌های کاهش این درد پرداختیم، همچنین به این سؤالات که چه زمانی انقباضات براکستون هیکس خطرناک می‌شود؟ و در انقباضات براکستون هیکس درد در کجا احساس می‌شود؟ پاسخ دادیم تا شما را بیشتر با این انقباضات آشنا کنیم و به شما در تشخیص آن با درد زایمان کمک کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله بتوانید به راحتی زمان زایمان را تشخیص دهید.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.