استرس در بارداری

راهکارهای مقابله و مدیریت استرس در بارداری

در دوران بارداری و با ظهور علائم بارداری به دلیل حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد میتواند برای بسیاری از مادران باردار، استرس و نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر شما هم از آن دسته از مادران بارداری هستید که با استرس و نگرانی در این دوران، دست و پنجه نرم می‌کنید لازم است برای حفظ سلامتی جنین خود، به دنبال راهکارهایی باشید تا بتوانید از طریق به کارگیری آن‌ها، از میزان استرس و فشار روانی خود در این دوران حساس، کم کنید. در این مقاله به بیان چند راهکار برای مقابله و مدیریت استرس در بارداری پرداخته‌ایم که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راهکارهای مدیریت استرس در بارداری

راهکارهای مقابله با استرس در بارداری

راهکارهای مقابله با استرس در بارداری

صحبت کردن در زمینه نگرانی‌ها

در بسیاری از مادران باردار، نگرانی‌هایی که در این دوران شکل می‌گیرد مربوط به وضعیت جنین و میزان سلامت وی است و یا ممکن است مادران باردار، از نحوه زایمان خود و یا حتی شروع یک زندگی جدید با وجود نوزاد تازه متولد شده، دچار هیجانات و نگرانی‌هایی باشند. بنابراین در چنین شرایطی می‌توانید نگرانی و دغدغه خود را با پزشک متخصص خود، در میان بگذارید و در مورد آن صحبت کنید. پزشک متخصص با توجه به نتایجی که از آزمایشات شما دریافت نموده است می‌تواند به طور کامل وضعیت جنین شما را برایتان تشریح کند و شما را از صحت و سلامت وی مطمئن سازد. علاوه بر پزشک متخصص، شما می‌توانید در خصوص نگرانی‌های خود در این دوران، با نزدیکان و اطرافیانتان که پیش از شما سابقه بارداری داشته‌اند، مشورت کنید. مثلا مادر شما می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شما را در این خصوص، برطرف سازد و به شما دلگرمی بدهد.

آماده شدن برای زایمان

بعضی از مادران باردار به این دلیل در این دوران دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند که از درد زایمان و یا چگونگی آن اطلاعی ندارند در این زمنیه نیز می‌توانید در کلاس‌هایی که بدین منظور برای مادران باردار تشکیل می‌شود شرکت کنید تا اطلاعات خود را افزایش دهید. داشتن اطلاعات کافی، می‌تواند به کاهش ترس و اضطراب شما کمک قابل توجهی کند.

داشتن استراحت و خواب کافی برای مدیریت استرس در بارداری

در دوران بارداری و برای دور شدن از احساس نگرانی و ترس در این زمان حساس، لازم است برای خودتان وقت بیشتری بگذارید. بنابراین از بسیاری از کارهای روزمره خود دوری کنید تا خسته نشوید. چراکه خستگی در این زمان باعث می‌شود تا آستانه تحمل شما در برابر نگرانی و فشار روانی، کاهش پیدا کند. در این زمان سعی کنید احساسات خود را بهتر و بیشتر از قبل، مدیریت و کنترل کنید. بدین منظور می‌توانید به تفریح بپردازید و یا با دوستان خود، گردش کنید. انجام فعالیت‌های هنری نیز باعث می‌شود تا شما احساس بهتری نسبت به موضوعات پیرامون خود داشته باشید و از این طریق بتوانید هیجانات خود را مدیریت کنید. خوابیدن و بیداری شما باید در زمان مشخصی باشد تا از این طریق از میزان دغدغه‌های شما در زمان بارداری کاسته شود.

داشتن تغذیه مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب نیز عاملی است که در کاهش میزان استرس در زمان بارداری موثر است. بنابراین در این دوران خاص، از پرخوری دوری کنید و سعی کنید رژیم غذایی کامل، مناسب و متعادلی را برای خود برنامه‌ریزی کنید. مواد غذایی در این دوران باید موادی سرشار از ویتامین باشند و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر باردار را تامین کنند. بهتر است در این دوران از امگا 3 استفاده شود. برای تامین منابع غذایی سالم و کافی در این زمان هم‌چنین می‌توانید از ماهی‌ها، میوه، لبنیات، گوشت بدون چربی، غلات کامل و … استفاده نمایید تا بارداری سالم و بدون نگرانی را پشت سر بگذارید. برای اطلاعات بیشتر مقاله امگا3 در بارداری را مطالعه کنید.

ورزش کردن و انجام فعالیت‌های فیزیکی برای مقابله با استرس در بارداری

لازم است بدانید که یکی از هورمون‌هایی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد، هورمون اندورفین است. این هورمون جزء هورمون‌های نشاط آور در بدن انسان است. ورزش کردن و انجام فعالیت‌های فیزیکی، باعث می‌شود تا این نوع از هورمون نشاط آور طبیعی، در بدن فرد، آزاد گردد و به ایجاد نشاط و شادمانی و هم‌چنین آرامش در بدن انسان منجر گردد. از طرف دیگر، ورزش کردن باعث می‌شود تا شما بتوانید تنش‌های عضلانی که در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوید را کاهش دهید و تنش‌های عصبی خود را از بین ببرید. بنابراین در این زمان به پیاده روی بروید و حرکاتی بی خطر مانند یوگا را انجام دهید. سعی کنید در این زمان به ورزش‌هایی بپردازید که سنگینی نداشته باشند و شما را خسته نکنند و به بی حالی و ضعف نیز منجر نگردند. برای این منظور می‌توانید با پرشک خود نیز مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله بدنسازی در بارداری را مطالعه کنید.

آماده شدن برای ورود نوزاد جدید

سعی کنید برای انجام زایمان خود، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. برای این کار در بیمارستان برای خود پرونده تشکیل دهید و کلیه اقدامات لازم در این زمینه را به انجام برسانید. حتی لازم است ساک لوازم بیمارستان را برای روز تولد نوزاد خود آماده کنید و در جایی در دسترس قرار دهید تا به موقع بتوانید از آن استفاده کنید. این کار نیز به کاهش استرس شما در بارداری، کمک می‌کند.

 

 

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.