google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

ورزش در دوران قاعدگی

ورزش پریودی ، بایدها و نبایدهای ورزش در قاعدگی

ورزش پریودی ، بایدها و نبایدهای ورزش در قاعدگی
3 (60%) 3 vote[s]

ورزش قاعدگی در ابتدا ممکن است کاری بیهوده و خلاف معمول به نظر برسد، اما ورزش در پریودی به تسکین علائم قاعدگی شما بسیار کمک می‌کند. با این حال ورزش پریودی تعدادی محدودیت دارد که حتما باید آن ها را رعایت کنید.

ورزش کردن همواره برای حفظ زندگی سالم ضروری است. این نکته برای به تعادل رسیدن هورمونی بانوان ضروری تر به نظر می‌ رسد. تعدادی از حرکات ورزشی و نرمش هایی وجود دارند که انجام دادن آن ها در دوران قاعدگی برایتان بسیار سودمند است و در عین حال از انجام دادن تعدادی از حرکات ورزشی در پریودی باید صرف نظر کنید. در ادامه به بایدها و نبایدهای ورزش قاعدگی اشاره می کنیم:

فواید ورزش قاعدگی

بسیاری از بانوان فکر می کنند ورزش کردن آخرین چیزی است که باید در دوران قاعدگی انجام دهند و حتی به آن به عنوان آخرین گزینه نیز به آن فکر نمی کنند. اما ورزش همان چیزی است که باید در زمانیکه پریود هستید، انجام دهید! ورزش پریودی بسیاری از علائم دردناک قاعدگی را تسکین می دهد که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

 

 

علاوه بر اینکه ورزش، علائم دوران قاعدگی را تسکین می بخشد، بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می گذارد و بسیاری از عوارض پیری را می‌کاهد. در این میان می‌توان به عوارض زیر اشاره کرد:

  • ایست قلبی
  • سکته مغزی
  • آرتروز
  • پوکی استخوان
  • دیابت

همین نکته کافی است که بگوییم اگر ورزش کنید، از بروز 30% از بیماری های لاعلاج و مزمن پیشگیری می کنید.

بیشتر بخوانید :   سردرد پریودی؛ علائم و درمان

بسیاری از تغییرات فیزیکی و شیمیایی در قاعدگی اتفاق می‌افتد، که با ورزش کردن می توان بسیاری از آن ها را تسکین بخشید. هنگام ورزش، هورمون اندورفین (هورمون رضایت) در بدنتان ترشح می شود و باعث کاهش استرس، افسردگی، درد و درنهایت به تعادل رسیدن خلق و خوی شما می شود.

بهترین ورزش هایی که می توانید در دوران قاعدگی انجام دهید:

بهترین ورزش در قاعدگی

بهترین ورزش در قاعدگی

برای بسیاری از بانوان، ورزش در روزهای اول و دوم قاعدگی به دلیل خونریزی زیاد، سخت است. در این زمان ممکن است ترجیح دهید ورزش های راحت تر و در حد امکان به صورت خصوصی در منزل انجام دهید. اگر این نکته در رابطه با شما صحیح است، کمتر سخت بگیرید و سعی کنید نکات زیر را انجام دهید:

  • پیاده روی

اگر دنبال بهانه ای برای ورزش نکردن در دوران قاعدگی هستید، پیاده روی همه بهانه های شما را کنار می گذارد. پیاده روی، راحت ترین ورزش ممکن است که به هیچ تحهیزات خاصی نیاز ندارد و اگر بتوانید در روزهای قاعدگی نیم ساعت پیاده روی کنید، بسیاری از علائم قاعدگیتان را تسکین می دهید.

  • ایروبیک و تمرین هایی که مقداری ضربان قلبتان را بالا می برد.

این گزینه به معنی انجام ورزش های سنگین نیست، هر تمرینی که انجام می دهید باید سبک باشد و زمان تمرین شما باید نسبت به روزهای عادی، بسیار کمتر باشد.

  • ورزش های قدرتی

اگر حتما می خواهید تمرینات بدنسازی خود را قطع نکنید، پس تمرین های سبک تری را در این زمان انجام دهید و حتما وزنه های سبک تر را انتخاب کنید، چرا که وزنه های سنگین اصلا برایتان مفید نیست و ممکن است خونریزیتان را تشدید کند.

  • تمرین های کششی و تعادلی

یوگا در دوران قاعدگی

یوگا در دوران قاعدگی

یوگا بهترین ورزش برای ریلکس کردن و کاهش دردهای شکمی و عضلات است. بیشتر سعی کنید تمرین های ایستاده را انجام دهید. علاوه بر یوگا، پیلاتس برای کشش عضلات و کاهش دردهای شکمی و کمر و سایر دردهای پریودی مناسب است.

بیشتر بخوانید :   خونریزی تخمک گذاری : لکه بینی تخمک گذاری و نکاتی که باید به آن توجه کنید

ورزش قاعدگی: کارهایی که نباید انجام دهید

هنگامیکه در دوران قاعدگی ورزش می کنید، نباید فشار زیادی بر بدنتان تحمیل کنید، چراکه ممکن است باعث افزایش درد و عوارض قاعدگیتان شود.  اگر میخواهید از ورزش در دوران قاعدگی، حداکثر بهره‌وری را ببرید، کارهای زیر را انجام ندهید:

  • هنگامیکه در قاعدگی به سر می برید، ورزش های طولانی مدت و شدید را انجام ندهید. این نکته به این معنی نیست، هر آنچه را که در روزهای عادی انجام می دهید قطع کنید، اما باید سبک تر انجام دهید. تحقیقات ثابت کرده که اگر در زمان قاعدگی به طور متوسط روزی 60 دقیقه ورزش کنید، باعث کاهش التهاب شما در دوران قاعدگی خواهد شد.
  • اگر هنگام ورزش به طور غیرمعمولی احساس ضعف، خستگی و حالت تهوع کردید و هرگونه احساس درد بیشتری کردید، مقداری استراحت کنید، اما اگر این نشانه ها همچنان ادامه یافتند، تمرینتان را به پایان برسانید. به قول معروف جوگیر نشوید! به بدنتان گوش دهید!

ورزش پریودی و رعایت بهداشت

ورزش پریودی و رعایت بهداشت

ورزش پریودی و رعایت بهداشت

رعایت بهداشت فردی در زمان قاعدگی بسیار مهم است. تنها کافیست در رابطه با ورزش در قاعدگی، چند قانون کلی را رعایت کنید.

گزینه های دیگری نیز برای استفاده از وسیله های بهداشتی وجود دارد. مثلا می توانید از نوار بهداشتی، فنجان قاعدگی یا دیسک استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید از ترکیب چند وسیله باهم استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید باید از وسیله ای استفاده کنید که با آن راحت هستید.

هنگامی که قصد ورزش دارید، تعدادی نوار بهداشتی یا تامپون اضافی با خود به همراه داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید آن ها را بلافاصله عوض کنید. شما هم حتما با من موافق هستید که هیچ احساسی بدتر از این نیست که ناخواسته پریود شوید! پس قبل از رفتن به باشگاه پیشبینی های لازم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید :   حالت تهوع پریودی ، دلایل و راهکارها

هنگامیکه تمرینتان تمام شد، حتما اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هنگام دوش گرفتن، حتما از صابون یا شامپو بدن استفاده کنید.
  • لباس زیر خود را تعویض کنید.
  • از تامپون یا نوار بهداشتی نو استفاده کنید.
  • اگر احساس می کنید خون به لباستان نشت کرده است، حتما آن را تعویض کنید.

به خاطر داشته باشید، اگر قاعدگیتان در حال اتمام است، هرگونه فعالیت بیش از حد، حرکات محیرالعقول یا حرکات کششی بیش از حد ممکن است باعث بروز لکه بینی و خونریزی شود. البته این مشکل عادی است و باید همیشه وسایل بهداشتی مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید. در هر صورت اگر بین دو قاعدگی لکه بینی داشتید، حتما به دکتر خود مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم فواید ورزش قاعدگی را مفصل ذکر کنیم و چند نکته اساسی در رابطه با اصول ورزش در دوران قاعدگی را بیان کنیم. این نکته را به یاد داشته باشید، چه پریود باشید چه نباشید، ورزرش باید یکی از ارکان اساسی زندگیتان باشد و حتی الامکان آن را ترک نکنید و ورزش پریودی نیز در این دوران بسیار به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *