نزدیکی در رمضان؛ احکام رابطه جنسی زوجین در ماه رمضان

آیا نزدیکی در رمضان حرام است؟

یکی از مشکلات زوجین به خصوص آن هایی که تازه ازدواج کرده اند، احکام نزدیکی در رمضان است. اگر همین الان این سوال را از اطرافیان خود بپرسید که آیا نزدیکی در ماه رمضان اشکال دارد یا خیر، هر کدام جواب متفاوتی می دهند. در مقاله قبلی در رابطه با احکام لکه بینی در ماه رمضان و به تعویق انداختن قاعدگی در این ماه صحبت کردیم، در این مقاله قصد داریم احکام نزدیکی در ماه رمضان را بیان کنیم و به برخی از سوالات متداول زوجین پاسخ دهیم.

نزدیکی در ماه رمضان حرام نیست، اما باطل کننده روزه است و شکستن روزه به صورت عمدی اشکال دارد و موجب کفاره عمدی (60 روز برای یک روز یا 60 مد طعام برای هر روزی که انسان روزه خود را عمداً افطار کند) می‌شود.

میخواهم در این ماه خیلی سریع باردار شوم، چه کنم؟

حالا که داشتن رابطه در این ماه از نظر شرعی مشکلی ندارد، اگر میخواهید در این ماه خیلی سریع باردار شوید، باید به صورت کامل نحوه بارداری سریع را بدانید. چرا که باردار شدن تنها به داشتن رابطه نیست و باید در کنار آن یک سری نکات اساسی را رعایت کنید. مثلا اولا اینکه یک رژیم غذایی تخصصی را داشته باشید تا به بالاترین قدرت باروری خود برسید، سپس در کنار آن، به کمک روش های مختلفی مانند استفاده از کیت تخمک گذاری یا سونو واژینال، دقیق ترین زمان تخمک گذاری را پیدا کنید و سپس دقیقا در آن زمان رابطه داشته باشید. اگر تمامی این نکات را در کنار هم رعایت کنید، خیلی سریع باردار می شوید. برای اطلاع از تمامی این نکات، می توانید اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر نصب کنید و گزینه میخواهم باردار شوم را انتخاب کنید.

دانلود اپلیکیشن

احکام نزدیکی در رمضان

افرادی که روزه دار هستند، نمی توانند در ساعتی که روزه دار هستند نزدیکی کامل کنند، یعنی مرد نمی تواند آلت تناسلی را به طور کامل، وارد واژن زن کند. اگر در هنگام روزه داری نزدیکی کامل و آگاهانه انجام شود، دوطرف میبایست کفاره دهند و ۶۰ روز هم قضای آن روزشان را به جا بیاورند.

حال اگر زوجین قصد دخول داشته باشند، می توانند نزدیکی کنند اما به شرط این که دخول به اندازه ای باشد که کمتر از ختنه گاه وارد شود و انزال صورت نگیرد.

سوالات متداول در رابطه با اعمال زناشویی در ماه رمضان

روابط زناشویی در ماه رمضان

روابط زناشویی در ماه رمضان

انجام اعمالی مانند نزدیکی در ماه رمضان به صورت عمدی، ملاعبه، استمناء و نگاه کردن به عکس و فیلم مستهجن به طور عمدی، باطل کننده روزه هستند. در این قسمت به برخی از سوالات متدوال در رابطه با نزدیکی در ماه رمضان پاسخ می دهیم:

معاشقه در ماه رمضان چه حکمی دارد؟!

معاشقه در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که لب و دهان درگیر نشود و باعث نشود آب دهان خورده شود و عمل لیسیدن انجام نشود. حال اگر حین معاشقه، واژن خانم مرطوب شود، مشکلی ندارد و روزه باطل نیست‌.

نزدیکی در رمضان در چه زمان هایی باید صورت گیرد؟

بنا به فرموده آیت الله مکارم شیرازی، در ماه رمضان زوجین، پس از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح فرصت نزدیکی دارند؛ با این شرط که حتما قبل از اذان صبح، غسل جنابت انجام دهند، اگر فرصت کافی برای انجام غسل ندارند ، می توانند تیمم انجام دهند و پس از اذان صبح پاک باشند.

نزدیکی در صورت فراموش کردن روزه داری چه حکمی خواهد داشت؟

احکام روزه داری زوجین

احکام روزه داری زوجین

اگر زوجین ندانسته، هنگامی که روزه دار هستند نزدیکی کنند، روزه هردو صحیح است اما اگر شک داشته باشند یا با آگاهی این کار را انجام دهند، روزه باطل می شود.

اگر زوجین فراموش کنند که روزه هستند و نزدیکی کنند، روزه آنها باطل نیست اما هر لحظه که به خاطر آوردند که روزه دار هستند، میبایست از حالت آمیزش خارج شوند، در غیر اینصورت روزه هردو باطل می شود.

نزدیکی در شب قدر چه حکمی دارد؟

نزدیکی در هیچ یک از شب های ماه رمضان حتی در شب های قدر، حرام نیست اما به جهت احترام بهتر است در شب های قدر انجام نشود.

نزدیکی برای مسافران در ماه رمضان، چه حکمی دارد؟

نزدیکی برای افرادی که به دلیل بیماری یا مسافرت شرایط گرفتن روزه را ندارند، موردی ندارد.

سایر نکات نزدیکی در ماه رمضان

اگر در ماه رمضان مرد با همسر خود نزدیکی کند و زن نیز راضی باشد، حتی اگر بدون انزال باشد باطل کننده روزه است.

اگر مردی بعلت بیماری یا هر دلیل دیگری روزه نگرفته است و همسر روزه دار خود را مجبور به نزدیکی کند، روزه همسرش باطل می شود و کفاره  وزه خود و زنش را باید بدهد و زن باید قضای روزه ی آن روزش را به جا آورد.

اگر مرد بداند که با انجام معاشقه ، منی از او خارج نمی شود ولی در حین معاشقه ناخواسته، منی خارج شود، روزه ی شخص باطل نیست اما میبایست غسل جنابت انجام دهد. اما اگر مرد آگاه باشد که با انجام معاشعه دچار انزال می شود، روزه مرد باطل می شود و میبایست کفاره بدهد‌.

اگر مرد، زن روزه دار خود را مجبور به نزدیکی کند، میبایست کفاره روزه خود و همسرش را بدهد. اما اگر زن به هر طریقی باعث ابطال روزه همسرش شود، نیازی نیست که کفاره روزه شوهرش را بدهد.

اگر در هنگام خواب منی از شخص خارج شود، روزه باطل نمی شود، حتی اگر فرد حین خارج شدن منی از خواب بیدار شود، نیازی نیست که جلوی خارج شدن منی را بگیرد.

نکته آخر

در این مقاله سعی کردیم یک سری از احکام کلی نزدیکی در رمضان را بیان کنیم. اما اگر هنوز هم سوال دارید و رفع ابهام نشده اید، بهتر است به مرجع تقلید خود، مراجعه نمایید.

3.9/5 - (66 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.