کاربرد مکمل های بدنسازی

انواع مکمل های بدنسازی و کاربرد آن ها

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در کنار انجام حرکات ورزشی و برنامه بدنسازی از مکمل‌ها برای عضله سازی و بهبود عملکرد ورزشی خود استفاده می‌کنند، مکمل‌های بدنسازی متنوعی وجود دارد که هرکدام با هدف مشخصی در برنامه ورزشکار وارد می‌شوند، در این مقاله قصد داریم شما را با این مکمل‌ها و کاربرد آنها آشنا کنیم.

مکمل بدنسازی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مکمل‌های بدنسازی ارائه دهیم باید بگوییم که این مکمل‌ها ابزارهایی هستند که توانایی بدن را برای ساخت ماهیچه افزایش می‌دهند، این هدف ممکن است با افزایش متابولیسم بدن، چربی‌سوزی، تامین انرژی و یا تکمیل انواع ویتامین‌های بدن شکل گیرد. مکمل‌های بدنسازی در شکل‌ها و انواع گوناگون در کنار کاربرد متنوعی که دارند در برنامه تغذیه‌ای ورزشکار وارد شده و مطابق دستورات مصرف می‌شوند تا روند رسیدن یک ورزشکار به هدف را تسریع کنند.

این مکمل‌های ورزشی در غالب قرص یا پودر وجود دارند و در انواع متنوعی تولید می‌شوند که برخی از آنها مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای و برخی دیگر نیز مصرف عمومی‌تر هستند. معروف‌ترین مکمل‌های ورزشی که عمومیت بیشتری نیز دارند شامل: وی، آمینواسید، کراتین و گلوتامین می‌شود.

شناخت بیشتر مکمل های بدنسازی

استفاده از مکمل‌های ورزشی باید طبق اصول و برنامه خاصی صورت گیرد تا به هدف و نتیجه‌ای که ورزشکار برای آن تلاش می‌کند بی‌انجامد. در این بخش می‌خواهیم شما را با مکمل‌های معروف و شناخته شده‌ای که در میان ورزشکاران رشته بدنسازی شهرت و عمومیت بیشتری دارند آشنا کنیم.

اپلیکیشن مینت

کراتین

کراتین و مکمل های بدنسازی

کراتین و مکمل های بدنسازی

در واقع کراتین به شکل طبیعی در گوشت و ماهی به وفور یافت می‌شود. تصور رایج در مورد این که کراتین یک عضله ساز است اشتباه بوده و باید بدانید که کار اصلی کراتین کمک به افزایش حجم ماهیچه‌ها و وزن بدن است. در حقیقت کراتین باعث تجمع آب در بافت عضله شده و به این ترتیب برای کسانی که قصد افزایش حجم و وزن دارند مناسب است. کراتین در انواع مختلفی تولید می‌شود که شامل موارد زیر است:

کراتین مونوهیدرات خالص

این نوع کراتین به شکل پودر و کپسول تولید می‌شود، دارای بو یا مزه خاصی نیست و از نظر عملکردی نیز کراتین‌های پودری یا کپسولی تفاوتی با هم ندارند.

کراتین ترکیبی

این کراتین همانطور که از نامش پیداست بر خلاف کراتین مونوهیدارت که از 100 در 100 از مونوهیدرات خالص تشکیل می‌شود، ترکیبی از کربوهیدارت، اسیدآمینه، پروتئین و … است که با مصرف آن می‌توان از ویژگی‌های هریک از این مکمل‌ها نیز بهره برد.

کراتین میکرونایز

این نوع کراتین با متدهای جدیدی تهیه می‌شود و مولکول‌های آب در آن وجود دارد، به همین دلیل زودتر از انواع دیگر جذب و هضم می‌شود و بنابراین عوارض کمتری نیز برای کبد و بدن ایجاد می‌کند. این شکل از کراتین تداخل کمتری نیز با سایر مکمل‌ها ایجاد می‌کند و بو و مزه خاصی ندارد.

پروتئین

پروتئین در مکمل های بدنسازی

پروتئین در مکمل های بدنسازی

پروتئین اصلی‌ترین مکمل غذایی در ساخت عضله است و برای ورزشکاران مصرف این مکمل ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است، پروتئین‌ها انواع گوناگونی دارند اما به صورت طبیعی بیشتر در آب پنیر و آب ماست وجود دارد.  بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود بعد از سوخت کربوهیدارت‌ها شروع به سوختن پروتئین می‌کند، به همین دلیل برای جلوگیری از تخریب بافت ماهیچه، تحلیل رفتن آن و این که در پروسه ورزش پروتئین‌های ضروری بدن از بین نرود، معمولا ورزشکاران از پروتئین بیشتری نسبت به افراد عادی استفاده می‌کنند.

به علاوه پروتئین در بالا رفتن استقامت بدن و افزایش قدرت در زمان ورزش و بعد از آن موثر است. پروتئین‌های انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

کازئین

به پروتئین موجود در شیر کازئین گفته می‌شود و به عنوان یک پروتئین دیرهضم شناخته می‌شود استفاده از این پروتئین برای شب‌ها که بدن ساعت های طولانی بدون مصرف پروتئین خواهد بود مناسب است و از تجزیه پروتئین در عضلات جلوگیری کرده و همچنین سرعت جذب و هضم کازئین کم است.

وی

معروف‌ترین شکل پروتئین وی است، این نوع از پروتئین یک پروتئین خالص است که به عضله‌سازی کمک می‌کند و در بهبود و بازسازی بافت‌های عضلانی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. مهمترین کارایی این مدل از پروتئین‌ها در عضله سازی و افزایش قدرت و رشد عضلات است و حتی می‌تواند موجب چربی‌سوزی شود، سرعت جذب و هضم این نوع مکمل بسیار بالا است.

گینر

در پروتئین‌های گینر درصد بیشتری کربوهیدرات وجود دارد، از این مکمل ورزشی برای افزایش وزن و برنامه حجم استفاده می شود و بیشتر برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند مفید خواهد بود.

سویا

پروتئین سویا مخصوص افرادی است که گیاه‌خوار هستند و تاثیر بسیار خوبی بر کلسترول و سوخت و ساز بدن دارد. این شکل از پروتئین برای افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند از پروتئین شیر یا تخم مرغ استفاده کنند مناسب است.

سفیده تخم مرغ

این شکل از پروتئین از نظر عملکردی بسیار شبیه پروتئین آب پنیر عمل می‌کند، برای افرادی که به پروتئین شیر یا سویا حساسیت دارند مناسب است و نسبت به پروتئین آب پنیر سرعت جذب و هضم کمتری دارد.

آمینو اسید

از آمینو اسیدها در ترمیم بافت عضلات استفاده می‌شود. در واقع آمینواسیدها ظرفیت بدن برای دریافت پروتئین و دیگر مواد ضروری برای افزایش حجم را افزایش می‌دهد. آمینو اسیدها قدرت و استقامت بدن را افزایش داده و برای جلوگیری از خستگی زودرس مفید هستند. همچنین بعد از تمرین بدن را سریع ریکاوری کرده و به حالت اولیه باز میگرداند و در چربی‌سوزی تاثیر داشته و همچنین کارایی و عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *