علائم بارداری پوچ

علائم بارداری پوچ چیست و چگونه باید تشخیص داد؟

بارداری پوچ (تخمک سوخته) اتفاقی است که بعدها عامل سقط جنین‌های مکرر می‌شود. علائم بارداری پوچ مانند علائم بارداری طبیعی هستند و تنها چند تفاوت بین آنها وجود دارد که به کمک آنها می‌شود بارداری پوچ را از طبیعی تشخیص داد.

چطوری در کمترین زمان ممکن باردار بشم؟🤰
به کمک جاده اقدام به بارداری اپلیکیشن مینت در بازه ۲ الی ۶ ماهه باردار میشید😇

تازه میتونید خودتون انتخاب کنید جنسیت فرزند آینده‌تون پسر باشه یا دختر👶👧

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کنید، تا شرایط شما و همسرتون، رایگان، توسط پزشک تحلیل بشه و از جزئیاتش باخبر بشید.


در ادامه این نوشتار به معرفی و بررسی این علایم می‌پردازیم. ولی باید توجه داشته باشید تشخیص قطعی تنها به وسیله پزشک و سونوگرافی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین اگر هر یک از علایم ذکر شده را طی بارداری خود تجربه کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بارداری پوچ چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پس از ملاقات اسپرم و تخمک، تخمک بارور شده و شروع به رشد سلولی می‌کند. ۲ سلول، ۴ سلول، ۸ سلول و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. تا حدود ۱۰ روز پس از این اتفاق، مجموعه‌ای از این سلول‌ها که در حال رشد هستند، جنین را تشکیل می‌دهند و در رحم لانه می‌گزینند.

سپس جهت ادامه یافتن رشد جنین، جفت ایجاد می‌شود و سطح هورمون بالا می‌رود. جنین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد به حدی که در هفته ششم بارداری می‌شود یک نمونه چند میلی متری از او را در سونوگرافی تشخیص داد.

گاهی بنا به دلایلی، جنین پس از قرارگیری در ساک حاملگی و درون رحم، دیگر رشد نمی‌کند. به این ترتیب پزشک حدود ۸ هفته پس از تخمک‌گذاری با مشاهده ساک حاملگی خالی که نشان از عدم رشد جنین دارد، تشخیص حاملگی پوچ می‌دهد.

این نوع بارداری باعث سقط جنین پیش رس در سه ماهه اول بارداری می شود. در زمان رشد جفت، تخمک بارور شده به بلاستوسیت تبدیل می شود. در هفته چهارم بارداری، این بلاستوسیت در دیواره رحم لانه گزینی میکند و به رویان تبدیل می شود.

اما وقتی عارضه تخمک سوخته اتفاق می افتد، ساک حاملگی حامل رویان رشد میکند درحالیکه رویان در آن وجود ندارد. بنابراین وضعیت زیر اتفاق می افتد:

◄ تخمک سوخته در اوایل بارداری اتفاق می افتد و شما هرگز متوجه حاملگی خود نمی شوید.

◄ نتیجه بارداری شما مثبت است و علائم بارداری را تا زمانیکه در اولین سونوگرافی متوجه حاملگی پوچ شوید، خواهید داشت.

علت این امر چیست؟

طبق تحقیقات مشخص شده عامل اصلی بروز بارداری پوچ، کروموزوم‌های غیرطبیعی هستند. هر سلول انسان ۴۶ کروموزم دارد ولی در این حاملگی‌ها مشخص شد جنین رشد نیافته تعداد بیشتری کروموزم داشته. این یعنی قدرت تبدیل شدن به جنین و پیمودن مراحل رشد طبیعی را نداشته است. البته برخی عواملی مانند جهش ژنتیکی را نیز مقصر حاملگی پوچ می‌دانند.

بارداری پوچ چقدر شایع است؟

خوب است بدانید که این عارضه اولین دلیل سقط جنین ها در سه ماهه اول بارداری است.

شروع حاملگی پوچ

سقط جنین ناشی از تخمک سوخته باعث خونریزی واژینال و گرفتگی شکمی می شود. این نوع سقط جنین معمولا دردی بیشتر از درد پریود دارد. البته میتوانید برای کنترل درد، استامینوفن مصرف کنید.

برای تشخیص تخمک سوخته، سونوگرافی واژینال باید انجام شود.

برای تشخیص تخمک سوخته، سونوگرافی واژینال باید انجام شود.

ناگفته نماند که نباید هیچ وسیله سنگینی را بلند کنید یا به سراغ هیچ ورزش سنگینی نروید تا خونریزی بیشتری نداشته باشید. البته چندین هفته پس از سقط ممکن است لکه بینی داشته باشید.

علائم بارداری پوچ چه چیزهایی هستند؟

علایم این مورد نیز همانطور که گفتیم به حاملگی طبیعی شباهت دارند. پس از اینکه توده سلول‌های رو به پیشرفت به دیواره رحم می‌چسبند، تست بارداری مثبت خواهد شد و پریود نیز قطع می‌شود. در ادامه با سایر علائم بارداری پوچ بیشتر آشنا می‌شویم:

  • خونریزی غیرطبیعی: وجود کمی خونریزی در ابتدای بارداری طبیعی است ولی خونریزی شدید و زیاد ممکن است دلالت بر بارداری پوچ داشته باشد. خونریزی غیرطبیعی از نظر رنگی نیز ممکن است خطرناک باشد. خونریزی قهوه‌ای تیره تا قرمز روشن ممکن است بر اثر بارداری پوچ به وجود بیاید.
  • حالات حاملگی: از دیگر علائم حاملگی پوچ، حالاتی است که زنان حامله تجربه می‌کنند. یعنی بیماری صبحگاهی. حالت تهوع و استفراغ ولی از نوع شدید و غیرطبیعی. همچنین سینه‌های دردناک و تحریک پذیر و نفخ نیز که از علایم بارداری هستند ممکن است در حاملگی پوچ نیز بروز کنند.
  • ترشحات غیرطبیعی: یکی دیگر از علایمی که می‌تواند نشانگر بارداری پوچ باشد، دفع کیست‌هایی شبیه به حبه انگور است.
  • گرفتگی عضلات: از دیگر علایمی که ممکن است طی بارداری پوچ متوجه آن شوید، گرفتگی عضلات است.
  • درد: ممکن است درد کمر و پایین شکم نیز نشانه‌ای از بروز حاملگی پوچ باشند.

به هر روی جهت تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کنید، او طبق سایر علایم نسبت به شما تصمیم گرفته و به اطلاعتان می‌رساند که دچار بارداری پوچ هستید یا نه. او طبق مواردی خاص، این مشکل را تشخصی می‌دهد:

  • فشار خون بالا: افزایش فشار خون طی بارداری پوچ وجود دارد و می‌تواند نشانه‌ای بر این مورد باشد.
  • کم خونی.
  • پرکاری تیروئید.
  • کیست تخمدان.
  • مسمومیت حاملگی: مسمومیت بارداری که به افزایش فشار خون و دفع پروتئین از ادرار پس از هفته بیستم منجر می‌شود نیز از علایم این سخت است.
  • رشد سریع رحم: در بارداری پوچ اندازه رحم نسبت به بارداری طبیعی بیشتر است. پزشک با معاینه شما متوجه می‌شود که اندازه رحم، بزرگ‌تر از حدی است که در آن دوره باید باشد و ممکن است بارداری، پوچ باشد.

علائم بارداری پوچ چندان ادامه نمی‌یابند و توده سلولی ناقص خود به خود سقط خواهد شد. جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بعدی باید تمام این توده از رحم خارج شود.

این روند ممکن است دو هفته طول بکشد و در غیر این‌صورت باید با پزشک مشورت کنید و شاید نیاز به انجام عمل داشته باشید.

تشخیص تخمک سوخته از بارداری طبیعی

ماما با انجام سونوگرافی واژینال متوجه پوچ بودن حاملگی زن می شود. همانطور که بالاتر توضیح دادیم این نوع حاملگی بی نتیجه در سه ماهه اول اتفاق می افتد که بین هفته هفتم و نهم بارداری است. چون رویان در این بازه زمانی دیده می شود و میتوان آن را تشخیص داد. یادآوری میکنیم که با وجود تخمک سوخته، ساک حاملگی خالی است.

در حاملگی پوچ شما علائم یک بارداری طبیعی را دارید ولی به زودی سقط جنین میکنید.

در حاملگی پوچ شما علائم یک بارداری طبیعی را دارید ولی به زودی سقط جنین میکنید.

  • برای انجام سونوگرافی واژینال، باید روی تخت مخصوص دراز بکشید و درست شبیه به زمانی که باید معاینه لگنی انجام شود، پاها را بالا روی پایه های مخصوص کنار صندلی قرار بدهید.
  • ماما پاب سونوگرافی را وارد واژن شما میکند تا درون رحم را ببیند.
  • تخمک سوخته به شکل یک ساک خالی تقریبا شبیه به یک حباب دیده می شود.
  • خوب است بدانید که این وضعیت یعنی ساک حاملگی بدون رویان است.

بیشتر اوقات نمیتوان وجود تخمک سوخته را تشخیص داد. به همین دلیل، جفت همچنان هورمون ترشح میکند و بدن در وضعیت بارداری قرار میگیرد. درواقع به همین دلیل است که شما همچنان علائم بارداری دارید که اولین نشانه، مثبت بودن تست بارداری است.

اگر علائمی مثل خونریزی یا نشانه های سقط را دارید، ماما از سونوگرافی برای مشاهده درون رحم تا تأیید بارداری پوچ استفاده میکند.

بعضی دیگر از ماماها نیاز به چند نمونه آزمایش خون دارند تا سطح HCG خون زن را بررسی کنید. HCG به هورمون بارداری معروف است. چون فقط در زمان بارداری تولید و ترشح می شود. سطح این هورمون در اوایل بارداری به سرعت بالا می رود و حدود هفته هشتم تا دهم به اوج خود می رسد.

توجه داشته باشید که اگر این هورمون سریع بالا نرود نشانه سقط جنین یا بروز هرنوع مشکل دیگر است. همچنین ماما ممکن است بخواهد سطح HCG خون شما را طی چند نوبت در چندین روز آزمایش کند تا مشخص شود چگونه سطح این هورمون بالا می رود. همچنین این آزمایش ها روش مؤثری برای تشخیص تخمک سوخته است.

سخن پایانی

علائم بارداری پوچ همانند بارداری طبیعی هستند چون توده سلولی درون رحم قرار می‌گیرد. از این روی ممکن است بیماری صبحگاهی، تهوع و استفراغ و سینه‌های دردناک که معمولاً برای حاملگی طبیعی هستند در نوع پوچ نیز بروز کنند.

در هفته‌های اول، ممکن است جواب تست بارداری مثبت باشد که پس از مشاهده علائم بارداری پوچ و مراجعه به دکتر مشخص می‌شود که مشکل چیست. در هر صورت تشخیص قطعی بر دوش پزشک است. پس از تشخیص نیز باید منتظر ماند تا توده به طور طبیعی سقط شود و در غیر این صورت باید با پزشک مشورت کرد.

 منبع: clevelandclinic

3.2/5 - (12 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.