صفر تا صد پریودی

از صفر تا صد پریودی ؛ دکتر فائزه شهبازی

پریودی زمانی است که خون و بافت های رحمی از واژن خارج می شود و معمولا هر ماه اتفاق می افتد و ممکن است قبل از شروع آن سندروم پیش از قاعدگی را تجربه کنید.

سیکل قاعدگی چیست؟

سیکل قاعدگی بدن شما را هر ماه برای بارداری آماده می کند. همچین اگر باردار نباشید، به پریود شدنتان کمک می کند. سیکل قاعدگی و پریودی به وسیله هورمون های استروژن و پروژسترون کنترل می شود.

فرایند سیکل قاعدگی

در یک سیکل قاعدگی چه اتفاقی می افتد؟ به توضیحات دکتر فائزه شهبازی در رابطه با اتفاقات یک سیکل قاعدگی، توجه کنید:

در این قسمت به فرایند سیکل قاعدگی اشاره می کنیم:

شما 2 تخمدان دارید و هرکدام از آن ها چند تخمک را در بر می گیرند. این تخمدان ها بسیار کوچک هستند. به گونه ای که با چشم غیر مسلح، اصلا دیده نمی شوند.

در طول سیکل قاعدگی، هورمون ها به بالغ شدن تخمک ها در تخمدان کمک می کنند. هنگامیکه تخمک بالغ شد، به معنی این است که برای بارور شدن به وسیله اسپرم ها آماده است. این هورمون ها، همچنین دیواره رحم را ضخیم و اسفنجی می کنند. بنابراین اگر تخمک بارور شد، بهترین جا را برای فرود و شروع کردن بارداری را دارد. این دیواره مانند هر چیز دیگری در داخل بدنتان، از بافت و خون تشکیل شده است و مواد مغذی بسیاری برای کمک به رشد بارداری را دارد.

تقریبا در میانه سیکل قاعدگی، هورمون هایتان به یکی از تخمدان ها دستور آزاد سازی یک تخمک بالغ را می دهد. که به این فرایند، دوران تخمک گذاری می گویند. بیشتر مردم هنگامیکه تخمک گذاری می کنند، چیزی نمی فهمند، اما برخی از نشانه های تخمک گذاری عبارتند از:

  • نفخ و تورم
  • لکه بینی
  • درد پایین شکم، که ممکن است فقط یک طرف درد بگیرد.
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش ترشحات واژن (ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ خام)

هنگامیکه که تخمک، تخمدان را ترک می کند، از طریق لوله های فالوپ، به سمت رحم حرکت می کند.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، بدنتان به دیواره ضخیم رحم، نیازی ندارد. این دیواره فرو می ریزد و خون، مواد مغذی و بافت ها از طریق واژن با خارج از بدن، روانه می شوند. این همان پریودی شما است!

هنگامیکه می خواهید باردار شوید، بدنتان به این دیواره نیاز دارد، به همین دلیل هنگام بارداری، پریودی متوقف می شود. هنگامیکه دیگر باردار نیستید، پریودی دوباره اتفاق می افتد.

چگونه زمان شروع و پایان قاعدگی و زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنیم؟

طول سیکل پریودی در هر فردی متفاوت است و معمولا از 21 روز شروع می شود و ممکن است در برخی بانوان تا 35 روز نیز طول بکشید. اما متوسط سیکل قاعدگی زنان حدود 28 روز است.

به کمک یک سری از محاسبات، می توانید روزهای قاعدگی، دوران امن رابطه محافظت نشده، روزهای باروری و تخمک گذاری را پیش بینی کنید و بهتر سیکل قاعدگی خود را مدیریت کنید.

به دلیل اینکه در انجام این محاسبات سردرگم نشوید، تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی، اپلیکیشن مینت را منتشر کنیم، که در این اپلیکیشن می توانید اطلاعات خود را وارد و سیکل خود را محاسبه کنید.

اپلیکیشن مینت

اپلیکیشن مینت

برای دانلود رایگان اپلیکیشن مینت، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود اپلیکیشن

چطوری علائم سندروم پیش از قاعدگی را تسکین دهیم؟

سندروم پیش از قاعدگی به علائمی گفته می شود که اکثر خانم ها در روزهای نزدیک به آغاز خونریزی ماهانه بعدی خود آن را تجربه می کنند و در واقع نشانه ای برای نزدیک شدن به پریود محسوب می شود. اما در بیشتر اوقات این علائم قاعدگی به قدری آزار دهنده است که زندگی روزمره آن ها تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله علائم سندروم پیش از قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینه درد
  • دلرد
  • کمردرد
  • اسهال
  • یبوست
  • نفخ
  • افسردگی
  • ضعف و خستگی
  • جوش

خبر خوب این است که خیلی از این علائم قابل کنترل هستند و درمان های مخصوصی را دارند و شما به کمک یک  سری از راهکارها می توانید این علائم را تسکین دهید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم به کمک دکتر فائزه شهبازی بخشی را به عنوان راهکارهای تسکین علائم قاعدگی به بخش دکتر مینت اپلیکیشن مینت اضافه کنیم. در این بخش هر کدام از علائم پیش از قاعدگی خود را انتخاب می کنید و با توجه به علائمی که دارید، راهکارهای خانگی و دارویی متناسب را دریافت خواهید کرد.

قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

برای دانلود اپلیکیشن مینت، می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید و پس از آن به بخش دکتر مینت و سپس قسمت راهکارهای تسکین علائم قاعدگی مراجعه کنید. دانلود اپلیکیشن

چه زمانی در زندگی، پریودی شروع شده و به پایان می رسد؟

زمان اولین پریود و یائسگی

زمان اولین پریود و یائسگی

اولین پریود

در بعضی از مراحل دوران بلوغ، خون از واژنتان بیرون می آید و این هنگامیکه است که شما برای اولین بار پریود شده اید.

اکثر مردم اولین پریودی را در حدود 14 – 12 سالگی تجربه می کنند، اما برخی از مردم دیر و یا زود تر اولین پریود را تجربه می کنند. تقریبا هیچ راهی برای پیش بینی دقیق زمان اولین پریود وجود ندارد، اما ممکن علائم سندروم پیش از قاعدگی را چند روز پیش از اینکه پریود شوید، تجربه کنید.

اگر تا 16سالگی پریود نشدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید بیشتر در مورد اولین پریود بدانید، اینجا کلیک کنید.

سفر و قاعدگی

هفته دیگه میخوام مسافرت برم، اما طبق پیشبینی های اپلیکیشن، پریود میشم… چیکار کنم که چند روزی پریودم رو عقب بندازم؟

این سوال مکرری است که بسیاری از کاربران مینت از ما می پرسند. در پاسخ این سوال باید بگوییم که این نکته به این مسئله بستگی دارد که بخواهید قاعدگی خود را بلند مدت عقب بیندازید یا کوتاه مدت.

برخی از بانوان گاهی اوقات به مصرف خودسرانه قرص های ضد بارداری برای به تعویق انداختن قاعدگی خود اقدام می کنند. باید بگوییم این کار باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد و اگر کنترل شده نباشد ممکن است سیکل قاعدگیتان بهم بریزد و سیکل نامنظمی را داشته باشید.

به همین دلیل قسمت عقب انداختن قاعدگی را به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم تا بتوانید به کمک آن و شرایطی که در آن قرار دارید، پریودیتان عقب بیندازید. (تاخیر در پریود یا قطع پریود به کمک قرص های ضد بارداری) پس از دانلود به قسمت دکتر مینت مراجعه کنید و سپس بخش عقب انداختن قاعدگی را انتخاب کنید و به سوالات آن پاسخ دهید تا راهکار متناسب با پاسخ هایتان را دریافت کنید. دانلود اپلیکیشن

چطور قد و وزن و سن بر چرخه قاعدگی اثر می‌‌گذارد؟

ژنتیک قد و شکل بدن ما را تعیین می‌‌کند. چرخه ما نیز تحت تاثیر همین ژنتیک است. اما همانطور که وزن تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییر می‌کند چرخه قاعدگی نیز در پاسخ به تغییرات سن و وزن دچار تحولاتی می‌شود.

تاثیر قد و وزن بر چرخه قاعدگی

تاثیر قد و وزن بر چرخه قاعدگی

سن و شاخص توده بدنی بر چرخه قاعدگی زنان اثر می‌گذارد و می‌تواند طرح چرخه‌ای رمزگذاری شده روی ژن‌هایمان را تغییر دهد و اصلاح کند. به عبارتی گرچه ساعت بدن ماست که تعیین می‌کند چرخه‌های زندگی در هر دوره و مرحله از زندگی با چه سرعتی در زمان پیش بروند اما عادات و سبک زندگی ما در این میان بی‌تاثیر نیست. ژن‌های ما در واقع چهارچوبی است که در میان آن، عادات زندگی خودی نشان می‌دهند. ترکیبی از این دو، تجربیات قاعدگی ما را به طور روزانه، ماهانه و حتی سالانه می‌سازند.

جالب است بدانید که در ابتدا چرخه‌ها در اجداد بیولوژیکی بین خواهرها و بردارها یکسان به اشتراک گذاشته شده است اما تغییر سبک زندگی سبب بروز جهش‌های ژنتیکی در شجره نامه شده است. از همین نقطه است که با تجزیه و تحلیل چرخه‌ها در پس زمینه سن و وزن و سبک زندگی می‌توان فهمید چرخه‌ها چطور در اثر جهش‌های ژنتیکی از هم متفاوت شده‌اند.

در این میان فاکتور مهم BMI یا همان شاخص توده بدنی است. به اثبات رسیده است که کم وزنی مفرط و اضافه وزن‌های بالا هر دو می‌تواند سبب بروز اختلالات هورمونی و بر هم ریختن نظم قاعدگی شود.

دیده شده زنانی که وزن زیادی را از دست می‌دهند دچار قطع دوره‌های قاعدگی یا آمنوره می‌شوند و بر عکس زنانی که اضافه وزن‌های بالا را تجربه می‌کنند دچار بی نظمی در قاعدگی و خونریزی‌های شدید می‌شوند. این زنان به نسبت زنانی که وزن‌هایی طبیعی دارند بیشتر به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلایند.

یائسگی

اکثر بانوان در حدود 55 – 45 سالگی پریودشان متوقف می شود، که به این حالت، یائسگی می گویند. ورود به دوران یائسگی ممکن است یک فرایند چند ساله باشد و معمولا پریودی ها در این زمان تغییراتی می کنند. هنگامیکه یائسگی به طور کامل اتفاق افتاد، دیگر نمی توانید باردار شوید.

آغاز و اتمام پریودی ممکن است همان زمانی برایتان اتفاق بیفتد که برای اقوام، مانند خواهر یا مادرتان اتفاق افتاده است. این یعنی شروع و پایان پریودی، می تواند وراثتی باشد.

در چه زمانی از سیکل قاعدگی، می توان باردار شد؟

بالاترین شانس بارداری در روزهای منتهی به تخمک گذاری (هنگامیکه تخمدان، تخمک ها را آزاد می کند.) رخ می دهد. به این روزها، روزهای باروری می کویند.

تخمک به مدت 1 روز پس از آزاد شدن، زنده می ماند و اسپرم تا 6 روز پس از نزدیکی، در داخل رحم و لوله های فالوپ، زنده می ماند. پس در بازه ای 6 روزه در هر سیکل، می توانید باردار شوید: 5 روز قبل از اینکه تخمک گذاری رخ دهد به همراه روزی که تخمک گذاری را انجام می دهید. همچین یک روز یا چند روز پس از تخمک گذاری نیز می توانید باردار شوید، اما احتمال آن کم است.

تخمک گذاری معمولا 14 روز قبل از اینکه پریودی شروع شود، اتفاق می افتد اما بدن همه بانوان با هم متفاوت است و این مقدار ممکن است تغییر کند. مممکن است زودتر یا دیرتر تخمک گذاری داشته باشید و این زمان، به طول سیکل قاعدگی نیز بستگی دارد.

بسیاری از بانوان سیکل قاعدگی و سایر نشانه های تخمک گذاری در سیکل قاعدگی را دنبال می کنند تا بتوانند راحت تر زمان تخمک گذاری را تشخیص دهند. که به این کار خود آگاهی باروری می گویند.

بعضی برای جلوگیری از بارداری و برخی دیگر نیز برای باردار شدن این نشانه ها را دنبال می کنند.

سیکل قاعدگی

سیکل قاعدگی

برخی از مردم سیکل قاعدگی بسیار منظمی دارند و برخی دیگر هر ماه، سیکل قاعدگی متفاوتی نسبت به ماه دیگر دارند. قاعدگی نامنظم برای بانوان جوان بسیار طبیعی است. اگر پریودتان نامنظم باشد، پیش بینی زمان تخمک گذاری، کار سختی است. (حتی اگر نشانه های سیکل قاعدگی را به دقت دنبال کرده باشید) برای بارداری سریع با توجه به سیکل قاعدگی نامنظم به مقاله بارداری با پریود نامنظم مراجعه کنید..

اگر قصد بارداری ندارید، حتما از روش ها جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

فازهای سیکل قاعدگی

پریودی

اولین روز از سیکل قاعدگی از اولین روز پریودی آغاز می شود.

رشد فولیکول

رشد فولیکول، زمانی اتفاق می افتد که بدن برای رها سازی تخمک، آماده می شود. شما دو تخمدان دارید و هر تخمدان تعدادی تخمک در خود دارد. زمانیکیه پریود هستید، فولیکول های درون تخمدان ها رشد می کنند. در هرکدام از این فولیکول ها، یک تخمک وجود دارد. حین این که پریود هستید یا حتی زمانیکه پریودی به پایان می رسد، هر ماه یک تخمک، کاملا بالغ می شود. هنگامیکه تخمک بالغ شد، به این معنی است که می تواند با اسپرم لقاح انجام بگیرد.

یک هفته پس از پریودی، دیواره رحم، ضخیم و اسفنجی شده و برای تخمک بارور شده آماده می شود. اگر لقاح صورت نگیرد، این دیواره فرو ریخته و دوباره پریودی شروع می شود.

تخمک گذاری

در بالا، این قسمت کاملا توضیح داده شد. می توانید به قسمت تخمک گذاری مراجعه کنید.

فاز لوتئال

در فاز لوتئال، فولیکول خالی موجود در تخمدان، باعث می شود تا هورمون ها دستور آماده سازی دیواره رحم را برای تخمک بارور شده، بدهند.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، همانطور که اشاره کردیم، این دیواره فرو می ریزد.

سیکل قاعدگی از اولین روز پریودی آغاز شده و تا اولین روز پریودی بعدی ادامه دارد. یک سیکل قاعدگی نرمال کمتر از 21 روز و بیشتر از 35 روز نیست. که میانگین آن، 28 روز است، اما هزاران نفر از مردم، سیکل 28 روزه ندارند.

با سندروم پیش از قاعدگی(PMS) و دلدرد های پریودی چطور کنار بیاییم؟

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی

بسیاری از بانوان قبل از اینکه پریود شوند، احساسی می شوند و دلدردهای زیادی را تجربه می کنند. PMS و دلدرد پریودی طبیعی است و هر دو قابل درمان هستند.

چه چیزی دلدرد پریودی را به وجود می آورد؟

درست است که دلدرد پریودی می تواند بسیار دردناک باشد، اما بنا به دلایلی رخ می دهد. هنگامیکه پریود هستید، رحم منقبض می شود و این باعث می شود که دیواره رحم فرو بریزد و از بدنتان خارج شود. هنگامیکه رحم منقبض می شود، به خارج شدن جریان خون از واژن کمک می کند.

اکثر بانوان دلدرد پریودی را تجربه می کنند. این درد معمولا به صورت دردهای خفیفی در قسمت پایینی شکم است. دلدرد پریودی معمولا دو روز قبل از شروع پریود، ظاهر می شود و تا خود پریودی ادامه پیدا می کند. دلدردهای پریودی معمولا در روزهای اول پریود، وقتیکه خونریزی شدید تر است، دردناک تر هستند.

دلدردهای پریودی معمولا از همان اولین پریود آغاز می شود. عادت ماهانه در طول عمرتان می تواند خفیف تر و یا حتی شدید تر نیز شود. برای بسیاری از مردم، هرچقدر سنشان بالاتر برود، دلدردهای قاعدگی، کمتر می شود.

راه های تسکین دلدرد پریودی چیست؟

راه های زیادی برای تسکین دلدرد قاعدگی وجود دارد:

  • از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کنید. همیشه دستور مصرف این داروها را بخوانید و نا آگاهانه این دارو ها را مصرف نکنید. اگر هر گونه آلرژی به آسپرین با آسم شدید دارید، قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • ورزش کردن
  • گذاشتن کیسه آب گرم یا پد گرم کننده بر روی شکم یا کمر
استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین دلدرد قاعدگی

استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین دلدرد قاعدگی

  • دوش آب گرم
  • داشتن ارگاسم
  • استراحت
  • استفاده از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری ( مانند قرص، چسب پوستی، حلقه هورمونی و IUD)

دلدرد قاعدگی یک درد نرمال است و اکثر مردم آن را تجربه می کنند، اما بعضی اوقات بسیار شدید می شود، بطوریکه نمی توان کارهای روزمره را انجام داد. (مثل مدرسه و دانشگاه رفتن یا سرکار رفتن) اگر واقعا پریود دردناکی دارید و داروهای بدون نسخه کمکی نکردند، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند بهتر علائم قاعدگیتان را مدیریت کند و اگر چیزی فرا تر از PMS وجود دارد، تشخیص دهد.

دلدردهای شدید ممکن است یکی از نشانه های بیماری های زیر باشد:

  • بیماری های عفونی لگنی: عفونت در دستگاه تناسلی
  • اندومتریوز: شرایطی که دیواره رحم در خارج از رحم رشد می کند.
  • آدنومیوزیس: هنگامیکه بافت های چسبیده به دیواره رحمی، داخل عضلات رحمی رشد می کنند.
  • فیبروئید: تومور های غیرسرطانی که داخل رحم، دیواره رحم یا خارج از رحم رشد می کنند.

دلدرد هایی که به وسیله این بیماری ها به وجود می آیند، ممکن است هنگامیکه سنتان بالاتر می رود، آغاز شود و ممکن است در طول زمان شدیدتر نیز شوند. همچنین ممکن است طولانی تر شوند، حتی تا چند روز پس از عادت ماهانه نیز ادامه داشته باشند.

اگر دلدرد های بسیار شدیدی دارید که زندگی عادیتان را مختل کرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

PMS چیست؟

PMS به عنوان سندروم پیش از قاعدگی شناخته می شود. علائم فیزیکی و احساسی که اکثر بانوان قبل و حین پریودی تجربه می کنند، سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS هستند. PMS به دلیل تغییرات هورمونی که در طول سیکل قاعدگی رخ می دهد، به وجود می آید.

برخی از بانوان هر موقع که به پریودی نزدیک می شوند، این علائم را دارند، اما برخی دیگر هر چند وقت یک بار این علائم را تجربه می کنند. ممکن است تعدادی از این علائم را داشته باشید یا همگی آن را باهم تجربه کنید و حتی برخی اصلا علائم PMS را ندارند.

به طور کلی دو دسته از علائم PMS وجود دارد: آن هایی که تاثیرات فیزیکی دارند و آن هایی که بر روی احساساتتان تاثیر می گذارند.

علائم فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی عبارتست از:

  • ویار غذاهای خاص یا احساس گرسنگی بیشتر نسبت به حد معمول
  • حساسیت، سفتی و سوزش سینه ها
  • نفخ
  • افزایش وزن (به مقدار کم)
  • سردرد
  • گیجی
  • تورم دست ها و پاها
  • درد مفاصل و عضلات
  • احساس خستگی بیش از حد
  • مشکلات پوستی مانند جوش
  • دلدرد

علائم احساسی PMS عبارتست از:

علائم احساسی سندروم پیش از قاعدگی

علائم احساسی سندروم پیش از قاعدگی

  • احساس ناراحتی، افسردگی و بی قراری
  • عوض شدن خلق و خو
  • حساسیت نسبت به اطرافیان و عصبانیت
  • گریه ناگهانی
  • احساس انزوا و دوری از مردم
  • اختلال در تمرکز
  • بی خوابی یا خواب ماندن
  • تغییرات در تمایلات جنسی

داشتن تعدادی از این علائم کاملا طبیعی است. ممکن است نفخ و درد سینه ها را داشته باشید اما عوض شدن خلق و خو یا مشکلات پوستی را تجربه نکنید و حتی ممکن است این علائم، ماه به ماه تغییر کنند. ممکن است یک ماه خسته و عصبی باشید و ماه دیگر فقط دلدرد داشته باشید. این علائم برای هر خانمی متفاوت است.

برای اینکه داشتن سندروم پیش از قاعدگی در شما تشخیص داده شود، باید علائم آن را سه ماه پشت سر هم داشته باشید. این علائم باید از 5 روز قبل از پریودی شروع شوند و مقداری در انجام کار روزانه تان مشکل ایجاد کنند. (مانند مدرسه، دانشگاه، سر کار و ورزش)

اگر فکر می کنید PMS دارید، علائم پریودی را تا 4 – 3 ماه ثبت کنید و سپس آن ها را باهم مقایسه کنید.

سایر شرایط مانند افسردگی، دوران پیش از یائسگی یا بیماری های تیروئیدی نیز ممکن علائمی مانند PMS را ایجاد کنند. مراجعه به پزشک، می تواند علت اصلی این علائم را مشخص کند.

برخی از بانوان PMS بسیار شدیدی را دارند که به آن اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD می گویند. علائم PMDD می تواند بسیار ترسناک و نگران کننده باشد که شامل از کنترل خارج شدن، افسردگی، حملات عصبی و یا حتی تمایل به خودکشی است. اگر فکر می کنید که PMDD دارید، حتما، اکیدا به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر درمورد PMDD اینجا کلیک کنید.

برای تسکین PMS چکار باید کرد؟

بسیاری از نکاتی که دلدرد قاعدگی را تسکین می دهند، باعث تسکین سندروم پیش از قاعدگی نیز می شوند. در این قسمت به برخی از راه های تسکین PMS اشاره می کنیم:

  • از داروهای بدون نسخه ای مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینیفون استفاده کنید.
  • ورزش هایی مانند ایروبیک، پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر فعالیتی که ضربان قلبتان را بالا می برد. ورزش منظم ( حداقل هر روز هفته نیم ساعت) ایده آل است.
  • ورزش های تنفسی، مدیتیشن یا یوگا
مدیتیشن برای کاهش درد قاعدگی

مدیتیشن برای کاهش درد قاعدگی

  • استراحت، خواب منظم شبانه که باعث کاهش استرس، عوض شدن خلق و خو و کاهش احساس خستگی مفرط می شود. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با استرس و قاعدگی به این مقاله مراجعه کنید. )
  • محدودیت مصرف چربی، شکر، کافئین و الکل و رعایت تغذیه در دوران قاعدگی
  • دریافت مقدار کافی از ویتامین ها در رژیم غذایی و مصرف مکمل های ویتامینی. اگر به اندازه کافی کلسیم ندارید، از مکمل 1200 میلی گرمی کلسیم استفاده کنید. منیزیم و ویتامین ای نیز کمک کننده هستند.
  • از روش های هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

ضربان قلب در حالت استراحت در دوران قاعدگی

محققان مرکز CLUE با استفاده از فناوری حسگرهای پوششی مطالعه‌ای مقدماتی انجام دادند و متوجه شدند ضربان قلب در حال استراحت در چرخه قاعدگی در 4 حالت مختلف قابل تشخیص و اندازه گیری است. بر اساس این مطالعات ضربان قلب در طول دوره قاعدگی در حال استراحت در 6 فرد 25 تا 40 ساله که 5 زن بودند، بررسی شد.

نتایج نشان داد ضربان قلب نیز همانند درجه حرارت پایه بدن در طول تخمک گذاری افزایش می‌یابد. البته این یافته جدید نیست اما اینبار به کمک فن آوری سنسورهای پوشیدنی انجام شده است که به راحتی می‌تواند در دسترس مصرف کنندگان قرار داده شود. طبق گفته محققان ضربان قلب در حال استراحت در دو مرحله تخمک گذاری و فاز لوتئال به طور قابل توجهی بالاتر می‌رود.

در این قسمت به تعدادی از سوالات متداول شما عزیزان، پاسخ می دهیم:

آیا قاعدگی های بیش از 7 روز نرمال هستند؟

در دختران نوجوان، قاعدگی 7-2 روز طول می کشد، این اختلاف به دلیل نوسان در سطح هورمون ها، تا وقتیکه سیکل تصویب شود اتفاق می افتد. دوره های قاعدگی در این سنین (سنینی که دخترهای نوجوان برای اولین بار پریود می شوند) ممکن است ماه به ماه تغییر کند و در یک ماه طول دوره خونریزی کوتاه، ولی در ماه آینده طولانی باشد.

آیا قاعدگی نامنظم در سن بلوغ نیاز به پیگیری دارد؟

سیکل های قاعدگی نوجوانان طی دو سال تصویب می شوند و ممکن است در طول این دوره نامنظم باشند. فاصله زمانی بین دو سیکل قاعدگی نباید کمتر از 21 روز (دو پریود در ماه) و بیشتر از 45 روز نباید تاخیر در پریود داشته باشید، در غیر این صورت پریود نامنظم محسوب می شود و باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا دردهای شکمی و حساسیت سینه ها یا تغییر خلق قبل از پریودی نشانه بیماری است؟

85 درصد از بانوان حداقل یکی از این علائم را در طول زندگیشان تجربه می کنند که این علائم نه تنها نشان دهنده بیماری نیستند، بلکه شروع شدن پریودی را اخطار می دهند. متخصص های زنان 150 علائم را که ممکن از قبل از قاعدگی ظاهر شوند را تشخیص داده اند. این علائم و درد های پریود شامل موارد زیر است:

  • کمر درد
  • آکنه
  • افزایش اشتها
  • نفخ
  • حساسیت سینه ها
  • حالت تهوع
  • ضفف و گیجی

چه کارهایی انجام دهیم تا علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهیم؟

دوچرخه سواری در پریودی

دوچرخه سواری در پریودی

  • انجام فعالیت های منظم هوازی مانند ایروبیک و پیاده روی تند به مدت 30 دقیقه به عنوان ورزش در پریود
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • خواب کافی
  • پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار
  • پرهیز از نمک و شکر و غذاهای چرب

آیا لازم است که طول دوره پریودی را دنبال و ارزیابی کنیم؟

یکی از راهنماهای اصلی سلامت بانوان، طول سیکل قاعدگی است که نباید با دوره خونریزی قاعدگی اشتباه شود. یک سیکل پریودی جدید، از روز اول قاعدگی آغاز می شود و تا روز اول قاعدگی بعدی، ادامه می یابد. اگر سیکل طولانی تر یا کوتاه تر از حالت نرمال شود، ممکن است نشان دهنده بیماری های گوناگون باشد.

آیا لخته های خون و ترشحات قهوه ای رنگ در طول دوره قاعدگی نرمال است؟

رنگ خون قاعدگی می تواند از صورتی تا قرمز روشن و  یا قهوه ای تیره باشد. اکثر خانم ها ممکن است لخته های کوچک خون را مخصوصا در روزهایی که خونریزی شدید است، داشته باشند که این لخته ها کاملا نرمال است.

آیا طول دوران قاعدگی می تواند افزایش یا کاهش یابد؟

طول دوره قاعدگی به بسیاری از عوامل وابسته است، چنانکه هورمون ها نقش اساسی و کلیدی را بازی می کنند. آن ها تعیین کننده زمان آغاز و طول دوره و میزان خونریزی دوره قاعدگی هستند.

زمانیکه خونریزی پریودی سبک است، آیا می توانیم از یک تامپون یا یک پد در کل طول روز استفاده کنیم؟

حتی اگر خونریزیتان بسیار سبک و کم باشدف می بایست جهت رعایت بهداشت، هر 8-4 ساعت پد بهداشتی یا تامپون خود را تعویض کنید یا فنجان قاعدگی را تخلیه کنید. در غیر این صورت می تواند باعث سوزش پوستی و بوی نامطبوع شود.

آیا بوی خون قاعدگی می تواند راهنمایی برای مشکلات سلامتی باشد؟

بوی خون قاعدگی در خانم های سالم بسیار ناچیز است، طوری که باعث ناراحتی فرد نمی شود. درحالیکه این بو می تواند به علت بهداشت ضعیف تغییر کند. علت اصلی برای این بوی ناخوشایند، رشد باکتری های مفید و باکتری های بیماری زا به همراه یکدیگر است.

اگر به جای پد از تامپون استفاده کنیم، آیا مقدار خونریزیمان سنگین تر می شود؟

خون قاعدگی به نوع محصول بهداشتی و وسایل قاعدگی که استفاده می کنید، هیچ ارتباطی ندارد. بلکه منحصرا توسط هورمون ها کنترل می شود.

آیا قاعدگی قبل از سن 16سالگی ممکن است اتفاق بیفتد؟

بدن هر دختر نوجوانی به طور متفاوتی عمل می کند، اما آغاز قاعدگی معمولا بین 16-10 سالگی اتفاق می افتد. اگر پریودیتان در این بازه نباشد، بهتر است به دکتر مراجعه کنید. در 97.5% از دختران در ایران، پریودی قبل از 16سالگی اتفاق می افتد.

چگونه سیکل قاعدگی خود را مشخص کنیم؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، برای مشخص کردن سیکل قاعدگی به کمک اپلیکیشن مینت، ابتدا باید آن را از طریق کافه بازار یا گوگل پلی نصب کنید، سپس طول دوره قاعدگی، تاریخ آخرین پریود و طول سیکلتان را مشخص کنید. سپس با توجه به این اعداد، سیکل قاعدگیتان مشخص می شود.

همچنین چنانچه پریود نامظمی دارید و ممکن است دیرتر یا زود تر از موعد مقرر پریود شوید، می توانید در قسمت ثبت پریودی ( آیکون قطره خون، در صفحه اصلی اپلیکیشن، پایین، سمت چپ) تاریخ پریود خود تغییر دهید. همچینین به کمک تقویم می توانید تاریخ پریود های خود را در چندین ماه آینده، پیش بینی کنید.

آیا خونریزی کم پریود طبیعی است؟

مقدار خونریزی قاعدگی در افراد مختلف متفاوت است و برخی از بانوان بطور طبیعی و از ابتدای بلوغ خونریزی کم پریود و خونریزی سبک پریود را در سیکل های ماهانه خود تجربه می کنند. اما اگر میزان خونریزی قاعدگیتان در چند سیکل اخیر دستخوش تغییر شده و میزان آن بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است باید علت یابی کنید.

آیا دیابت بر قاعدگی تاثیر گذار است؟

بله دیابت بر قاعدگی می تواند تاثیر داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع به مقاله ” دیابت و قاعدگی ” مراجعه کنید.

خون سیاه پریود نشانه چه چیزی است؟

با تغییر رنگ جریان خون قاعدگی به رنگ سیاه و تیره، ممکن است نگران شوید و برایتان سوال باشد که در بدن من چه اتفاقی افتاده است که خون سیاه پریود دارم. باید بدانید که گاهی در ابتدا و انتهاب خونریزی ماهانه ممکن است این تغییر رنگ خون را تجربه کنید و علت این اتفاق کاهش سرعت جریان خروج خون از بافت رحم و واکنش خون با اکسیژن و اکسید شدن آن است که در نتیجه این واکنش و در معرض قرار گرفتن طولانی مدت خون با اکسیژن، خون قاعدگی به رنگ تیره، قهوه ای و یا سیاه دیده می شود.

آیا می توان در دوران قاعدگی رابطه داشت؟

رابطه در دوران قاعدگی ریسک ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد و بهتر در این دوران از داشتن رابطه بپرهیزید.

خونریزی بین دو پریود چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

خونریزی بین دو پریود طبیعی نیست و در صورت مشاهده باید به دکتر مراجعه کنید. این خونریزی دلایلی مانند استرس، سرطان، تداخل دارویی و مصرف دارو، عدم تعادل هورمونی یا وجود توده گوشتی در رحم داشته باشد. 

آیا خارش واژن در پریود، نشانه بیماری خاصی است؟

در برخی مواقع می تواند به دلیل استفاده از پد، تامپون یا فنجان قاعدگی باشد. اما به جز این می تواند به دلیل فونت های مختلف نیز باشد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “خارش واژن در پریود” مراجعه کنید.

 

 

4.2/5 - (36 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: تاخیر در پریودی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید! | مینت، مرجع قاعدگی و سلامت بانوان

یک نظر

  1. زینب

    سلام آیا یکی دوقطره خونی که روز اول مشاهده میکنیم،جز دوره ی پریودی حساب میشود؟
    آخه رفتم دکتر گفته برای آزمایش روز سوم پریودیت بیا.حالا من مودم از روزی که لکه دیدم باید حساب کنم،یا اززمانی که خونریزیم شروع میشه

  2. مهدیه

    آیا قاعدگی های بیش از 7 روز نرمال هستند؟
    در دختران نوجوان، قاعدگی 7-2 روز طول می کشد، این اختلاف به دلیل نوسان در سطح هورمون ها، تا وقتیکه سیکل تصویب شود اتفاق می افتد. دوره های قاعدگی در این سنین (سنینی که دخترهای نوجوان برای اولین بار پریود می شوند) ممکن است ماه به ماه تغییر کند و در یک ماه طول دوره خونریزی کوتاه، ولی در ماه آینده طولانی باشد.

    این جواب به این سوال چه ربطی داره؟ الان بالاخره 7 روز بیشتر نرماله یا نه؟ شبیه جواب روحانیون محترم می مونه:)

  3. مهدیه

    سلام خانم خسته نباشید دوره پریود من ۱۵روزه ودر هر پریود ۵،۶،روز جلو میندازه و درد شدیدی دار م خیلی نگرانم دکترم رفتم هیچیم نیس میشه راهنماییم کنین

  4. فائزه

    سلام
    آیا پریود شدن یعنی اینکه صد در صد تخمک آزاد شده؟ یا اینکه اگر تخمکی هم آزاد نشود باز پریود اتفاق می افتد؟

  5. غزاله

    من برای یکی از بخش های اپلیکیشن تون هزینه پرداخت کردم ولی برام باز نشد.واقعا جای تاسف داره اسم خودتونم‌گذاشتین دکتر

  6. شیدا

    من الان پریودم ولی انقدر زیاده که هی داره میزنه بیرون بعد کمر درد شدید هم دارم میشه بهم کمک کنید که چه چیز هایی بخورم

  7. rojan

    سلام من پریودی نامنظم دارم خیلی هم به دکتر مراجعه کردم ولی جواب نگرفتم الان هر47 روز یک بار پریود میشم خواستم بدونم باید نگران این موضوع باشم؟

  8. الهام

    سلام وقت بخیر
    خانم دکتر من سیکل قاعدگی ۳۶ روزه دارم، با توجه به دیر آزاد شدن تخمک نسبت به سایر بانوان، آیا این به این معناست که من دیرتر یائسه میشم؟

  9. مرجان

    سلام ،متاهل و ۲۹ ساله هستم سال قبل حدود چندماه پریودی نامنظمی داشتم که سونوگرافی دادم و مشخص شد که تنبلی تخمدان دارم و قرص پروژسترون مصرف کردم و ازمایش هم دادم تا اینکه همه چیز مثل قبل شد و من مصرف قرص هامو متوقف کردم ،،الان دوباره دچار نامنظمی شدم و سیکلم متغییر هست و الان۳۴ روزه شده تا این ماه ،،،لطفا راهنماییم کنید. مصرف قرص هامو دوباره شروع کنم ؟….ممنون

  10. فاطمه

    سلام دخترم14 سالشه تقریبا دوماهه که پریود نشده و پریود یش از دوسال پیش شروع شده که نامنظم هم بوده
    این طبیعیه؟؟ هه

  11. فاطمه

    سلام دخترم14 سالشه تقریبا دوماهه که پریود نشده و پریود یش از دوسال پیش شروع شده که نامنظم هم بوده
    این طبیعیه؟؟

  12. بی نام

    سلام متاسفانه من نمیدونم چجوری سیکلمو حساب کنم پریودی منظم دارم هرماه ۱۷ میشدم ولی این ماه ۱۶ شدم و ۶ روزه هست

  13. نیلوفر

    سلام خانم دکتر عزیز … خسته نباشید
    راستش من الان 40 سالم هست و تا الان پریودهای خیلی خیلی منظمی داشتم … اینم بگم فیبروم هم دارم ولی خونریزیهام معمولی و نرمال بوده اند و به مشکل خدا رو شکر بر نخوردم … ولی من الان 10 روزه پریود نشده ام …

    ماه پیش که شدم خونریزیم به جای 3 الا 4 روز همیشگی ، 3 روز بود … حالا الان که 10 روزه نشدم و برای اولین بار این اتفاق برام افتاده خیلی نگرانم : من 6 یا 5 روز پیش رابطه داشته ام که بدون جلوگیری بوده است … در زمان رابطه مقدار خیلی خیلی جزئی خون دقیقن در زمان و تایمی که باید پربود میشدم دیدم ولی دیگه نیومد … و تا الان که روز 10 دوره هستم پریودم شروع نشده … من خیلی نگرانم

    آیا امکان بارداری هست ؟
    آیا امکان یائسه شدن هست ؟
    آیا ممکن است وجود فیبروم تحت تاثیر این موضوع باشد ؟

    ممنون هستم برای وقتی که میگذارید و پاسخ میدهید … در ضمن اینم اضافه کنم قبل این رابطه ی اخیر به علت دوری و فاصله ، 3 ماه هیچ رابطه ای بینمون ایجاد نشده بود

  14. نازی

    سلام. ببخشید من سوالم اینه وقتی در روش بستن لوله های رحمی لوله فالوپ دچار قطع شدگی میشه، دیگه تخمک ها وارد رحم نمیشن؟ قاعدگی از اون به بعد تنها تحت تاثیر هورمونها هست؟ خارج نشدن تخمک ها مشکلات هورمونی یا هر نوع مشکل دیگه ایجاد نمیکنه؟

  15. Melika

    اخه خانم دکتر ممکنه درزمان قاعدگی هم این سندروم هنوز اثراتش باشه؟اخه من الان روزه چهارمه قاعدگیمه و هی خلق و خویم عوض میشه لطفا راهنماییم کنید

  16. Melika

    اخه هنوزم این مشکل رو دارم واحساس میکنم بدتر شدم الان روزه چهارم قاعدگیمه واین مشکل رفع نشده و میترسم که خوب نشم
    بدنم ضایعات پوستیه زیادی زده ،افسردگیم بیشتر شده و سرگیجه های بدی دارم و کسی که دوسش دارم الان هیچ حسی بهش ندارم این مشکل تا کی حل میشه؟

  17. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم، سندروم پیش از قاعدگی طبیعیه و برای هرکسی اتفاق میفته. نگران نباش

  18. Melika Hosseini

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من هیجده سالمه و این دفعه که نزدیکه پریود شدنم هست دچار سندروم pms شدم و الان استرس بدی دارم حسه گیجی دارم و همینطور اینکه احساس میکنم احساساتم عوض میشه این تولین باره اینطوری میشم من به یه نفر علاقه دارم ولی الان حس سردرگمی دارم تا دورورز پیش خوب بودم به نظرتون چیکار باید بکنم که این اتفاق دوباره برام نیوفته.

  19. مریم

    سلام خانم دکترخسته نباشیدلکه بینی (حتی سرسوزن)روز۷تا۱۰ قاعدگی پریودی حساب میشه؟این سه روزرابطه میشه داشت؟اعصابم خورده برانمازوروزمم نمیدونم چکارکنم همیشه اینطورمیشم آنومیوزدارم

  20. سمیره

    سلام ببخشید من 11کام پریود شدم و روز آخر پریودیم نزدیکی داشتم و قرص اورژانسی خوردم. و بعد از 7روز دوباره پریود شدم احتمال حاملگی هست یا نه؟

  21. آوا پناهی

    سلام
    خیلی ممنون از نویسنده ی این سایت و آخر اونقدر نفهمیدم که علائم پریود شدن چیه ولی کم فهمیدم من برای هم خودم و هم خواهرم می خواهم برای همین اگه زود تر بگین که علائم اش چیه ممنون میشوم

  22. نرگس

    سلام خانم دکتر من قبل از اینکه پریود شوم خیلی ترشح دارم این عادیه یانه؟

  23. سمیرا سادات

    سلام خانمدکتر من یک شب قبل از پریودی نیمه های شب با درد شدید از خواب بیدار میشم و سریع قرص مسکن یا شیاف استفاده میکنم و تا نیم ساعت درد خیلی شدید زیر شکم و پشت دارم طوری که حتی وصیت میکنم و چند ماه اینطوری شدم و تست پاپ اسمیر هم دادم اما عفونت خاصی رو نشون نداد. ممنون میشم علتش رو برام بگید.

  24. دریاناز

    سلام خانم دکتر من 45 سالمه و قبلا پریودهام مرتب بود الان دو ماهه 21 روزه پریود میشم یعنی علامت یایسگیه؟ البته فردا میرم آزمایش هورمونی بدم

  25. Zahra.m

    سلام خسته نباشید من دخترم ۱۵ سالشه و یک دفعه به مدت ۷ روز پریود شد اولین پریودیش هم بود ولی دیگه از اون موقع به بعد نشد تقریبا میشه ۹ یا ۱۰ ماه خیلی ممنون میشم اگه به من جواب بدین طبیعیه یا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  26. رقیه مهربان

    سلام خانم دکتر من تنبلی تخمدان دارم و۸ماهه که اقدامم بعد۸ماه این ماه یه تخمکم ازادشده ۶فروردین وقت پریودیم بودولی از۳فروردین تالان که یه هفته فقط لکه بینی دارم نمیدونم پریودحساب میشه یانه علتش چیه؟؟؟

  27. آنیس .چ

    سلام خانم دکتر من ۱۹سالمه متاهلم
    وپریودی نامنظمی دارم بطور مثال ۹۸/۱۱/۲۸پریود شدم و الان ۷روز از پریودم میگذره و من تو اقدام بارداری هستم الان ماه سومه ک تو اقدامم دوماقبلی دو روز یا سه روز ب تاخیر افتادن ولی پریود شدم اما الان ۹۸/۱۲/۲۸باید میشدم ک نشدم ۱۰روز قبل از شروع پریود تست دادم منفی بود الانم هفت روز گذشته و میترسم تست بدم ک دوباره منفی بشه علایمی شبیه ب گیجی خستگی خواب الودگی نفخ دلدرد دردعضلات رو هم دارم نمیدونم حاملم یان لطفا راهنمایی کنید ولازم ب ذکر است ک سه روز پیش سمت چپ شکمم زیر نافم جایی ک رحم و اینا هستند انگار یچیزی با چاقو از داخل بدنمو زخم میکنه دردش تا ۱۰دیقه بود و رفع شد نمیدونم ک چی بود لطفا راهنماییم کنید خیلی دوس دارم بچه باشه من ۱سال و ۱۹روزه ک عروسی کردم

  28. Sami

    دکتر.
    من 6ماه اقدام به بارداری کردم اماباردارنمیشم حتی یک دوره دکتربرام فقط قرص لتروزول نوشت مصرف کردم باردار نشدم
    آیا ممکنه بخاطر ناراحتی؛فشارهای عصبی باعث بشه که لقاح صورت نگیره؛البته داروی اعصاب استفاده نمیکنم.
    1.علایم تخمگذاری هم ندارم؛فقط هرماه که میگذره میزان خونریزی دوران قاعدگیم کمتر از قبل میشه.
    2.بعداز نزدیکی آب منی داخل واژن ریخته میشه بعداز چندساعت یایک روز دهانه رحمم ورحمم گاهگاهی تیرمیشکه درد میکنه؟
    بدلیل این شیوع کرونا نمیتونم برم دکتر.
    میشه لطفاً راهنماییم کنید

  29. آتنا

    سلام خانم دكتر شهبازى، ممنون ميشم اگر به بنده جواب بديد، من آتنا هستم، پريودى منظمى دارم، سيكل قاعدگى م ٢٨ روزه هست، و سه الى چهار روز نهايتاً خونريزى دارم، روز سوم يا چهارم پريودى رابطه ى كنترل نشده داشتم، روز هشتم پريودى مصرف قرص كنتراسمين رو شروع كردم، حالا يك روزه كه پريود من عقب افتاده و نگرانم كه نكنه مصرف نابجاى قرص كنتراسمين احتمال باردارى رو بالا برده باشه و من حامله باشم، همچين احتمالى وجود داره؟ بازم ممنونم از توجه تون🙏🏽

  30. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم، در سال های اول قاعدگی این بهم ریختگیا طبیعیه. نگران نباش

  31. Emjay

    عالی بود مطالب. من 14 سالمه شهرییور تازه پریود شدم. ماه بعدش مهر نشدم ولی آبان واذر شدم. ماه بعد هم شدم تغریبا میتونم بگم یکماه درمیون میشم. الان این ماه نشدم هنوز و ترشحات زیادی هم دارم پاهام هم درد میکنه.
    لطفا کمکم کنید

  32. آتنا

    سلام خانم دكتر شهبازى، ممنون ميشم اگر به بنده جواب بديد، من آتنا هستم، پريودى منظمى دارم، سيكل قاعدگى م ٢٨ روزه هست، و سه الى چهار روز نهايتاً خونريزى دارم، روز سوم يا چهارم پريودى رابطه ى كنترل نشده داشتم، روز هشتم پريودى مصرف قرص كنتراسمين رو شروع كردم، حالا يك روزه كه پريود من عقب افتاده و نگرانم كه نكنه مصرف نابجاى قرص كنتراسمين احتمال باردارى رو بالا برده باشه و من حامله باشم، همچين احتمالى وجود داره؟ بازم ممنونم از توجه تون🙏🏽

  33. DANIYAL

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    خانوم من الان ۱۰ روزی هست خونریزی داره و قطع نمیشه چیکار باید بکنیم
    فقط دوهفته قبل اورژانسی خورد یعنی بخاطر همینه که خونریزیشون قطع نمیشه

  34. فاطمه برجی

    سلاام خانم دکتر
    من با نامردم ۱۰ روز پیش نزدیکی داشتم انا اب داخل نرفته الانم پریودیم عقب افتاده احتمال حاملگی هست
    تورو خدا جواب بدید

  35. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم. در سایتمون هست، میتونید سرچ کنید و مطالعه کنید

  36. mohammad

    سلام خانم دکتر
    دختر من ۱۶سالشه و ایک سال هست که عادت ماهیانه منظم داشته و الان سه ماه ک عادت نشده علت چی میتونه باشه این طبیعیه؟

  37. بهار

    سلام جنین مرده باشد و کیسه ی آب هم کامل وجود داشته باشد در شکم امکان پریودی هست یا خیر؟

  38. زهرا

    سلام خانوم دکتر لطفا جواب بدین توروخدا من الان ۱۶روزه ک پریودم واز روز ۱۲شروع کردم ب قرص ال دی بد با نامزدم رابطه داشتم دخول بود ولی اب منیش نریخت داخل توروخدا بگین احتمالش هس ک باردار شده باشم؟؟؟😔یا بخاطر دلایل دیگس این طولانی شدن پریود

  39. هاله

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من پریود طدلانی مدت دارم ک بیشترش لک بینی هست یجورایی ۲۱ روز پریودم ۷ روز پریود نیستم
    واقعا خسته شدم😔
    خیلی دکتر هم رفتم ولی مشکلم حل نشد
    ممنون میشم زود ج بدید رهنمایی دقیق کنید🙇‍♀️

  40. .............

    سلام من چند وقته مجبورم برای آلرژیم روزانه دارو مصرف کنم سیکل من ۲۸روزست و همیشه سر وقت پریود می شدم حالا روز ۲۹ هنوز نشدم آیا مصرف دارو ها تاثیر داشته؟ باید چی کار کنم؟

  41. .............

    سلام من دختری سیزده ساله هستم که اردیبهشت پریود شدم اوایل نا منظم بود حالا منظم شده دوران پریودم.من این چند وقته برای آلرژیم روزانه دارو های مختلفی مصرف می کنم من هر ۲۸ روز پریود می شدم حالا یه روز هم گذشته نشدم آیا ممکنه برای دارو هایب می خورم باشه؟

  42. مهرداد ح

    سلام.خانم من دو ماه پیش ده روز پریودیش عقب افتاد و ماه گذشته رو همین حساب عقب افتادنش با هم رابطه داشتیم که یهو پریود شد و الان تو این ماه پریودیش باز عقب افتاده .و این که از دستگاه iudاستفاده میکنه الان خواستم ببینم بارداره یعنی

  43. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم. لطفا به آیدی تلگرام @nikaatsupport یا دایرکت اینستاگرام مسیج بدید

  44. Somaye

    سلام خانم دکتر ۲۱ سالمه الان چندوقته ک دوره های پریودیم شروعش با لکه بینیه ک بعضی وقتا تا ۱۰ روزم لکه بینی دارم و بعد پریود اصلیم ک ۷ روزه همراه دلدرد و کمردرد شدید شروع میشه مثلا ماه پیش ۲۸ آذر لکه بینیم شروع شد و ۸ دی پریود اصلی شروع شد و ۱۴ پاک شدم و این ماه هم ۱۵ لکه بینیم شروع شد و۱۸ پریود اصلیم ،دوساله اقدام کردم برای بارداری امانشده و رفتم دکتر برای پریودهای نامنظم ک هرازگاهی تا یکماهم شده ک لکه بینی داشته باشم دوتاتخمدانم هم pcoهست ال دی وروکین کلومفین متفورمین مصرف کردم ولی تغییری نداشتم و توهمه سونو هام تنبلی نشون داده ..میخوام بدونم ک چجوری میتونم دوره تخمک گذاریم رو بفهمم؟و برای بارداری چی مصرف کنم تا تخمدانم تحریک بشه؟همسرم هم ازمایش داده مشکلی نداره
    توروخدا کمکم کنید خسته شدم خواهش میکنم ک زود جوابمو بدید ممنونم

  45. Shaghayegh

    سلام خانم دکتر من پریودیم خیلی نامنظم هست و سیکل پریودیم در پنج ماه اخیر از این ماه تا اون ماه یک ماه ۴۴ روز یک ماه ۲۶ روز ۳۲ و ماه بعد ۳۲ روز من باید به پزشک مراجعه کنم یا نه هجده سالمه.

  46. Shaghayegh

    سلام خانم دکتر من پریودیم خیلی نامنظم هست و فاصله پریودیم در پنج ماه اخیر از این ماه تا اون ماه یک ماه ۴۴ روز یک ماه ۲۶ روز ۳۲ و ماه بعد ۳۲ روز من باید به پزشک مراجعه کنم یا نه هجده سالمه.

  47. سارا

    من یک هفته قبل پریودیم رابطه بدون دخول داشتم و مشکوک هستم که یک قطره منی وارد شده یا نه، الان پنج روز از زمانی که باید پریود میشدم گذشته، در این پنج روز علائم پریودی مث دل درد، پا درد، کمر درد و سینه درد رو دارم اما از این دردها از بین رفتن و همچنان پریود نشدم، آیا باردار هستم یا خیر؟؟

  48. ستوده

    سلام پریودی نامنطم دارم و سه الی ۴هفته خونریزی دارم مراجعه کردم دارو استفاده کردم موی زائد زدم تنبلی تخمدان گفتن داری چیکار کنم؟

  49. سیما

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من دو سوال از شما دارم
    1- من پریودی منظم و 28 روزه دارم از سایت مینیت بازه تخمکگذاری را یادداشت کردن مثلا 15 تا 21 ماه در نظر گرفته شده آیا من باید نزدیکی را حتما روز خود تخمک گذاری داشته باشم ؟ چطور باید تشخیص بدم در غیر اینصورت هر روزی از این بازه نزدیکی باشد منجر به بارداری می شود؟
    2- شوهر هر من واریکوسل دارند و عمل کرده اند و حدود 7 ماه است گه می گذرد و من باردار نشده ام فقط آزمایش ایشان بعد از بهبودی افزایش تعداد را نشان داد و سرعت آنها همچنان کم است و مدت زیادی در گیر این موضوع بوده ام و سنم حدود 36 سال و 4 سال است که ازدواج کرده ام فقط 2 سال اول جلوگیری کرده ام آیا ممکن است که باردار نشوم و شوهرم هم خوب نشود؟

  50. Mitra

    سلام خانوم دکتر. یک ماه پیش امپول زدم ک پریود بشم بعد دوهفته پریود شدم ولی متاسفانه تو این ماه پریود نشدم تست هم دادم ولی منفی لطفا راهنماییم کنین🙏

  51. سیما

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من دو سوال از شما دارم
    1- من پریودی منظم و 28 روزه دارم از سایت مینیت بازه تخمکگذاری را یادداشت کردن مثلا 15 تا 21 ماه در نظر گرفته شده آیا من باید نزدیکی را حتما روز خود تخمک گذاری داشته باشم ؟ چطور باید تشخیص بدم در غیر اینصورت هر روزی از این بازه نزدیکی باشد منجر به بارداری می شود؟
    2- شور هر من واریکوسل دارند و عمل کرده اند و حدود 7 ماه است گه می گذرد و من باردار نشده ام فقط آزمایش ایشان بعد از بهبودی افزایش تعداد را نشان داد و سرعت آنها همچنان کم است و مدت زیادی در گیر این موضوع بوده ام و سنم حدود 36 سال و و 4 سال است که ازدواج کرده ام فقط 2 سال اول جلوگیری کرده ام آیا ممکن است که باردار نشوم و شوهرم هم خوب نشود؟

  52. حانیه

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من هر ماه ۵ _۶ روز مونده به پریودم سینه ها شدیدا درد میکنند خستگی شدید پیدا میکنم از همه بد تر شدیدا سردی میکنم دستو پاهام یخ میشن فقط زیر پتو روزامو سپری میکنم راهی داره که من از این سرمایی بودن خلاص بشم خیلی سخته ممنون میشم جواب بدین

  53. محمدرضا ابراهیمی

    سلام خانم دکتر
    امروز با بیبی چک تست کردیم ولی تک خط نشون داد .
    ولی بازم شک داریم چون از تاریخ پریودی قبلیش ۵ روزم گزشته هنوز پریود نشده در حالی که هر ماه زود تر از ماه قبل میشد .
    دلیلش چی میتونه باشه ؟

  54. مهیا

    سلام من رابطه بدون دخول داشتم که منی هم تماس نداشته ولی پیشاب مطمئن نبودم بعد اون قبل اینکه دوروز شه ۳تا قرص ال دی خوردم بعد اون تو یه ماه دوباره پریود شدم ماه بعدم به موقع پریود شدم ازمایش بتا هم منفی بود ولی این ماه دو روز از زمان پریودم گذشته و هنوز نشدم دلیلش چیه خیلی نگرانم؟

  55. مهیا

    سلام من سه ماه پیش رابطه بدون دخول داشتم که منی هم تماس نداشته ولی پیشاب مطمئن نبودم بعد اون قبل اینکه دوروز شه ۳تا قرص ال دی خوردم بعد اون تو یه ماه دوباره پریود شدم ماه بعدم به موقع پریود شدم ازمایش بتا هم منفی بود ولی این ماه دو روز از زمان پریودم گذشته و هنوز نشدم دلیلش چیه خیلی نگرانم؟

  56. محمدرضا ابراهیمی

    سلام خانم دکتر .
    با نامزدم در ۳ آذر ۹۸ نزدیکی داشتیم ولی دخول نداشتیم فقط مالش آلت تناسلی به واژن بود و حتی ارضا هم نشدم و او هم باکره هست و نامزدم در ۱۲ یا ۱۳ آذر پریود شد و بعد پریودی تقریبا فکر کنم اوایل دی بود که لکه های قهوه ای رنگ به مدت یک یا دو روز ازش اومد . بعد اون من از نشانه های بدنیش و روانیش احساس کردم که حاملس یعنی هم در حس شحوانیش که بیشتر شده بود در حس روانیش از غذا کلا افتاد حی میگفت حالت تهوع دارم و … بعد من بهش گفتم که احساس میکنم حامله ای گف نه بابا فکر نکنم چون حتی ارضا هم نشدی چطوره ممکنه ولی من میدونستم که احتمال داره با پیش آب فرد مذکر و باکرگی دختر هم حامله شد ولی من نمیدونم که پیشاب اومد یا نه .
    الان دقیقا یک ماه حتی بیشتر از پریودی قبلی گزشته ولی هنوز از پریودی خبری نیس در حالی که هر ماه یکم زود تر از تاریخ پریودی قبلی پریود میشد ولی امروز ۱۴دی ۹۸ شده ولی فعلا پریود نشده و الان میگه بعضی وقتا کمر درد دارم و حالت تهوع .
    یعنی امکان داره حامله باشه .
    ولی شنیدم که میگن بعد رابطه پریود نمیشن . بعد چند روز از رابطه پریودی قطع میشه ؟
    خیلی ممنون میشم جوابمون رو بدین داریم دغ میکنیم . و اگه حامله باشه چطوری میشه بدون پارگی پرده بکارت سقط کرد ؟

  57. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم، احتمال بارداری، به عوامل مختلفی بستگی داره که باید در کنارهم بررسی بشن.از اونجایی که رابطه شما، به دوران تخمک گذاریتون نزدیک بوده ، احتمال بارداری وجود داره. میتونید به تست بارداری آنلاین در قسمت دکتر مینت اپلیکیشن مینت مراجعه کنید تا درصد بارداری مشخص بشه. اپلیکیشن مینت رو میتونید از سایت دانلود کنید.

  58. zaleh

    سلام خانم دکتر ببخشید من سه روزه عرسی کردم 30آذر پریودیم تموم شده و9دیماه همون روز عروسی رابطه داشتیم و همسرم قبل از دوخول و برداشتن پرده ارضا شدن و دخول کامل هم نداشتیم آیا احتمال بارداری وجودداره؟ درضمن من به علت بی تجربه بودن پیشگیری بارداری انجام نداده م و دوره های پریودیم نامنظمه ولی فک کنم سیکلم 21 روزه باشه خواهش میکنم خیلی ضروریه جوابمو بدین

  59. ساناز

    سلام خانم دکتر من همیشه پریودیم نامنظمه الان باید ۲۷آذر میشدم ولی نشدم آخرین بار موقعی که روز سوم پریودیم بود آب منی نامزدم ریخت تو دهنم الان پریود نشدم آیا بارداری با خوردن آب ممکنه؟

  60. shabnam

    سلام. من دو ماهه ک پریودم عقب افتاده و ازمایش بتا هم منفی بوده. ماهه سوم نزدیکی داشتم و باید 8 روز دیگه پریود شم. بعد از نزدیکی مدروکسی پروژسترون هم مصرف میکنم برای منظم شدن پریودم. ایا احتمال بارداری وجود داره؟ و کی ازمایشو تکرار کنم نتیجه درستی داره

  61. مونس

    سلام خانم دکتر. من یه سوالی داشتم و اون اینه که من یه خانمی هستم که ۵۴سالمه و بیست سال پیش بعد از زاییمانم لوله مو بستم.اما الان بچه میخام.میخاستم بدونم امکانش هست که لوله هام دوباره باز بشه یا اینکه امکانش هست تخمک داشته باشم که بارداربشم . آیا راهی هست که بچه دار بشم ؟تشکر میکنم اگه جواب بدین ممنون.

  62. دنيا

    سلام خانم دكتر
    من ١٩ سالم تموم شده
    و نزديك ٩ كه پريود شدم
    ولي از اون موقع هيچ وقت سر وقت نبوده خميشه ٥ روز ١٠ روز دير تر ميشدم
    باعد از كنكور كه ٢ سال گذشته مثلا شده كه ١ ماه نشدم
    الانم كه دو ماهه نشدم
    خيلي ميترسم
    ازمايش ها،سونوگرافي،همه هم سالمه
    فقط يكم اضافه وزن دارم
    يعني از وزنه؟

  63. دکتر شهبازی نویسنده

    ساناز جان سلام،
    بارداری به عوامل مختلفی بستگی داره و نمیشه با توجه به این اطلاعات پاسخ شما رو داد. همچنین یکی از علائم بارداری عقب افتادن پریود هستش، اما تنها با عقب افتادن پریود نمی شه گفت که باردار هستید. برای اطمینان بیشتر، لطفا اپلیکیشن رو نصب کنید و تست بارداری آنلاین بدید

  64. ساناز

    سلام تو رو خدا جواب منو بدید من ۹۸/۹/۲۸ نزدیکی داشتم و طبق برنامه پریودیم باید یکم پریود میشدم ماه قبلی پنجم پریود شدم هر ماه پنج روز میاد عقب
    احتمال داره بار دار باشم یا خیر؟

  65. دختر

    من 13 سال سن دارم ولی هنوز پریود نشده ام اون روز دو لکه کوچک دیدم بعد بعضی وقت ها هم شاید هم هر روز درد شکم دارم به مدت 10 ثانیه بعد میگذره علت اون لکه چیست؟ یا زمان کمی مونده تا پریود بشوم؟

  66. مژده

    سلام خسته نباشید ببخشید من امروز صب یه لکه کم رنگ شدم بعد از ساعت ۶ عصر لکم بیشتر شده الان روز اول پریودی من امروزه یا فردا لطفا خیلی فوریه ممنون میشم جواب بدین

  67. Maryam

    سلام من اقدام‌کردم برای بارداری ولی اینماه باردارنشدم متاسفانه نمیدونم سیکلم چندروزه ای پریودی سه ماهم اینجوری بوده.
    ۱۲مهرپریودشدم ماه بعد۱۴آبان والان۱۵آذرمیشه کمکم کنید

  68. الهام بهار

    سلام خانم دکتر من از زمانی که پریود شدم همیشه نامنظم بودم حدود ۴ماه دکتر داروی دفاستون برای تنظیم پریودیم داد دوماه دوم بافاصله ۳۰پریود شدم الان که دو ماهه نمی‌خورم باز نامنظمم باعقب انداختن ۱۰تا۲۰روز به نظرتون بازم مصرف کنم ؟
    قصد بارداری دارم واصلا نمیتونم تخمک گذاریم رو تشخیص بدم ؟
    سونوگرافی ۷روز بعد اتمام پریودیم رفتم اندازه بزرگترین فولیکولمو گفته 8میلی متر از نظر شما نرمال هستش؟
    لطفاً راهنماییم کنید ممنون

  69. متین

    سلامخانم دکتر خسته نباشی.من یه دختر مجرد و ۳۳ سالمه،تا سن۲۶سالگی پریودیم منظم بوده سیکل پریودیم ۲۱_۲۴ روزه بودش،ولی از سن۲۶ سالگی به بعد پریودیم طوری بود که ی لکه میدیم ولی خونریزی بعد از ۲الی ۳ روز شروع میشد،۳۰ سلم بود به پزشک مراجعه کردم گفت که فیبرم داری ،قرص لتروزل و دوفاستون برام تجویز کرد،استفاد کردم پریودیم منظم شد ولی الاناز آخرین قاعدگیم تا به حال ۴۵ روز میگذره ولی پریود نشدم چکارکنم ( بعد از ۲۶ روز از آخرین قاعدگی ۲ لک دیدم ولی پریود نشدم) ممنون میشم که راهنماییم کنید.با تشکر

  70. سوریانا

    سلام خانم دکتر
    من نزدیک پریودیمه و اینو از روی تغییرات هورمونیم همیشه متوجه میشم و تمامه با تاکید تمامه علاعم pms, و حتی گاهی یعنی چندبار میشه گفت pmdd را داشتم و همچنان هم دارم به طوری که زندگی زناشویی منو مختل کرده و همسرم مجبور به تحمل می باشد خودم خیلی رنج میبرم به تازگی که حتی نمیتونم ارتباط جنسی داشته باشم اصلا، اگر هم فرضا از لحاظ جنسی هم بدنم واکنشی هم نشون بده،
    به ارگاسم نمیرسم و این هم حتی رنجم میده و حالت عصبی و پرخاشگری هام زیاد میشه همش فک میکنم حتی اگه پیش دکتر هم برم خوب نمیشم و این ممکنه ژنتیکی باشه در صورتی بقیه اعضای خانوادم مثل مادر و خواهرام مثل من به این شدت نیستن، من چیکار میتونم بکنم تا قابل کنترل در واقع قابل پیش بینی باشه رفتارم تا بتونم کنترلش کنم،که حداقل موجب آزار اطرافیانم نشم ضمن اینکه من تو مجردیم هم همه ی علایم رو داشتم اما قابل کنترلتر بودم ولی بعداز ازدواج متاسفانه بدتر شدم و خیلی نگران شرایط و وضعیت زندگیم با همسرم هستم، حتی مسکن هم فایده ای نداشت😕و اینکه قبلا عذر بنده رو بپذیرید که کمی متن سوالم طولانی شد.

  71. باران

    سلام خانم دکتر من یه دختر مجردم ، حدود دوساله که پریودیم نامنظم بود هر ماه ولی حدود یکسال اخیر پریودی من هر سه یا چهار یا پنج ماهی یک بار میشه،سونوگرافی که دادم پارسال علت رو تنبلی تخمدان تشخیص دادن که جدیدا جوش هایی هم میزنم که از جنس جوش معمولی نیست،دکترم رفتم داروی متفورمین و یه قرص دیگه برام تجویز کردن،خوردم ولی خوب نشدم
    خیلی ناراحتم چیکار کنم؟

  72. رز

    سلام وقتتون بخیر. من ده روز پریود عقب افتادبعد۶روز پریود شدم و دوروزپاک بودم دوباره لک بینی در حد خونریزی خیلی شفاف و تقریبا بدون لخته بمدت سه روز داشتم .ایا بنظر شما من حامله ام یانه؟؟؟

  73. الیسا

    سلام خانم دکتر روز بخیر.
    چندماه من وهمسرم نزدیکی داشتیم اماواژنم رطوبت نداره؛وقصدباردارشدن رو دارم اما هرموقع اقدام میکنیم؛باردار نمیشم.
    آیا بزاق دهان ممکنه اسپرم رو از بین ببره؟

  74. دنیا محمدی

    سلام خانم دکتر من نزدیک یکسال بود که ترشحات بی رنگ و عادی داشتم
    الانم14سالمه
    توی مرداد برای اولین بار پریود شدم و پریودیم خونریزی نداشتم فقط همون ترشحات خونی میشد و مدتش هم 4الی5روزه بود چند بار همینجوری پریود شدم بعد چند هفته پیش پریود شدم ولی این سری خونریزی داشتم و واقعا پریود شدم الان 8روزه خونریزیم قطع نشده هنوز
    از چی میتونه باشه؟

  75. نساء

    سلام خانم دکتر؛خسته نباشید
    چندماه که ازدواج کردم؛میخوام باداربشم؛امانمیشه حتی از کیت تخمگذاری مکس14استفاده کردم اما جواب نداد.زمان پریودم 4؛30؛28؛22؛21بود.
    اشتها ندارم از قرص سیپروهپتادین استفاده میکنم؛آیا این قرص تاثیر برای باردار نشدنم داره یانه؟
    نمیدونم چیکارکنم که زود بارداربشم 😔

  76. الهام محمدی

    سلام خانوم دکتر عزیز
    من پریود شدم و تموم شد اما بعد از گذروندن چهار روز دوباره پریود شدم که اول به صورت قهوه ای پررنگ بود و بعد از اون کاملا قرمز شد
    میخوام بدونم لازمه به دکتر مراجعه کنم؟

  77. Samira

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من6این ماه نزدیکی داشتم وروزهای بعدش هم همینطور،سیکلم منظمه وچندروز پیش قراربودپریود بشم ونشدم وگهگاهی از ناحیه پایین شکمم احساس درد وحالت تیرکشیدن دارم اما زودگذر؛وگاهی سرگیجه وچندروز لکه قهوه ای رنگ رو مشاهده میکنم؛هیچ تجربه ای از بارداری ندارم.
    امکانش هست که بادارباشم یانه؟
    البته تست هم زدم منفی بود

  78. Samira

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من6این ماه نزدیکی داشتم وروزهای بعدش هم همینطور،سیکلم منظمه وچندروز پیش قراربودپریود بشم ونشدم وگهگاهی از ناحیه پایین شکمم احساس درد وحالت تیرکشیدن دارم اما زودگذر؛وچندروز لکه قهوه ای رنگ رو مشاهده میکنم؛هیچ تجربه ای از بارداری ندارم.
    امکانش هست که بادارباشم یانه؟البته حالت تهوع ودیگرعلایم بارداری رو ندارم
    تست هم زدم منفی بود

  79. Samira

    سلام خانم دکتر.وقت بخیر
    من 6این ماه نزدیکی داشتم روزها بعدش هم همین طور.سیکلم منظمه والان اززمان پریودم چندروزی گذشته؛وگهگاهی ازناحیه پایین شکمم احساس دردحالت تیرکشیدن دارم.وچند لکه قهوه ای رنگ رومشهاده میکنم؛حالا میترسم
    هیچ تجربه ای باردار بودن هم ندارم ونداشتم.امکانش هست که باردارباشم یانه؟ تست زدم منفی بود

  80. Zi

    سلام خانوم دکتر. من دوماهه پریودیم خیلی سبک شده وپریودیم تو ماه سومم حدودا ۱۰ روزه که عقب افتاده و از بیبی چک هم دوبار استفاده کردم منفی بوده. علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.

  81. Zi

    سلام خانم دکتر.من دو ماهه پریودیم خیلی سبک شده و این ماهه سومم تقریبا نزدیک ۱۰ روزه که عقب افتاده . و اینکه از بیبی چک هم دو باراستفاده کردم باردار نبودم علتش چی میتونه باشه؟ ممنونم از کمکتون.

  82. دکتر شهبازی نویسنده

    مینا جان سلام، با تعویق افتادن پریودی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه،
    مثل:
    Pcos
    استرس
    ورزش سنگین
    مسافرت
    مشکلات تیروئیدی
    کیست تخمدان
    کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
    پرولاکتین بالا
    و …

  83. دکتر شهبازی نویسنده

    سمیرا جان سلام، از الان به بعد میتونید دوره تخمک گذاری، زمان پریود های بعدی و جزئیات چرخه قاعدگیتونو از اپلیکیشن مینت دریافت کنید.
    لینک دانلود رو اینجا واستون میذارم.
    ‏«مینت | قاعدگی و زناشویی» را در بازار اندروید ببین:
    http://cafebazaar.ir/app/?id=com.nikaat.mintapp&ref=share

  84. آنا

    سلام خانم دکتر
    من۱۹سالمه و مجرد هستم.دوماه قبل دقیقا۲برج عادت شدم اما این ماه نزدیک۱۴روزه عقب انداختم.خیلی استرس دارم ۱۰روز دیگه یک سفر زیارتی درپیش دارم ولی تا الان پریود نشدم.چیکار کنم که پریود بشم؟رازیانه هم خوردم اما تاثیری نداشته

  85. آنا

    سلام خانم دکتر
    من۱۹سالمه و مجرد هستم.دوماه قبل دقیقا۲برج عادت شدم اما این ماه نزدیک۱۴روزه عقب انداختم.خیلی استرس دارم ۱۰روز دیگه یک سفر زیارتی درپیش دارم ولی تا الان پریود نشدم.چیکار کنم که پریود بشم؟رازیانه هم خوردم اما تاثیری نداشته

  86. آنا

    سلام خانم دکتر
    من ۱۹سالمه و مجردم،دوماه قبل دقیقا دوم برج پریود شدم ولی این ماه الان نزدیک۱۴روزه عقب انداختم.من۱۰روز دیگه یه سفر زیارتی درپیش دارم و الان واقعا از استرس دارم میمیرم،اگر اینطور پیش بره نمیشه برم.لطف کنید بگید چیکار کنم که پریود بشم رازیانه هم مصرف کردم فایده نداشته

  87. Mina

    سلام خانم دکتر من هرماه پریوده نسبتا منظمی دا‌شتم ولی این ماه پریود نشدم باردارم نیستم علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم کمکم کنید

  88. Mina

    سلام خانم دکتر من هرماه پریوده نسبتا منظمی دا‌شتم ولی این ماه پریود نشدم باردارم نیستم علتش چی میتونه باشه؟

  89. هلن

    و اینکه قبلا خون قاعدگی از واژنم خارج می‌شد و حدود دو ماه که پریود شدم اصلا خون از واژنم خارج نمیشد،و اینکه خیلی هم استرس دارم آیا میدونه کم شدن خون قاعدگی از دلایل استرس باشه؟

  90. هلن

    سلام خانم دکتر وقت بخیر ، من ۲۴ سالمه و مجرد هستم و تقریبا یه ماه و ۱۳ روزه پریودنمیشم و پریود نامنظم هم دارم و اینکه خون قاعدگی هم خیلی کمه، و من از واژنم خون خارج نمیشه نمی‌دونم این خون قاعدگی که میاد از کجا خارج میشه، خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنین ممنون

  91. فاطمه

    سلام ممنون از شما … میخوام اقدام به بارداری داشته باشم اما الان روز ۲۰قاعدگیم هست در روزهای گذشته شرایط رابطه رپ نداشتم با همسرم الان اگر اقدام کنیم باردار بشم خطری نداره واسیب نمیرسونه قاعدگیم هم منظمه قرص ویتاگوتس هم دکتر برای فولیکول بیشتر بهم داده وتمام شده قرص فولیک اسید هم چن ماهه دارم میخورم بارداری من در این روزها خطری نداره یا بارداری پوچ نیست که خدای نکرده سقط جنین منجر بشه؟؟

  92. لیلا

    باسلام خسته نباشید من ۶ روز مونده بود به پریودم که باهمسرم نزدیکی بدون کنترل داشتم میخوام بدونم احتمال بارداری هست؟ واینکه من هنوز۱۲ ساعت مونده بود که از نزدکیم میگذشت که قرص اورژانسی اوسیز۷۵/. خوردم با این وجود بازهم احتما بارداری هست ؟ واینکه قرص اورژانسی رو چند وقت میتونیم مصرف کنیم عوارض ان چیست؟ ممنون میشم توضیح بدهید.

  93. دکتر شهبازی نویسنده

    معصومه جان سلام، مسافرت و تغییرات آب و هوایی در تعویق پریودی و جابجایی تایم پریود خیلی موثره.

  94. دکتر شهبازی نویسنده

    بهناز جان سلام، سیکلای شما ۲۴ روزس، نیازی نیست کاری کنید و طبیعیه. سیکلاتون کوتاهه.

  95. behnaz sarlak

    سلام خانم دکتر من ی دختر مجرد ام وتازه هجده سالم شده الان چهار ماه که زودتر از زمانی که پریود میشدم پریود میشم
    من از کلاس پنجم پریود هام منظم بوده
    اما الان پریودی من از 27ام هر ماه ویک هفته که بود اتفاق میوفتاد
    تاریخ پریودی من هرماه 5روز جلو میوفته ورسیده به 14ام هر ماه ویک هفته
    من باید چیکارکنم؟
    من تموم علائم سرگیجه وحالت تهوع بی حالی دلدرد های زیاد هم دارم در همه پریود هام

  96. behnaz

    سلام خانم دکتر من ی دختر مجرد ام وتازه هجده سالم شده الان چهار ماه که زودتر از زمانی که پریود میشدم پریود میشم
    من از کلاس پنجم پریود هام منظم بوده
    اما الان پریودی من از 27ام هر ماه ویک هفته که بود اتفاق میوفتاد
    تاریخ پریودی من هرماه 5روز جلو میوفته ورسیده به 14ام هر ماه ویک هفته
    من باید چیکارکنم؟
    من تموم علائم سرگیجه وحالت تهوع بی حالی دلدرد های زیاد هم دارم در همه پریود هام

  97. مریم

    سلام خانم دکتر من الان ۱۲روز از پریودیم گذشته و هنوز هم تموم نشده و توی این مدت این اولین باره که برام اتفاق میفته و حتی رنگش هم تیره هست ،میخواستم بدونم اییا این نشونه بدیه ؟
    ۲۰سالمم هست

  98. دکتر شهبازی نویسنده

    سلتم عزیزم، اینکه چه تاریخی از ماه پریود میشید مهم نیست، اینکه فاصله روز اول پریودتون تا روز اول پریود بعدیتون چند روز هستش، اهمیت داره. که طبق تاریخایی که شما دادین، پریودتون مرتبه و سیکلتون ۲۶الی ۲۷ روزس.

  99. سمیرااحمدی

    سلام خانم دکتر
    سمیرا هستم حدود 3ماه ازدواج کردم شوهرم اصرار داره که زود بچه دارشیم
    اماسیکل قاعدگیم نامنظمه
    ماه پیش قاعدگیم 28بود الان 22؛نمیدونم سیکلم چند روزس.
    هربار که نزدیکی میکنم منتظرم که باداربشم؛نمیشه
    خواهشاً کمکم کنید که بدونم سیکل قاعدگیم چندروزس.
    یکیارروز4یکبارروز30یکبارروز28وجدیداروز22این ماه پریود شدم.
    ممنون مرسی.البته مشکلاتم زیاده اگه کمکم کنید ممنون میشم

  100. سمیرااحمدی

    سلام خانم دکتر
    سمیرا هستم حدود 3ماه ازدواج کردم شوهرم اصرار داره که زود بچه دارشیم
    اماسیکل قاعدگیم نامنظمه
    ماه پیش قاعدگیم 28بود الان 22؛نمیدونم سیکلم چند روزس.
    هربار که نزدیکی میکنم منتظرم که باداربشم؛نمیشه
    خواهشاً کمکم کنید که بدونم سیکل قاعدگیم چندروزس.
    یکیارروز4یکبارروز30یکبارروز28وجدیداروز22این ماه پریود شدم.
    ممنون مرسی.

  101. سمیرااحمدی

    سلام خانم دکتر
    سمیرا هستم حدود 3ماه ازدواج کردم شوهرم اصرار داره که زود بچه دارشیم
    اماسیکل قاعدگیم نامنظمه
    ماه پیش قاعدگیم 28بود الان 22؛نمیدونم سیکلم چند روزس.
    هربار که نزدیکی میکنم منتظرم که باداربشم؛نمیشه
    خواهشاً کمکم کنید که بدونم سیکل قاعدگیم چندروزس.
    یکیار4یکبار30یکبار28وجدیدا22پریود شدم.
    ممنون مرسی.

  102. ملینا

    سلام من ۱۶سالمه. پریودیم ۲_۳روز از حد معمول بیشتر شده.. و جوریه که کم و زیاد میشه.. فک میکنم تموم شده ولی انگار بازم شروع میشه و زیاد میشه.. خیلی عجیبه تا حالا اینجوری نشدم. آیا این طبیعیه؟!

  103. دکتر شهبازی نویسنده

    افسانه جان سلام، برای آغاز پریودی هیچ وقت از تزریق آمپول های پروژسترونی استفاده نکنید، از پزشکتون بخواید که با بررسی های بیشتر و یه روش دیگه، روند پریودتون رو تنظیم کنه.

  104. سبا نیازی

    سلام عزیزم من در روز سوم پریودم هستم از روز اول به دلیل دل درد شدید هر ۶ ساعت هیوسین میخورم الان روز سوم هست در ناحیه شکم احساس دردو تیر کشیدن خیلی بدی دارم آیا در روز سوم طبیعی هست؟

  105. معصومه

    سلام من هفت ساله که پریود میشم در این هفت سال هم زمان پریودم ۲۸ روزه بوده و مرتب در این ماه مسافرتی به شهرستان داشتم و با تاخیر در پریود مواجه شدم و اینکه به مدت زمان پریودمم اضافه شده آیا شرایط آب و هوایی باعث شده یا که مشکلی پیش اومده و نیاز به مراجعه به دکتر داره؟

  106. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم، ایشون دچار نوسانات هورمونی شدن، حتما توسط پزشک دیگه ای ویزیت بشن. که بررسی های لازم رو انجام بدن.

  107. افسانه

    سلام ماه پیش بعد از ۳ هفته تاخیر پریود شدم البته امپول هم زدم این ماه بعد از گذشت ۳ هفته تاخیر هنوز پریود نشدم

  108. دکتر شهبازی نویسنده

    فائزه جان سلام، با توجه به پریودی بعد از رابطه، احتمال بارداری در شما وجود نداره.

  109. دکتر شهبازی نویسنده

    شیوا جان سلام، اضافه وزن و تورم در دوران پیش از پریودی و پریودی، طبیعیه و در بعضی افراد وجود داره. اما در حد ۳ کیلوگرم نیست.

  110. فائزه

    باسلام
    سوم هر ماه شروع پریود شدنم هستش
    من ۲۷ ام ماه قبل رابطه داشتم و همسرم بدون دخول ارضاء شد و چند دقیقه بعد از اون دخول انجام داد آیا ممکنه اسپرم در مجرای آلت بوده و در زمان دخول خارج شده باشه یا نه؟
    لازم به ذکر است ۶ روز بعد از آن هم پریود شدم
    آیا احتمال بارداری هست یا خیر؟

  111. فائزه

    باسلام
    سوم هر ماه شروع پریود شدنم هستش
    من ۲۷ ام ماه قبل رابطه داشتم و همسرم بدون دخول ارضاء شد و چند دقیقه بعد از اون دخول انجام داد آیا ممکنه اسپرم در مجرای آلت بوده و در زمان دخول خارج شده باشه یا نه؟
    لازم به ذکر است ۶ روز بعد از آن هم پیود شدم
    آیا احتمال بارداری هست یا خیر؟

  112. hiroo

    سلام خانم دکتر من دخترم کریسمس 2019برای اولین بار پریود شدە وباخونریزی شدید شروع شد و لختە خون یک ماە اونجوری ادامە داشت ولی تعجب و نگرانی من از این کە دیگە پریدی دختر من هنوز ادامە داردالان دارە کریسمس 2020میاد دختر من یک سالە پریود شاید تو این یک سال دو هفتە پریود نبودە در طول دو ماە سە ماە پریودی دو روز سە روز پریود نمیشە بعد دوسە روزباز شروع می شە دکتر خانوادە مون هم میگە نورمال من نمی دۆنم چە کار کنم من کاندا زندیگی می کنم میشە لطف کنید جوابمو بدید ممنون میشم بگید چە کار کنم

  113. دکتر شهبازی نویسنده

    فاطمه جان سلام، میتونید از داروی روکین، کنتراسمین، سیپروترون کامپاند و یا برند های دیگه بجای ال دی استفاده کنین که تحملش بهتره. باید حتما توسط پزشک درمان رو بگیرید که کاملا بررسی بشین. زمان تخمک گذاری به طول سیکل قاعدگی بستگی داره. سیکلتون چند روزس؟

  114. دکتر شهبازی نویسنده

    معصومه جان سلام، سیکل هاتون ۲۵ روزس و کاملا طبیعیه. نیازی به نگرانی نیس.

  115. Shiva

    سلام،من حدود 3کیلو اضافه وزن داشتم وحدود2ماه پریود نشده بودم.الان که پریود شدم وزنم کم شد ولی بعد دو الی سه روز دوباره اضافه شد ایا این ربطی به پریودیم داره؟؟؟

  116. مهسا

    سلام من ماه قبل ۱۰ روز قبل از پریود رابطه داشتم و پریود شدم ولی این ماه چند زوز عقب افتاده احتمال حاملگی هست؟

  117. مهسا

    سلام من ماه قبل حدودا ده روز قبل از پریود رابطه داشتم و پریود شدم و این ماه رابطه ای نداشتم و پریودم عقب افتاده ایا احتمال حاملگی هست؟

  118. فاطمه

    سلام. من ی بار قرص ال دی خوردم عادتم بهم ریخت الان 3ساله.عادتمم 5روزس. زمانی هم ک بخوام عادت ماهانه بشم دلدرد زیاد دارم در حد گریه رفتم دکتر رفتم گفتن ک کیست 10mدارم تو هردو تخمدان.عادت ماهانه من هم از زمان اولین قاعدگی بود.یازدهم. تا زمان اولین قاعدگی بعدی بود.پانزدهم.بعد میخوام بدونم برا حاملگیم مشکلی پیش نمیاد؟زمان تخمک گذاری من چ زمانی تخمین زده میشه؟برا کیست هم قرص ال دی سزگار ندارم. اگه میشه زود تر جوابمو بدین ک دارم از

  119. معصومه سیف پور

    سلام خانم دکتر.بنده چند ماه است که زمان پریودم تا پریود بعدی 6_5 روز جلو می افتد.مثلا پریود ماه قبلم 6 بود و حالا 30 پریود شدم.چند ماه است این سیکل تکرار میشود.سونو رحم و تخمدان دادم که سالم بودوکلی آزمایش که همه سالم بود.خیلی نگرانم.لطفا بنده را راهنمایی کنید

  120. دکتر شهبازی نویسنده

    سیما جان سلام، بارداری به حجم، رنگ و زمان خونریزی ربطی نداره. باید برای بررسی بیشتر تحت نظر پزشک باشید.

  121. سیما

    سلام خانم دکتر مدتیست که میزان خونریزی من کم شده است برای بارداری اقدام کرده ام اما نتیجه نگرفتم و متوجه شدم شوهرم واریکوسل دارند ایشان عمل کرده اند آیا میزان کم شدن خونریزی من تاثیری در باردار شدن دارد یا خیر حدود 3 ماه از عمل همسرم میگذرد لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  122. دکتر شهبازی نویسنده

    زهرا جون سلام، بله حتما پزشک مراجعه کنن. چون ۴ سالم گذشته از اولین پریودشون ولی همچنان به این صورت هستن.

  123. زهرا

    سلام دختر من حدودا سه تا چهار ساله کع پریود شده و همیشه هم نامنظم بوده طول مدت پریودش بیشتر از ده روزه و در زمان های نزدیک به هم پریود میشه ایا نیاز به پزشک داره یا به مرور درست میشه لطفا جواب بدین نگرانم…

  124. زهرا

    سلام دختر من حدودا سه تا چهار ساله کع پریود شده و همیشه هم نامنظم بوده طول مدت پریودش بیشتر از ده روزه و در زمان های نزدیک به هم پریود میشه ایا نیاز به پزشک داره یا به مرور درست میشه لطفا جواب بدین نگرانم باید چیکار کنم؟

  125. زهرا

    سلام دختر من حدودا سه تا چهار ساله کع پریود شده و همیشه هم نامنظم بوده طول مدت پریودش بیشتر از ده روزه و در زمان های نزدیک به هم پریود میشه ایا نیاز به پزشک داره یا به مرور درست میشه لطفا جواب بدین نگرانم.

  126. هدی اسلامی

    سلام دوستان بهتون پیشنهاد میکنم که به جای پد بهداشتی از کاپ قاعدگی استفاده کنید و دیگه این همه توی پریودی اذیت نشید
    تازه هیچ کدوم از ضررهای پد هم نداره

  127. دکتر شهبازی نویسنده

    نیلوفر جون سلام بله ممکنه به پریودتون مرتبط باشه. سندروم پیش از قاعدگی در بعضی از خانوما از روزای بعد تخمک گذاری آغاز میشه. صرفا روزای نزدیک به آغاز خونریزی نیست.

  128. سمیه اااا

    سلام من در ده اول بارداری هستم روزهای اخر قبل پریودم رابطه داشتم که احتمال پریود
    شدن بود اما عکس عمل شد .چه پیشنهادی برای سقط در دو سه هفته اول بارداری دارید
    ممنون
    منتظرم جواب هستم زود تر

  129. م ص

    سلام من هفده روزه پاک شدم ولی لکه میبینم و یکمی هم دلم دردمیکنه این نشانه چیه و مجرد هم هستم ممنون میشم کمکم کنید

  130. نیلوفر

    سلام من از ده روز قبل از شروع فاعدگی احساس خستگی بی حوصلهگی دارم آیا این که از ده روز پیش شروع می‌شود طبیعی است و مرتبط به پریودی است ؟ یا حتما باید علائم حتما ۲ روز قبل باشد تا مربوط به پریودی شود؟

  131. زهره

    با سلام . من معمولا يك يا دو روز قبل از پريدي و اغاز خونريزي يك لكه كوچك ميبينم. ايا روز اول پريدي من همان روز لكه ديدن ، محسوب ميشود ؟

  132. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام. خیر. با پریود شدن بعد از رابطه، احتمال بارداری وجود ندارد

  133. ابراهیم نصری

    سلام ،الان تقریبا سه ماه از اخرین رابطه من با خانمم میگذره از اون موقع۲ بار پریود شده ،الان موقع پریودیه ماه سومه ولی پریود نشده ایا ممکنه حامله باشه ؟؟ممنون میشم جواب بدید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.