رژیم دیابتی

رژیم دیابتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

دیابت یک بیماری غیر واگیر مهم است که با افزایش سطح قند خون در بدن شکل می‌گیرد. در این بیماری، انسولین تشرح نشده و در نتیجه سطح قند در خون مهار نمی‌شود. افراد درگیر این بیماری باید از یک رژیم دیابتی پیروی کنند تا دچار مشکلات آتی نشوند. دیابت دو نوع ۱ و ۲ دارد. در نوع اول، انسولین به طور کلی در بدن ترشح نمی‌شود ولی در نوع دوم، ترشح می‌شود و بدن قادر به استفاده از آن در کنترل قند نیست.

لزوم پیروی از رژیم دیابتی

افراد دیابتی بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون و حتی اختلالات روانی هستند. غذایی که آنها مصرف می‌کنند باید سالم و تأمین شده از منابع کاملاً طبیعی بدون نگهدارنده باشد تا این عزیزان دچار عارضه‌های قلبی یا فشار خون نشوند. تمامی گروه‌های مواد غذایی من جمله چربی‌های غیراشباع سودمند، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و… باید در یک رژیم غذایی دیابتی باشند. پس یک رژیم دیابتی :

همانطور که گفتیم افراد دیابتی نیز باید مانند دیگران از همه گروه‌های غذایی استفاده کنند. نکته مهم، منبعی است که ماده غذایی موردنظر از آن می‌آید. بهتر است از مواد کاملاً طبیعی استفاده کرد. جایگزینی سبزیجات و صیفی‌جات تازه با انواع یخ‌زده، کاهش مصرف کنسروها و مواد غذایی صنعتی و بسته‌بندی شده می‌تواند سودمند باشد.

چربی

انواع چربی‌های سودمند غیراشباع مانند:

اپلیکیشن مینت

  • مغزها: گردو، بادام، بادام زمینی و…
  • روغن‌های گیاهی: زیتون، کنجد، نارگیل و…
  • آووکادو
  • و…

روغن‌های چرب اشباع و ترانس بسیار مضر بوده و باید از رژیم غذای این اشخاص حذف شوند. میزان ترانس هر محصول روی بسته‌بندی آن درج می‌شود، بهتر است قبل مصرف مواد بسته‌بندی شده، به جدول ارزش‌های تغذیه‌ای آن دقت کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در کنترل سطح قند خون تأثیر دارند. این ماده در مواد غذایی چون گردو، دانه سویا و ماهی وجود دارد.

فیبر را فراموش نکنید

مصرف فیبر در رژیم دیابتی

مصرف فیبر در رژیم دیابتی

تحقیقات نشان داده وجود فیبر در غذای افراد دیابتی تأثیر به سزایی در کنترل و کاهش قند خون دارد. به ویژه ترکیبی از فیبرهای محلول و غیر محلول. بهتر است این عزیزان از نان‌ها و غلات کامل که حاوی مقادیر مناسب فیبر هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

انواع سبزیجات و میوه‌ها مثل کرفس، خیار، هلو؛ پرتقال، آلو و حبوباتی چون عدس، لوبیا و… نیز منبع غنی فیبر هستند. این مواد سطح قند خون را با سرعتی کم بالا می‌برند و سطح آن را کنترل می‌کنند. البته میزان مصرف این مواد را نیز باید در حد معقول نگه داشته و از زیاده روی پرهیز کرد.

قندهای ساده را کاهش بدهید

مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند شکر سفید را باید به حداقل برسانید. این مواد به سرعت قند خون را بالا برده و دشواری به وجود می‌آورند. کمپوت‌ها، بستنی، کیک و شیرینی‌های معمولی را فراموش کنید. به جای میوه خشک و آبمیوه‌های صنعتی و کمپوت، از میوه تازه و آبمیوه‌های خانگی استفاده کنید.

در انتخاب رژیم و برنامه غذایی دیابتی دقت کنید

همانطور که گفتیم افراد دیابتی نیز می‌توانند همه مواد غذایی را مصرف کنند. یک رژیم خوب دیابتی رژیمی نیست که پر از پرهیز غذایی باشد. بلکه رژیمی است که مقدار مناسبی از هر نوع ماده غذایی در آن پیشنهاد شده باشد.

بهتر است از مواد غذایی فرآوری شده مانند لبنیات، گوشت‌های قرمز پرچرب و مواد غذایی حاوی نگهدارنده خودداری کرد. رژیم خوب، سبک زندگی فرد دیابتی را تغییر می‌دهد. کسی که دیابت دارد باید بسیار بیشتر به آنچه می‌خورد دقت کند.

اگر از مواد بسته‌بندی استفاده می‌کنید حتماً باید برچسب‌های جداول ارزش غذایی روی آنها را بخوانید. اگر میزان اسیدهای چرب اشباع و ترانس و قند آنها قرمز بود، باید از مصرف آنها خودداری کرد. همچنین بهتر است بیشتر از مواد غذایی گیاهی استفاده کرد و ترجیحاً گوشت و لبنیات را کنار گذاشت.

مطالعات نشان داده‌اند مصرف بیش از اندازه پروتئین و به ویژه پروتئین حیوانی می‌تواند در بدن، مقاومت نسبت به انسولین ایجاد کند. این مورد در دیابت بسیار مهم است، بنابراین بهتر است بیشتر از منابع پروتئین گیاهی مانند انواع لوبیا، کینوا، سویا و سایر مواد پروتئینی استفاده کنید.

نکات نهایی برای انتخاب بهترین رژیم دیابتی

در یک رژیم دیابتی بهتر است:

  • نمک را تا حد امکان بسیار کم مصرف کنید. یک رژیم دیابتی از خوراکی‌های نمکی مانند چیپس، فست قود، اسنک‌ها و سایر خوراکی‌های پرنمک خالی است. نمک خطر افزایش فشار خون را در افراد دیابتی بالا می‌برد.
  • مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را محدود کنید. لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، کله پاچه و دل و جگر و موارد این چنینی را حذف کرده یا بسیار محدود کنید.
  • نشاسته کمتر بخورید. بهتر است از انواع مواد غذایی حاوی نشاسته که در بدن به قند تبدیل می‌شوند مانند پاستا، نان‌های سفید، سیب زمینی و…. به جای این مواد از انواع غنی شده و کامل حاوی سبوس استفاده کنید که هم نشاسته کمتر دارند و هم فیبر بیشتر.
  • مصرف غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، کوکوها و کتلت را کاهش دهید و یا کاملاً کنار بگذارید. موادغذایی را آب‌پز یا بخارپز کرده یا بدون روغن درون فر بگذارید.
  • فعالیت فیزیکی مستمر داشته باشید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *