انواع رنگ خون قاعدگی

صفر تا صد انواع رنگ خون قاعدگی

قاعدگی شما می تواند اطلاعات زیادی در رابطه با سیستم تناسلی و سلامت عمومی را در اختیارتان بگذارد. علائمی مانند رنگ خون قاعدگی، طول زمان قاعدگی، شدت خونریزی و علائم همراه با قاعدگی همگی اطلاعات مفیدی را ارائه می دهند و شاید با دیدن بعضی از عوامل متوجه شوید که باید به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزهایی بر رنگ خون قاعدگی تاثیر می گذارند؟

برای بسیاری از بانوان، خونریزی 3 – 2 روز اول قاعدگیشان نسبت به 4 – 2 روز بعدی شدید تر است و خونریزی بیشتری را خوهند داشت. خونریزی واژن مخلوطی از خون و بافت های داخلی رحم است. مقدار شدت خونریزی هر ماه در بانوان متفاوت است و مقدار آن می تواند از 4 قاشق غذاخوری تا 12 قاشق باشد. به طور متوسط هر خانم در هر قاعدگی 50 – 30 میلی لیتر خون از دست می دهد و این مقدار تا 80 میلی لیتر نیز نرمال است.

عوامل زیادی وجود دارند که بر رنگ خون قاعدگی تاثیر می گذارند که از میان آن ها می توان به فعالیت های هورمونی، مدت زمان ماندن خون در رحم و واژن و عفونت اشاره کرد. رنگ خون قاعدگی نشانگر خوبی از وضعیت سلامتیتان است.

رنگ خونی قاعدگی و دلایل آن

بررسی انواع رنگ خون قاعدگی

رنگ خون قاعدگی : قرمز روشن

در اوایل قاعدگی، باید انتظار رنگ خون پریودی قرمز روشن را داشته باشید. در این فاز از سیکل، دیواره رحم با سرعت زیادی فرو می ریزد و ممکن است دلدرد قاعدگی را تجربه کنید. این شکم درد ها به دلیل افزایش تولید  پروستاگلاندین ها است، که باعث منقبض شدن عضلات رحمی می شود.

درد پریودی، یکی از علائم شایع در بانوان است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. به کمک یک کیسه آب گرم، می توانید این دلدرد ها را تسکین دهید یا می توانید از مسکن های بدون نسخه، استفاده کنید. اگر روش دوم را انتخاب کرده اید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که در این میان می توان به ایبوپروفن اشاره کرد که جهت کاهش عوارض گوارشی، قرص را بعداز غذا و به همراه مقدار کافی آب مصرف کنید.

در برخی موارد، خونریزی شدید با رنگ قرمز روشن می تواند نشانه ای از سقط، بارداری خارج از رحم، فیبروم، اندومتریوز یا پولیپ رحمی، سرطان رحم یا کیست تخمدان باشد. اگر هرگونه نگرانی بابت علائم قاعدگی یا سلامت عمومیتان دارید، به پزشک مراجعه کنید، چرا که پزشک به خوبی می تواند شرایط شما را تشخیص دهد و بهترین درمان را به کار گیرد.

رنگ خون قاعدگی : قرمز تیره

به طور کلی، سیکل قاعدگی به مدت 4 هفته طول می کشد که از روز اول خونریزی، شروع شده و تا شروع قاعدگی بعدی، ادامه پیدا می کند. در طول سیکل قاعدگی و در فاز های مختلف سطح هورمون ها افزایش و کاهش پیدا می کند که موجب بروز برخی علائم در هر ماه می شود.

هنگامی که پریودی شروع می شود، رنگ آن قرمز روشن است، اما هر چقدر از این زمان بگذریم، رنگ آن به قرمز تیره متمایل می شود. این تغییر در رنگ، کاملا نرمال است و به دلیل افزایش سطح هورمون های استروژن در خون است. خون تیره، تازه نیست و به دلیل ضخیم شدن دیواره رحم یا کاهش سرعت  فرو ریختن دیواره آن، مدت بیشتری را در بدن مانده است.

رنگ خون پریودی : صورتی

رنگ صورتی خون پریودی

رنگ صورتی خون پریودی

قبل از اینکه قاعدگی شروع شود، برخی از بانوان لکه بینی قرمز روشن یا صورتی را تجربه می کنند. دلیل این رنگ، به راحتی قابل توجیه است: مقدار کمی از خون با مخاط رحمی مخلوط شده است و در نتیجه به صورتی تغییر رنگ می دهد. این لکه بینی، می تواند نشانه ای از سطح پایین هورمون های استروژن باشد. در این شرایط بهتر با متخصص زنان مشورت کنید.

بسیاری از علائم، در نتیجه فعالیت هورمونی غیر طبیعی ایجاد می شوند. فعالیت های هورمونی غیر طبیعی می توانند باعث بروز مشکلاتی مانند قاعدگی نامنظم و خشکی واژن شوند، پس این نکته بسیار مهم است که اگر هرگونه علائم غیر طبیعی را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

رنگ خون پریودی : قهوه ای یا سیاه

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، هرچقدر خون کهنه تر شود، رنگ آن تیره تر می شود. بنابراین رنگ خون از اوایل قاعدگی قرمز روشن بوده، سپس تیره می شود و در انتهای قاعدگی ممکن است قهوه ای یا سیاه شود. بنابراین رنگ خون قاعدگی سیاه یا قهوه ای نیز، تعجبی ندارد.

اما این تغییر رنگ چطور اتفاق می افتد؟ خون های کهنه در صورتیکه بیرون از عروق بمانند، تیره تر می شوند. هنگامیکه خون با هوا واکنش می دهد، وارد فرایندی می شود، که به آن اکسیداسیون می گویند. اگر شیمی دبیرستان را پاس کرده باشید، حتما با اکسیداسیون آشنا هستید! هموگلوبین و آهن موجود در خون با هوا واکنش می دهد و خون قهوه ای می شود و به اصطلاح زنگ میزند!

دلایل متعددی وجود دارد که چرا خون و بافت های رحمی ممکن است به مدت طولانی در بدن باقی می مانند. یکی از حالت ها، ممکن است که آخرین بقایای بافت رحمی باقی مانده از یک سیکل قدیمی تر، سرانجام تخلیه شود یا حالت دیگر این است که در برخی از بانوان سرعت فرو ریختن دیواره رحم کند تر است و همین عامل باعث می شود که خون کهنه تر شود. در رابطه با کند بودن سرعت فروریختن دیواره رحم، جای نگرانی وجود ندارد.

رنگ خون قاعدگی : رنگ های هشدار دهنده

هشدارهای رنگ خون قاعدگی

هشدارهای رنگ خون قاعدگی

هرچقدر هم در مورد انواع رنگ خون قاعدگی بدانید، باید همیشه در رابطه با وجود خون های نارنجی در لباس زیرتان، گوش به زنگ باشید. قبل از اینکه نگران شوید، پیوستگی و کشش این ترشحات را بین دو انگشتتان بررسی کنید. اگر این ترشحات لیز بودند، مشکلی وجود ندارد، اما اگر هرگونه لخته، لکه بینی یا بوی بدی را حس کردید می تواند نشانه این باشد که خون با ترشحات رحمی ترکیب شده است و ممکن است عفونت های منتقل شونده جنسی داشته باشید.

هر زمانی که خون و ترشح خاکستری یا سفید نیز دیدید، باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که می توتند نشانه از عفونت مانند واژن باکتریایی باشد. اگر باردار باشید، این رنگ ممکن است نشانه ای از سقط باشد.

همچنین باید مراقب لخته های خون قاعدگی نیز باشید. اگر این لخته ها کوچک تر 2.5 سانتی متر بودند، کاملا طبیعی است، مخصوصا اینکه در مراحل آخر قاعدگیتان باشید، این لخته ها به دلیل افزایش فعالیت پلاکت ها در جریان خون است. اما لخته خون بیش از حد نیز ممکن است نشانه ای از سقط باشد که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لخته خون قاعدگی، اینجا کلیک کنید.

نگرانی در رابطه با لخته های خون پریودی طبیعی است، اما معمولا جای نگرانی وجود ندارد. معمولا این لخته ها به دلیل خونریزی شدید است. ( خونریزی با سرعت شدیدی رخ می دهد و ضد انعقاد کننده های بدن کند تر از سرعت این خونریزی عمل می کنند.) اگر این لخته ها اذیت کننده هستند، پزشک می تواند درمان مناسب آن را تجویز کند و این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر خونریزی شدید داشته باشید، مستعد کم خونی نیز خواهید بود.

 

 

 

4/5 - (4 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: علائم بارداری ؛ از هفته اول تا ماه سوم | مینت، مرجع قاعدگی و سلامت بانوان

یک نظر

  1. ال

    باسلام و خسته نباشيد
    من ٢روز قبل از شروع پريوديم لكه هاي خاكستري ميبينم.مجردم.و روز اول پريوديم هم خيلي درد دارم.به شدت حالت تهوع و سرگيجه دارم.به نظرتون مشكلي هست؟
    چه جوري جواب اين سوالمو بدونم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.