دل درد پریودی

دل درد پریودی : چگونه با درد زیر شکم دوران قاعدگی کنار بیاییم؟

به این مطلب ستاره بدهید !

بیشتر بانوان باور دارند که از دل درد پریودی نمی توان فرار کرد، اما خوشبختانه راه هایی هست که می توان این ادعا را رد کرد و بتوانید دل درد پریودیتان را کاهش دهید. رژیم غذایی سالم و مناسب، گرما دادن به ناحیه شکمی، استفاده از برخی داروها و رعایت نکات ساده می تواند به شما در مدیریت دل درد پریودیتان کمک کند. در این مقاله می خواهیم درباره درد زیر شکم دوران پریودی و راهکار های فرار از این درد بیشتر صحبت کنیم.

دل درد قاعدگی چیست؟

درد قاعدگی، یکی از شکایاتی است که همیشه بانوان به پزشک خود دارند. تحقیقات ثابت کرده اند که 95% بانوان دل درد پریودی را همیشه تجربه می کنند. یکی از عوامل اصلی غیبت در مدرسه و محل کار برای بانوان، دردهای قاعدگی است به خصوص برای بانوانی که هنگام پریودی، علائم شدیدی را تجربه می کنند.

دردهای قاعدگی، انواع مختلفی دارند و شناسایی دلایل آن ها، قسمت مهمی از روند درمانی آن ها است. پزشکان معمولا دردهای قاعدگی را به دو دسته تقسیم می کنند:

دیسمنوره های اولیه

دیسمنوره های اولیه زمانی رخ می دهند که دلیل پزشکی خاصی برای رخ دادن ندارند.

دیسمنوره های ثانویه

درحالیکه دیسمنوره های ثانویه، حداقل یک دلیل مشخص برای رخ دادن دارند.

علائم و نشانه های دیسمنوره اولیه عبارتند از:

  • دردی که نزدیک قاعدگیتان رخ می دهد.
  • می تواند با علائم دیگری مانند سردرد، کمردرد، گیجی و استفراغ همراه باشد.
  • هیچ بیماری دیگری ندارید که علائمی مانند دل درد پریودی داشته باشد.

علائم و نشانه های دیسمنوره ثانویه عبارتند از:

  • با مشکلات پزشکی دیگر مانند اندومتریوز، فیبروم های رحم، بواسیر و بیماری های التهاب لگنی مرتبط است.
  • دل درد های پریودی ممکن است در طول درمان دردناک تر شوند یا الگوی آن ها در طول زمان تغییر کند.
  • بیماری های اولیه ی ایجاد شده می توانند علائم جنسی دیگری را ایجاد کنند.

چرا دل درد پریودی اتفاق می کند؟

دل درد پریودی و راه های درمان آن

دلایل دل درد پریودی

در طول سیکل قاعدگیتان به هنگام پریودی، دیواره داخلی رحم می ریزد و جهت آماده شدن برای بارداری ضخیم می شود و اگر بارداری اتفاق نیفتد، رحم شروع به ریزش می کند و برای سیکل بعدی آماده می شود. این نکته اصلی ترین دلیلی است که دل درد پریودی شما دردناک است.

در این فرایند، دیواره ی داخلی رحم که دارای سلول های پایه ای هستند موادی به نام پروستاگلاندین ها آزاد می کنند و هنگام ریزش رحم و قاعدگی، مانع از ایجاد خونریزی می شوند و دل درد قاعدگی را به وجود می آورند. بانوانی که از دل دردهای پریودی شدیدی رنج می برند، پروستاگلاندین بیشتری نسبت به زنانی که دل درد کمتری دارند، ترشح می کنند.

سطح پروستاگلاندین ها یکی از دلایل اصلی ایجاد دل درد قاعدگی در بانوان است.

معمولا بانوان چه موقع دچار دل درد قاعدگی می شوند؟

لحظه ی شروع شدن دل درد پریودی معمولا به علت آن وابسته است. دیسمنوره ی اولیه باعث ایجاد دل دردهایی می شود که بین ۸ تا ۷۲ ساعت طول می کشد که همزمان با شروع قاعدگی است. بعضی از بانوان ممکن است دچار دل درد های وحشتناکی شوند، قبل از اینکه قاعدگی آغاز شود رحم در حال آماده شدن برای فرو ریختن است. دیسمنوره ی اولیه، دل درد های شدیدی را حین قاعدگی ایجاد می کند. و با علائم دیگری مثل کمر درد و تهوع نیز همراه هستند. این دل درد ها حوالی روز اول قاعدگی آغاز می شوند. و برای چندین سال در طول قاعدگی ماندگار می شوند.

دیسمنوره ثانویه از سوی دیگر باعث دل دردهای شدیدی با شروع قاعدگی شده و با گذشت زمان بدتر می شود‌. افزایش شدت دل درد ها ممکن است با قاعدگی های سنگین، افزایش خونریزی، داشتن درد در مواقع مختلف سیکل ماهانه و درد حین نزدیکی همراه باشد.اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه دل درد های پریودی را تسکین دهیم؟

به دلیل اینکه دل درد های قاعدگی بسیار آزار دهنده هستند با به کارگیری چند روش خانگی می توانید این دلدرد ها را کاهش دهید.

راهکار های کاهش دلدرد های قاعدگی:

استفاده از داروهای OTC (بدون نیاز به نسخه پزشک):

داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب در کاهش دل درد های قاعدگی که بعلت دیسمنوره ایجاد شده اند بسیار تاثیرگذار است. عملکر  این دادوها کاهش تولید پروستاگلاندین ها هستند که باعث ایجاد دل درد های قاعدگی شده اند. داروهایی مانند:

  1. ناپروکسن
  2. ایپوبروفن
  3. کتوپروفن

گرما درمانی:

گرمادرمانی، راهی برای کاهش دل درد پریودی

گرمادرمانی، راهی برای کاهش دل درد قاعدگی

اگر هیچ کدام از داروهای استروئیدی را در دسترس نداشتید یا با وجود مصرف داروهای مسکن، دل دردتان همچنان ادامه دار بود، میتوانید از روش گرما درمانی جهت تسکین دل درد قاعدگی استفاده کنید. برای این منظور میتوانید یک پد گرم یا کیسه ی آب گرم را بر روی قسمتهایی از شکم و لگن خود قرار دهید. ایجاد گرما در این ناحیه باعث ریلکس شدن عضلات شکمی می شود و در بهبود دل درد پریودی بسیار کارامد است.

داشتن تغذیه ی سالم جهت کاهش دل درد پریودی:

داشتن تغذیه ی سالم و کاهش مصرف چربی می تواند درسلامت بدن نقش مثبت داشته باشد. با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می توانید راهی برای نجات از دل درد پریودی پیدا کنید. مصرف چربی های مفید و سبزیجات می تواند باعث کاهش التهابات بدن شود و بر سطح هورمون های استروژن و پروستاگلاندین ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش دل درد قاعدگی می شود.

مواد غذایی خوشمزه ای که با مصرف آنها دل درد پریودی و همچنین التهابات بدن کاهش پیدا می کند عبارتند از:

  • انبه
  • آووکادو
  • گردو و سایر مغزها
  • سبزیجات با برگ سبز پررنگ
  • برنج قهوه ای
  • روغن زیتون
تغذیه سالم در قاعدگی

تغذیه سالم در قاعدگی

همچنین مصرف مقادیر زیاد آب و مایعات در طول شبانه روز را فراموش نکنید. اگر بدن سیراب باشد التهابات و نفخ بدن کاهش یافته و باعث اکسیژن رسانی به عضلات می شود.

مواد غذایی که باعث افزایش التهابات بدن و نفخ و بدتر شدن دل درد پریودی می شوند عبارتند از:

  • الکل
  • کافئین
  • آبجو
  • چربی های اشباع شده
  • سرخ کردنی ها
  • غذاهای پر نمک
  • غذاهای از قبل آماده شده
  • لبنیات

در طول قاعدگی از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید.

همچنین می توانید از مکمل هایی مانند: امگا 3، منیزیم و ویتامین ب1 نیز در جهت کاهش دل درد پریودی استفاده کنید. پیش از اینکه مکملی را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، ترجیحا با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف محصولات گیاهیی که باعث کاهش دلدرد پریودی می شوند

سالیان سال است که بانوان از گیاهان برای کاهش دلدرد قاعدگی در طول سیکل ماهانه ی خود استفاده می کنند. این گیاهان علاوه بر کاهش دلدرد، باعث می شوند حس بهتر و پریودی راحت تری را داشته باشید.

بعضی از دمنوش های گیاهی که در کاهش دلدرد قاعدگی موثرند عبارتند از:
دمنوش های گیاهی موثر در دل درد پریودی

دمنوش های گیاهی موثر در دل درد پریودی

  • اسطوخودوس
  • دارچین
  • مرزنگوش
  • مریم گلی
  • گل رز
  • میخک
  • سرو

قبل ازاینکه از این دمنوش ها استفاده کنید، میبایست با پزشک خود مشورت کنید، چرا که احتمال ایجاد تداخل در مصرف همزمان این دمنوش های گیاهی و سایر دارو ها وجود دارد.

خواب بیشتر

نداشتن استراحت کافی باعث افزایش سطح استرس می شود و در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت. بنابراین در دوران قاعدگی استراحت و خواب کافی داشته باشید تا بدنتان دچار ضعف و ناتوانی نشود و آرامش کافی را داشته باشید.

داشتن تحرک جهت کاهش دل درد پریودی

زمانی که دارای فعالیت بدنی هستید، بدنتان اندورفین ترشح می کند که باعث بهبود خلق و خو و کاهش دل درد پریودی می شود. در طول قاعدگی، تمایل به ورزش کردن و داشتن فعالیت بسیار کم بوده و برخلاف تصور همه، ورزش در سبک و راحت شدن قاعدگی بسیار موثر است.

داشتن یک برنامه ی ورزشی منظم و همیشگی، می تواند در تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش دل درد پریودی مفید باشد. سعی کنید در طول روز فعالیت هایی مانند پیاده روی، ورزش های کششی و یوگا را انجام دهید.

یکی از دلایلی که ورزش باعث کاهش دل درد های قاعدگی میشود افزایش خونرسانی به بافت لگنی و اکسیژن رسانی به بافت هاست.

نقش پزشک در کاهش دل درد های قاعدگی

اگر ترفند های خانگی در کاهش دل درد پریودی کارساز نبود یا علائمتان بدتر از قبل و یا تشدید شدند، پزشک می تواند درمان های دیگر را برایتان تجویز کند.

اگر با علائم زیر همراه بودید حتما به پزشک مراجعه کنید:
  • دل درد هایتان شدید شود.
  • دل درد های جدیدی داشته باشید.
  • خونریزی قاعدگیتان افزایش پیدا کند. مثلا متوجه شوید که تعداد پد بهداشتی یا تامپون بیشتری نسبت به قبل استفاده کرده اید.
  • شدید شدن دل درد قاعدگی طوری که توانایی انجام کارهای روز مره را نداشته باشید.
  • درد پریودی پس از مصرف مسکن ها، تسکین نیابد.

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: نحوه ی مصرف انواع قرص ضد بارداری ، آموزش مرحله به مرحله | مینت، مرجع سلامت بانوان

  2. پینگ‌بک: کمر درد پریودی: دلایل، تشخیص و درمان | مینت، مرجع قاعدگی و سلامت بانوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *