دلایل جوش واژن

جوش واژن: دلایل، پیشگیری و درمان جوش ران

تقریبا همه بانوان جوش واژن یا جوش ران (داخل کشاله ران) را تجربه کرده اند. جوش واژن یا جوش داخل کشاله ران یکی از مشکلات واژن است که همانند سایر جوش های پوستی و جوش های روی صورت عمل می کند.

این نکته مهم است که بدانید پوست ناحیه تناسلی حساس است، پس از داروهای بدون نسخه پوستی برای این ناحیه بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید و هیچوقت هیچ داروی پوستی را وارد واژن نکنید.

چرا جوش واژن به وجود می آید؟

پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است؛ اگر این پوست با عرق یا لباس های تنگ در ارتباط باشد، محیطی را به وجود می آورد که موجب بروز جوش ناحیه تناسلی می شود.

تغییرات هورمونی بدن بانوان ممکن است باعث بروز جوش صورت، پشت و واژن شود. اگر مستعد جوش های هورمونی هستید، ممکن است مستعد جوش واژن نیز باشید. در مواقع خاصی از سیکل قاعدگی، بیشتر مستعد جوش قاعدگی هستید!

سیستم بدنی هر خانمی متفاوت است، اما دنبال کردن سیکل قاعدگی، اینکه چه زمانی شروع می شود، چه وقت تخمک گذاری شروع شده و کی به پایان می رسد، می تواند به پزشکتان در درمان جوش های هورمونی واژن کمک کند.

زنان نسبت به مردان به دلیل تغییرات هورمونی، لباس های تنگ تر و تعداد دفعات بیشتر اصلاح مو های زائد، بیشتر مستعد جوش ناحیه تناسلی هستند. همچنین عرق کردن بین دو پا هنگام انجام فعالیت به خصوص ورزش کردن بسیار محتمل است که این نکته نیز محیط مناسبی را برای جوش های ناحیه تناسلی به وجود می آورد.

جوش و کورک تناسلی: چه تفاوتی دارند؟!

آکنه و کورک معمولا در توصیف ناحیه کوچک عفونی در پوست به کار می روند. این جوش ها معمولا هنگامیکه منافذ پوست با چربی و سلول های مرده زیادی ترکیب می شوند به وجود می آیند.

کورک یک منفذ تکی آلوده است، که ممکن است از تغییرات هورمونی تاثیر بپذیرد. جوش به گروهی از کورک ها و قرمزی ها گفته می شود. این جوش ها پایداری بیشتری دارند و می توانند ناحیه بیشتری از پوست را بگیرند.

هر دوی جوش و کورک در هر جای بدن می توانند ظاهر شوند و در قسمت هایی از بدن که چربی بیشتری تولید می کنند، ظاهر می شوند. صورت، گردن، ناحیه داخلی کشاله ران و واژن نواحی هستند که بیشترین پتانسیل را برای ظهور جوش در بدن دارند.

تفاوت جوش و کورک

تفاوت جوش و کورک

راه های درمان جوش واژن

درمان جوش واژن به مقدار بسیار زیادی به نوع و دلیل آن بستگی دارد. این عوامل شامل آلرژی، تغییرات هورمونی، عرق و عفونت هستند که همگی به نتیجه مشابهی ختم می شوند: جوش های دردناک و عفونی.

در اکثر موارد، داروهای بدون نسخه که به وسیله متخصص پوست تجویز می شود در کاهش خارش و قرمزی جوش، موثر هستند. تعویض لباس نیز ممکن است از ظهور دوباره جوش جلوگیری کند و به درمان جوش واژن کمک کند.

هنگامیکه در حال درمان جوش واژن هستید مراقب باشید. چراکه تنها پزشک متخصص می تواند داروی مخصوص شرایط شما را تجویز کند پس هیچگونه خود درمانی انجام ندهید و به خودتان آسیب نرسانید. همچنین با انگشتانی که به محل جوش واژن مالیده اید، به جاهای دیگر پوستتان تماس ندهید؛ چرا که واژن یک غشا مخاطی است و ممکن آلودگی و عفونت را به سایر نقاط آسیب پذیر پخش کند.

دلایل ایجاد جوش واژن

درماتیت تماسی

تماس درماتیت نوعی واکنش پوستی است که از طریق تماس با خوشبو کننده ها، رنگ ها و مواد شیمیایی مختلفی که پوست به آن ها حساس است، به وجود می آید. حتی تامپون و پدهای بهداشتی نیز می توانند موجب اینگونه حساسیت ها باشند، پس در انتخاب وسایل بهداشتی نیز، دقت کنید.

رعایت بهداشت در هنگام قاعدگی به کاهش جوش های قاعدگی کمک می کند. این نکته بسیار مهم است که از پوست باز شده و عفونی در مقابل نفوذ باکتری ها، جلوگیری کنید.

فولیکولیتیس

فولیکولیت به معنی عفونت یک یا چند فولیکول مو به دلیل وجود باکتری ها است. فولیکولیتس ممکن است پس از اصلاح موهای زائد به وجود بیاید. در این حالت موهای تازه رشد کرده ممکن است به سمت داخل پوست رشد کنند و باعث ناراحتی شوند. این موها می توانند به وسیله موچین، بیرون کشیده شوند، اما مطمئن شوید که موچین کاملا تمیز است و آن را با الکل ضدعفونی کنید. همیچنین می توانید این کار را به متخصص پوست واگذار کنید تا از هر گونه عفونت یا نگرانی جلوگیری کنید.

همچنین فولیکولیتیس می تواند به دلیل پوشیدن لباس های بسیار تنگ و عرق فراوان به وجود بیاید که در این شرایط، ریسک ابتلا به عفونت افزایش می یابد.

اصطکاک داخل ران ها به هم

اصطکاک ران ها بهم

اصطکاک ران ها بهم

این موقعیت هنگامی به وجود می آید، که قسمت های داخلی ران ها بر روی هم تماس دارند و موجب بروز جوش و کورک می شود.

این مشکل تقریبا برای تمام بانوان به وجود می آید. به خصوص در تابستان و هنگامیکه فعالیت شدیدی مانند دو و پیاده روی قدرتی انجام می گیرد. اصطکاک بلند مدت می تواند باعث باز شدن پوست و تبدیل به عفونت شود.

اگرچه درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما این شرایط را می توان تسکین داد. متخصص پوست می تواند کرم ها و پمادهایی را تجویز کند و به کاهش قرمزی و خارش پوست کمک کند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از ابتلا به عفونت کمک می کنند.

عفونت های ویروسی

نوعی از ویروس ها وجود دارند که اثرات آن ها همانند مالش ران ها به همدیگر است که نهایت باعث ایجاد جوش می شود. این بیماری مسری به وسیله تماس پوستی با شخص آلوده صورت می گیرد.

این ویروس پس از تماس با هوا مدت کوتاهی می تواند زندگی کند، پس آیتم هایی مانند لباس زیر، حوله و هرچیز دیگری که در تماس با محل آلوده است در انتقال این ویروس موثر است.

به همین دلیل از حوله یا لباس زیر دیگران استفاده نکنید و پس از برقراری رابطه جنسی، بهداشت را رعایت کنید. این عفونت، خود به خود برطرف می شود، در این میان کرم ها و درمان های پوستی به کاهش التهاب آن کمک می کنند.

چگونه می توان از جوش واژن پیشگیری کرد؟

پیشگیری از جوش های واژن

  • هر قطعه از لباستان را که با ناحیه واژینال در ارتباط است را با مواد شوینده ای که معطر نیستند، بشویید. اگر دلیل جوش هایتان، تماس درماتیت است، مطمئن باشید که از محصولات بدون بو استفاده می کنید و از دوش واژینال بپرهیزید.
  • جلوگیری از برگشت موهای زائد ممکن است به معنای پرهیز اصلاح مو یا انتخاب سایر روش های برداشت مو مانند لیزر به جای اصلاح باشد.. اگر ترجیح می دهید اصلاح کنید، از تیغ تیز استفاده کنید و آن را اغلب تغییر دهید.
  • برای جلوگیری از رطوبت و رشد باکتری ها، واژنتان را خشک کنید و همیشه در جهت رشد موها اصلاح کنید.
  • انتخاب لباس زیر و سایر لباس ها می تواند تاثیر بزرگی بر پیشگیری از بروز جوش واژن داشته باشد. پنبه خالص یا سایر مواد طبیعی و لباس هایی که هوا را از خود عبور می دهند، پوست را از عرق کردن مداوم دور می کنند. واژنتان را تمیز نگه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ، جلوگیری کنید.
  • برخی از موارد جوش واژن می تواند مسری باشند و همچنین برخی از بیماری های منتقل شونده جنسی می توانند علائمی مانند جوش واژن داشته باشند.
  • هرگونه جوش یا التهاب اطراف این ناحیه حساس باید پیگیری شود و توسط متخصص پوست ویزیت شود. هر چقد این درمان سریع تر صورت گیرد برای سلامتی دستگاه تناسلیتان بسیار مفید است.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. درمان جو

    خواهش میکنم عکس ها رو تغییر بدهید خیلی از ما ها که با این بیماری دست وپنجه نرم می کنیم حتی نمیتونیم این صفحه را اسکرول کنیم

  2. درمان جو

    اطلاعات مفیدی بود و متشکرم
    فقط عکس های استفاده شده بشدت آزار دهنده بودند و منی که دنبال راهی برای تسکین دردم هستم را بسیار رنجوندن ایکاش از این عکسا کمتر استفاده کنی تداعی گر جوش هستند و بیمار را رنج میدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.