google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

درد پریودی بانوان

درد پریودی: چگونه از دردهای دوران قاعدگی خلاص شویم؟

درد پریودی: چگونه از دردهای دوران قاعدگی خلاص شویم؟
2 (40%) 1 vote[s]

درد پریودی؛ یکی از مشکلات رایج بانوان

چرا پریودی من خیلی شدید است؟ این سوالی است که بسیاری از بانوان از پزشک خود می پرسند. این درد تنها مختص دردهای شکمیتان نیست و بعضی از بانوان کمردرد، سینه درد و حتی گرفتگی عضلات را نیز تجربه می کنند. در این مقاله بیشتر در موردی پریودی صحبت می کنیم و راهکارهایی را برای کاهش درد پریودی ارائه می دهیم:

درد پریودی میتواند شدید تر از درد معمول یاشد

فاز فولیکولار سیکل قاعدگی از اول دوران قاعدگی شروع می شود و تا چند روز بعد از آن ادامه پیدا می کند که معمولا چیزی بین 13-1 روز طول می کشد. (دقیقا زمانی که سطح هورمون استروژن بالا است.)

مطالعات نشان داده است که بانوان در نیمه اول فاز فولیکولار بیشتر مستعد درد پریودی هستند. (روزهای 6-1)

 

 

برای پرهیز از درد شدید پریودی، بهتر است کارهایی مثل دندان پزشکی، اپیلاسسون،لایه برداری پوست و سایر کارهای دردناک را تا 7-5 روز پس از قاعدگیتان عقب بیندازید.

میزان درد پریودی در اواسط سیکل به کمترین میزان خود می رسد و در این زمان می توانید به رژیم زیبایی و سلامتی خود، ادامه دهید.

درد زیر شکمی هنگام قاعدگی

درد پریودی شدید، حتی هنگامیکه سیستم تناسلی سالمی نیز دارید، ممکن است رخ دهد که در این حالت به آن دیسمنوره اولیه می کویند.

از عوامل مختلف درد قاعدگی می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • رحم دیواره داخلی (اندومتریوم) خود را منقبض می کند، در نتیجه عروق فشرده شده و در نهایت باعث کاهش اکسیژن رسانی می شود و موجب بروز ناراحتی خواهد شد.
  • هنگام قاعدگی، بافت های رحمی، پروستاگلاندین ها ( هورمون هایی که باعث انقباضات رحمی می شوند) را جمع می کنند. هرچقدر مقدار پروستاگلاندین ها بیشتر باشد، درد پریودی شدیدتری را تجربه خواهید کرد. پروستاگلاندین ها در سایر بافت های عضله جمع می شوند و به همین خاطر موجب بروز عواملی چون حالت تهوع، استفراغ و اسهال خواهند شد.
  • دردهای پریودی همچنین می توانند نشانه ای از دیسمنوره ثانویه باشند. که معمولا همراه با نارسایی های لگنی (اندومتریوز، التهاب رحم و بیماری های فوقانی رحم) خواهد بود و حتما در این شرایط باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.
بیشتر بخوانید :   لکه بینی قبل از پریود ؛ هر آنچیزی که لازم است بدانید

چرا هنگامیکه پریود هستید، علاوه بر دردهای شکمی، سایر دردها را نیز تجربه خواهید کرد؟

احساس درد شدید در پریودی

احساس درد شدید در پریودی

هنگام قاعدگی نه تنها در قسمت های شکمی احساس ناراحتی می کنید، بلکه در نواحی کمری، دنبالچه و لگنی نیز احساس ناراحتی خواهید داشت.

دلیل گسترده بودن این درد وجود شبکه های عصبی بسیار نزدیک بهم در این نواحی است.

در بسیاری از موارد انقباضات رحمی موجب درد پریودی می شود. سیگنال های درد از طریق شبکه عصبی از رحم به رشته رحم و سپس به اعصاب ستون فقرات منتقل می شود که موجب ناراحتی در پشت، دنبالچه یا باسن می شود.

چگونه درد پریودی را متوقف کنیم؟

در روزهای اول پریودی، درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. به این خاطر است که دیواره رحم ریخته می شود و دوران قاعدگیتان را شروع می کند.

ورزش، داشتن رابطه و خوردن غذای مورد علاقتان باعث تولید هورمون هایی می شود که درد قاعدگیتان را کاهش می دهند و خلق و خویتان را بهتر می کنند.

اما اگر درد بسیار زیادی دارید، خور را وادار به انجام فعالیت های بدنی نکنید، تنها کافیست به صدای بدنتان گوش دهید!

تسکین درد قاعدگی

قبل از شروع قاعدگی، بافت های رحمی، همورمون های پروستاگلاندین را تولید می کنند. اگر سطح هورمون های پروستاگلاندین بالا برود، انقباضات رحمی بیشتر شده و درد قاعدگی شدید تر می شود.

به کمک تغذیه هدفمند، می توانید رشد این پروستاگلاندین ها را کنترل کنید و دردهای قاعدگیتان را کاهش دهید.

برای کاهش دلدردهای قاعدگی سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از مواد زیر باشند:

  • امگا 3 (روغن ماهی، غذاهاهای دریایی، گردو)
  • لیکوپن (گوجه فرنگی، انگور)
  • برم (آناناس)
  • زنجبیل، ویتامین ب، ویتامین ای و سی به همراه منیزیم که به انقباضات رحمی و کاهش درد آن کمک می کنند.
بیشتر بخوانید :   جوش پریودی : غول مرحله آخر!

تعادل پروستاگلاندین ها به وسیله سیگار کشیدن، کافئین و الکل بهم می خورد، پس سعی کنید مصرف این مواد را محدود کنید.

همچین سعی کنید ریلیکس باشید و کمتر استرس به خود راه دهید.

زنجبیل برای درد پریودی: آیا کمک می کند؟

مطالعات نشان داده است که زنجبیل همانند ایبوپروفن بر روی دردهای قاعدگی تاثیر دارد و زمان و شدت درد را می کاهد.

اگر قاعدگی های دردناکی دارید این دستور را برای چای زنجبیل امتحان کنید: دو قاشق غذاخوری از ریشه زنجبیل تازه را به مدت 15 دقیقه در آب بگذارید، سپس آن را فشار دهید و با لیمو یا عسل بنوشید.

چگونه قاعدگی های سنگین را متوقف کنیم یا حداقل درد و خونریزی آن را کاهش دهیم؟

پروستاگلاندین ها به طور طبیعی موادی هستند که موجب درد می شوند و باعث انقباضات رحمی شدید و درداور خواهد شد.

خونریزی شدید قاعدگی معمولا به نامتعادل بودن سطح هورمون های جنسی بدن، مشکلات غده تیروئید و مشکلات انعقادی مربوط می شود.

برای کاهش درد یا خونریزی پریودی، یک قطعه یخ روی قسمت های زیری شکمتان قرار دهید. (کمتر از 15 دقیقه)

برای پیشگیری از آنمی، غذاها یا مکمل های سرشار از آهن، ویتامین E، C و B9(فولیک اسید) مصرف کنید.

چنانچه خونریزی های شدید و دردناک به طور متوالی در چند سیکل تکرار شد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای غیراستروئیدی و ضد التهاب یا داروهای خوراکی ضدبارداری تجویز خواهد کرد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *