تغذیه بدنسازی

تغذیه بدنسازی حرفه‌ای چه ویژگی هایی دارد؟

برای افرادی که به دنبال بدنسازی هستند توجه به عامل تغذیه بسیار حائز اهیمت است. اینکه چه زمانی و به چه میزان از مواد غذایی استفاده کنند و آن غذا ویژگی‌های یک غذای سالم و کامل و کافی را داشته باشد بسیار مهم است. بدین منظور لازم است این افراد مواردی را در تغذیه خود رعایت کنند تا به بدنی سالم و متناسب دست یابند. رژیم مناسب غذایی برای بدنسازان باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به بررسی و توضیح چند مورد از ویژگی های تغذیه بدنسازی می‌پردازیم.

1- توجه به مصرف وعده‌های غذایی به میزان کافی در یک تغذیه مناسب بدنسازی

افرادی که می‌خواهند به تناسب اندام دست یابند لازم است در روز حدود 6 وعده غذایی سالم به بدنشان برسانند تا به میزان کافی انرژی مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. البته این وعده‌های غذایی باید کم حجم بوده فاصله کمی با یکدیگر داشته باشند تا کربوهیدرات بیشتر و مناسب‌تری را در بدن ذخیره کنند.

2- توجه به مصرف غذاهای سالم و پاک

افرادی که به دنبال فعالیت‌های ورزشی هستند و به خصوص تمرینات سخت بدنسازی را انجام می‌دهند باید حتما به نوع غذایی که مصرف می‌کنند توجه کافی داشته باشند. غذای مصرفی آن‌ها نباید ناسالم باشد. مصرف مواد غذایی ناسالم، نه تنها در رشد و تقویت عضلات بی تاثیر است حتی در بسیاری از مواقع، دارای تاثیر سوء نیز می‌باشد. غذاهای مصرفی بدنسازان باید غذاهایی با میزان چربی کم و طبیعی باشد.

از جمله این غذاها می‌توان گوشت قرمز، ماهی، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، نان گندم و انواع میوه‌ها را نام برد. غذاهای سالم، دارای میزان کافی ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند.

اپلیکیشن مینت

3- توجه به مصرف پروتئین در برنامه تغذیه

مصرف میزان کافی پروتئین در تغذیه بدنسازی ، ضرورت دارد. چرا که پروتئین باعث رشد عضلات بدن می‌شود. مواد حاوی پروتئین هم‌چنین می‌توانند آمینو اسید لازم برای بدن را تولید کنند. آمینواسید موجود در پروتئین در حجیم سازی عضلات در برنامه بدنسازی بسیار موثر است.

4- توجه به مصرف چربی‌های مفید

چربی‌های مفید دارای نوعی اسید چرب هستند که این چربی، در سلامت قلب موثر است. هم‌چنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اما باید توجه کنیم که این چربی‌ها را نیز باید به میزان کافی مصرف نمود و از مصرف خودسرانه و بیش از حد آن‌ها اجتناب کرد.

چربی‌های اشباع شده به تولید هورمون تستسترون، کمک می‌کنند. این هورمون در پرورش عضلات، نقشی موثر دارد.

روغن زیتون، آووکادو و گردو در زمره چربی‌های سالمی هستند که می‌توانند به رشد عضلات کمک کنند. اما مصرف بیش از حد آن‌ها نیز توصیه نمی‌شود.

5- توجه به مصرف غذا قبل از تمرین بدنسازی

افرادی که به فعالیت‌های بدنسازی مشغول می‌شوند باید به این عامل توجه داشته باشند که غذا خوردن قبل از تمرین در رشد عضلات، بسیار موثر است. مصرف غذا قبل از تمرین باعث جلوگیری از پاره شدن بافت‌های عضلانی در بدن فرد بدنساز می‌شود. بدین منظور باید قبل از فعالیت ورزشی، غذایی کامل به همراه مایعات سالم مصرف کرد تا به میزان کافی کربوهیدرات و پروتئین به بافت‌های بدن برسند. مصرف میوه قبل از تمرین و در تغذیه بدنسازی نیز ضرورت دارد.

6- توجه به مصرف کالری به میزان کافی

هدف از تمرینات بدنسازی برای بدنسازان یا حجیم کردن عضلات است و یا به دلیل واقع شدن در برنامه کات، می‌خواهند به کاهش چربی و نمایان کردن عضلات دست یابند. بنابراین مصرف کالری برای این افراد ضرورت دارد. به خصوص برای افرادی که می‌خواهند عضلاتشان را حجم دهند مصرف مواد غذایی حاوی کالری، توصیه می‌شود.

7- توجه به مصرف کربوهیدرات

انرژی لازم بدن از طریق مصرف کربوهیدرات، تأمین می‌گردد. مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، موجب می‌شود لوزالمعده هورمونی به نام انسولین آزاد کند که این عامل در چربی سوزی نقشی موثر دارد. برای رسیدن به این منظور باید کربوهیدرات‌ها به میزان کافی مصرف شوند. سیب، موز، انگور، پرتقال، کلم بروکلی، هویج و.. مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند.

8- توجه به نوشیدن آب به میزان کافی

مصرف آب بنا به دلائل زیادی از توصیه های همیشگی پزشکان و ورزشکاران حرفه‌ای است. برای افرادی که به فعالیت‌های سنگین ورزشی می‌پردازند مصرف آب، از ضروریات است. نوشیدن آب سبب می‌شود سموم بدن، دفع گردند. مصرف آب هم‌چنین به تولید انرژی و عضله سازی و چربی سوزی نیز کمک می‌کند. مصرف آب به نرم و روان شدن مفاصل کمک می‌کند. هم‌چنین در کنترل اشتها نیز موثر است. به طور کلی بنابر توصیه پزشکان و متخصصین سلامتی، روزانه باید بیش از 8 لیوان آب نوشید و آن را جزو جدایی ناپذیر تغذیه بدنسازی به حساب آورد.

9- توجه به مصرف سبزیجات

توجه به مصرف سبزیجات در تغذیه بدنسازی

توجه به مصرف سبزیجات در تغذیه بدنسازی

سبزیجات حاوی مقادیر زیادی، کربوهیدرات و فیبر لازم بدن، هستند. سبزیجات هم‌چنین به سرکوب شدن اشتها نیز کمک می‌کنند و به جذب پروتئین در بدن نیز مدد می‌رسانند. مصرف سبزیجات موجب می‌شود سیستم گوارشی بدن، تمیز شود. این مواد غذایی هم‌چنین سبب می‌شوند متابولیسم و یا سوخت و ساز بدن افزایش یابد. بنابراین مصرف سبزیجات در برنامه تغذیه بدنسازی ضرورت دارد.

10- توجه به مصرف نوشیدنی‌های مفید

علاوه بر نوشیدن آب، می‌توان در تغذیه بدنسازی از چای سبز، آب میوه‌های طبیعی، نوشیدنی‌های حاوی پروتئین، چای نعناع و قهوه استفاده کرد.

افرادی که تمرینات سخت بدنسازی انجام می‌دهند می‌توانند برای بالا بردن متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدنشان از ترکیب آب، لیموترش، زنجبیل تازه و برگ نعناع استفاده کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *