ترشحات زرد واژن نشانه چیست؟

ترشحات زرد واژن نشانه چیست؟ + درمان و پیشگیری

ترشحات واژینال مایعی است مرکب از ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم. البته این ترشحات از یک زن تا زن دیگر متفاوت است که در همه مواقع معمولا طبیعی و بدون خطر است. البته در اکثر اوقات ترشحات زرد واژن نشانه ای عفونت است.

قبل از توضیحات بیشتر در رابطه با تشخیص ترشحات زرد واژن، باید بگوییم که می توانید اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر نصب کنید، علائم و شرایط خود را وارد کنید، سپس اپلیکیشن به کمک هوش مصنوعی و بنابر پاسخ هایی که دادید، به شما می گوید که دلیل ترشحات زرد شما از چیست و با توجه به علت ترشح زرد، راهکار درمانی را ارائه می دهد. برای مراجعه به این قسمت، پس از اینکه اپلیکیشن مینت را نصب کردید، گزینه جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان را انتخاب کنید و به بخش تشخیص ترشحات واژن، مراجعه کنید.

ناگفته نماند که بارداری، تغییرات هورمونی یا وجود عفونت هم میتواند بر نوع بافت و میزان ترشحات زرد واژن اثرگذار باشد.  به طور کلی ترشحات واژینال زمانی به وجود می آیند که اولین پریود دختر شروع شود و کاربردهای متفاوتی دارد:

  • ● محیط واژن را تمیز نگه میدارد.
  • ● در صورت شفاف و تمیز بودن مثل لوبریکانت در رابطه جنسی عمل میکند.
  • ● احتمالا از عفونت جلوگیری میکند.

قبل از توضیحات بیشتر در رابطه با تشخیص ترشحات زرد واژن، باید بگوییم که می توانید اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر نصب کنید، علائم و شرایط خود را وارد کنید، سپس اپلیکیشن به کمک هوش مصنوعی و بنابر پاسخ هایی که دادید، به شما می گوید که دلیل ترشحات زرد شما از چیست و با توجه به علت ترشح زرد، راهکار درمانی را ارائه می دهد. برای مراجعه به این قسمت، پس از اینکه اپلیکیشن مینت را نصب کردید، گزینه جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان را انتخاب کنید و به بخش تشخیص ترشحات واژن، مراجعه کنید.

تشخیص عفونی بودن ترشحات زرد واژن

به نظر شما صرف داشتن ترشحات زرد رنگ واژن، نشانه داشتن عفونت است؟

این سوالی است که روزانه به طور مکرر توسط کاربران مینت پرسیده می شود و اکثر بانوان در این زمینه اطلاعات اندکی دارند و سردرگم هستند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که داشتن عفونتی که با ترشحات زرد خود را نشان می دهد به جایگاه شخص در سیکل قاعدگی، علائم آزاردهنده همراه آن و دوران بارداری و شیردهی و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای اینکه در تشخیص و درمان ترشحات زرد رنگ دچار سردرگمی نشوید، قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن را به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم. در این قسمت سوالات زیادی در این باره از شما پرسیده می شود و با توجه به شرایط ویژه ای که دارید، احتمال ابتلا به عفونت در شما مشخص می شود و در صورت لزوم؛ روند درمانی آن را دریافت خواهید کرد.

نمونه ای از سوالات قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

نمونه ای از سوالات قسمت تشخیص و درمان ترشحات واژن اپلیکیشن مینت

برای دریافت اپلیکیشن مینت، روی دکمه زیر کلیک، سپس وارد قسمت جلوگیری از بارداری و سایر خدمان زنان شوید و سپس بخش تشخیص و درمان ترشحات واژن شوید و به سوالات آن پاسخ دهید تا اطلاعات لازم را دریافت کنید.

دانلود اپلیکیشن

انواع ترشحات واژن کدام است؟

شاید بهتر باشد پیش از بررسی ترشحات زرد واژن، با انواع ترشحات واژینال آشنا شوید. همانطور که بالاتر اشاره کردیم این ترشحات باتوجه به بافت و رنگ، متفاوت هستند. تغییرات در رنگ، مقدار یا بوی ترشح واژن ممکن است نشانه های بارز و مهم بروز یک بیماری باشد.

در یک سری موارد، تشخیص بیماری یا هرمشکل دیگری فقط با تکیه بر ترشحات واژن چندان ساده نیست؛ نشانه های دیگری مثل سوزش، خارش واژن یا التهاب دهانه واژن هم معمولا نشانه های روشن تری از بروز بیماری هستند. در ادامه بد نیست با انواع ترشحات واژن بیشتر آشنا شوید:

 

ترشحات سفید واژن

لایه های متفاوتی از ترشحات سفیدرنگ احتمالا طبیعی است؛ این نوع ترشح مخصوصا زمانی مشاهده می شود که زن در دوران تخمک گذاری یا درست پیش از شروع پریود باشد. تازمانیکه هیچ علامتی از خارش، سوزش یا بوی نامطبوع غیرعادی در این ترشح وجود نداشته باشد، نشانه مشکل یا بیماری خاصی نیست.

لازم است بدانید که در مواردی، ترشحات سفید واژن نشانه عفونت است. توجه داشته باشید اگر ترشح، توده ای شکل و شبیه پنیر باشد احتمالا نشانه عفونت قارچی است.

عفونت قارچی ممکن است باعث خارش یا سوزش واژن شود که به دلیل رشد بیش از اندازه نوعی قارچ به نام کاندیدا اتفاق می افتد.  همچنین باید به ترشحات سفید نازک با بوی بد شبیه بوی ماهی اشاره کنیم که احتمالا نشانه عفونت باکتریایی است. این نوع عفونت یکی از شایع ترین عفونت های واژن در زنان بین 15-44 سال است و مثل عفونت قارچی باعث خارش، سوزش می شود.

ترشحات زرد واژن

ترشحات زرد واژن

ترشحات واژن معمولا نگران کننده نیستند مگراینکه نشانه های مشخصی داشته باشند.

توجه داشته باشید که صرف رنگ ترشح، دلیل کافی برای نگران شدن نیست. اگر این ترشح، زرد ملایم بدون بو و بدون هرگونه نشانه شایع دیگری باشد نباید نگران باشید. البته در مواردی، ترشحات زرد رنگ نشانه عفونت های مقاربتی STI یا عفونت باکتریایی واژن است.

انواع مختلف ترشحات زرد

اینکه آیا ترشحات زرد واژن، جزو ترشحات واژن نرمال هستند یا خیر، عوال مختلفی تاثیر گذار هستند. تعداد مختلفی از ترشحات واژن وجود دارد و عواملی مانند رنگ، مقدار، ثبات، فاز سیکل قاعدگی و بوی ترشحات به شما این پیام را می دهند که آیا ترشحات واژنتان نرمال است یا خیر.

اگر ترشحات زرد، بویی نداشته باشند، نشانه این است که احتمالا جای نگرانی وجود ندارد. معمولا ترشحات عفونی، بوی خاصی از خود دارند، پس اگر ترشحات زرد بویی نداشته باشند، به این معنی است که عامل به وجود آورنده آنان عفونت نیست و از سایر عوامل سرچشمه می گیرند.

ترشحات زرد کم رنگ بدون بو و سایر علائم نیز از این قاعده مستثنا نیستند و نرمال درنظر گرفته می شوند.

ترشحات زرد روشن یا تیره مخصوصا اگر همراه با بو باشند، نرمال نیستند و احتمالا همراه با عفونت هستند.

ترشحات شفاف واژن

این نوع ترشح معمولا طبیعی است. به طور کلی در مورد ترشحات واژن باید به چرخه قاعدگی توجه کنید و البته میزان این ترشحات بین زنان متفاوت است. برای مثال این ترشح ممکن است کشسان با بافت شبیه سفیده تخم مرغ باشد که در زمان تخمک گذاری اتفاق می افتد.

بر اساس عوامل مختلفی، ترشحات زرد واژن می تواند نرمان یا غیر نرمال در نظر گرفته شود. در این مقاله به 5 سوال متداول در رابطه با ترشحات زرد واژن پاسخ می دهیم.

آیا ترشحات زرد طبیعی هستند؟

در برخی از شرایط، ترشحات زرد کاملا نرمال هستند. چند روز قبل از پریودیتان ممکن است ترشحات آبکی و زرد کمرنگی داشته باشید. دلیل آن این است که در این زمان واژنتان مخاط بیشتری تولید می کند و زردی که در این زمان میبینید به دلیل مخلوط شدن مقداری از این ترشحات با خون است.

هرچقدر به قاعدگیتان نزدیک می شوید، رنگ آن تیره تر می شود تا به جریان خون معمول قاعدگیتان تبدیل شود.

هرچقدر قاعدگیتان سبک تر می شود، رنگ خون از قرمز به قهوه ای تغییر می کند و در نهایت این رنگ قهوه ای به زردی متمایل می شود. این ترشحات زرد را که در این زمان میبینید، باقیمانده خون قاعدگی است که در رحم باقی مانده است.

ترشحات زرد هنگامیکه با علائم زیر همراه هستند، طبیعی نیستند:

چه چیزی ترشحات زرد واژن را به وجود می آورد؟

علت ترشحات زرد واژن

علت ترشحات زرد واژن

اگر ترشحات زرد دارید و مطمئن هستید که به خاطر پریودیتان نیست، یکی از عوامل زیر می تواند از منشا های آن باشد:

عفونت قارچی

واژن به شرایط محیطی ویژه ای نیاز دارد تا بتواند سلامت کامل خود را حفظ کند. میزان PH، درصد رطوبت و تعادل باکتری های موجود، همگی برای یه وجود آمدن شرایط محیطی مناسب واژن، ضروری هستند. فعالیت هایی مانند داشتن رابطه، دوش واژینال، مصرف آنتی بیوتیک و عدم تعادل هورمونی می توانند باعث تغییرات و اختلال در این اکوسیستم حساس شوند و شرایط مساعد برای رشد میکروب های بد را به وجود بیاورند.

عفونت قارچی واژن که به کاندیدیازیس نیز شناخته می شود بسیار شایع و درمان پذیر است. این عفونت هنگامی اتفاق می افتد که تکثیر قارچ های واژن از کنترل خارج شوند.

علائم شایع عفونت قارچی واژن عبارتند از:

  • خارش و تحریک واژن
  • تورم، قرمزی و درد اطراف واژن
  • درد هنگام رابطه
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • ترشحات ضخیم که معمولا به ترشحات پنیری شکل شناخته می شوند.

اگر هرکدام از این علائم را به همراه ترشحات زرد دارید، احتمال اینکه عفونت قارچی واژن داشته باشید، بالا است.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس که با نام تریک نیز شناخته می شود، یکی از عفونت های جنسی مسری و شایع است. بسیاری از مردم به تریکومونیازیس مبتلا هستند، اما خودشان از این بیماری خبر ندارند، چرا که این بیماری در بسیاری از موارد بدون علامت است.

شایع ترین نشانه های آن عبارتند از:

  • ترشحات زرد و سبز رنگ که معمولا با بوی بدی همراه هستند.
  • لکه بینی و خونریزی
  • تورم و قرمزی واژن
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام دفع ادرار
  • درد هنگام رابطه

تریک با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود. شخصی که تریک دارد، باید این موضوع را به شریک جنسی خود نیز اعلام کند، هرچند ممکن است شریک او نیز نشانه ای از این بیماری را نداشته باشد.

کلامیدیا یا سوزاک

کلامیدیا یا سوزاک همگی از عفونت های منتقل شونده جنسی هستند که معمولا نیز علائمی به همراه خود ندارند. این عفونت ها بسیار شایع هستند و معمولا با آنتی بیوتیک ها نیز درمان می شوند. اگر در بلند مدت این عفونت ها درمان نشوند ممکن مشکلاتی مانند عفونت های لگنی، بارداری خارج از رحم، دردهای مزمن لگنی، ناباروری و مشکلات حین بارداری را به وجود بیاورند.

به این علت، بهتر است هر چند وقت یک بار آزمایش بیماری های جنسی را انجام دهید.

علائم شایع کلامیدیا یا سوزاک عبارتند از:

  • افزایش ترشحات واژن
  • ترشحات زرد همراه بوی بد
  • دفع ادرار دردناک
  • مقاربت دردناک
  • دردهای لگنی

بیماری های التهابی لگن (PID)

وقتی یک عفونت مانند کلامیدیا و سوزاک درمان نمی شود، ممکن است به رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها نفوذ کند و عفونتی به نام بیماری های التهابی لگنی به وجود آید. انواع مختلفی از باکتری ها، این بیماری را به وجود می آورند. اگر این عفونت نیز درمان نشود ممکن است باعث آسیب های دائمی به سیستم تناسلی شود و حتی ممکن است این عفونت به داخل خون نفوذ کند و باعث مرگ شود.

این علائم بیماری های التهابی لگنی را نادیده نگیرید:

  • درد زیر شکم
  • قاعدگی های نامنظم
  • خونریزی و لکه بینی
  • ترشحات سبز و زرد رنگ که همراه بوی بدی هستند.
  • رابطه دردناک
  • دفع ادرار دردناک
  • تب
  • تهوع
  • خستگی
ترشحات زرد، هنگام بارداری

ترشحات زرد، هنگام بارداری

ترشحات زرد واژن هنگام بارداری به چه معنا هستند؟

به دلیل افزایش سطح هورمون ها، بارداری با موج زیادی از تغییرات و علائم همراه است. بسیاری از زنان باردار به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن، ترشحات واژینال بیشتری را تجربه می کنند. می توان گفت دلیل اصلی ترشحات واژن، همین هورمون استروژن است.

به طور معمول ترشحات واژن در هنگام بارداری، نازک، سفید و بدون بو هستند. مقدار کمی ترشح زرد رنگ بدون بو نیز طبیعی است.

در هر صورت اگر ترشحات سبز یا زرد رنگ همراه با بوی بدی دارید، ممکن است عفونت واژینال داشته باشید. یکی از عفونت های شایع در زمان بارداری، عفونت قارچی است. ترشحات زردی که همراه با خارش، تورم و درد اطراف واژن هستند، حتما باید پیگیری شوند.

اگر عفونت قارچی، واژن باکتریایی یا بیماری های عفونی جنسی دارید، هنگام وضع حمل ممکن است این عفونت ها را به نوزاد منتقل کنید، پس اگر به هرکدام از این بیماری ها مشکوک هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات زرد واژن چگونه درمان می شوند؟

برای اینکه پزشک بتواند شما را درمان کند، حتما باید شما را معاینه کند. اگر عفونت قارچی دارید، پزشک کرم ضد قارچ، پماد، قرص یا شامپو مخصوص تجویز می کند. روند درمانیتان کاملا به شدت علائم بیماری وابسته است.

عفونت های باکتریایی و جنسی نیز، همانند بالا با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. بسیار مهم است که هرچه سریع تر روند درمانی را آغاز کنید تا از پخش شدن عفونت و ابتلا به بیماری های التهابی لگنی جلوگیری کنید.

سخن پایانی: روش های پیشگیری از ترشحات زرد واژن

در پایان این مقاله، یک بار دیگر یادآوری میکنیم که ترشحات طبیعی واژن نگران کننده نیستند. اگرچه بهتر است برای خودداری از ترشحات غیرطبیعی روش های پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

دوش واژینال، ممنوع– دوش واژینال یکی از روش های اثرگذار در تخریب باکتری های خوب واژن است که در فرایند مبارزه با عفونت های واژینال نقش مفیدی دارند.

لباس زیر پنبه ای– این جنس پارچه، باعث جذب رطوبت و پیشگیری از عفونت قارچی می شود.

رابطه جنسی محافظت شده– استفاده از کاندوم تا میزان زیادی مانع انتقال عفونت های مقاربتی می شود. همچنین لازم است به صورت دوره ای، هر شش ماه یا هر یک سال، تست های زنانه معروف به پاپ اسمیر را انجام دهید.

حذف صابون های معطر برای شست و شوی واژن– مواد معطر، تامپون و پدهای عطری ممکن است تعادل هورمونی فضای واژن را به هم بزند و زمینه عفونت را بیشتر کند.

منبع: medicalnewstoday

3.8/5 - (40 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک نظر

  1. سولین

    سلام من ۱۹ سالمه و تنبلی تخمدان دارم و مدتی هست که قرص جلوگیری استفاده میکنم البته چند ماه میشه چه انتی بیوتیک استفاده میکنم و ترشحات زرد رنگ و تا اونجایی که خودم احساسش میکنم بی بو هستش و خارش واژن هم دارن بنظرتون میتونه خطرناک باشه ؟درمانش چیه!؟

  2. نیلوفر فرد

    سلام ۴۰ ساله هستم و چند ماه هست که دنبال درمان نرفتم ترشحات سفید رنگ و بعضی وقتها زرد و سبز دارم مقدار ترشحات به شدت زیاد شده و دلیل این عفونت را اصلا نمیدونم لطفا راهنمایی کنید

  3. لیلا

    سلام ۱۸سالمه ۴ساله که مایع پنیری و زرد رنگ همراه با بو دارم بعضی موقع ها هم سفیده و روزی ۸بار این زرد رنگ میاد

  4. حسینی

    سلام من 17 سالمه و اولین رابطم سه روز پیش بود و الان دو روز میشه که ترشحات زرد رنگ و بودار دارم و خیلی ترسیدم میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

  5. هاناجون

    سلام ۲۱سالمه،۱۲روزه ک عملAprانجام دادم ولی هنوز بخیه هام نیوفتاده خونریزیم ندارم ولی ازم ترشحات زردرنگ میادچیکارکنم توروخداراهنماییم کنید

  6. حانیه کوچولو☺

    سلام من 13 سالمه .خارش و سوزش واژن دارم الان دیدم که بعد پریودیم هستش ترشحاتم زرد رنگ شده یعنی عفونت گرفتم؟
    چه دارویی خوبه استفاده کنم؟

  7. سارا

    باسلام .ترشحاتم خیلی زیاد و زرد رنگ هستن .طوری ک نوار بهداشتی میزارم.سی و پنج سالمه.و بعد پریودیم این اتفاق میفته.اولین بارم هست دوهفتست ک ادامه داره.بنظرتون علت چیه.ممنون میم جواب بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.