برنامه غذایی

یک برنامه غذایی حرفه‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بدن هر فرد نیازمند دریافت غذاست و بدون داشتن یک برنامه غذایی خوب و مناسب، دچار آسیب‌هایی می‌شود. بدن آسیب دیده موجب می‌شود که نتوانید به میزان لازم تلاش و تکاپو داشته باشید و به اهداف مورد نظرتان دست یابید. بنابراین لازم است یک برنامه غذایی مناسب و حرفه‌ای برای خودتان تنظیم کنید و از آن استفاده کنید. تنظیم چنین برنامه‌ای مستلزم رعایت بعضی ویژگی‌هاست. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ویژگی‌هایی که یک برنامه غذایی حرفه‌ای باید داشته باشد اشاره کنیم.

ویژگی‌های یک برنامه غذایی حرفه‌ای

  • مصرف میوه ها و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات آن هم به صورت متنوع و از میان تمام آن‌ها، خواص بسیاری برای بدن مصرف کننده دارد. میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. مصرف این مواد هم‌چنین باعث ایجاد شادابی و طراوت و سلامتی برای بدن است.

میوه‌ها خواص بسیاری برای بدن دارند از جمله این خواص این است که با مصرف این مواد، بسیاری از بیماری‌ها از بدن مصرف کننده، رخت بر می‌بندند.  در حقیقت، میوه هم در درمان بیماری‌ها موثر است و هم از بروز آن‌ها پیش‌گیری می‌کند.

  • استفاده از غلات

غلات کامل، حاوی دو نوع فیبر هستند. محلول و غیر محلول. بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه، حتما جایی برای مصرف این مواد در نظر بگیرید. نکته قابل ذکر این است که منظور از غلات کامل، غلاتی است که سبوس و جوانه آن‌ها جدا نشده باشد و همه اجزای تشکیل دهنده آن‌ها از قبیل هسته، جوانه، سبوس و اندوسپرم آن در کنار هم باشند.

اپلیکیشن مینت

جو، گندم و بلغور از معروف‌ترین غلات هستند. از جمله عملکردهای غلات در بدن می‌توان به تنظیم گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل وزن و چربی خون، تنظیم کردن قند خون و… نیز اشاره کرد.

غلات کامل هم‌چنین دارای کلسیم، ویتامینc ، ویتامین b و مواد معدنی هستند.

  • استفاده از غذای خانگی

بیشتر غذاهایی که در رستوران‌ها پخته می‌شوند و به فروش می‌رسند کیفیت مناسبی ندارند. همیشه بهترین گزینه برای تغذیه مناسب و حرفه‌ای، مصرف غذاهای خانگی است.

  • برنامه غذایی باید زمان بندی مناسبی داشته باشد.

وعده‌های غذایی اصلی ما عبارتند از صبحانه، ناهار و شام. این وعده‌ها هیچ یک نباید در برنامه غذایی حذف شوند بلکه باید برای هر کدام، زمان مناسب و زمانبندی مناسب داشته باشیم.

ویژگی های یک برنامه غذایی مناسب

ویژگی های یک برنامه غذایی مناسب

صبحانه باید حتما تا ساعت 10 صبح مصرف شده باشد. زمان ایده آل برای مصرف این وعده مهم غذایی، 7 تا 8 صبح است. ناهار باید حتما 4 تا 6 ساعت پس از مصرف صبحانه، استفاده شود. بهترین زمان برای خوردن شام نیز ساعت 7 عصر(شب) است. در واقع باید بین مصرف شام و خوابیدن، حدود 3 ساعت، فاصله زمانی وجود داشته باشد. متاسفانه امروزه به این زمانبندی غذایی کم توجهی می‌شود و یا اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد در صورتی که نقش بسیار مهمی در سلامت بدن، ایفا می‌کند.

  •  میزان استفاده از نمک و چربی، بسیار کم است.

مصرف نمک زیاد در برنامه غذایی، عامل بسیاری از بیماری‌هاست. در ایران، افزایش ابتلا به فشار خون از دلائل مصرف زیاد نمک در برنامه غذایی است. مصرف این ماده در برنامه غذایی مناسب باید به میزان کافی، محدود شود. از طرف دیگر استفاده از چربی‌ها نیز برای سلامت بدن مضرند. باید از مصرف چربی‌های حیوانی کاسته شود و به جای آن چربی‌های گیاهی را جایگزین نماییم.

  •  مصرف غذاهای فرآوری شده باید در برنامه غذایی محدود گردد.

غذاهای فرآوری شده، غذاهایی هستند که به سرعت و راحت تهیه می‌شوند. بنابراین از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند و خالص نیستند. در تهیه این غذاها از روغن، چربی، قند، نمک و مواد نگهدارنده استفاده شده است و به روش‌های ناسالم نیز فرآوری گشته‌اند. این نوع غذاها برای بدن بسیار مضر و خطرناک هستند و باید میزان مصرف آن‌ها در برنامه غذایی مناسب، محدود شود. غذاهای فرآوری شده از قبیل سوسیس و کالباس، پفک، نوشابه و… از این دست هستند. مصرف این غذاها موجب می‌شود دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن با آسیب مواجه شود و هورمون‌ها نیز دچار اختلال گردند.

  •  در تدوین یک برنامه غذایی حرفه‌ای باید تعادل در مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی برقرار باشد.

مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های گیاهی و مناسب، در برنامه غذایی نباید حذف شوند چرا که بدن به وجود هر سه این مواد غذایی نیازمند است اما باید به میزان مصرف آن‌ها توجه کافی مبذول داشت و از مصرف بیش از اندازه آن‌ها خودداری نمود تا عملکرد بدن را دچار اختلال نکنند.

به طور کلی بدن یک فرد، نیازمند دریافت 10 تا 25 درصد پروتئین، 50 تا 60 درصد کربوهیدرات و 20 تا 30 درصد چربی سالم است. در برنامه غذایی اکثریت افراد جامعه استفاده از این میزان‌ها کافی است.

  • مواد تشکیل دهنده غذا نیز باید سالم، باکیفیت و تازه باشد.

امروزه متاسفانه بسیاری از موادی که برای تهیه غذا استفاده می‌کنیم حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ها هستند. مصرف این مواد در غذای مورد نیاز بدن نیز، هم از کیفیت آن می‌کاهد و هم به بدن، آسیب می‌رساند. بنابراین در طبخ غذا باید از موادی استفاده کنیم که کیفیت داشته باشند و ارگانیک باشند تا به سلامت بدن مدد رسانند. بدین منظور می‌توان به فروشنده‌هایی جهت خرید مواد غذایی، مراجعه کرد که نسبت به کیفیت محصولاتشان اطمینان داریم.

  •  برنامه غذایی باید شامل امگا 3 و فیبر باشد.

مصرف فیبر برای سلامتی قلب و قند و تنظیم فشار خون ضرورت دارد. غلات، برنج قهوه‌ای، توت و سبزیجات، منابع اصلی فیبر هستند. امگا3 نیز از مواد لازم برای بدن است که برای سلامت قلب و مغز، توصیه می‌شود. هم‌چنین مصرف این ماده برای سلامت پوست و مو و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

برای دریافت میزان کافی امگا3 باید از روغن ماهی، دانه‌های روغنی مانند سویا و کتان، گردو و جوانه گندم، در برنامه غذایی استفاده شود.

  • برنامه غذایی روزانه باید متنوع باشد.

هر چه به این عامل بیشتر توجه کنیم مواد لازم و مناسب‌تر به بدن می‌رسد. چرا که هر یک از مواد غذایی دارای مواد مورد نیاز بدن هستند و استفاده از آن‌ها برای تأمین نیاز بدن، ضرورت دارد.

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *