google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

بارداری در ماه رمضان

بارداری در ماه رمضان ؛ از اصول پزشکی تا احکام

به این مطلب ستاره بدهید !

بارداری در ماه رمضان؛ آیا می توان روزه گرفت؟!

کم کم در حال نزدیک شدن به ماه رمضان هستیم و یکی از سوالات رایج کاربران مینت، به بارداری در ماه رمضان تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم در رابطه با اصول پزشکی زنان باردار در ماه رمضان و احکام اقدام به بارداری در ماه رمضان صحبت کنیم. با ما همرا باشید:

آیا زنان باردار در ماه رمضان باید روزه بگیرند؟

اسلام به زنان باردار و زنانی که دوره شیردهی را می گذرانند، این اجازه را داده است که در صورتیکه فکر می کنند چنانچه روزه بگیرند؛ به خود و بچه آسیب میرسانند، روزه نگیرند.

روزه های قضا بعدا باید ادا شود و درصورتیکه نتوانند قضای آن را ادا کنند، باید کفاره آن را بپردازند. اما با این حال، تعدادی از بانوان باردار تصمیم به روزه داری در ماه رمضان می گیرند. این انتخاب کاملا به خودتان بستگی دارد و با توجه به شرایط و اینکه در چه مرحله ای از بارداری قرار دارید می توانید انتخاب کنید.

 

 

اما اگر باردار هستید و تصمیم به روزه داری در ماه رمضان گرفته اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به شرایط، خطرات و ریسک های روزه داری برایتان مشخص شود تا بتوانید در صورت امکان روزه بگیرید. همچنین این نکته مهم است که آیا ماه رمضان در روزهای بلند سال قرار گرفته یا در زمستان. که این نکته در تصمیم گیریتان بسیار مهم است.

اقدام به بارداری در ماه رمضان از نظر اسلام، چه حکمی دارد؟

در مقالات قبلی در رابطه با احکام لکه بینی و قاعدگی در ماه رمضان و همچنین نزدیکی در ماه رمضان صحبت کردیم. همانطور که اشاره کردیم، نزدیکی کامل در حین روزه داری، حرام است و سبب باطل شدن روزه می شود. اما اگر پس از افطار نزدیکی داشته باشید و اقدام به بارداری نمایید، از نظر دینی مشکلی نخواهد داشت، اما توجه کنید که قبل از طلوع آفتاب، حتما غسل جنابت را به جا آوردید و گرنه روزه بعدییتان مورد قبول نیست.

بیشتر بخوانید :   ناباروری زنان و راهکارهای لازم: دکتر فائزه شهبازی

اما از نظر پزشکی نیز اقدام به بارداری در ماه رمضان، پس از افطار، به دلیل اینکه کمبود مواد غذایی در هنگام افطار جبران شده است، باز هم مشکلی نخواهد داشت و می توانید اقدام کنید.

آیا روزه گرفتن در هنگام بارداری، سالم است؟

روزه داری زن باردار در ماه رمضان

روزه داری زن باردار در ماه رمضان

تحقیقات در رابطه با این مورد همچنان ادامه دارد و نظرات متفاوت است. اما بیشتر پزشکان معتقدند که روزه گرفتن هنگام بارداری، فکر خوبی نیست. شواهدی وجود دارد که زنان بارداری که در ماه رمضان روزه گرفته اند، جفت کوچکتری داشته یا نوزاد آن ها حین تولد، وزن کمتری نسبت به حالت عادی داشته است.

همچنین روزه داری ریسک کم آب شدن بدن را بالا می برد، به خصوص اگر که رمضان در تابستان قرار گرفته باشد و اینکه نکته ممکن است بر عملکرد کلیه ها و مقدار مایع اطراف جنینتان تاثیر بگذارد.

اگرچه مطالعات دیگر انجام شده، تفاوتی را بین نوزاد متولد شده از مادری که در ماه رمضان روزه گرفته، نسبت به مادری که در ماه رمضان روزه نگرفته است را، نشان نمی دهد.

تاثیر روزه داری در ماه رمضان به حال عمومی مادر، مرحله بارداری و کوتاه یا بلند بودن روز، بستگی دارد. اما به نظر می رسد، مطالعات بیشتری لازم است تا تاثیرات بارداری در ماه رمضان، روشن تر شود.

اگر تصمیم به روزه داری گرفتم، آیا نکاتی وجود دارد که بتوانم بهتر بارداری در ماه رمضان را مدیریت کنم؟!

بارداری زمانی است که فرزندتان به مواد مغذی و مایعات فراوانی نیاز دارد. پس اگر باردار هستید و تصمیم به روزه داری گرفتید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا تمهیدات لازم را تدارک ببیند. اما باز هم اگر تصمیم به روزه داری گرفتید، نباید در همه روز های ماه رمضان روزه بگیرید، چند روز محدود را انتخاب کنید و سایر روزها را به خود استراحت دهید. این نکته باعث می شود تا بتوانید بارداری در ماه رمضان را بهتر مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید :   کیت تخمک گذاری و نحوه استفاده از آن

نکته دیگر این است که اگر روزه می گیرید، بی آبی تهدید بزرگی برایتان است. احساس تشنگی شدید یا رنگ تیره ادرار، از علائم اولیه کم آبی بدن است. سایر علائم عبارتند از:

  • گیجی
  • سردرد
  • خستگی
  • خشکی دهان
  • دفع ادرار کم (کم تر از 3 یا 4 بار در روز)

تغذیه مناسب

اگر احساس گیجی، ضعف یا خستگی داشتید، باید روزه خود را بشکنید و مقداری نوشیدنی شیرین را برای جبران قند و کم آبی بدن بنوشید. همچنان انتخاب میان وعده ای نمکی، جهت جبران نمک از دست رفته، مناسب به نظر می رسد. اگر حالتان بهتر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه بارداری در ماه رمضان

تغذیه بارداری در ماه رمضان

هنگامیکه روزه هستید، در جای خنک و زیر سایه بمانید و خیلی به خود فشار وارد نکنید و هنگامیکه افطاار کردید، مقدار زیادی مایعات بنوشید.

به یاد داشته باشید هنگامیکه باردار هستید، آب مورد نیاز بدنتان یک تا دو لیوان در روز افزایش پیدا می کند. علاوه بر نوشیدن مایعات، غذاهایی را مصرف کنید که آب زیادی دارند، مانند میوه، سبزیجات، سوپ و فرنی و تا می توانید تا سحری از این مواد غذایی مصرف کنید.

همچنین از مصرف  زیاد غذاهای شور مخصوصا در سحری، بپرهیزید؛ چراکه ممکن است تشنگیتان را افزایش دهد.

حتما از مکمل های غذایی مانند فولیک اسید و ویتامین دی استفاده کنید و از رژیم غذایی استفاده کنید که تمام مواد مغذی خود و فرزندتان را تامین کند. همچنین از غذاهایی استفاده کنید که دیر انرژی آزاد می کنند مانند پاستا، نان، غلات، حبوبات، آجیل. این مواد غذایی را به خصوص در سحری مصرف کنید.

بیشتر بخوانید :   چگونه با وجود پریود نامنظم سریعا باردار شویم؟ دکتر فائزه شهبازی پاسخ می دهد

اگر باردار هستید و تصمیم گرفته اید که در ماه رمضان روزه بگیرید، اگر تحت هر شرایطی حال مساعدی نداشتید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و تحت نظر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *