ال کارنیتین

ال کارنیتین ؛ یک مکمل چربی سوز بی عارضه

خیلی از افراد برای لاغر شدن، و بخصوص چربی سوزی دست به هر کاری می‌زنند. رژیم‌های لاغری سخت می گیرند، به تمرینات ورزشی سنگین روی می‌آورند و هر نوع قرص لاغری را که می‌بینند فورا تهیه می‌کنند. بعضی‌ها هم همه ی اینکار‌ها را با‌هم می‌کنند. اگر شما هم در وضعیت مشابهی بسر می‌برید احتمالا هزاران بار آرزو کرده‌اید که یک راه حل ساده‌تر یا یک قرص چربی سوز بی عارضه و موثر پیدا کنید. در این مطلب می‌خواهیم با معرفی مکمل ال کارنیتین شما را در راه رسیدن به آرزوی دیرینه‌تان یاری کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

ال کارنیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

ال کارنیتین نوعی اسید آمینه مهم است که بطرز شگفت انگیزی سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. ال کارنیتین اینکار را از طریق بهبود عملکرد میتوکندری و افزایش انرژی سلولی انجام می‌دهد. بسیاری از ورزشکاران حرفه ای از ال کارنیتین برای چربی سوزی، افزایش سرعت ریکاوری و جلوگیری از خستگی عضلانی کمک می‌گیرند.

بخش عمده ال کارنیتین بدن (حدود 98 درصد آن) در سلول‌های عضلانی ذخیره می‌شود. البته به مقدار خیلی کم، در کبد و جریان خون نیز یافت می‌شود. بدن می‌تواند با استفاده از اسیدهای آمینه متیونین (methionine) و لایسین (lysine) به تنهایی ال کارنیتین تولید کند. مکمل‌های ال کارنیتین می‌توانند کمبود این آمینو اسیدها را جبران کنند. مصرف این مکمل‌ها برای کسانی که به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی گیاهی به مقدار کافی گوشت نمی‌خورند ضروری است. همچنین کسانی که به دلایل ژنتیکی، بدنشان قادر به ساخت ال کارنیتین نیست هم می‌توانند کمبود آن را با مصرف مکمل جبران کنند.

نقش ال کارنیتین در لاغری

نقش Carnitine در لاغری

نقش Carnitine در لاغری

از نظر تئوری، مصرف این مکمل به عنوان یک مکمل لاغری منطقی به نظر می‌رسد. ال کارنیتین اسیدهای چرب موجود در مواد غذایی را به میتوکندی سلول می‌برد. در آنجا چربی تبدیل به انرژی می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید طی تمرینات ورزشی، چربی بسوزانید. این مکمل احساس خستگی و ضعف عضلانی ناشی از ورزش را هم کم می کند.

اپلیکیشن مینت

قلب، مغز و عضلات هم می‌توانند از انرژی تولید شده توسط اسیدهای چرب استفاده کنند که تاثیرات بسیار مثبتی هم دارد.

سایر مزایا

به جز چربی سوزی، از دیگر مزایای این مکمل می‌توان به افزایش استقامت و بهبود ریکاوری عضلات اشاره کرد.

بسیاری از ورزشکاران با مصرف آن متوجه افزایش قابل توجه عملکرد خود می‌شوند. بعلاوه احتمالا عضله سازی بهتری خواهند داشت و بعد از تمرینات سخت راحت‌تر به ورزش مجدد می‌پردازند.

مکمل‌های ال کارنیتین در تقویت عملکرد مغز هم موثر هستند. بنابراین احتمالا در طول مصرف متوجه افزایش تمرکز خود خواهید شد.

این مکمل ها به دلیل تاثیرات مثبتی که روی سلامت سلول دارند قادر به تعویق روند پیری هستند و فاقد هرگونه ترکیب محرک هستند. این مکمل‌ها فاقد کافئین و دیگر محرک‌هایی هستند که در نوشیدنی‌ها و مکمل‌های انرژی زا یافت می‌شود. این نکته به دو دلیل حائز اهمیت است:

  1. هر ساعتی از شبانه روی می‌توانید آن را مصرف کنید.
  2. خواب شما را مختل نمی‌کند.

بهترین زمان مصرف

از آنجائیکه ال کارنیتین، بخصوص شکل مایع آن، به سرعت جذب بدن می‌شود، بهترین زمان مصرف آن صبح‌ها و / یا قبل از تمرین است.

توصیه می‌شود روزانه 2 تا 4 گرم طی دو تا سه دوز منقسم مساوی مصرف کنید.

نحوه مصرف

تجربه ثابت کرده مصرف این مکمل زمانی بیشترین اثربخشی را دارد که همراه با 30 تا 40 گرم کربوهیدرات مصرف شود. چون کربوهیدرات سطح انسولین را بالا می‌برد.

برای آنکه ال کارنیتین بتواند وارد سلول‌های عضلانی شود و کار خود را انجام دهد، اول باید سطح انسولین زیاد شود. اگر وقتی سطح انسولین بالاست، آن را مصرف کنید سلول‌های عضلانی، گلوکز بیشتری دریافت می‌کنند. همین منجر به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد تمرین خواهد شد.

خبر خوب این است که اگر دوست داشته باشید می‌توانید قبل از ورزش، علاوه بر ال کارنیتین از مکمل‌های کافئین دار هم استفاده کنید. چراکه این مکمل فاقد ترکیبات محرک است و از این رو هیچ تداخلی با قهوه، چای سبز و دیگر خوراکی‌های پر‌طرفدار ندارد.

علاوه بر همه موارد فوق، مهمترین مزیت این مکمل آن است که مصرف طولانی مدت آن هیچگونه عارضه جانبی خطرناکی به همراه نمی‌آورد.

مصرف این مکمل برای چه کسانی ضروری است؟

سطح ال کارنیتین بدن بستگی به تغذیه و ویژگی‌های فردی دارد.

به عنوان مثال سطح آن در بدن گیاهخواران به دلیل منع مصرف فرآورده‌های حیوانی پایین‌تر است. بنابراین بهتر است گیاهخواران، این مکمل را در برنامه تغذیه ای خود بگنجانند.

همچنین، مبتلایان به بیماری‌های کلیوی هم در معرض کمبود ال کارنیتین قرار دارند. از این رو احتمالا این افراد هم می‌توانند با مشورت پزشک از مزایای مصرف آن بهره مند شوند.

در آخر هم توصیه می‌شود ورزشکاران و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، این مکمل را به عنوان یک گزینه چربی سوز در برنامه تغذیه ای خود در نظر داشته باشند.

 

 

سخن پایانی

از آنجائیکه بدن افراد مختلف با هم فرق دارد، بنابراین مکمل‌ها تاثیر یکسانی روی همه ندارند. اگر به دلیل مشکلات پزشکی یا اختلالات خاص دچار کمبود ال کارنیتین هستید، در خصوص مصرف مکمل‌های غذایی نظر پزشک خود را جویا شوید.

اگر ورزشکار هستید و به دنبال راهی برای چربی سوزی و تقویت عملکرد عضلانی خود می‌گردید شاید بد نباشد این مکمل را هم به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *