افسردگی قاعدگی

افسردگی قاعدگی چيست و چطور آن را مديريت کنيم؟

بسیاری از بانوان افسردگی قاعدگی را تجربه می کنند که یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS است. PMS ترکیبی از علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری است که در قبل و هنگام قاعدگی رخ می دهد. به دلیل وجود PMS، ممکن است احساس افسردگی داشته باشید و علائم دیگری را مانند ویار غذا، دلدرد، ضعف، حساسیت سینه ها و سایر علائم را تجربه کنید. همچنین ممکن است افسردگی شدیدی را به اسم اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD تجربه کنید و حتی ممکن است اگر از قبل افسردگی داشته باشید، حین قاعدگی، این افسردگی، شدید تر شود.

دلیل اصلی سندروم پیش از قاعدگی، هنوز مشخص نیست، اما تخقیقات ثابت کرده اند که یکی از دلایل اصلی آن پاسخ بدن بانوان به تغییر سطح هورمون های پروژسترون و استروژن است.

علائم سندروم پیش از قاعدگی از 2 هفته قبل از عادت ماهانه نمایان می شوند. این علائم حداقل باید برای دو عادت ماهانه رخ دهند تا به عنوان PMS شناخته شوند.

حداقل 75% از بانوان، از PMS رنج می برند.

چگونه علائم سندروم پیش از قاعدگی به خصوص افسردگی و خلق بد را کمترین زمان ممکن تسکین دهیم؟

برای بهبود خلق و درمان افسردگی کوتاه مدت که به صورت مقطعی و قبل از شروع عادت ماهیانه به سراغتان می آید، دو نوع راهکار وجود دارد. راهکارهای خانگی و راهکارهای دارویی. از جمله راهکارهای خانگی می توان به ورزش و فعالیت بدنی به عنوان موثرترین راه برای کاهش استرس و نگرانی های روزمره و در کنار آن داشتن مدیتیشن در مدیریت استرس اشاره کرد. دمنوش ها و مکمل های گیاهی متنوعی نیز وجود دارند.

در کنار درمان خانگی، استفاده از محصولات داروخانه ای گیاهی که توصیه همیشگی پزشک و یا داروساز برای کنترل افسردگی هایی است که با درمان خانگی کنترل نشده اند. در این زمینه برندهای متفاوتی مانند نوراگل و نروکسین و ده ها برند متعدد دیگری وجود دارند که هرکدام شرایط و نحوه استفاده متعددی دارند.

به دلیل اینکه اکثر مخاطبان مینت در رابطه با راهکارهای مختلف و نحوه استفاده از آن ها سوال داشتند، بخشی تحت عنوان راهکارهای تسکین علائم قاعدگی به اپلیکشین مینت اضافه شده است، که به کمک این بخش، علائم پیش از قاعدگی خود را انتخاب می کنید و راهکار مربوطه و نحوه مصرف را دریافت خواهید کرد.

بخش راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

بخش راهکارهای تسکین علائم قاعدگی اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این قسمت اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود و به بخش جلوگیری از بارداری و سایر خدمات بانوان مراجعه کنید.دانلود اپلیکیشن

عوض شدن خلق و خو، یکی از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

یکی از نشانه های افسردگی قاعدگی، عوض شدن عجیب خلق و خوی زنان قبل از شروع عادت ماهانه است. این تغییر خلق و خو بیشتر در 20 تا 30 سالگی رخ می دهد.

دلایل افسردگی قاعدگی

اینکه چه چیزی دقیقا افسردگی قاعدگی مربوط به PMS را به وجود می آورد، دقیقا مشخص نیست، اما بیشتر به تغییرات سطح هورمون ها در نیمه دوم سیکل قاعدگی مربوط است.

تغییرات در سطح هورمون های پروژسترون و استروژن بر سطح سروتونین در بدن تاثیر می گذارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است، که به تنظیم اشتها، چرخه خواب و خلق و خو کمک می کند. سطح کم هورمون های سروتونین می تواند به عصبی شدن، ناراحتی، ویار غذایی غیر معمول و مشکلات در خواب منجر شود. همه این نشانه ها از علائم PMS هستند. علاوه بر این علائم و افسردگی قاعدگی، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید:

وخیم شدن افسردگی در زمان قاعدگی

وخیم شدن افسردگی در زمان قاعدگی

  • استرس

در این زمان، زنان برای کوچک ترین مشکل نیز، استرس می گیرند و برخی نیز همیشه استرس دارند. ریلکسیشن بهترین درمان در این مواقع است. آن هایی که به موسیقی علاقه دارند، گوش دادن به موسیقی عای آرامش بخش، بهترین پیشنهاد برای رفع استرس PMS است.

  • فراموشی
  • گریه

گریه معمولا به دلیل درد شدید شکمی رخ می دهد.

  • بی تفاوتی
  • کاهش میل جنسی
  • خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
  • کم اشتهایی یا پر اشتهایی
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • ضعف
  • افسردگی

افسردگی، یکی از علائم اصلی PMS به حساب می آید. PMS حتی ممکت است بانوان را به اعتیاد به الکل و یا دارو مبتلا کند. استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند به کاهش علائم آن کمک کند.

  • از کوره در رفتن

زنان در این حالت معمولا با کوچکترین چیزی از کوره در می روند. این حالت به این دلیل است که در این زمان، نسبت به هر چیزی چشم بد دارند و به اصطلاح روی اعصابشان است. حتی ممکن است تشکر از دیگران نیز برای آن ها اذیت کننده باشد.

چگونه تغییرات خلق و خویی دوران پیش از قاعدگی را مدیریت کنیم؟

تاثیر قاعدگی بر افسردگی

تاثیر قاعدگی بر افسردگی

اگرچه درمان قطعی برای علائم سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می توانید این علائم را بهتر مدیریت کنید.

لیست این نکات عبارتند از:

تغذیه سالم

هر مواد غذایی که مصرف می کنید، بر شدت سندروم پیش از قاعدگی موثر است.

  • خوردن غذاهایی با قند و کربوهیدرات کمتر به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار کمک می کند. سطح قند کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید بر علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار موثر است و باید آن را کنترل کنید.
  • بسیاری از بانوان در دوران قاعدگی به چیزاهایی که زیاد علاقه دارند، ویار پیدا می کنند. داشتن تغذیه سالم در دوران قاعدگی بسیار مهم است.
  • همیشه مقداری منیزیم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • همچنین به جای 3 وعده غذایی سنگین، 6 وعده غذایی سبک را امتحان کنید. این کار موجب نگه داشتن سطح قند بدنتان می شود.
  • مصرف غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند می توانند به تغییرات خلق و خویی و تنظیم هورمون سروتونین در طول قاعدگی کمک کنند.

پرهیز از مصرف کافئین و الکل

پرهیز از مصرف مواد غذایی سرشار از کافئین و الکل، به مدیریت علائم PMS و تغییرات خلق و خویی کمک می کند. مصرف الکل یکی از عوامل افسردگی است و در دوران قاعدگی نباید مصرف شود.

کافئین موجب افزایش اضطراب، استرس و بی خوابی می شود؛ که همگی از علائم سندروم پیش از قاعدگی هستند.

داشتن فعالیت منظم در دوران PMS

داشتن فعالیت در دوران پریودی، می تواند ایده خوبی باشد. چراکه داشتن فعالیت صحیح می تواند به کشش عضلات و از طرفی دیگر به جریان انداختن اکسیژن در عضلات کمک کند. همچنین ورزش به ترشح هورمون اندروفین جهت تقویت خواب و شادابی بیشتر کمک می کند.

علاوه بر این ها داشتن فعالیت بدنی منظم، به بهبود علائم احساسی سندروم پیش از قاعدگی، بسیار کمک می کند.

داشتن خواب کافی

داشات استراحت به ریلکسیشن بدن در هر زمانی کمک می کند. علائم PMS با داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می تواند به راحتی مدیریت شود.

یافتن راه هایی برای ریلکسیشن

داشتن فعالیت هایی مانند قدم زدن صبحگاهی و ورزش منظم به کاهش هورمون سروتونین بسیار کمک می کند. علاوه بر این باعث می شود که در طول روز آرامش داشته باشید.

دوری از افراد و موقعیت های پر استرس

استرس یکی از عوامل اصلی است که بر علائم PMS بانوان بسیار تاثیر گذار است. بسیار مهم است که بتوانبد استرس خود را مدیریت کنید. سعی کنید کار هایی را انجام دهید که برایتان آرامش بخش است و استرستان را رفع می کند و همچنین سعی کنید از افراد و موقعیت های پر استرس دوری کنید تا بتوانید استرس خود را مدیریت کنید. مسافرت با دوستان و خانوانده نیز می تواند بسیار موثر باشد.

تغییرات خلق و خویی PMS چقدر طول می کشد؟

طول زمان تغییرات خلق و خویی

طول زمان تغییرات خلق و خویی

این تغییرات خلق و خویی معمولا به طور متوسط می تواند به مدت 18 تا 20 روز طول بکشد. این علائم تقریبا از روز چهاردهم سیکل شروع می شوند و می توانند تا 7 روز پس از قاعدگی ادامه داشته باشند.

این تغییرات خلق و خویی بلافاصله پس از اتمان قاعدگی، فروکش می کنند.

آیا باید داروی خاصی مصرف کنم؟

مصرف داروهای ضد افسردگی مانند SSRIs هم علائم فیزیکی و هم علائم احساسی را بهبود می بخشند.

چرا افسردگی در زمان قاعدگی بدتر می شود؟

جدای از PMS، ممکن است افسردگی در زمان قاعدگی به دلیل اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا همان PMDD، شدید تر شود. بسیاری از بانوانی که از PMDD زجر می برند، گزارش آنقدر افسردگی وخیمی را داده اند که حتی فکر به خودکشی نیز به آن ها دست داده است. بر اساس آمار ها 75 درصد از بانوان PMS را در دوران باروریشان تجریه می کنند و 3 تا 8 بانوان نیز PMDD را تجربه می کنند. در قسمت های بعدی این مقاله بیشتر در مورد اختلال افسردگی پیش از قاعدگی صحبت خواهیم کرد.

اگر از قبل افسردگی دارید، علائم افسردگی در زمان قاعدگی و قبل از آن شدید تر می شود. افسردگی یکی از بیماری های رایج است که با سندروم پیش از قاعدگی همراه است.

آیا افسردگی می تواند بر قاعدگی، تاثیر بگذارد؟

بله، افسردگی می تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد. افسردگی ممکن است باعث جا انداختن پریود یا قاعدگی نامنظم شود. هنگام استرس و افسردگی عملکرد غده هیپوتالاموس سرکوب می شود. هیپوتالاموس غده ای است که کنترل عملکرد غده هیپوفیز را به عهده می گیرد که در نهایت موجب کنترل تخمدان ها می گردد.

اختلالات تخمدان به دلیل وجود مشکلات تولید استروژن و تخمک گذاری به وجود می آید. هنگامیکه تخمدان ها به درستی کار نمی کنند، ممکن است تخمک گذاری به تاخیر افتاده یا اینکه متوقف شود که در نهایت ممکن است سبب جا انداختن پریود یا قاعدگی نا منظم شود.

آیا افسردگی می تواند قاعدگی را متوقف کند؟ بله، افسردگی ممکن است قاعدگی را متوقف کند. جا انداختن پریود در حالیکه باردار نیستید، به آمنوره معروف است. هنگامیکه دلیل آمنوره افسردگی و استرس مزمن است، به عنوان آمنوره هیپوتالامیک شناخته می شود.

افسردگی قبل از قاعدگی

افسردگی قبل از قاعدگی

افسردگی قبل از قاعدگی

تا این قسمت از مقاله در رابطه با افسردگی در دوران قاعدگی صحبت کردیم و گفتیم که برای اکثر بانوان، قاعدگی پیش رویشان ترکیبی از علائم مختلف است که با نام سندروم پیش از قاعدگی یا PMS شناخته می شود.

این علائم شامل ضعف، سستی، کمردرد و تغییر خلق و خو است و معمولا تا یکی دو روز نخست قاعدگی، ادامه پیدا می کنند. در حدود 5% از بانوان، این علائم بسیار شدید است که به اختلال افسردگی قبل از قاعدگی یا PMDD معروف است. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد PMDD صحبت می کنیم، تفاوت های آن را با PMS می گوییم و به نکاتی جهت کنترل آن اشاره می کنیم.

چرا اختلال افسردگی پیش قاعدگی اتفاق می افتد؟

طبق تحقیقات انجام شده، بانوانی که از اختلال افسردگی قبل از قاعدگی رنج می برند، در مقایسه با بانوان معمولی، نسبت به هورمون های جنسی، متفاوت تر(حساس تر) واکنش نشان می دهند.

این حساسیت مضاعف بر روی هورمون های مغزی و عصبی که خلق و خو را تنظیم می کنند، تاثیر می گذارند که این امر موجب افسردگی پیش قاعدگی خواهد شد.

به دلیل اینکه سطح هورمون های جنسی بانوان، از دو هفته قبل از پریودی، تغییر می کند، مقدمه ای بر شروع اختلال افسردگی قبل از قاعدگی می شود.

نشانه های اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) چیست؟

اختلال افسردگی قبل از قاعدگی ترکیبی از عوامل فیزیکی، احساسی و رفتاری است که زندگی را برای کسانی که از این اختلال رنج می برند، سخت می کنند.

به طور معمول علائم اختلال افسردگی قاعدگی در نیمه دوم قاعدگی (فاز لوتئال) شروع می شوند. حدودا 7 تا 10 روز قبل از قاعدگی و تا خود قاعدگی نیز ادامه پیدا می کند.

کسانی اختلال افسردگی قبل از قاعدگی دارند، حداقل 5 نشانه از عوامل زیر را دارند:

  • تغییر مکرر و شدید خلق و خو: احساس ناگهانی ناراحتی، گریه یا حساسیت شدید به رد درخواست ها
  • عصبانیت شدید و درگیری با اطرافیان
  • احساس افسردگی شدید و نا امیدی
  • استرس و حس تنش شدید
  • کاهش حوصله در انجام دادن کارهای روزمره
  • اختلال در تمرکز
  • حس بی تفاوتی و خستگی شدید
  • بی خوابی شدید
  • سایر علائم فیزیکی مانند سفتی سینه ها و تورم، درد عضلات و مفاصل، نفخ و افزایش وزن

به دلیل اینکه اختلال افسردگی پیش از قاعدگی به تغییرات سطح هورمون های جنسی وابسته است، این علائم حداقل باید یک هفته بعد از قاعدگی ناپدید شوند تا به عنوان اختلال افسردگی قبل از قاعدگی شناخته شوند. اگر این علائم چرخشی نیستند و در زمان های خاصی کاملا ناپدید نمی شوند، ممکن است علائم سایر اختلالات افسردگی باشند.

قبل از تشخیص، بسیار مهم است که مطمئن شوید این علائم ناشی از مصرف داروهای پزشکی یا قرص های ضد بارداری نیستند.

تفاوت اختلال افسردگی پیش از قاعدگی با سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

اگرچه هردو PMS و PMDD علائم شبیه به هم دارند و از 7 تا 10 روز قبل از قاعدگی ظاهر می شوند. اما چیزی که تفاوت این دو پدیده است، در شدت آن ها است که یک خانم تجربه می کند.

افسردگی پیش از قاعدگی، شدید تر از سندروم پیش از قاعدگی است، به صورتیکه علائم احساسی و فیزیکی آنقدر شدید هستند که انجام فعالیت های روزانه را مختل می کنند.

چگونه اختلال افسردگی پیش از قاعدگی را شکست دهیم؟

جنگ با افسردگی

جنگ با افسردگی

اگر قبل از قاعدگیتان افسردگی و نگرانی شدیدی را تجربه کردید، این نکته را بدانید که تنها نیستید و برای این شرایط پایه علمی و پزشکی وجود دارد. اگر موارد زیر را رعایت کنید، بهتر می توانید این عوامل شدید را مدیریت کنید.

علائم ماهانیتان را دنبال کنید.

علائم ماهانیتان را دنبال کنید، و شدت آن ها را از 10-1 ثبت کنید و مشخص کنید هرکدام از آن ها چه روری اتفاق افتاده اند.

این کار باعث می شود که برای تشخیص اختلال افسردگی قبل از قاعدگی به پزشکتان بیشتر کمک کنید و همچنین می توانید روزهایی که علائم بسیار شدیدی را دارید، پیشبینی کنید و بهتر برای این وضعیت خود را آماده کنید.

از داروهای طبیعی استفاده کنید.

در مطالعه ای که بر روی 118 خانمی که افسردگی قاعدگی داشتند، انجام شد، آن هایی که از مکمل های کلسیم و جینکوبیلوبا (نوعی داروی گیاهی) استفاده کرده بودند، بهتر توانسته بودند علائم خود را بهبود ببخشند. مزیت استفاده از داروهای طبیعی و نه داروهای شیمیایی کاملا مشخص است و با این کار بهتر می توانید علائم خود را بهبود ببخشید.

روش های هورمونی جلوگیری از بارداری

استفاده از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری یکی از روش های درمان افسردگی قاعدگی است. قرص های هورمونی ضد بارداری دوز ثابتی از هورمون های جنسی را در بدن آزاد می کنند که سطح هورمون هایتان را قابل پیشبینی تر می کنند و حساسیتتان نسبت به علائم افسردگی قاعدگی را کمتر می کنند. قبل از استفاده از قرص های ضد بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید که کدامیک از قرص ها را برای مصرف انتخاب کنید.

سبک زندگیتان را تغییر دهید

تغییرات کوچک در سبک زندگی در کاهش علائم افسردگی  قاعدگی بسیار موثر هستند. ورزش منظم، خواب کافی، کاهش مصرف کافئین و پرهیز از مصرف الکل و سیگار کشیدن به کاهش علائم افسردگی قبل از قاعدگی بسیار کمک می کنند. همچین سعی کنید کمتر استرس داشته باشد و کمتر در شرایط احساسی شدید قرار بگیرید.

یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های ریلکسینگ نیز در کاهش علائم افسردگی قاعدگی موثر هستند.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی

پشتیبانی دوستانتان را از دست ندهید

زندگی همراه با اختلال افسردگی پیش از قاعدگی ممکن است حس تنها بودن را به شما القا کند. بهتر است با کسانیکه شرایط مانند شما را دارند، در ارتباط باشید و با هم صحبت کنید. انتقال تجربه ها و احساساتان به این اشخاص شما را از نظر روانی بهتر آماده می کند.

جدای از این اشخاص روابط خود را با دوستان و خانواده خود حفظ کنید و شرایط را برای آن ها توضیح دهید. اگر آن ها شرایط شما را بدانند بهتر با آن کنار می آیند و به شما برای جنگیدن با افسردگی پیش از قاعدگی کمک خواهند کرد.

4.4/5 - (30 امتیاز)

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: علائم بارداری ؛ از هفته اول تا ماه سوم | مینت، مرجع قاعدگی و سلامت بانوان

یک نظر

  1. الهام

    من ۳۵ سالمه ،سالهای اول پریودی با۱ ساعت گریه حالم خوب خوب میشد،الان که از چند سالی هست که افسردگی شدید دارم با پریودی تشدید میشه همش گریه میکنم غمگینم واحساس تنهایی شدید شکاکم و دعوام میشه با همه و کلا نمیتونم زندگی کنم خیلی اذیت میشم، هر دفعه هم که پریود میشم تمام درد هایی جسمی رو دارم تمام وکمال علائم،

  2. ستاره

    ۲۱سالمه دانشجوی کارشناسی ام ودرسم تقریبا تمومه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها من یه مدت اضطراب شدیدی رو تحمل کردم این رو اضافه کنم که قبل از این موضوع هم چند باری حالت وز وز دست و داشتم وقتی حدودا راهنمایی بودم تنگی نفس بی خواب ترس و ازهمه بدتر قلب درد همراه با تپش تا اینکه بیماری من اوج گرفت و یه سری آهنگ توی مغزم پلی میشد که داشت منو دیوونه میکرد دیگه زندگیم مختل شده بود به معنای واقعی کلمه مراجعه کردم گفتن که مبتلا بهOCDهستی من درمان رو رها کردم چون حس کردم خوب شدم اما چند شبه بی خوابم البته این رو اضافه کنم که قبل از قاعدگی بودم و دیشب یه صدایی رو شنیدم که یه نفر توی بلندگو داد میزنه توجه توجه
    مدام نگرانم که نکنه این صدا وجود خارجی نداشته باشه و توهم زدم
    منو راهنمایی کنید ممنونم
    ویا اینکه جای امیدواری برای درمان هست؟

  3. ترانه

    من قبل از پریودم همش میخوام گریه کنم از خودم بدم میاد نمیخوام صدای کسی بشنوم با عشقم دعوا راه میندازم حساس وشکاک میشم فکر میکنم دروغ میگه همش، هیجوره آروم نمیشم خیلی بدددددههههه😭😭

  4. asal

    سلام من ۱۳ سالمه یک هفتست پریودم و قبل یک هفته اونقدر گریه میکردم اصلا نمیدونستم واسه چی فقط گریه میومد الان هم که پریود شدم یه کارتون نگاه کردم که واقعا خیلی بانمک هست و آخرش به خوبی تموم شد ولی نمیدونم هروقت یاد اون کارتون میفتم گریم میگیره بیخود و بی جهت فقط گریه میکنم دیگه کلا انگیزه ای به زندگی ندارم شبا بدون گریه و آهنگ نمیتونم بخوابم آخه بابا من ۱۳ سالمه روحیم خراب بود اینم اومد خراب تر شد😐🥺🥺🥺

  5. Sudiii

    من ناخواسته شروع میکنم به گریه کردن اصلا حوصله هیشکی رو ندارم وای چه حال بدیه،،،اگه اطرافیان باهام حرف بزنن بزور جواب میدم یا باهاشون دعوا میکنم

  6. ترلان حکیمی

    دقیقا من
    یکهفته قبلازپریودی بشدت به شوهرم شک میکنم حساس میشم وبفکرطلاق میفتم ولی پریودی که تمام میشه زندگیم بحال عادی برمیگرده وشاد وسرحالم

  7. ققنوس

    درست،سه روز مانده به پریودم تصمیم میگیرم از شوورم طلاق بگیرم،بعداز پریودشدن تازه میفهمم نمیتونم یک روز بدون شوکران زنده بمونم،و این ماه به ماه تکرارمیشه😊😊

  8. نرگس

    دقیقا دوره منم21روز یکباره. هر بارم حداقل7روز طول میکشه. از 4_5روز قبلش هم علایم افسردگیم شروع میشه.باورت میشه ازدیشب تاحالاانقدرگریه کردم چشمام شده ترک تخم مرغ. صبح هم بابهترین دوستم بیخودی دعوای بدی کردم الان عذاب وجدان اونم داره خفه م میکنه

  9. رویا

    به منم چنان احساس پوچی و افسردگی دست میده که قابل کنترل نیست یه ه ه به خودم میام من کی هستم چی هستم کحا قرار دارم چرا همسرم اینه و…. چند بار خواستم نامزدیم رو به هم بزنم یه هو از نامزدم بدم میاد یاد حسرت ها و عشق از دست رفته ام میفتم خلاصه خیلی خیلی حالت بدی و تجربه میکنم

  10. zahra

    من الن گریه میکنم……خودمو میخورم از شدت عصبانیت….دلم محاد بمیرممممممممم لعنت به زندگی..کل بدنم درده ..مامانم عصبی میشم وقتی میگ ایقد نخاب دس خدم نی مرگ بده خدا مررگ

  11. M

    من واقعا بعضی وقتا تو این دوره دوست دارم فقط بشینم گریه کنم و دلیلی هم براب گریه کردنم ندادم 😐😑

  12. احمدی

    سلام خانم دکتر؛
    من همیشه در دوره پریودی دوچار افسردگی میشم همش گریه میکنم حتی حالت تهوع بهم دست میده وقتی تلفنی میخوام با کسی صحبت کنم مثل یک زن ویاردار انگاری ب اون شخص ویار پیدا میکنم فوری حالت تهوع بهم دست میده در واقع اعصابم نمیکشه ک حرف بزنم همش فکرای منفی میاد ب سرم از اونجایی ک مجردم میترسم در زمان متاهلی دچار اختلاف بشم بخاطر افسردگی و استرسی ک بهم دست میده ب نظر شما چیکار باید کنم ؟ این علائم جز همین افسردگی زمان قاعدگی میشه؟

  13. مینا

    سلام من روز سوم پریودم هست و اندرمتریوز دارم خونریزی شدید و درد عجیب کلا شخصیتم عوض میشه پرخاشگر و با وجود شرایط بداقتصادی بیشتر تو این روزا به خودکشی بیشتر فکر میکنم

  14. ها

    بفرمایید خانما کلا دیوانند
    چون بیست روز قبل و ۷ روز بعد پریود که عصبی اند خوده دوران پریود هم عصبی اند پس کی خوبند؟
    من که توی خوده پریود هم کنترل کامل دارم روی خودم و اگر یه وقتی واقعا کسی مشکل درست کنه دیر تر از حالت معمول خودم را پیدا میکنم فقط همین
    خانمها دیوانه نیستند

  15. دکتر شهبازی نویسنده

    سلام عزیزم، میتونید به پیج اینستاگراممون مراجعه کنید و از مطالب و ویدیوهای این پیج استفاده کنین

  16. ناشناس

    سلام
    خوشحال میشیم وارد همچین سایتی نشید
    ما تمام اطلاعات خصوصی زنانه و اینجا با سرکار خانم شهبازی در میون میزاریم

    لطفا به همسرتون بگید بیان و اینجا خودشون برای خانم دکتر صحبت کنن

    اصلا‌ خوب نیست آقایان یا کلا جنس مذکر وارد همچین سایتایی بشن😐

  17. ناشناس(دخترم)

    منم همینطوریم
    اما بگم من پاااکککککک دلمو باختم😁😁😁😁😁
    من عاشققققققق یه نفر شدم و اول و آخر گریم برای اونه
    ولی دلیلی برای گریه کردنم نمیبینم
    یه سری علائم هم از علائمای قبل از پریود دارم
    شبانه روزم سرم توی گوشیه و اصلا حوصله هیچ کس و ندارم و تا یکی بهم یه چیزی میگه بهش میپرم

    نمیدونم دیگه
    من واقعااااا گیج شدم

  18. ناشناس(دخترم)

    سلام خانم شهبازی
    میتونم راه ارتباط با شما رو بدونم؟
    یکسری سوال داشتم که میخوام ازتون بپرسم…

    اما نمیدونم کجا و چ جوری باید با شما در میون بزارم😢

    میتونید راهنماییم کنید؟

  19. فرشته حسینی

    سلام
    خانم دکتر من حدود ۱۰ روز قبل از پریودی حالتای خیلی بدی سراغم میاد ….سرما سرمام میشه ..حتی توی چله تابستون …پام به شدت درد میگیره …سرم درد میگیره و همون حالت عصبی بودن و گریه کردن رو دارم ….تا پریود بشم این حالتارو دارم …توی پریودی ام دست و پام بی حس …سرم گیج میره …اصلا سرمو نمیتونم تکون بدم ..همش دلم‌میخواد دراز بکشم …قلبمم خیلی اروم‌میزنه انگار خون بهش نمیرسه …حساس و عصبی ام هستم …دقیقا با همسرم هم بحث میکنم و دوست دارم خیلی بهم توجه کنه …خیلی ام خودم رنج میکشم ولی این حالتارو دارم ….بدترینش اینه که خیلی بی حس و بی رمغ دست و پاهام و سرم …
    چیکار باید بکنم دارو اگر باید مثرف کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    با تشکر

  20. میکو

    دقیق موافقم . نمیدونم چه کرمیه فقط دلم میخواد اهنگ غمگبن گوش بدم :/

  21. میکو

    البته همه اقایان به این شکل نیستن . بعضیا هم هستن که درک میکنن این موضوع برای خانوما طبیعیه و باید همراهی شن

  22. نازی

    برای منم همیشه همینطوریه الان یازده سال ازدواج کردم و تقریبا هر ماه دعوا داریم و از چند ماه اول ازدواج همه چیز رو برای همسرم توضیح دادم ولی هیچگاه ازم حمایت نکرده و تقریبا بیشتر مواقع در قهر و نزاع هستیم.

  23. پریسا

    من 2هفته مانده به پریودیم شدیدا افسرده میشم صبحها با استرس از خواب بیدارمیشم و مدام به افرادی که باحرفاشون ازارم دادن خصوصا خانواده همسرم فکر میکنم و اذیت میشم همسرم خیلی درکم میکنه اما احساس میکنم باحرفام ازارش میدم امادست خودم نیس کاش1دارویی بودتاخانما رو ازاین وضعیت نجات میداد

  24. شیوا بابا بییان

    سلام
    من افسردگی شدید دارم
    طوریکه یکدفعه حس ننفر به زنده بودن پیدا میکنم و اینکه چرا زنده ایم اصلا.دنبا پوچ و بی مفهوم میشه برام.این با فوران کردن به چیزی تو سینم به وجود میاد .انگار یه حمله است.
    چند وقته قرص میخورم.بهترم.اما الان باز ای ن اتفاق افتاد برام.یعنی چون دارم پریود میشم اینطوره؟؟؟

  25. سحر

    اخه اونایی که پریواشون هر 20 روز یکدفعست باید چیکار کنن بینشون استراحت ندارن تا میای ازین یکی راحت شی میری تو چرخه ی اون یکی ,خیلی سخته واقعا

  26. نونو

    دقیقا منم همین شرایطو دارم و شاید دو روز بشینم گریه کنم. و دلیل قانع کننده ای برا گریم ندارم فقط میدونم دلم گریه میخواد همین😐

  27. نونو

    سلام، من چون حالم بد بود و خسته شدم از شرايط روحيم اومدم مقالتون رو خوندم.
    نوشتيد برای خوب کردن حالتون کارهایی که دوس دارید رو انجام بدید. تغذیه رو بهبود بدید یا کارهایی از این قبیل, موضوع اینه آدم تو این شرایط هیچ چیز شادش نمیکنه و از زمین و زمان شاکی و یا حتی متنفره.
    من تو این شرایط حتی یادم نمیاد که چیزیم هست که الان بخواد حالمو خوب کنه؟؟؟
    و اشتهایی هم ندارم که حتی بخوام غذا بخورم. فقط دوس دارم یه قرصی چیزی مصرف کنم که بخورم و روزها بخوابم که چشم به کسی نیافته که ببینمش. و از عوارض قرص ها مطلع هستم و به همین خاطر تا حالا قرصی مصرف نکردم.
    ولی ممنون میشم راهنمایی کنید, چون شرایط افسردگی تو پریود شرایط عادی نیست.
    حداقل یک تکنیک یا راهکار بگید خیلی خوبه

  28. بانو

    سلام خانم های عزیز به نظر من غذا های سرد مزاج باعث شده مزاج ما هم سرد بشه و و سردی مزاج هم عامل اصلی تمام بیماری ها و افسردگی هست ما باید روی سبک غذاییمون کار کنیم و تا جای ممکن غذا های گرم مزاج بخوریم.

  29. فاطمه جم

    باسلام،من تقريبا يك روز قبل از پريوديم احساس گريه و گوشه گيرى دارم و دلم ميخواد همش گريه كنم اما متاسفانه همسرم اينو متوجه نميشه و ميگه تو از چيزى ناراحتى و نميخواى بگى و منو محرم خودت نميدونى اينقدر ادامه ميده تا دعوا بشه منم انگار تموم زور دنيا توى وجودم جمع ميشه و پرخاشگر ميشم يا سرمو جايى ميكوبم اما بازم متوجه نميشه ماه بعد باز همين آش و همين كاسه،اگه راه حلى دارين يا نياز به داروى خاصى دارم ممنون ميشم راهنمايى كنيد

  30. مریم خراسانی

    من در محیط حساس و پر استرس کار میکنم چه از نظر همکارا چه از نظر کار هیچگونه کنترلی روی محیط کارم ندارم و درک نمی شوم. قبل از پریود ساعت ها گریه میکنم در محیط کار پرتنش خودم رو کنترل میکنم همین که به منزل میرسم ساعتها گریه میکنم در واقع زندگی روی خوشی نداره برام به این سبک. چه باید کنم؟

  31. vanda

    خانم دکتر در مورد سندروم قائدی باید پیشه چه متخصصی رفت؟؟
    چو شهر ما کوچیکه و دکتر خوب و باتجربه خیلی توش کمه

  32. حدیث

    سلام
    من به کلیه علائم افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستم درد سینه ها و التهابش واقعا ازارم میده از خلق تند و رفتار بدم با اطرافیانم واقعا ناراحت میشم دنبال هر بهونه برا گریه کردن هستم و ویار خیلی شدید به همه نوع خوراکی پیدا میکنم همه این موارد ازارم میده اما از همه بیشتر تند خویی و تنشهایی که با اطرافیانم پیدا میکنم خیلی برام عذاب آوره تو رو خدا بگین چیکار باید بکنم از خودم متنفر میشم گاهی خواهش میکنم کمکم کنین

  33. فافا

    من هنگام قاعدگی افسردگی خیلی شدیدی میگیرم جدیدأ در حالی قبلأ در این حد نمیشد ، قرصای ضد افسردگی هم همشون انقدرررررر عوارض دارن واقعا چیکار کنم که این حالت بهتر شه

  34. اميررضا

    با سلام، من همسرم تو اين دوره بسيار پرخاش گر و غير قابل پيشبيني ميشه، مثلا روزي ك بسيار عاشقانه و پرانرژي گذشته، روز بعدش كاملا برعكس و طوري وانمود ميكنه ك انگار ازين رابطه رنج ميبره، يا گاهاً ميگه از جنس مرد بدم مياد! متاسفانه من اوايل خيلي شناخت نداشتم به اين موضوع و حالش رو بدتر ميكردم، ولي الان دارم رو اطلاعات خودم كار ميكنم ك چطور كنترلش كنم، لطفا منو راهنمايي كنيد و اينكه چون خيلي دوسش دارم اين حرفاش اذيتم ميكنه

  35. Nazi

    من تقریبا هر ماه اینجوری میشم و تقریبا میشه گفت این علائم شدید هست یعنی سندرومه یا اختلال ؟!
    چیکار باید بکنم واقعا زندگی رو سخت میکنه😣

  36. دکتر شهبازی نویسنده

    پریسا جون سلام، از اینکه آقایون خانما رو توی این مرحله درک و همراهی نمیکنن ، چاره ای نیست. کوتاهیه. اما باید خودتون دست به کار بشید . ورزش رو شروع کنید و تغذیتون رو اوکی کنید و سعی کنید توی این مدتی که افسردگی سراغتون میاد خیلی به خودتون برسید و کارایی که دوسدارین رو انجام بدین و از استرس و مجیط های متشنج دوری کنید و وقت بیشتری رو با دوستاتون بگذرونید‌. ۸ لیوان آب روزانه تون رو فراموش نکنید.حتما حتما بهتر از قبل میشید.🌱🌱🌱

  37. پریسا کریمی

    من هر ماه یک هفته قبل از پریودم خیلی از نظر روحی به هم میریزم احساس بدی به همه چی پیدا میکنم برای همسرمم توضیح دادم براش مطلب فرستادم در مورد پریود ولی اصلا هیچ وقت کنارم نمیمونه همیشه وقتی احساس افسردگی میگیرم ایشونم حالمو بدتر میکنه اکثر موقع دوران پریودمو در قهر به سر میبریم واقعا نمیدونم براشون چطور توضیح بدم

  38. zohreh

    سلام خانم دکتر
    ببخشید من رو پایان نامه کار میکنم
    با عنوان
    رابطه نشانگان پیش از قاعدگی در زنان با شدت علائم افسردگی پس از زایمان
    اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید ممنون میشم به ایمیلم بفرستید

  39. سپیده

    در کل میشه گفت یکی از تفاوت های اساسی افسردگی قاعدگی با سندروم پیش از قاعدگی اینه که افسردگی قاعدگی خیلی شدیدتر و دردناک تر از سندروم هستش و حتی میتونه زندگی عادی رو مختل کنه. درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.